stefk Posted 16 oktober 2009 Report Share Posted 16 oktober 2009 Hey, Heb per toeval ontdekt dat uit 1 van de woofers een zachte fluittoon komt. Iemand een idee wat het probleem kan zijn en of dit gemakkelijk te verhelpen is. Als ik eens op de kast klop, is de toon weg maar komt derna weer terug. Vind dit niet leuk, zeker nu ik eindelijk andere speakerkabels heb besteld. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 oktober 2009 Report Share Posted 16 oktober 2009 Hoi Stef, Een fluittoon die verdwijnt als je op de kast klopt lijkt mij een slecht contact. Kan een draadbreuk zijn, maar een klemmetje wat niet goed aansluit is ook een mogelijkheid. Erger, maar niet onoverkomelijk, kan het ook nog een elco zijn die aan het einde van zijn latijn is. In het ergste geval is het de spoel van de woofer die een defect vertoond, maar dat zal dan, net als alle voornoemde gebreken onder garantie vergoed moeten worden. Ook al zijn de speakers al jaren uit de fabrieksgarantie, dit valt bijna altijd onder verborgen gebreken/fabrieksvaudten, en dus onder de wettelijke garantie. Tenzij de fabrikant aan kan tonen dat jij de speakers overbelast hebt, wat mij sterk lijkt, maar nooit uitgesloten. Link kennende zal jouw probleem zeker en vast op een goede manier voor jou opgelost worden, en zal je hooguit om een bijdrage in de kosten vragen wanneer er nieuwe woofers in je speakers moeten, omdat er Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Hey, Heb per toeval ontdekt dat uit 1 van de woofers een zachte fluittoon komt. Iemand een idee wat het probleem kan zijn en of dit gemakkelijk te verhelpen is. Als ik eens op de kast klop, is de toon weg maar komt derna weer terug. Vind dit niet leuk, zeker nu ik eindelijk andere speakerkabels heb besteld. Gr Stef tijdens het spelen. of ook als de boel alleen maar aanstaat? hoor je dat echt door de muziek heen? anders even met een test cd wat losse tonen afspelen. kijken waar het precies zit. wel vervelend stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2009 Author Report Share Posted 17 oktober 2009 Hey, Heb per toeval ontdekt dat uit 1 van de woofers een zachte fluittoon komt. Iemand een idee wat het probleem kan zijn en of dit gemakkelijk te verhelpen is. Als ik eens op de kast klop, is de toon weg maar komt derna weer terug. Vind dit niet leuk, zeker nu ik eindelijk andere speakerkabels heb besteld. Gr Stef tijdens het spelen. of ook als de boel alleen maar aanstaat? hoor je dat echt door de muziek heen? anders even met een test cd wat losse tonen afspelen. kijken waar het precies zit. wel vervelend stef Als het stil in huis is, hebben we soms nogal bijgeluiden van buiten ... Ik was platen aan het draaien en stond op het punt te wisselen maar vond de hoes niet direct, ik stond dus tussen de speakers en hoorde een scherpere zachte toon en mijn vrouw hoorde het ook. Ik dacht aan de tweeter maar was het niet en dan zorgvuldig beginnen luisteren en lap de woofer. Zet je de amp aan, heb je de toon, als je zacht luistert met zachte intro's, rustig piano riedeltje ... enkel een stem ... ja dan hoor je het dr de muziek. Beste vervelend want eens je zoiets opmerkt, blijf je der naar luisteren. Als ik niet luister en het volume vol opendraai LP als CD, blijt de toon + sterkte gelijk. Hier is best een verklaring en oplossing voor. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Als ik niet luister en het volume vol opendraai LP als CD, blijt de toon + sterkte gelijk. Hier is best een verklaring en oplossing voor. Zit het wel in de luidsprekers? Wat gebeurd er als je de aansluitingen links en rechts omwisselt? En wat gebeurt er als je links en rechts van de cd-speler omwisselt? Dat het piepen wordt veroorzaakt door de luidspreker zelf lijkt me niet de meest waarschijnlijke verklaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2009 Author Report Share Posted 17 oktober 2009 Wat een raar gedoe allemaal bij mij De kids hebben deze ochtend muziek geluisterd, ja ze mogen mijn set aanraken Niemand heeft een fluittoon ontdekt of gehoord deze ochtend ... To be continued Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 aardlus / 50 hz brommetje ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 aardlus / 50 hz brommetje ? Een fluittoon van 50 Hz?! Ik vind het sowieso raar dat een woofer kan fluiten, maar ik ben nog niet te oud om te leren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 aardlus / 50 hz brommetje ? Een fluittoon van 50 Hz?! Ik vind het sowieso raar dat een woofer kan fluiten, maar ik ben nog niet te oud om te leren.. Door een slecht contact of C kan een woofer idd gaan fluiten. Omdat het nu niet meer zo is, en omdat het over ging wanneer er op de speaker geklopt werd doet het mij zeer sterk vermoeden dat het een C is waarvan de isolatie tussen de plaat ergens niet helemaal meer is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 17 oktober 2009 Author Report Share Posted 17 oktober 2009 aardlus / 50 hz brommetje ? Een fluittoon van 50 Hz?! Ik vind het sowieso raar dat een woofer kan fluiten, maar ik ben nog niet te oud om te leren.. Door een slecht contact of C kan een woofer idd gaan fluiten. Omdat het nu niet meer zo is, en omdat het over ging wanneer er op de speaker geklopt werd doet het mij zeer sterk vermoeden dat het een C is waarvan de isolatie tussen de plaat ergens niet helemaal meer is. Michel, het is een beetje chinees wat je bedoelt met die C en isolatie tussen de plaat De gehele dag heeft niemand een fluittoon gehad, ik ook niet Eind goed al goed zou ik zo zeggen Wel effe schrikken hoor Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 oktober 2009 Report Share Posted 17 oktober 2009 Michel, het is een beetje chinees wat je bedoelt met die C en isolatie tussen de plaat Een C is een Condensator Stef. Een condensator bestaat uit een getwiste plaat (ijzer, zilver, aluminium enz.) met daartussen een isolerend materiaal (olie, was enz). Wanneer er een "lek" in die isolatie ontstaat, en dus de plaat dichtbij de volgende twist van die plaat komt kan er een kortsluiting ontstaan. Wanneer die kortsluiting volledig is, en de plaat zichzelf raakt, werkt de C niet meer, en kan hij zelfs "ontploffen" (confettie tot gevolg, of leeglopen van de vloeistof/isolatie tussen de plaat). Wanneer die kortsluiting niet volledig is, maar slechts vonken overgooit, kan het tot gevolg hebben dat je een fluittoon hoort. Die fluittoon hoeft niet door de C te komen, maar kan op die zelfde manier veroorzaakt worden door een slecht contact, van bijvoorbeeld de speakerdraad, zowel uitwendig als inwendig. Het kan dus ook een slechte soldeerverbinding in het filter zijn, of een slecht contact aan de speakerunit. Ook kan het nog in je versterker zitten, en zelfs in de buizen, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk omdat het ophield wanneer je op de speaker klopte. Nu je het niet meer hoort zou ik me verder geen zorgen maken, totdat het eventueel weer terug komt. Dan zou ik die speaker toch een keer na (laten) kijken/meten. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts