Jump to content

akoestiek probleempje..


WanFie
 Share

Recommended Posts

Nadeel van een dergelijke bass trap is dat hij moeilijk te plaatsen is en ook nog eens beide kanalen aanpakt (ook al is het probleem misschien maar 1 kanaals).

 

Als digitaal zo tegen staat zou ik gewoon voor een actief notch filter gaan tussen de VV en EV. (Actief filteren is niet het zelfde als een analoge equalizer en geeft minder vervorming als een passief filter, zeker in het laag).

Link to comment
Share on other sites

Nadeel van een dergelijke bass trap is dat hij moeilijk te plaatsen is en ook nog eens beide kanalen aanpakt (ook al is het probleem misschien maar 1 kanaals).

 

Als digitaal zo tegen staat zou ik gewoon voor een actief notch filter gaan tussen de VV en EV. (Actief filteren is niet het zelfde als een analoge equalizer en geeft minder vervorming als een passief filter, zeker in het laag).

 

Beste JeroenKV,

 

Actieve notch filters leveren dezelfde fasevervorming / faserotaties als passieve. Het voornaamste verschil is dat je de fasevervorming nu zelf gaat versterken...

In het basgebied bestaat vrijwel geen kanaalscheiding. En

Link to comment
Share on other sites

Nadeel van een dergelijke bass trap is dat hij moeilijk te plaatsen is en ook nog eens beide kanalen aanpakt (ook al is het probleem misschien maar 1 kanaals).

 

Als digitaal zo tegen staat zou ik gewoon voor een actief notch filter gaan tussen de VV en EV. (Actief filteren is niet het zelfde als een analoge equalizer en geeft minder vervorming als een passief filter, zeker in het laag).

 

Beste JeroenKV,

 

Actieve notch filters leveren dezelfde fasevervorming / faserotaties als passieve. Het voornaamste verschil is dat je de fasevervorming nu zelf gaat versterken...

In het basgebied bestaat vrijwel geen kanaalscheiding. En

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Chris is aan het broeden op een filter.

 

:)

Is het ei dan al gelegd? :D

 

Hier nog een aardige gebaseerd op GedLee: http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

En hier het commentaar op GedLee: http://www.audioasylum.com/audio/speakers/.../27/273829.html

 

;)

Zie alleen hier de verschillen in het mid & hoog ook:

 

Zonder sub:

mains.gif

 

Met 3 subs:

sub3.gif

 

Door de invloed van het (sub)laag veranderen ook de caractestieken van het mid en hoog.

In deze frequentiestaatjes 'lijken' die wat beter geworden dan zonder sub, maar zijn wel grilliger.

Zonder sub zie ik slechts 2 dalen en 1 piek, met 3 subs 4 dalen en 1 wat mindere piek, die wat lager in frequentie is dan zonder sub. Of dat een verbetering zal geven wens ik te betwijfelen.

Alle staatjes vind ik niet echt goed te noemen, ook al zouden ze in een h

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me dat deze metingen met sinustonen (sweep?) zijn gedaan.

Afhankelijk van de plaats van de meetmicrofoon treden dan bij diverse frequenties ernstige pieken en dalen op (door reflecties in fase/tegenfase), die geen realistisch beeld geven van de werkelijke akoestische energieverhoudingen.

Want als de meetmicrofoon wat wordt verplaatst, verandert dat het gehele beeld gigantisch.

Roze ruis (i.c.m. spectrumanalyzer) zou een veel betrouwbaarder beeld opleveren!

Link to comment
Share on other sites

Zie alleen hier de verschillen in het mid & hoog ook:

 

....................................

 

Mijn conclusie hieruit, maar ook uit eigen ervaring, is dat een sub (of meerdere) zeker niet zaligmakend is, en wat mij betreft veel te veel invloed heeft op de weergave die daar boven gebeurd.

Die plotjes lopen tot 200 Hz. Mid hoog zit voor de meeste niet-Mirakels mensen toch behoorlijk daarboven.

 

 

Het lijkt me dat deze metingen met sinustonen (sweep?) zijn gedaan.

Het stukje eerst even lezen. Dan weet je het antwoord ook en hoef je niet zo te fantaseren. (En ga ook even Geddes, Thoole etc. lezen.)

 

P.s. Bas in een beperkte ruimte als een woonkamer is nooit perfect te krijgen, wel acceptabel. Enige waar ik dat echt zeer acceptabel bij iemand thuis heb gehoord zonder equaliser was in een zeer beperkte ruimte bij SotaJerry met elektrostaten en bij iemand met een dipool bas (die specifiek gecorrigeerd was) in een tamelijk grote woonkamer, maar daar kwam geen sub-laag uit.

 

Alle anderen kregen het alleen redelijk goed met een parametrische equaliser of DSP.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

A. (...)
Het lijkt me dat deze metingen met sinustonen (sweep?) zijn gedaan.

Het stukje eerst even lezen. Dan weet je het antwoord ook en hoef je niet zo te fantaseren. (En ga ook even Geddes, Thoole etc. lezen.)

 

B.

(...) Enige waar ik dat echt zeer acceptabel bij iemand thuis heb gehoord zonder equaliser was in een zeer beperkte ruimte bij SotaJerry met elektrostaten en bij iemand met een dipool bas (die specifiek gecorrigeerd was) in een tamelijk grote woonkamer, maar daar kwam geen sub-laag uit.

 

Alle anderen kregen het alleen redelijk goed met een parametrische equaliser of DSP.

 

;)

 

Beste Pjotr,

 

Ad A. Verhaal w

Link to comment
Share on other sites

Tja beste Spido, als je geen argumenten hebt kun je altijd nog kwaad gaan spreken.

 

Ad A/ Je hebt er duidelijk geen enkele ervaring mee en de conclusie die je daaraan verbindt spreekt duidelijk voor Spido.

 

Ad B/ Waar ik wel of geen enz. enz..... aan/voor heb heb je geen weet van. Het klopt dat ik buik masserende boembassen a la een Opel Kadetje van de eerste de beste puber die net zijn rijbewijs heeft gehaald, niet kan waarderen.

 

Wat ik wel op prijs stel is dat een grote trom als grote trom klinkt, idem voor pauken, contrabas etc. etc. Dan wil ik niet dat dat allemaal als brei gaat klinken door allerlei resonerende room modes. Waarom dat volgens jou nu per se bassen met een pikkie (mannelijke of viriele bassen in Spidoiaans taalgebruik) zouden moeten zijn ontgaat mij even.

 

 

 

 

@Hans,

 

Als je wilt gaan experimenteren met een extra sub om room modes te gaan compenseren dan zou ik ook eens naar dit kijken: DSPeaker Anti-Mode 8033

 

Het ding is niet duur en het resultaat is verbluffend goed als ik zo de ervaringen op diverse HT fora lees. Stond ook als eens hier beschreven.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

@Hans,

 

Als je wilt gaan experimenteren met een extra sub om room modes te gaan compenseren dan zou ik ook eens naar dit kijken: DSPeaker Anti-Mode 8033

 

Het ding is niet duur en het resultaat is verbluffend goed als ik zo de ervaringen op diverse HT fora lees. Stond ook als eens hier beschreven.

 

;)

 

Is dit niet zoiets als een Behringer Ultracurve, maar dan alleen voor het laag. Daar hebben we al wel aan gedacht (temeer omdat ik zo'n UC heb), maar het wordt dan wel een hele toestand. Waarschijnlijk (hopelijk) is het filtertje van Chris voldoende.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Is dit niet zoiets als een Behringer Ultracurve, maar dan alleen voor het laag.

Ja min of meer maar is niet helemaal hetzelfde. In het laag onder de 200 Hz zitten nu juist de meeste kamerproblemen die je met een dergelijke techniek te lijf kunt, daarboven is het niet meer dan speaker responsie correctie. De Behringer vraagt nogal wat now how om hem als echte convolver (invers filter) te kunnen gebruiken. Die DSPeaker Anti-Mode 8033 is juist bedoeld om dat zo simpel mogelijk te kunnen doen zonder now how. Wat ik op HT fora lees, is dat die DSPeaker het ook een stuk beter doet dan de Behringer. Hij corrigeert niet alleen voor amplitude maar ook voor de fase.

 

Naast dit soort doosjes zijn er ook dit soort filters als DirectX/VST plugins voor PC mediaplayers te vinden die het in software doen. Kwam er zelfs eentje tegen voor de SqueezeBox/Squeezecenter.

 

Eigenlijk ontkom je niet meer aan dergelijk technieken als je m.b.v. van een sub met laag aan de slag gaat, dat beter wilt krijgen en je kamer niet wilt volproppen met bass traps.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Al geruime tijd gebruik ik NIET de Behringer Ultragraph Digital Deq1024.

img20580004.jpg

Een fantastisch apparaat ("Digital Stereo 31-Band 24-Bit/96 kHz Equalizer/Feedback Destroyer/Dynamics Processor"), naar men zegt. Vooral de automatische Feedback Destroyer schijnt een wonder van vernuft te zijn.

En dat voor maar een paar honderd euro... Hoe k

Link to comment
Share on other sites

Is dit niet zoiets als een Behringer Ultracurve, maar dan alleen voor het laag.

Ja min of meer maar is niet helemaal hetzelfde. In het laag onder de 200 Hz zitten nu juist de meeste kamerproblemen die je met een dergelijke techniek te lijf kunt, daarboven is het niet meer dan speaker responsie correctie. De Behringer vraagt nogal wat now how om hem als echte convolver (invers filter) te kunnen gebruiken. Die DSPeaker Anti-Mode 8033 is juist bedoeld om dat zo simpel mogelijk te kunnen doen zonder now how. Wat ik op HT fora lees, is dat die DSPeaker het ook een stuk beter doet dan de Behringer. Hij corrigeert niet alleen voor amplitude maar ook voor de fase.

 

Naast dit soort doosjes zijn er ook dit soort filters als DirectX/VST plugins voor PC mediaplayers te vinden die het in software doen. Kwam er zelfs eentje tegen voor de SqueezeBox/Squeezecenter.

 

Eigenlijk ontkom je niet meer aan dergelijk technieken als je m.b.v. van een sub met laag aan de slag gaat, dat beter wilt krijgen en je kamer niet wilt volproppen met bass traps.

Volgens mij is dat dingetje echt bedoelt voor sub woofers en gebruikt het een nogal beperkte woordgrootte of samplingfrequentie (kan de specs niet zo snel terug vinden). Prima voor een signaal tot 150 hz, maar wat doet het met de rest van het signaal als je het door de AD-DSP-DA keten heen propt?

Anyway meer text

http://www.hometheatershack.com/forums/bfd...ode-8033-a.html

 

The 8033 is for use with subwoofers only. It operates at a 4kHz sampling rate and has a frequency response that is -3dB at 3.3Hz and 100Hz

 

Maar misschien bedoelde Pjotr wel om t op een sub te gebruiken. Dan zou je nog wel de hoofdspeakers moeten afknijpen in het laag.

Link to comment
Share on other sites

Maar misschien bedoelde Pjotr wel om t op een sub te gebruiken. Dan zou je nog wel de hoofdspeakers moeten afknijpen in het laag.

Nee juist niet! De sub moet overlappen en integreren met je hoofdspeakers om een uniform laag te krijgen.

 

Het ding is inderdaad bedoeld om alleen een sub aan te sturen en te corrigeren maar hij meet wel het totale geluidsveld tot 150Hz en corrigeert daarop. Boven de 200 Hz boeit niet, als het goed is zijn je speakers daar zelf al goed. Bovendien brengt corrigeren boven de 200 Hz je verder van huis, dat heeft weinig zin met goede speakers. Heb je daar problemen dan kun je d

Link to comment
Share on other sites

(...) Hij corrigeert niet alleen voor amplitude maar ook voor de fase. (...)

 

Beste Pjotr,

 

De fase van een bepaalde frequentie is (an sich) niet hoorbaar.

Fasevervorming (frequentie-afhankelijke vertraging) is alleen vast te stellen in de vorm van frequentie bij amplitude (toonhoogte bij luidheid) in complexe tonen. Tonen die zijn opgebouwd uit een grondfrequentie en een aantal harmonischen, plustonen en verschiltonen: alle in harmonisch verband. (Wat testtonen betreft: bij uitstek in blokgolfsignaal.)

In het geval van fasevervorming ziet

Link to comment
Share on other sites

..........................

 

Overigens krijg ik uit deze discussie weer het vermoeden dat kwantiteit (hoeveelheid geluid, met inbegrip van het voor huiskamers volstrekt irrealistische rechtheidsideaal) hear centraal staat, waar high fidelity vooral kwaliteit beoogt (natuurlijkheid, vervormingsvrijheid; het uitbannen van resonanties, na-ijlingen, klankverkleuringen).

"Recht" is niet hetzelfde als "Echt".

 

........................

Beste Spido,

 

Heb de indruk dat je het nog niet erg snapt wat DRC voor het laag kan doen met zulke opmerkingen. Het gaat er juist om de storende invloed van roommodes te verminderen. En daarmee de kwaliteit van de laagweergave te verbeteren.

 

Goed gecorrigeerd laag kan juist veel harder omdat je dat hinderlijke gedreun kwijt bent. Daar zijn de buren ook erg blij mee.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

(...) Ja, het is hopeloos met zo'n alles beter wetende SMG (Self Made Guru). ;)

 

 

Beste Pjotr,

 

Dan is er toch nog hoop voor jou!

Want zelfkennis is het begin van wijsheid... :rolleyes:

 

(...) Met REW en Convolver, beide gratis software

Niks waard, dus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...