WanFie Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Een goede vriend heeft enkele jaren geleden Master 3 luidsprekers gekocht. Dit omdat deze in hun toenmalige huiskamer erg goed klonken. Hierna zijn de speakers verhuist naar een dedicated audioruimte hierin was de klank van de speakers n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 beste hans, twee tips: 1 een Behringer Ultra Curve, 2 een grote verbouwing aan de woning. andere oplossingen zijn er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 oktober 2009 Author Report Share Posted 24 oktober 2009 beste hans, twee tips: 1 een Behringer Ultra Curve, 2 een grote verbouwing aan de woning. andere oplossingen zijn er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Wie kan helpen...?? oplossingen in het laag zijn altijd groot willen ze voldoende rendement leveren. kun je een watervalletje van de ruimte meten? 20-200hz en 200 hz - 20khz. een standaard oplossing is de Superchunk b.v. van rockwool 221 bouwplaat, efficient rond de 100Hz en nog steeds bruikbaar rond de 50Hz. Het is een breedband absorber. Mocht er door inrichting etc te veel hog verloren gaan kan de hoek absorber deels met een dunne (huishoud)folie afgedekt worden. Dit alles natuurlijk alleen voor zo ver het in de inrichting past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Eerst maar eens afwachten wat het oordeel van Rick Paap is. Die heeft wel recht van spreken en veel ervaring met de speakers in verschillende ruimtes. Dit is ook een interessant adres Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 oktober 2009 Author Report Share Posted 24 oktober 2009 Eerst maar eens afwachten wat het oordeel van Rick Paap is. Die heeft wel recht van spreken en veel ervaring met de speakers in verschillende ruimtes. Dit is ook een interessant adres Dank je voor de link, maar ik zie daar geen oplossingen voor een 50 Hz probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Met een probleem van maarliefst 9Db rond de 50Hz moet ik toch Erik gekijk geven. Die frequentie ga je niet zomaar onderdrukken, en al helemaal geen 9Db. Ik vraag me zelfs af of de Ultracurve zoveel kan dempen. ....en daarbij lost de ultracurve het probleem niet op. Die haalt enkel wat van het signaal naar de versterker, en dus speakers af. Dat word volgens mij dus echt verbouwen. De minst moeilijke oplossing zal zijn de deuren verplaatsen/anders maken zodat de set wel in de lengterichting kan staan. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 25 oktober 2009 Report Share Posted 25 oktober 2009 beste hans, twee tips: 1 een Behringer Ultra Curve, 2 een grote verbouwing aan de woning. andere oplossingen zijn er niet Bijna mee eens: 1) de verbouwing cq akoestiek aanpassing 2) een Tact ipv een Behringer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 oktober 2009 Report Share Posted 26 oktober 2009 nog een andere optie, een subwoofer plaatsen. Klinkt gek maar de truc is het ding in een hoek te plaatsen en dan spelen met (tegen)fase, volume en al dan niet steile filtering. Je creeert dan een soort "actieve helmholtz resonator" (slechte omschrijving). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 oktober 2009 Report Share Posted 26 oktober 2009 Een analoge eq kan ook wel helpen http://www.rivesaudio.com/PARC/PARCframe.html of zo'n knutsel ding van Thel ofzoiets http://www.thel-audioworld.de/module/Filterzone/EQ1.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2009 Author Report Share Posted 26 oktober 2009 nog een andere optie, een subwoofer plaatsen. Klinkt gek maar de truc is het ding in een hoek te plaatsen en dan spelen met (tegen)fase, volume en al dan niet steile filtering. Je creeert dan een soort "actieve helmholtz resonator" (slechte omschrijving). Leuk idee, maar gaat de kwaliteit van het laag er dan niet enorm op achteruit...?? Het lijkt me dat een (goedkope??)subwoofer minder precies "volgt" Tenminste... wat ik hoor. Maar het is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 oktober 2009 Report Share Posted 26 oktober 2009 nog een andere optie, een subwoofer plaatsen. Klinkt gek maar de truc is het ding in een hoek te plaatsen en dan spelen met (tegen)fase, volume en al dan niet steile filtering. Je creeert dan een soort "actieve helmholtz resonator" (slechte omschrijving). Leuk idee, maar gaat de kwaliteit van het laag er dan niet enorm op achteruit...?? Het lijkt me dat een (goedkope??)subwoofer minder precies "volgt" Tenminste... wat ik hoor. Maar het is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 oktober 2009 Report Share Posted 26 oktober 2009 En hoe ga je zorgen dat de sub alleen een smalle band rond 50 hz weergeeft? Met een filter (2 zelfs) denk ik. Me dunkt maakt het weinig uit of dat "vervloekte" gefilterde geluid nu uit je hoofdspeakers komt of uit de extra sub. De 2 (3) bronnen mengen zich toch in je oren... De hoorbaarheid van die fase verschuiving staat volgens mij nog steeds ter (andere) discussie. Natuurlijk is electronische (analoog of digitaal) equalisatie ook niet ideaal. Een room mode (staande