Jump to content

akoestiek probleempje..

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een wat kleinere speaker kan een afval hebben die de "roomboost" compenseert (of beter gezegd wat minder energie in het kritische frequentie gebied stopt, de roomboost trekt de laagweergave weer wat verder recht). Gesloten systemen schijnen in dit verband te prefereren zijn door de gelijkmatige (2e orde) afval. Een juiste speaker kan dus wel problemen voorkomen/verkleinen. Daarom zijn monitor sized speakers meestal makkelijker te plaatsen in de gemiddelde huiskamer.

Misschien kan hier wel iets bereikt worden met een iets andere (slankere) bas reflex afstemming (bv door een lagere poort freqentie). Vraag is dan natuurlijk of dat nog te verwezelijken is (zonder sloopwerk).

De Master 3 IS een monitor. Overigens hoorde ik afgelopen zondag n

Ho nou, ho nou....

Het gaat hier duidelijk om een akoestiekprobleem en NIET over een speaker probleem. Ik weet wel, de speaker krijgt altijd de schuld, maar het ligt toch wel behoorlijk wat genuanceerder.

Nou, het is niet mogelijk om een akoestiek probleem op te lossen, zonder fysieke consessies te doen. Dus als een dergelijk probleem op te lossen is door andere speakers te kiezen, die ook nog eens goed presteren, dan vind ik dat een optie.

"Een spreker met een goede articulatie in een slechte ruimte is toch goed verstaanbaar". Van wie heb ik dat nou weer ? B) maar het klopt wel!

Het is elke keer weer opvallend, hoe veel aandacht men hear schenkt aan frequentie en amplitude (zoals die uitgedrukt worden in de "ouderwetse" frequentiekarakteristiek) en hoe weinig aandacht wordt geschonken aan het tijdsaspect (de duur van de na-ijling / vertraagde resonantie), zoals die wordt uitgedrukt in het watervaldiagram (decay spectrum).

En toch is dat tijdsaspect (duur van de resonantie / na-ijling) eigenlijk van veel groter belang dan de "rechtheid".

Elke ruimte heeft zijn specifieke akoestiek en dus ook zijn eigen niet-rechtheid en nagalmkarakteristiek ("uitsterfpatroon"). Dat is heel normaal, heel natuurlijk, en we accepteren dat als vanzelfsprekend.

Maar overmatige vertraagde resonanties maken de weergave rommelig en smerig, onduidelijk, wazig, hol, gonzend, dreunend e.d.

Wanneer de luidsprekers z

Het is elke keer weer opvallend, hoe veel aandacht men hear schenkt aan frequentie en amplitude (zoals die uitgedrukt worden in de "ouderwetse" frequentiekarakteristiek) en hoe weinig aandacht wordt geschonken aan het tijdsaspect (de duur van de na-ijling / vertraagde resonantie), zoals die wordt uitgedrukt in het watervaldiagram (decay spectrum).

Goh Spido, waarom denk je dat ik m'n eerste reactie in deze draad om watervalletjes gevraagd heb?

Als je op de juiste wijze amplitude aanpakt (kunt aanpakken) pak je tijd automatisch mee.

T.a.v. Klipschorn en Doppenberg ("Swing") merk ik nog op dat dit hoornsystemen zijn (hoewel de Swing voor de bas het reflexprincipe toepast), wat van nature een gunstige sterkte- en tijdsverhouding heeft van direct (primair) geluid ten opzichte van gereflecteerd (secundair, tertiair e.d.) geluid.

(In een slechte akoestiek kan men dus maar het best hoornluidsprekers kiezen: vooral, wanneer men van het klankkarakter van megafoons houdt... )

laat dat wat jij een "gunstige sterkte- en tijdsverhouding" noemt, bij een goed ontworpen conventionele hoorn nu net de voornaamste reden voor het megafoon klank karakter zijn. Een badkamer akoestiek verergert dit alleen maar.

Guest kikkervisje
Een watervaldiagram maken... Kan ik dat zelf..??

:)

Wanneer jij voldoende daarvoor geschikte meetapparatuur hebt kan ook jij dat zelf doen. ;)

Errug bedankt, ik ga dat zeker nog eens gebruiken... alleen euh... de waterfall komt niet onder de 200 Hz.. dus op 50 Hz heb je dr niks aan...

Nu nog zien hoe ik 'n microfoon op m'n laptop aansluit. Ik heb n.l. een meetmicrofoon, maar die werkt met een fantoom voeding.

Ik heb ook een gewone elektret, maar daar zit weer zo'n dikke telefoonplug aan. dat wordt dus een verloopstekker. Of ik moet m'n oude Revox als microfoonvoorversterker gaan gebruiken (lijkt me ook niet ideaal). M'n Ultracurve 1024 kan ik volgens mij niet als microfoonvoorversterker gebruiken.

Errug bedankt, ik ga dat zeker nog eens gebruiken... alleen euh... de waterfall komt niet onder de 200 Hz.. dus op 50 Hz heb je dr niks aan...

REW doet het wel onder de 200Hz en is helemaal gratis, je moet je wel op dat forum aanmelden voor je het kunt downloaden. Je wordt dan in zeer lichte mate een maandje door hen zelf gespammed.

Ik heb een E-MU tracker (usb) voor de fantoomvoeding, microfoonversterking en de AD/DA conversie aangeschaft (en dat werkt na gepruts met drivers), maar als je interne geluidskaart een beetje redelijk is kan het vast voor minder om een goede indicatie te krijgen. Denk dat Pjotr je wel wat apparaat suggesties aan de hand kan doen, zit daar zelf niet zo in.

Hoe hebben jullie de bult van 50Hz bepaald? Om de Sub te proberen heb je op zich al die spullen niet nodig, zo lang je op een of ander manier een real time spectrum meting kunt doen (en daar is REW weer niet zo geschikt voor, Arta denk ik ook niet) Daarvoor gebruik ik Visual Analyser, hoewel dat niet op alle hardware aan de praat krijg, maar ook daar zijn vast wel meer alternatieven voor te vinden.

Jammer van die 200hz.

Moet zelf overigens ook nog eens serieus meetwerk verrichten. Heb daarvoor ooit een low budget meng paneel gekocht (80 euro). Op zelfbouwforum kun je wel tips vinden (of ander bij Pjotr of Seed7 bv)

Handycap is dat ik inmiddels Vista64 draai.

Hans hoi (en anderen)

Als ik de tijd vind, plaats ik mn speakers eens in het midden van de woonkamer en ik ga dan eens aandachtig luisteren, proberen althans. ben benieuwd wat er gebeurt met die 40Hz - 50Hz bij mij ...

Gr

stef

REW doet het wel onder de 200Hz en is helemaal gratis, je moet je wel op dat forum aanmelden voor je het kunt downloaden. Je wordt dan in zeer lichte mate een maandje door hen zelf gespammed.

Ik heb een E-MU tracker (usb) voor de fantoomvoeding, microfoonversterking en de AD/DA conversie aangeschaft (en dat werkt na gepruts met drivers), maar als je interne geluidskaart een beetje redelijk is kan het vast voor minder om een goede indicatie te krijgen. Denk dat Pjotr je wel wat apparaat suggesties aan de hand kan doen, zit daar zelf niet zo in.

Hoe hebben jullie de bult van 50Hz bepaald? Om de Sub te proberen heb je op zich al die spullen niet nodig, zo lang je op een of ander manier een real time spectrum meting kunt doen (en daar is REW weer niet zo geschikt voor, Arta denk ik ook niet) Daarvoor gebruik ik Visual Analyser, hoewel dat niet op alle hardware aan de praat krijg, maar ook daar zijn vast wel meer alternatieven voor te vinden.

We hebben die 50 Hz gemeten met een Behringer UC 1024 met een goedkope meetmicrofoon als bron. Het merk is me ontschoten, maar het ding ziet er precies zo uit als de orginele Behringer. Als signaal hebben we een CD met rose ruis gedraaid. Wanneer ik dit thuis doe, is de frequentiekarakteristiek redelijk recht tussen 20 Hz en 10 kHz.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik die UC nu kan gebruiken als meetmicrofoonvoorversterker. Misschien zit er ergens een software switch die dat toch mogelijk maakt. Ik moet nog eens gaan zoeken. Mijn elektret microfoon geeft waarschijnlijk te weinig signaal voor de input van m'n laptop.

Hans hoi (en anderen)

Als ik de tijd vind, plaats ik mn speakers eens in het midden van de woonkamer en ik ga dan eens aandachtig luisteren, proberen althans. ben benieuwd wat er gebeurt met die 40Hz - 50Hz bij mij ...

Gr

stef

Een andere opstelling kan wonderen doen... Zeker wanneer de speakers in het midden van de ruimte staan is er een groot verschil met wanneer ze in de hoek staan.

Gewoon afwachten wat Rick Paap doet, ik denk dat hij het voor elkaar krijgt.

twee weken geleden is hij bij mijn vriend geweest op wat problemen op te lossen

speelt nu weer fantastisch.

Mazzel Jempie

Die is ondertussen geweest.... vind dat nog maar, een producent-importeur die persoonlijk bij 'n klant aangaat om eens te horen wat het "probleem" is en ook nog meedenkt aan 'n oplossing. 1158smiley2.gif

Ik heb niet gehoord wat de veranderingen hebben gebracht, maar volgens Rick stond een staande klok ernom in de weg. Die is nu verplaatst. Bovendien heeft hij al de mooie kogels onder de speakers en de apparatuur uitgehaald. Kennelijk omdat hij er vanuit gaat dat deze dingen energie absoberen. Iets wat ik me niet voor kan stellen. Hij heeft dit dan ook niet gedaan om de 50 Hz piek omlaag te krijgen, maar om meer energie in het midden gebied te krijgen. Dit zou dan een kleiner verschil tussen het midden en hoog brengen.

De 50 Hz piek is er dus nog steeds. Of het klankmatig echt een verbetering is kon Wim (de seteigenaar) niet zeggen. Hij wacht nu op a.s. woensdag zodat we met de UC kunnen zien wat er precies verandert is. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

We gaan dan ook een plan maken om met een subwoofer te proberen het probleem op te lossen. Een goedkoop aktief subwoofertje koop je n.l. rond de

Even het vervolg...

Gisteravond geluisterd, we waren in het begin niet erg onder de indruk. Er was inderdaad meer energie in het hoge midden, maar het lage midden was zo goed als weg. Herman van Veen klonk hierdoor 40 jaar jonger... E.e.a. kan misschien ook aan de koude CD speler gelegen hebben. De gekozen zangeres klonk n.l. ook erg verkouden...

Eerst aan de linkerkant nog een kleed aangebracht om het scheve geluidsbeeld recht te trekken. Rechts is er n.l. een open ruimte, links een muur.

Wat een enorme verbetering bleek het feit dat de grote staande klok links naast de speaker weg was. Daarmee waren de speakers ook vrij ver uit elkaar geplaatst zodat we die toch meer een cm of 20 naar elkaar hebben geschoven.

Hierna nogmaals gemeten. De piek bij 50 Hz is er nog steeds en de dip tussen de 50 en 100 Hz ook.

De CD speler eerst weer op de kogels gezet. het stereobeeld knapte er enorm van op en stemmen kregen aanzienlijk meer "lichaam".

Als laatste de Ultracurve ingezet waar hij voor bedoeld is, n.l. equalizen...

Dan klink Herman weer als Herman en is het overdreven laag geniveleerd tot een heel neutraal niveau. Jammer dat de klank van veel instrumenten zo blikkerig wordt. Ook het stereobeeld en vooral de diepte staffeling werd aanzienlijk slechter. Na nog een tijdje met dat ding aan het donderjagen geweest te zijn (memory en omschakelen eq-lineaar werkt niet zoals ik verwachtte) was het 23:00uur en al weer veel te laat.

A.s. zondag gaat het zeker over de volgende te nemen stappen.

Opgelost is het probleem zeker nog niet...

Beste Hans,

je moet de ultracurve niet zelf laten equalisen.

gebruik hem eerst eens als RTA meter.

ga schuiven met speakers en luisterstoel totdat je de meest gunstige grafiek hebt,

doe daarna handmatig de rest nog recht trekken, en ga dan muziek luisteren.

en nergens meer aan denken dan h

Ik heb wel een digitale I/O op mn 8024 gezet (was een optie van een paar 10tjes), maar helaas doet geen auto correctie als je hem digitaal aansluit (beetje suf)

Een stukje historie

Maar wat was nu het effect van die extra sub?

Als het redelijk werkt zou je een sub kunnen maken met dsp, zodat je de kantelfrequenties heel nauwkeurig kunt afregelen, wellicht is zo'n Hypex plate ampje daarvoor wel geschikt

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2931

(maar dan dan gebruik je 1 amp niet, dat is weer wat zonde)

Pjotr heeft gelijk. In theorie kan die sub, maar ik denk dat je het nooit zo goed krijgt als met een notch filter.

Misschien moeten jullie eens een goed digitaal filter proberen? Ideaal voor een huiskamer en het scheelt nogal wat passieve componenten in de signaalweg (spoelen, caps etc.). Ook dat bultje bij 1khz kun je dan wegwerken (die onvolkomendheid heeft de SS Ref monitor ook).

Beste Hans,

Als er verder geen problemen zijn met de akoestiek (flutter-echo's bij hogere frequenties, nog andere dan de "50 Hz staande golf" storende resonanties in het laag), lijkt het niet nodig om breedbandig te gaan filteren (zoals met de hangende bass traps van http://www.saecollege.de/reference_materia...Frequencies.htm ).

Vermoedelijk kun je het best gewoon een lege reflexkast (anti-resonator) neerzetten, die is afgestemd op 50 Hz.

- Naarmate je de kast groter neemt, is er meer (sterkere) demping.

- Naarmate je de kast vult met dempingsmateriaal (steenwol o.i.d.) wordt de demping op de afstemfrequentie minder sterk (minder "diep" en minder "steil"), maar wordt de demping wat breedbandiger (groter frequentiebereik).

- Het kan nodig of wenselijk zijn om m