Jump to content

Het grote puck-topic...

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
[p.s. En binnen elke hout soort maakt het ook nog klank verschil van waar de het hout vandaan komt. Braziliaans zal anders klinken dan bijv. Indonesisch of Afrikaans hout.

ik neem aan dat je die verschillen ook wel even kunt benoemen en aan welke regionale klank je zelf de voorkeur geeft. Of is dat stemmingsafhankelijk? Mogelijk is er een houtsoort speciaal geschikt voor Mahler, Gregoriaans of Schonberg :cool2:?

Er zou een boete moeten staan op dit soort waanzin <_<

Wel een leuke gedachte. Spontaan zeg ik:

Mahler: lindehout

Gregoriaans: Eikenhout

Schonberg; zou ik niet voor hout gaan, maar voor metaal.

Waar zou brandhout nog goed voor zijn? :confused:

Guest kikkervisje
En ideaal lijkt mij dus een vinyl puck.

vinyldynamics.jpg

vinyl dynamics €37,90; vinyl puck -zonder enige gravure- voert trillingen af via de spindle aldus de fabrikant en natuurlijk ook : "de enige logische puck"; oh ja: 166 gram

Kijk HEAR word ik blij van! Misschien kan ik het zelfs tot clamp verbouwen. Bravo Klaus! :rolleyes:

( gevonden)

[p.s. En binnen elke hout soort maakt het ook nog klank verschil van waar de het hout vandaan komt. Braziliaans zal anders klinken dan bijv. Indonesisch of Afrikaans hout.

ik neem aan dat je die verschillen ook wel even kunt benoemen en aan welke regionale klank je zelf de voorkeur geeft. Of is dat stemmingsafhankelijk? Mogelijk is er een houtsoort speciaal geschikt voor Mahler, Gregoriaans of Schonberg :cool2:?

Er zou een boete moeten staan op dit soort waanzin <_<

Wel een leuke gedachte. Spontaan zeg ik:

Mahler: lindehout

Gregoriaans: Eikenhout

Schonberg; zou ik niet voor hout gaan, maar voor metaal.

Waar zou brandhout nog goed voor zijn? :confused:

Die takkeherrie muziek van M44 :D

Guest kikkervisje
En uiteraard een stabilisatiering...

Zo heel "uiteraard" is een stabilisatiering niet. Overigens vraag ik mij af wat er over blijft van de trilling-reductie van zo'n nieuwe puck...

Beter lezen B.V. ;) spreek n.l. van had. destijds had hij welzeker een diversiteit aan clamp materiaal soorten.

Men kan imho beter spreken van fixatiering ipv stabilisatiering.

Het meeste profijt van zowel clamp / puck en de fixatiering is het gegeven dat de plaat een gelijkmatig vast contact maakt met het plateau.

Denk daar maar eens over na. :)

Zo heel "uiteraard" is een stabilisatiering niet. Overigens vraag ik mij af wat er over blijft van de trilling-reductie van zo'n nieuwe puck...

"Uiteraard" omdat ik onlangs had gemeld dat ik zo'n ding gebruik. Maar zo "uiteraard" is het inderdaad niet omdat een ring vermoedelijk veel minder gebruikt worden als een puck. Een ring doet iets soortgelijks als een puck maar dan op de buitenrand van de lp. Voor het aandrukken van de lp kan dat een voordeel zijn als deze "hol" staat want daar doet een puck weinig meer aan. Andersom, bol dus, heeft een puck of clamp weer een voordeel en zou de ring de bolling niet (geheel) kunnen uitvlakken. Een combinatie van puck

Guest kikkervisje

Een combinatie van puck

Guest Kraus vonBentinck

Ik wil toch even opmerken dat pucks en ringen in feite zaken zijn die aan het afspelen van de perfecte plaat op de dito draaitafel niets bijdragen. Het zijn slechts lapmiddelen die van een niet-ideale situatie nog iets proberen te maken.

Iets anders is een puck die een vast onderdeel is van het draaitafelontwerp maar de puck als klanktuning, dat is een onding.

Guest kikkervisje
Ik wil toch even opmerken dat pucks en ringen in feite zaken zijn die aan het afspelen van de perfecte plaat op de dito draaitafel niets bijdragen. Het zijn slechts lapmiddelen die van een niet-ideale situatie nog iets proberen te maken.

Iets anders is een puck die een vast onderdeel is van het draaitafelontwerp maar de puck als klanktuning, dat is een onding.

Lap middelen zijn helaas noodzakelijk omdat er maar heel weinig "perfecte"platen in omloop zijn.

En de draaitafel is altijd een compromis. ;)

Een puck gebruiken als klank tuning is een conclusie welke jij zelf hebt getrokken. Ik constateer het slechts als een feit.

Wanneer een puck een vast onderdeel is van een draaitafel zit je automatisch vast aan het "geluid"van deze puck.

En voor wat betreft jouw optie om aan muziek van elke componist een ander materiaal van de puck te willen koppelen tsja...... :confused:

Guest kikkervisje
Denk daar maar eens over na...

...het punt is nu juist dat de nieuwe modellen claimen verder te gaan dan alleen dood gewicht ;)

Oh, kan jij dat "verder gaan" wat verduidelijken a.u.b.?

Mij komt het n.l. over van: kijk eens ik heb weer iets nieuws gevonden.

Guest Kraus vonBentinck
En voor wat betreft jouw optie om aan muziek van elke componist een ander materiaal van de puck te willen koppelen tsja...... :confused:

Jij kunt dus echt helemaal niet lezen en ik ga ook de moeite niet meer nemen om er ooit nog iets op te antwoorden. Je bent toch niet nog onder de 13?

koekje erbij???

@koekje erbij??? Waarbij??? :D:huh::blink::o:P;)

Het aandruk-effect van een puck is natuurlijk maar beperkt tot het etiket - en dat is nu juist het enige segment van de plaat waar aandrukken geen enkele zin heeft. Erger nog: waar het de (veronderstelde, al dan niet re

Ik ben het met de redenatie m.b.t. het opbollen wel eens. Op m'n Linn had ik een viltenmat, wanneer ik de clamp stevig aandrukte en dan vastschroevde kwam de rand inderdaad vrij van de mat.

Nu heb ik een harde mat en een puck i.p.v. een clamp helemaal geen probleem. Door de rubberring die onder in de puck zit worden resonanties mooi gedempt. Bolle platen worden enigzins vlak gedrukt. kromme platen blijven gewoon krom.

Aan het gewicht veel massatraagheid toe te schrijven is onzin. Daar is de puck veel te klein van diameter voor en de omtrakssnelheid dus te laag. Een ring doet het op dat vlak en met hetzelfde gewicht veel beter.

:)

Guest kikkervisje

Jij kunt dus echt helemaal niet lezen en ik ga ook de moeite niet meer nemen om er ooit nog iets op te antwoorden. Je bent toch niet nog onder de 13?

Maar ik wil je nog wel even bedanken voor je tip. Mijn vinyl puck is net afgeleverd. :D

Maar ik wil je nog wel even bedanken voor je tip. Mijn vinyl puck is net afgeleverd. :D

Ik ben wel nieuwschierig hoe deze je bevalt.

Guest kikkervisje
Ik ben wel nieuwsgierig hoe deze je bevalt.

Eh nou ja ik ook. :unsure:

Heb gisteren mijn 2 "audiofiele" draaitafels ontmanteld vanwege een nieuw myfy draaitafelproject. ;)

Maar als ik zo ver ben hoor je het beslist.

p.s. het ding weegt 188 gram en knelt redelijk op de spindel.

• 2 weeks later...