Jump to content

Het grote puck-topic...

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Over het algemeen is een platenpuck niet meer dan dood gewicht die de prestaties van een draaitafel enigszins kan verbeteren. De puckjes van Harmonix, zoals de TU-812mkII (240g) en de TU-812 Million (331g) worden verondersteld verder te gaan. Niet goedkoop, vind ik.

Sinds juni dit jaar is er een betaalbaarder alternatief met soortgelijke eigenschappen - de Monza van Furutech (350g). Voor wat het waard is: in deze review wordt de Monza getest tegen de standaard puck van Transrotor. (De foto heet 'medium', suggererend dat er er nog een 'light' of een 'heavy' bij komt.)

furutech_monza_medium.jpg

Iets langer op de markt is de Sutherland Timeline, waarmee een

is te realiseren en ook deze is getest.

Timeline.jpg

Zijn er meer ontwikkelingen of andere modellen beschikbaar? Iemand hear ervaring met een dergelijke high-end puck?

Guest kikkervisje
Over het algemeen is een platenpuck niet meer dan dood gewicht die de prestaties van een draaitafel enigszins kan verbeteren.

Iets langer op de markt is de Sutherland Timeline, waarmee een

is te realiseren en ook deze is getest.

Timeline.jpg

Een puck welke de exacte omloopsnelheid kan bewerkstelliggen is natuurlijk het ei van Columbus. Fantastisch!

Zeker wanneer dit gebeurt van het begin tot het einde van het afspelen van de plaat. Dit is echt uniek.

@ Kikkervisje: 't ding is passief, maar je kan voor de tegenkracht van de naald compenseren door in situ te meten.

@ Mordante: volkomen eens dat er wat te zeggen is over de prijs/effect verhouding - een Harmonix Million op een P25 is wellicht niet zo'n goed idee, maar de nieuwe puck van Furutech maakt hierin wel een stap.

Guest Kraus vonBentinck
Een puck welke de exacte omloopsnelheid kan bewerkstelliggen is natuurlijk het ei van Columbus. Fantastisch!

Zeker wanneer dit gebeurt van het begin tot het einde van het afspelen van de plaat. Dit is echt uniek.

dat is natuurlijk niet het geval; de puck verricht alleen de meting maar doet niet de correctie; daarvoor moet je naar de draaitafel/de motorsturing.

het is best een mooi ding - arden heeft hem hier bij mij wel eens meegenomen- maar hij verbetert op zich niets aan de draaitafel en voor nauwkeurige metingen zijn er alternatieven.

er is trouwens een ouder en vrij uitgebreid topic over luisterbevindingen en het nut van een platenpuck.

Guest kikkervisje
@ Kikkervisje: 't ding is passief, maar je kan voor de tegenkracht van de naald compenseren door in situ te meten.

Kan dit ook in Jip & Janneke taal a.u.b. en wat doet de puck dan precies.

@ Mordante: volkomen eens dat er wat te zeggen is over de prijs/effect verhouding - een Harmonix Million op een P25 is wellicht niet zo'n goed idee, maar de nieuwe puck van Furutech maakt hierin wel een stap.

Ik heb een VPI Scout, bij een VPI Scout zit er schroefdraad op de spindle. Dat schroefdraad beprekt denk ik de keuze mogelijkheden mbt tot puks. Als ik ooit wat meer tijd heb wil ik gaan luisteren of de schroef puk

Guest Kraus vonBentinck

bellavista bedoelt dat de puck meet met de naald op de plaat; dat doe je bijv niet met een stroboscoopschijf.

voor de purist houdt dit dan wel in dat je de puck ook altijd daadwerkelijk moet gebruiken - alleen even toepassen voor de meting levert dan ook een onnauwkeurigheid op.

het is een klein beetje academisch omdat men iha liever de tafel een fractie te snel laat draaien omdat dat in de oren van menigeen net iets lekkerder klinkt - iets te langzaam altijd vermijden-

Guest kikkervisje
bellavista bedoelt dat de puck meet met de naald op de plaat; dat doe je bijv niet met een stroboscoopschijf.

voor de purist houdt dit dan wel in dat je de puck ook altijd daadwerkelijk moet gebruiken - alleen even toepassen voor de meting levert dan ook een onnauwkeurigheid op.

het is een klein beetje academisch omdat men iha liever de tafel een fractie te snel laat draaien omdat dat in de oren van menigeen net iets lekkerder klinkt - iets te langzaam altijd vermijden-

Kraus ik meet en regel ( met de hand )de draaisnelheid altijd met de naald in de groef.

Alleen mijn clamp kan de draaisnelheid niet regelen. En dat kan die wonderpuck van Bellavista kennelijk wel. En daarom is het zijn prijs dubbel en dwars waard. ( vermits dat ding dit waar kan maken ;) )

Ik heb een VPI Scout, bij een VPI Scout zit er schroefdraad op de spindle. Dat schroefdraad beprekt denk ik de keuze mogelijkheden mbt tot puks. Als ik ooit wat meer tijd heb wil ik gaan luisteren of de schroef puk

Guest Kraus vonBentinck
Alleen mijn clamp kan de draaisnelheid niet regelen. En dat kan die wonderpuck van Bellavista kennelijk wel. En daarom is het zijn prijs dubbel en dwars waard. ( vermits dat ding dit waar kan maken ;) )

welnee, joh; goed lezen

Guest kikkervisje
ik heb een Thorens vacuum-mat op de draaitafel. met een soort aquarium pompje erbij :D

geen puck, maar het werkt wel goed.

groet

topicvervuiling; dat moet je aankaarten in dit topic

Halloooooo Kraus dimme a.u.b.

@ Seed7: 't berichtje is aangepast...

@ Kikkervisje: 't is geen wonderpuck, het is niet van mij en je moet idd goed lezen.

@ Kraus: er zijn idd andere puck-topics, maar de recente ontwikkelingen zijn voor mij interessant genoeg om een nieuw draadje te beginnen. Geen probleem toch?

Guest Kraus vonBentinck

"Wij" dat zijn gewoon "the people in the know" , toch <_<

thorenspuck.jpg

voor precies 1/4 van de prijs van furutech vind ik deze thorens klassieker toch nog altijd een van de best-uitziende pucks ooit. D

Is er niet een puck van bijzondere houtsoorten met soortgelijke eigenschappen?

Jawel, bijvoorbeeld de recordclamp van Ron Ploeger. Hij maakt af en toe een partijtje. >> Recordclamp << Ik moet nog steeds een luisterafspraakje bij Ron maken, zal dan meteen eens uitproberen wat voor een invloed dat heeft op de weergave. Zelf gebruik ik de zware Transrotorpuck (ruim 700 gram) en heb ook nog de lichtere uitvoering (ruim 300 gram) liggen. En uiteraaard een stabilisatiering...

Nadeeltje van die zware puck is wel dat 'ie onderaan breed uitloopt waardoor het JA-element er tegenaan loopt in de uitloopgroef, opletten dus ...

Guest kikkervisje
@ Seed7: 't berichtje is aangepast...

@ Kikkervisje: 't is geen wonderpuck, het is niet van mij en je moet idd goed lezen.

@ Kraus: er zijn idd andere puck-topics, maar de recente ontwikkelingen zijn voor mij interessant genoeg om een nieuw draadje te beginnen. Geen probleem toch?

Inderdaad niet goed genoeg gelezen!

Maar wat doet deze kennelijk zo bijzondere puck dan zo bijzonder?

Guest Kraus vonBentinck

wat je kunt doen om te voorkomen dat het element in de uitloopgroef tegen de puck aanstoot is de 3500 arm iets verder naar buiten draaien zodat de arm "begrensd" wordt; doe je dat dan dient wel de dwarsdrukcompensatie opnieuw ecen ingeregeld te worden want die is door het naar buiten draaien van de arm dan iets verhoogd.

(de dwarsdrukcompensatie/schaalverdeling is gemeten voor een bepaalde afstand van de headshell tot aan de rand van het plateau- dat staat in de handleiding vermeld)

Maar in feite moet je constateren dat de grote puck dan eigenlijk niet past

Guest Kraus vonBentinck
[p.s. En binnen elke hout soort maakt het ook nog klank verschil van waar de het hout vandaan komt. Braziliaans zal anders klinken dan bijv. Indonesisch of Afrikaans hout.

ik neem aan dat je die verschillen ook wel even kunt benoemen en aan welke regionale klank je zelf de voorkeur geeft. Of is dat stemmingsafhankelijk? Mogelijk is er een houtsoort speciaal geschikt voor Mahler, Gregoriaans of Schonberg :cool2:?

Er zou een boete moeten staan op dit soort waanzin <_<

Guest kikkervisje
[p.s. En binnen elke hout soort maakt het ook nog klank verschil van waar de het hout vandaan komt. Braziliaans zal anders klinken dan bijv. Indonesisch of Afrikaans hout.

ik neem aan dat je die verschillen ook wel even kunt benoemen en aan welke regionale klank je zelf de voorkeur geeft. Of is dat stemmingsafhankelijk? Mogelijk is er een houtsoort speciaal geschikt voor Mahler, Gregoriaans of Schonberg :cool2:?

Kraus ik gebruik deze pucks niet vanwege het simpele feit dat ik niet zit te wachten op verkleuring van de door mij gedraaide muziek. Anderen lopen er mee weg, soit.

p.s. De gebruikers welke ik ken geven vrijwel allen de voorkeur aan Ebony. En ideaal lijkt mij dus een vinyl puck.

Er zou een boete moeten staan op dit soort waanzin <_<

Wel een leuke gedachte. Spontaan zeg ik:

Mahler: lindehout

Gregoriaans: Eikenhout

Schonberg; zou ik niet voor hout gaan, maar voor metaal.