golf) heeft enige tijd nodig om op te bouwen en je gaat permanente correctie toevoegen (dus ook als er nog geen staande golf is). Misschien is dit wat http://www.freshpatents.com/Room-mode-bass...20060147077.php Heb t niet helemaal gelezen overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 (...) Resultaat... een geweldig piek van 9 db bij 50 Hz en een dipje van ca 4 dB bij 100 hz. (...) Beste Hans, Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die piek en die dip over de gehele luisterruimte optreden. Zijn dit niet pieken en dalen die samenhangen met staande golven, en zijn ze dus niet beperkt tot een deel van de luisterruimte? (Waar, bij deze frequenties, respectievelijk een buik en een knoop optreden?) Natuurlijk kun je proberen zulke resonanties te dempen, bijvoorbeeld door het plaatsen van buigslappe voorzetwanden (akoestische tegels, kramforac, houtwolcement, kurkplaat, zachtboard, gipsplaat) op regelwerk, (wand)tapijten, boekenkasten, pluizige en/of vlezige huisdieren of -genoten en/of bezoekers, e.d. Belangrijk is vooral de duur van de vertraagde resonantie / na-ijling in relatie tot frequentie. Daarom is de eerder gestelde vraag naar watervaldiagrammen / decay spectrums zeer terecht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 En hoe ga je zorgen dat de sub alleen een smalle band rond 50 hz weergeeft? Met een filter (2 zelfs) denk ik. Me dunkt maakt het weinig uit of dat "vervloekte" gefilterde geluid nu uit je hoofdspeakers komt of uit de extra sub. De 2 (3) bronnen mengen zich toch in je oren... De hoorbaarheid van die fase verschuiving staat volgens mij nog steeds ter (andere) discussie. Natuurlijk is electronische (analoog of digitaal) equalisatie ook niet ideaal. Een room mode (staande golf) heeft enige tijd nodig om op te bouwen en je gaat permanente correctie toevoegen (dus ook als er nog geen staande golf is). Wat mij betreft zijn EQ's absoluut niet "vervloekt" mits voor het juiste doel ingezet. Ik heb ze inderdaad ook voor deze toepassing gebruikt maar mijn inzicht in deze is in de loop der tijd veranderd. Ik ben van mening dat het zeer belangrijk is dat het spectrum van het directe geluid zo recht mogelijk is. Vervolgens dat het spectrum van de eerste reflectie zo recht mogelijk is, alleen zwakker dan die van het directe geluid. Dit uitgangspunt betekend dat je een EQ niet meer inzet om aan gevolg bestrijding in zake akoestiek te doen. Wel om een hobbeltje van de speaker te corrigeren. Zet je de voorgestelde sub nu zo ver mogelijk van je vandaan in een hoek zal je oor het signaal van die speaker niet meer als direct geluid registreren en op z'n hoogst als een eerste reflectie. Daarmee heb ik van een eerste orde probleem een probleem van een lagere orde gemaakt. Ben me er ook hierbij terdege van bewust dat we nog steeds met gevolg bestrijding bezig zijn. T.a.v. fase, dit is m.i. alleen van belang voor het directe geluid en heel misschien de eerste reflecties, daarna gaat toch alles uit de pas lopen dus ik ben niet bang dat de extra sub hier erg veel roet in het eten gaat gooien. Een ruimte resonantie die ook nog eens aangestoten wordt doet dat zeker. na een beetje googelen, hear een draadje op Bert Doppenbergs forum met meetresultaat. Ook in het Master Handbook of Acoustics (F. Alton Everest, Ken C Pohlmannde) en BBC en Harman Kardon papers over plaatsing van subs staat hier dacht ik wat over, kon de paper gisteren niet opduikelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Met een probleem van maarliefst 9Db rond de 50Hz moet ik toch Erik gekijk geven. Die frequentie ga je niet zomaar onderdrukken, en al helemaal geen 9Db.Ik vraag me zelfs af of de Ultracurve zoveel kan dempen. ....en daarbij lost de ultracurve het probleem niet op. Die haalt enkel wat van het signaal naar de versterker, en dus speakers af. Resonanties zijn een versterking op bepaalde frequenties in de ruimte, maar daarvoor moet dan wel signaal aanwezig zijn. Stop je minder signaal in de ruimte dan wordt de frequentie op de resonantie ook minder versterkt. Het blijft het beste om die resonanties te verwijderen door ze te dempen. Probleem is dat die versterking op verschillende plaatsen in de ruimte ook verschillend is. Je kunt met een UC dus eigenlijk alleen op de luisterplaats corrigeren. Het blijft een lapmiddel: Voorkomen is beter dan genezen. Aan de ander kant met een lekke band valt niet te fietsen, of i.i.g. erg slecht. Een vakkundig aangebracht plakkertje helpt dan en kun je door fietsen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 De Harman papers zijn een beetje verstopt. Volgens mij staan ze hier nog http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...%20Publications o.a. http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...tions/13686.pdf en http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...tions/13680.pdf Eigenlijk herinner ik me een soort power point presentatie, met veel plaatjes. Mogelijk heb ik die nog op mn oude pc staan. Edit. ik zie het al de PP stijl pdfs staan hier http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...=White%20papers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 De Harman papers zijn een beetje verstopt. Volgens mij staan ze hier nog http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...%20Publications o.a. http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...tions/13686.pdf en http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...tions/13680.pdf Eigenlijk herinner ik me een soort power point presentatie, met veel plaatjes. Mogelijk heb ik die nog op mn oude pc staan. Edit. ik zie het al de PP stijl pdfs staan hier http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Tec...=White%20papers Dank je Duck! snel even e.a. door gebladerd, het gaat voornamelijjk over het inzetten van meerder subs om een een zo glad mogelijk resultaat te verkrijgen, zie zo niets over subs in tegenfase. Zal het wel verkeerd in gedachten hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Met mijn vorige luidsprekers had ik last van resonanties of hoe dat ook allemaal genoemd mag worden. Maar nu zijn akoestiek problemen van vroeger afwezig. Met dank aan de nieuwe luidsprekers van speksteen. Dus geen paneelresonanties. Mijn luisterruimte is een en al beton, tegelvloer en heeft geen gordijnen. Hooguit een vloerkleedje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Prima plaats voor staande golven dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Met mijn vorige luidsprekers had ik last van resonanties of hoe dat ook allemaal genoemd mag worden. Maar nu zijn akoestiek problemen van vroeger afwezig. Met dank aan de nieuwe luidsprekers van speksteen. Dus geen paneelresonanties. Mijn luisterruimte is een en al beton, tegelvloer en heeft geen gordijnen. Hooguit een vloerkleedje. Dat zijn wel bijzondere speakers dan, als die ook gelijk de akoestiek van je luisterruimte verbeteren.. Kijk, als jij het mooi vindt, mij best, maar het lijkt mij horror, zo'n 'koelcel' als luisterruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 haha, Bart, je kent mijn woonruimte niet je zult verrast zijn, wellicht. En ja, er bestaan speakers, die makkelijker te integreren zijn in welke ruimte dan ook. Klipsch La Scala bijvoorbeeld, of deze Perfect Performers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2009 Author Report Share Posted 27 oktober 2009 Ho nou, ho nou.... Het gaat hier duidelijk om een akoestiekprobleem en NIET over een speaker probleem. Ik wel, de speaker krijgt altijd de schuld, maar het ligt toch wel behoorlijk wat genuanceerder. EEN SPEAKER LOST NOOIT STAANDE GOLVEN OP.... duidelijk.?? Wanneer je eerst last had van een staande golf (buik) en nu niet meer, dan geven je nieuwe luidsprekers die frequentie gewoon veel zachter door. In dit geval is het simpel op te lossen door zowel de speakers als de luisterplaats midden in de kamer te zetten (zie openingspost). Dat is echter niet woonbaar. Het 50Hz probleem treed dus niet in de hele kamer op. Er is dus duidelijk een probleem met staande golven. Dat het laag in heel de kamer royaal aanwezig is, ligt ook aan de akoestiek. Dit komt n.l. vaak voor bij speakers dwars in de ruimte opgesteld. Maar dit is iets anders dan op de luisterplaats een piek van 9dB. De subwoofer methodiek zou wel eens een heel practische kunnen zijn. Het is in feite een aktieve basstrap, die je alleen op de probleemfrequenties kunt laten werken. Volgens mij zou het al kunnen werken met een subwoofer die onder de 50 Hz weinig weergeeft en daar boven snel wordt afgekapt door een filter. Een goedkope (actieve) subwoofer zou hiervoor al geschikt zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Een wat kleinere speaker kan een afval hebben die de "roomboost" compenseert (of beter gezegd wat minder energie in het kritische frequentie gebied stopt, de roomboost trekt de laagweergave weer wat verder recht). Gesloten systemen schijnen in dit verband te prefereren zijn door de gelijkmatige (2e orde) afval. Een juiste speaker kan dus wel problemen voorkomen/verkleinen. Daarom zijn monitor sized speakers meestal makkelijker te plaatsen in de gemiddelde huiskamer. edit. Ik geloof dat je dat eigenlijk ook al zei, Hans Misschien kan hier wel iets bereikt worden met een iets andere (slankere) bas reflex afstemming (bv door een lagere poort freqentie). Vraag is dan natuurlijk of dat nog te verwezelijken is (zonder sloopwerk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 In dit geval is het simpel op te lossen door zowel de speakers als de luisterplaats midden in de kamer te zetten (zie openingspost). Dat is echter niet woonbaar. Het 50Hz probleem treed dus niet in de hele kamer op. Er is dus duidelijk een probleem met staande golven. Dat het laag in heel de kamer royaal aanwezig is, ligt ook aan de akoestiek. Dit komt n.l. vaak voor bij speakers dwars in de ruimte opgesteld. Maar dit is iets anders dan op de luisterplaats een piek van 9dB. Is dat echt zo. Laag weergave straal 360 rondom, nagenoeg even sterk. Orientatie van de speaker maakt volgens mij niet zoveel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts