nout Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Ik wil wat meer muziek met mijn iMac gaan afspelen, is toch wel handig en heb nu de iMac met mijn versterker verbonden via de hoofdtelefoonuitgang van de iMac. Het geluid is niet echt slecht te noemen, maar wel aanzienlijk platter en 'harder' dan dat van mijn Marantz CD6000KI cd speler, ook met CD's (dit is geen inbeelding) Nu is natuurlijk de oplossing een DAC tussen mijn iMac en versterker te plaatsen. Maar aangezien ik onlangs al te veel geld heb uitgegeven aan een koptelefoon en koptelefoonversterker wil ik het budget wat laag houden en komt de Musical Fidelity V-DAC in zicht met een redelijke 225 euro. Op de V-DAC kun je een CD speler aansluiten en de iMac via USB kabel, vervolgens kun je met de V-DAC de bron kiezen: line of USB. Wat kan ik van deze DAC verwachten? Mijn Marantz CD 6000KI is al weer een oud beestje en de techniek heeft natuurlijk niet stilgestaan, maar zullen CD's via de V-DAC beter klinken dan via de DAC mijn CD speler? Zo ja, met V-DAC als DAC zullen dan CD's die ik via de iMac afspeel hetzelfde klinken als CD's die ik afspeel met de Marantz, simpelweg omdat de V-DAC het geluid in beide gevallen van digitaal naar analoog omzet? En zullen mijn Marantz CD 6000KI en mijn oudere CD 5000 dan ook identiek klinken, vooropgesteld dat dezelfde kabels gebruikt worden? Of zijn er ook andere variabelen? Dank je wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2009 Report Share Posted 18 oktober 2009 Als ik zo op internet rondkijk dan zijn de meningen niet slecht en niet super goed over deze DAC. De DacMagic scoort over het algemeen hoger. Over USB doet de V-DAC niet meer dan 48 kHz, dus dat lijkt mij de standaard USB 1.1 implementatie. Denk dat je hiermee in de midden klasse zit waarmee je allicht een beter geluid krijgt dan wat er standaard uit de Mac line/hoofdtelefoon aansluiting komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 18 oktober 2009 Author Report Share Posted 18 oktober 2009 Thanks! Is er behalve USB een andere betere wijze om de iMac op een DAC aan te sluiten? Zijn er DAC's die over USB wel meer dan de 48 kHz doen? Ik heb er de ballen verstand van...sorry. De V-DAC heeft vooral mijn interesse boven andere in zijn prijsklasse, omdat het geluid wat analoger, minder analytisch zou zijn. Ten slotte, denk je dat deze DAC een upgrade is over de DAC in mijn Marantz CD6000KI? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 oktober 2009 Report Share Posted 19 oktober 2009 Nout, Zie ook mijn berichtje hear Die prijs van 340 euro voor de HRT DAC moet lager kunnen. De kwaliteit van het geluid wordt ruwweg bepaald in de volgende keten: Transport-interface-DAC(digitale ontvangst)-DAC(analoge output) Als je de DAC gelijktrekt voor de twee Marantz cd spelers dan houd je de transportverschillen over. Maar het zal niet veel schelen Als de DAC gelijktrekt voor je Cd-speler en de iMAC dan heb je transportverschil (MAC is beter) en interface verschil (USB is i.h.a. slechter dan SPDif). Uitkomst ongewis. Ik ga ervan uit dat de interface tussen de cd-peler en de DAC niet USB is. Hogere frequenties dan 48KHz zijn mogelijk met een aparte driver in je pc. Misschien heb je die ook wel voor de iMAC Er zijn hier inmiddels aardig wat linkjes over DAC's, interfaces, jitter, en modificaties te vinden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2009 Report Share Posted 19 oktober 2009 Die prijs van 340 euro voor de HRT DAC moet lager kunnen. Voor wat ie kan is €340 idd veel te duur. Die $99 in jouw link lijkt mij re Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 oktober 2009 Report Share Posted 19 oktober 2009 Het zijn twee verschillende uitvoeringen helaas. Je hebt de HRT Music Streamer en de duurdere HRT Music Streamer+ Die laatste is besproken in Stereoo, en beide zijn besproken in Stereophile. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 oktober 2009 Author Report Share Posted 19 oktober 2009 Thanks Genoeg ide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Op de VAD hadden ze bij de kamer van Crystal Cable Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Het zijn twee verschillende uitvoeringen helaas.Je hebt de HRT Music Streamer en de duurdere HRT Music Streamer+ Die laatste is besproken in Stereoo, en beide zijn besproken in Stereophile. M rc In de Sterophile van nov staat een goede recensie van beide. De HRT Music Streamer+ van $299 wint het duidelijk met een straatlengte voor op de HRT Music Streamer (zonder plus dus) van $99. Beide doen maximaal 16b/48 kHz. Beide gebruiken ze de standaard de BB PCM2706 als USB receiver. USB transport is dus isosynchroon. Bij de goedkopere non-plus versie stuurt de PCM2706 een PCM 1744 DA chip en bij de plus versie zit er een veel betere PCM1794 dac chip achter de PCM2706. Het isosynchrone data transport komt duidelijk tot uiting in de jitter (700ns volgen S.P.) die bij beide toch behoorlijk hoog is met nogal wat spurs. Toch wordt het geluid van de plus als erg aangenaam omschreven. Dit in tegenstelling tot de non plus waar de recencent eigenlijk niet veel goede woorden voor over heeft. En als je dan bedenkt dat er USB DAC'jes met de standaard BB PCM2706 implementatie (Behringer, Creativ etc.) voor onder de €30 te koop zijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Wat als je dat bedenkt? Als ik luister naar mijn jitterende DAC, ga ik vermoeden dat jitter niet het belangrijkste criterium is. Neem Miracle met zijn no-jitter geluidskaart en zijn uitspraken over de belabberde kwaliteit van FLAC bestanden vanuit zijn pc. En als jij bij mij komt en nog weet hoe het vroeger klonk, dan kun je ervaren hoeveel anders het nu klinkt, terwijl er aan de jitter niets of niet veel veranderd is. Enfin, jitterloos is-ie zeker niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Als ik luister naar mijn jitterende DAC, ga ik vermoeden dat jitter niet het belangrijkste criterium is. Ach geen enkele DAC, extern of intern, is zonder jitter en het is zeker niet het enige criterium. Feit is wel dat jitter enerzijds afbreuk doet aan de detailweergave van het signaal zelf en anderzijds artificieel detail toevoegt, met name in het midden - hoog. Beetje vergelijkbaar met IM vervorming (intermodulatie vervorming). Dat geeft soms de indruk van meer ruimtelijkheid maar dat is nep. Hier geldt zeker wel hoe minder hoe beter. Een goede inleiding staat nog steeds hier: http://www.stereophile.com/features/1208jitter/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts