buizenbart Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 L.S. De laatste tijd ben ik weer met mijn neus gedrukt op het belang van een schone naald. Ik kijk vaak wel, en regelmatig doop ik een penseeltje in gedemineraliseerd water om de naald af te soppen. Maar onlangs vond ik het echt niet goed meer klinken, en omdat de headshell er wegens herbekabeling vanaf moest heb ik heel onbezonnen het uiteinde van een lucifer over de naald gehaald. Daar bleef behoorlijk wat troep op achter Terwijl de naald er niet enorm vuil uitzag. Sindsdien veel platen gedraaid, en zonet dat grapje nog eens herhaald, en ik verbaas me weer over het resultaat. Weg met dat slappe kwastje! Uiteraard hanteer ik wel de gepaste voorzichtigheid, ik heb geen zin om dingen te verbuigen of de naald af te breken.. Ik moet hier wel bij zeggen dat de meeste van mijn platen nog nooit gewassen zijn, en er zit heel veel 2ehands tussen.. Dat truukje met een houtje heb ik trouwens van iemand hier op het forum, weet alleen niet meer wie. De cd-speler wint het niet meer van de DT, het gaat aardig gelijk op nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Dat truukje met een houtje heb ik trouwens van iemand hier op het forum, weet alleen niet meer wie. De naald kun je 't beste schoonmaken metde kop van 'n luciferstokje. (klinkt misschien ietsie vreemd,maar toch) Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 L.S. De laatste tijd ben ik weer met mijn neus gedrukt op het belang van een schone naald. Ik kijk vaak wel, en regelmatig doop ik een penseeltje in gedemineraliseerd water om de naald af te soppen. Maar onlangs vond ik het echt niet goed meer klinken, en omdat de headshell er wegens herbekabeling vanaf moest heb ik heel onbezonnen het uiteinde van een lucifer over de naald gehaald. Daar bleef behoorlijk wat troep op achter Terwijl de naald er niet enorm vuil uitzag. De truc met het houtje ken ik niet maar zou ik zelf niet gauw uitproberen. De kans dat, onbedoeld, de druk op de cantilever te groot word of de naald afbreekt lijkt me nogal groot. Ik doe er zelf eigenlijk niet veel aan. Ik heb een zacht borsteltje standby maar gebruik 'm liever niet. Eventueel blaas ik een los plukje wel weg. Ik heb een Jan Allaerts element met een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 L.S. De laatste tijd ben ik weer met mijn neus gedrukt op het belang van een schone naald. Ik kijk vaak wel, en regelmatig doop ik een penseeltje in gedemineraliseerd water om de naald af te soppen. Maar onlangs vond ik het echt niet goed meer klinken, en omdat de headshell er wegens herbekabeling vanaf moest heb ik heel onbezonnen het uiteinde van een lucifer over de naald gehaald. Daar bleef behoorlijk wat troep op achter Terwijl de naald er niet enorm vuil uitzag. De truc met het houtje ken ik niet maar zou ik zelf niet gauw uitproberen. De kans dat, onbedoeld, de druk op de cantilever te groot word of de naald afbreekt lijkt me nogal groot. Ik doe er zelf eigenlijk niet veel aan. Ik heb een zacht borsteltje standby maar gebruik 'm liever niet. Eventueel blaas ik een los plukje wel weg. Ik heb een Jan Allaerts element met een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonK. Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Als je kwastje neemt met wat pure alcohol of spiritus,...... dit ontvet en is niet super agressief, of wasbenzine ? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 L.S. De laatste tijd ben ik weer met mijn neus gedrukt op het belang van een schone naald. Ik kijk vaak wel, en regelmatig doop ik een penseeltje in gedemineraliseerd water om de naald af te soppen. Maar onlangs vond ik het echt niet goed meer klinken, en omdat de headshell er wegens herbekabeling vanaf moest heb ik heel onbezonnen het uiteinde van een lucifer over de naald gehaald. Daar bleef behoorlijk wat troep op achter Terwijl de naald er niet enorm vuil uitzag. Sindsdien veel platen gedraaid, en zonet dat grapje nog eens herhaald, en ik verbaas me weer over het resultaat. Weg met dat slappe kwastje! Uiteraard hanteer ik wel de gepaste voorzichtigheid, ik heb geen zin om dingen te verbuigen of de naald af te breken.. Ik moet hier wel bij zeggen dat de meeste van mijn platen nog nooit gewassen zijn, en er zit heel veel 2ehands tussen.. Dat truukje met een houtje heb ik trouwens van iemand hier op het forum, weet alleen niet meer wie. De cd-speler wint het niet meer van de DT, het gaat aardig gelijk op nu BuizenBart wanneer je aldoor je naald in een vervuilde plaatgroef laat zakken zal je voortdurend allerlei viezigheid uit die groef peuren. Misschien is het een idee om toch die plaat eerst maar eens grondig te reinigen. Kan je weer terug naar je zachte kwastje en voor inspectie van je naaldpunt kan je best een loupe gebruiken. Deze dingetjes zijn er te kust en te keur en ( in vergelijking met een microscoop ) niet duur. En....... erg handzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Speelt hier niet gewoon het verschijnsel dat door enthousiasme over een ingreepje het effect er van als buitenproportioneel hoog wordt vermeld? Aan dat enthousiasme hoeft niks te veranderen maar als lezers zouden we toch wel iets wijzer mogen zijn en dingen een beetje op hun juiste waarde en in verhouding weten te schatten. Maar, .... heel fijn dat het naaldje weer schoon is. Enne........ of draaitafel of CD wint, dat ligt meestal aan wat er op draaitafel of in CD-speler ligt en niet aan een miniem verontreiniginkje van het naaldtipje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Ik maak m'n naald meestal schoon met een mengsel van gedestileerd water met ca 20 % alcohol. Ik gebruik daarvoor het borsteltje wat bij de Ace geleverd werd. Dit is een vrij stevig kunststof borsteltje waarvan de haren tegen een hete plaat zijn gehouden (althans zo ziet het eruit). Wanneer de naald echt smerig is gebruik ik (en daar is ie weer) Cillit Bang ontvetter. Uiteraard erg voorzichtig... zeker het rubber niet aanraken met "goedjes". Bij mij ligt de arm altijd vrij op de armsteun wanneer ik de naald schoonmaak, de vertikale kracht kan dan nooit te hoog worden waardoor schade is uitgesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 oktober 2009 Author Report Share Posted 22 oktober 2009 Yep, jullie hebben gelijk. Ipv altijd maar weer de naald in die troep te laten zakken kan ik beter zorgen dat de platen schoon zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Yep, jullie hebben gelijk. Ipv altijd maar weer de naald in die troep te laten zakken kan ik beter zorgen dat de platen schoon zijn.. Toch verzamelt zich altijd wat vettigheid op de naald in de loop der tijd die er niet zomaar af gaat. Ik heb hier nog een speciaal borsteltje van Watts daarvoor liggen. Dat bestaat uit een strookje plexiglas bekleed met een strookje kunststof materiaal met heel veel korte haartjes. Een druppeltje alcohol er op en heel voorzichtig onder de naald door halen van achteren naar voren en de naald weer is brandschoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 oktober 2009 Author Report Share Posted 22 oktober 2009 Het feit dat er zo'n verschil optreedt is eigenlijk te wijten aan drie dingen: 1. Ik heb de naald grondig schoongemaakt, 2.Betere armbekabeling zonder allerlei onderbrekingen en 3. ik heb het element schoongemaakt. Over 3. heb ik het nog niet gehad maar wil ik toch even delen hear omdat ik me afvraag hoe en wat. Omdat ik element & headshell eraf had kon ik het element eens aan alle kanten van heel dichtbij bekijken. Situatieschets: ik rook, dat geeft een hoop rotzooi. Ik heb een aantal smerige platen. Er zat dus allemaal vettig vuil gekoekt aan het element. Het is zo'n 'open' element (Sumiko Blue Point Special), en er zat o.a. flink wat vuil op het spoeltje Doodeng om zo'n ding schoon te maken, ik heb het op de enigzins veilige plaatsen gedaan, maar ik denk dat dat vuil het spoeltje wel wat in zijn bewegingen belemmerde Ik vraag me nu af of er een goede manier is om een element in zijn geheel eens goed schoon te maken. Zelf denk ik aan een ultrasoon badje o.i.d. Advies in deze is gewenst Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Het feit dat er zo'n verschil optreedt is eigenlijk te wijten aan drie dingen: 1. Ik heb de naald grondig schoongemaakt, 2.Betere armbekabeling zonder allerlei onderbrekingen en 3. ik heb het element schoongemaakt. Over 3. heb ik het nog niet gehad maar wil ik toch even delen hear omdat ik me afvraag hoe en wat. Omdat ik element & headshell eraf had kon ik het element eens aan alle kanten van heel dichtbij bekijken. Situatieschets: ik rook, dat geeft een hoop rotzooi. Ik heb een aantal smerige platen. Er zat dus allemaal vettig vuil gekoekt aan het element. Het is zo'n 'open' element (Sumiko Blue Point Special), en er zat o.a. flink wat vuil op het spoeltje Doodeng om zo'n ding schoon te maken, ik heb het op de enigzins veilige plaatsen gedaan, maar ik denk dat dat vuil het spoeltje wel wat in zijn bewegingen belemmerde Ik vraag me nu af of er een goede manier is om een element in zijn geheel eens goed schoon te maken. Zelf denk ik aan een ultrasoon badje o.i.d. Advies in deze is gewenst Hey Bart, koop gewoon een Okki Nokki voor 395 euries, ik heb mij vanavond nog weer verbaasd over hoe mijn platen nu klinken na een schoonmaakbeurt daarop. En ze waren al "schoon", dacht ik, door een behandeling met de Knosti..... Ik rook niet, en het resultaat is al verbazend, laat staan als je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Ik doe het net zo. Heel af en toe gebruik ik Nagaoka naaldreiniger, maar zelfs dat liever niet. Last no 4 en no 5 gebruikte ik in het verleden, maar dat heb ik weggegeven.Sodejuu heeft Extreme Phono en gebruikt het nog, dacht ik. Nope, Ik gebruik heel af en toe wel de Last 4 en 5, en de gel van Extreme Phono heb ik ook niet. Wel iets vergelijkbaars, nl Onzow Zerodust. Die gebruik ik regelmatig, maar dat is niet iets om je naald mee schoon te maken (de gel van Extreme Phono trouwens ook niet ). De Zerodust is er om het stof van de naald te halen. Dat is iets anders dan de naald schoonmaken Maar zowel de gel als ook de zerodust, zijn makkelijk te vervangen door een half booletje zuurvrije siliconenkit. Spuit wat van die kit in een eierdopje (voor de vorm) en laat het drogen. Eenmaal droog, heb je een equivalent van de Zerodust en de Extreme Phono Gel. Als het element toevallig eens onder de draaitafel uit is, of je hebt een losse headshell, bekijk de naald dan eens onder een microscoop (100x vergroting). DAn zie je pas echt hoe vies zo'n ding kan zijn. Als als je 'm dan schoon hebt gemaakt, dan moet je 'm nog maar eens bekijken. Schoonmaakspullen zijn bijna allemaal even goed. De Last is wel aan de prijs, maar werkt sneller dan het spul van Nagaoka. Het resultaat is wel hetzelfde, nl een schone naald. BTW, de borsteltjes die je bij Last erij krijgt zijn echt subliem. Met die penseeltjes en kwastjes is het schoonmaken eigenlijk niet goed mogelijk. De quasi "bougieborsteltjes" van Last werken wel perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2009 Author Report Share Posted 23 oktober 2009 Wel iets vergelijkbaars, nl Onzow Zerodust. Dat las ik even verkeerd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 26 oktober 2009 Report Share Posted 26 oktober 2009 ik gebruik clearaudio naaldreiniger en daarna hun borsteltje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts