Pjotr Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Kennelijk mag je niks van platen zeggen.... Jawel hoor, maar het is op zijn minst opmerkelijk dat je met een DT je akoestiek gaat tweaken. Dat wordt dan exit CD spelert ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn arm kan ik tijdens het draaien in hoogte instellen en merk niet dat het laag dan vetter wordt. Wel is het hoog en midhoog minder aanwezig met een lagere arm. Ook het wijzigen van de afsluitweerstand brengt niet veel. Dat kan ik n.l. vanuit m'n stoel met de afstandsbediening. Niets stuk? Beide instellingen zijn hier gehoormatig behoorlijk van invloed, of zou het bij mij stuk zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2010 Author Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn arm kan ik tijdens het draaien in hoogte instellen en merk niet dat het laag dan vetter wordt. Wel is het hoog en midhoog minder aanwezig met een lagere arm. Ook het wijzigen van de afsluitweerstand brengt niet veel. Dat kan ik n.l. vanuit m'n stoel met de afstandsbediening. Niets stuk? Beide instellingen zijn hier gehoormatig behoorlijk van invloed, of zou het bij mij stuk zijn? Maak je maar geen zorgen... helemaal niks stuk. De instellingen hebben uiteraard een behoorlijke invloed op het geluid, maar specifiek in het laag gebeurd er niet echt veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 januari 2010 Members Report Share Posted 3 januari 2010 Als ik de beginpost nog een keer goed lees, hebben we het dus over een luisterruimte van 4 x 3,5 met de opstelling in de lengte. Dit houdt waarschijnlijk in dat de luisterplaats zich ongeveer tegen de achterwand aan bevind? Als de luidsprekers dan nog een poort aan de achterkant hebben, is dat idd vragen om problemen! Ik kan het weten, ik zit namelijk in exact dezelfde situatie. Die boost in het laag zit precies in de output van de poort (die zich aan de achterkant bevind) en dus ook nog eens weerkaatst wordt door 2 achtermuren. Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je op de luisterplaats een kleine meter naar voren beweegt (zodat je dus eigenlijk te dicht op de luidsprekers zit). Dat het nog wat erger wordt bij het draaien van cd's kan ik me ook nog wel voorstellen, ook ik heb namelijk datzelfde probleem. Het heeft namelijk niets met het diepste laag te maken. Op het moment dat ik hier een luidspreker neerzet welke gesloten is, is het problem weg! Zet ik hier een luidspreker neer met de poort naar voren, is het probleem zo goed als weg. Schuif ik 75 cm naar voren is het probleem ook weg. Wat is nu de beste optie? Daar ik hier ook geen vrede in kon vinden, ben ik nog gaan experimenteren met de luidsprekers wat achterover kantelen (hielp al weer iets), andere kabels ertussen, waarbij juist zilver weer een kleine verbetering gaf. Als totaal een acceptabele oplossing, maar nog niet Valhalla. Waarschijnlijk zal toch een keer andere luidsprekers proberen de oplossing moeten bieden, anders zal het naar ik vermoed wel gedeeltelijk opgelost kunnen worden, maar gewoon nooit optimaal. Mijns inziens ligt het in ieder geval niet aan de bronnen of versterker, maar is de match luidspreker-luisterruimte gewoonweg niet goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 De eigenaar tobt nog steeds met z'n probleem. Hij denkt nu aan drie oplossingen: 1. de baspoort dempen met een bundel limonade rietjes. 2. andere speakers, waarbij z'n gedachten naar de Magnepan MG 12 gaan. 3. andere CD speler, omdat het probleem met de draaitafel veel kleiner is. Je moest het nog wel een akoestiekprobleempje noemen in de topictitel... Opties 1 en 3 vallen natuurlijk af. Optie 2 is logisch, wanneer er iets mis is met de verhouding luidspreker/ruimte. Optie 3 doet mij meer denken aan een cd-speler die ongelukkig staat opgesteld. Staat ie op cones of iets anders dat zogezegd moet ontkoppelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2010 Author Report Share Posted 3 januari 2010 Als ik de beginpost nog een keer goed lees, hebben we het dus over een luisterruimte van 4 x 3,5 met de opstelling in de lengte. Dit houdt waarschijnlijk in dat de luisterplaats zich ongeveer tegen de achterwand aan bevind? Als de luidsprekers dan nog een poort aan de achterkant hebben, is dat idd vragen om problemen! Ik kan het weten, ik zit namelijk in exact dezelfde situatie. Die boost in het laag zit precies in de output van de poort (die zich aan de achterkant bevind) en dus ook nog eens weerkaatst wordt door 2 achtermuren. Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je op de luisterplaats een kleine meter naar voren beweegt (zodat je dus eigenlijk te dicht op de luidsprekers zit). Dat het nog wat erger wordt bij het draaien van cd's kan ik me ook nog wel voorstellen, ook ik heb namelijk datzelfde probleem. Het heeft namelijk niets met het diepste laag te maken. Op het moment dat ik hier een luidspreker neerzet welke gesloten is, is het problem weg! Zet ik hier een luidspreker neer met de poort naar voren, is het probleem zo goed als weg. Schuif ik 75 cm naar voren is het probleem ook weg. Wat is nu de beste optie? Daar ik hier ook geen vrede in kon vinden, ben ik nog gaan experimenteren met de luidsprekers wat achterover kantelen (hielp al weer iets), andere kabels ertussen, waarbij juist zilver weer een kleine verbetering gaf. Als totaal een acceptabele oplossing, maar nog niet Valhalla. Waarschijnlijk zal toch een keer andere luidsprekers proberen de oplossing moeten bieden, anders zal het naar ik vermoed wel gedeeltelijk opgelost kunnen worden, maar gewoon nooit optimaal. Mijns inziens ligt het in ieder geval niet aan de bronnen of versterker, maar is de match luidspreker-luisterruimte gewoonweg niet goed! De kamer is eigenlijk veel groter maar bestaat uit drie achter elkaar liggende delen. De set staat in het middelste deel waarbij de speaker in de lengte van het kleine deel, maar in de breedte van de totale ruimte staan. Rechts is een kleinere ruimte die in open verbinding met de luisterruimte staat (boog), links is de zitkamer die met twee deuren is afgesloten. De speakers staan ongeveer 1 m vanaf de achtermuur en aan de linkerkant ca 0,5 m vanaf de zijmuur. Aan de rechterkant is het muurtje onder de boog maar 0,5m. Open dus. Het klopt wanneer je in het midden van de kamer gaat zitten, dat de boost dan weg is. Je zit dan echter op ca 1 m vanaf de luidsprekers. Dus jij denkt aan speakers met een poort aan de voorkant. Kleine Magnepans zie je in deze situatie niet zitten..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2010 Author Report Share Posted 3 januari 2010 De eigenaar tobt nog steeds met z'n probleem. Hij denkt nu aan drie oplossingen: 1. de baspoort dempen met een bundel limonade rietjes. 2. andere speakers, waarbij z'n gedachten naar de Magnepan MG 12 gaan. 3. andere CD speler, omdat het probleem met de draaitafel veel kleiner is. Je moest het nog wel een akoestiekprobleempje noemen in de topictitel... Opties 1 en 3 vallen natuurlijk af. Optie 2 is logisch, wanneer er iets mis is met de verhouding luidspreker/ruimte. Optie 3 doet mij meer denken aan een cd-speler die ongelukkig staat opgesteld. Staat ie op cones of iets anders dat zogezegd moet ontkoppelen? De CD speler staat nu op eierdoppen met kogels ontkoppelt te zijn. Wanneer hij echter op de rubbervoeten staat is het stereobeeld en middengebied duidelijk minder. Het rek is overigens opgebouwd uit stevige houten zijconstructies met daartussen betonnen tegels van ca 5 cm dik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Dus jij denkt aan speakers met een poort aan de voorkant. Kleine Magnepans zie je in deze situatie niet zitten..?? Hoe Arden erover denkt weet ik niet, maar ik vrees dat wat je nu teveel hebt, met die Maggies wel eens te weinig kan worden of op zijn best ook niet veel opschiet. 50 Hz is vrij hoog en een typisch ruimte-verschijnsel als je het mij vraagt. Ik zou Thingman eens vragen of die iets kan betekenen in de zin van acoustiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 januari 2010 Members Report Share Posted 3 januari 2010 Dus jij denkt aan speakers met een poort aan de voorkant. Kleine Magnepans zie je in deze situatie niet zitten..?? Kleine Magnepans in ieder geval niet! Er wordt nu gespeeld met een Master luidspreker met een Eton woofer? Dan wordt zo'n kleine Magnepan gewoon te dun. Een grote (zoals bij KT88) zal waarschijnlijk prima gaan, maar als je aan het laag van zo'n Eton gewend bent? Buiten dat, zo'n Magnepan ziet graag een bepaald soort versterker, ik weet eigenlijk niet waar er nu mee gedraaid wordt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 januari 2010 Author Report Share Posted 3 januari 2010 Dus jij denkt aan speakers met een poort aan de voorkant. Kleine Magnepans zie je in deze situatie niet zitten..?? Kleine Magnepans in ieder geval niet! Er wordt nu gespeeld met een Master luidspreker met een Eton woofer? Dan wordt zo'n kleine Magnepan gewoon te dun. Een grote (zoals bij KT88) zal waarschijnlijk prima gaan, maar als je aan het laag van zo'n Eton gewend bent? Buiten dat, zo'n Magnepan ziet graag een bepaald soort versterker, ik weet eigenlijk niet waar er nu mee gedraaid wordt... Grotere Magnepans zou inderdaad de voorkeur zijn, maar passen gewoon niet in de ruimte. De Master 3 hebben Scanspeak 17 cm units. Versterking is Array M2 met Magnepan nog nooit 'n probleem geweest, integendeel (VAD ong. 1997 t/m 2002) . Toine hebben we al eens benaderd, maar een echt goede oplossing ziet hij ook niet. Tenzij er levensgrote basstraps geplaatst gaan worden. Andere speakers lijkt de beste oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Toine hebben we al eens benaderd, maar een echt goede oplossing ziet hij ook niet. Tenzij er levensgrote basstraps geplaatst gaan worden. Even voor alle duidelijkheid: levensgroot is in dit geval 150 x 100 x 10cm en dat tweemaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 januari 2010 Members Report Share Posted 3 januari 2010 Even voor alle duidelijkheid: levensgroot is in dit geval 150 x 100 x 10cm en dat tweemaal... En dat lijkt me dan weer de goedkoopste oplossing! Als je dit formaat gewoon achter de luidsprekers kwijt kan is dat toch goed te doen? Of moeten ze daar juist weer niet komen? Interessant wordt het nu wel, dit zou dan bij mij ook wel eens de ideale oplossing kunnen zijn (als ze er tenminste vrouw-vriendelijk uitzien)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Toine hebben we al eens benaderd, maar een echt goede oplossing ziet hij ook niet. Tenzij er levensgrote basstraps geplaatst gaan worden. Even voor alle duidelijkheid: levensgroot is in dit geval 150 x 100 x 10cm en dat tweemaal... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 De tegenfase sub is nog niet geprobeerd omdat het nogal wat inhoud om de spullen even bij elkaar te krijgen. Ook zijn er nogal mensen die ik ook hoog inschat die het helemaal niet zien zitten en een hoop problemen met fase voorspellen. REL heeft van die dingen, lijkt me dat iedere REL dealer genegen zal zijn zo'n ding uit te lenen. Wie weet levert het hem wel een verkoop op, en bij gemeld success op dit en andere fora nog wel meer verkopen. De mensen die jij hoog inschat, Hans, hebben het blijkbaar ook niet geprobeerd, dat is jammer. Ik heb hear eerder een link met meting van Bert Doppenberg geplaatst, neem eens contact met hem op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Even voor alle duidelijkheid: levensgroot is in dit geval 150 x 100 x 10cm en dat tweemaal... En dat lijkt me dan weer de goedkoopste oplossing! Als je dit formaat gewoon achter de luidsprekers kwijt kan is dat toch goed te doen? Of moeten ze daar juist weer niet komen? Interessant wordt het nu wel, dit zou dan bij mij ook wel eens de ideale oplossing kunnen zijn (als ze er tenminste vrouw-vriendelijk uitzien)... Dat laatste doen ze wel, Arden. De prijs is behoorlijk, maar het rendement is ook bijzonder groot. Ze kunnen in feite overal hun werk doen, maar er zijn gunstige en minder gunstige plekken. Op een ongunstige plek zou je jezelf tekortdoen, omdat je dan niet het volle rendement van de basstrap benut. Ze zien er neutraal en onopvallend uit en kunnen zonder problemen in een woonsituatie worden ingepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 januari 2010 Members Report Share Posted 3 januari 2010 Dat laatste doen ze wel, Arden.De prijs is behoorlijk, maar het rendement is ook bijzonder groot. Ze kunnen in feite overal hun werk doen, maar er zijn gunstige en minder gunstige plekken. Op een ongunstige plek zou je jezelf tekortdoen, omdat je dan niet het volle rendement van de basstrap benut. Ze zien er neutraal en onopvallend uit en kunnen zonder problemen in een woonsituatie worden ingepast. Heb je daar wat meer info over (mag via PB of e-mail)? Prijs doet me minder als ze idd goed zouden werken en iemand hier in huis het acceptabele ''accesoires'' vind! Ik moet hier nogal eens een demo geven, dan heb ik de omstandigheden liever perfect als redelijk onder controle! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 Heb je daar wat meer info over (mag via PB of e-mail)? Prijs doet me minder als ze idd goed zouden werken en iemand hier in huis het acceptabele ''accesoires'' vind!Ik moet hier nogal eens een demo geven, dan heb ik de omstandigheden liever perfect als redelijk onder controle! Je hebt mail... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari 2010 Author Report Share Posted 4 januari 2010 Toine hebben we al eens benaderd, maar een echt goede oplossing ziet hij ook niet. Tenzij er levensgrote basstraps geplaatst gaan worden. Even voor alle duidelijkheid: levensgroot is in dit geval 150 x 100 x 10cm en dat tweemaal... Helaas is er in dit geval geen meter breedte beschikbaar. Hooguit 70 - 80 cm. Achter de luisteraar is een boekenkast geplaatst, dus daar ophangen is ook niet mogelijk. De tegenfase sub is misschien nog de beste oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 (edited) Helaas is er in dit geval geen meter breedte beschikbaar. Hooguit 70 - 80 cm.Achter de luisteraar is een boekenkast geplaatst, dus daar ophangen is ook niet mogelijk. Maar heeft die ruimte geen plafond dan? Er staat eigenlijk nergens dat zo'n basstrap alleen achter de luisteraar mag worden opgehangen... edit: ik denk ook dat de tegenfase sub een heel goede alternatieve oplossing is Edited 4 januari 2010 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 (...) edit: ik denk ook dat de tegenfase sub een heel goede alternatieve oplossing is Beste Thingman, Gedanken sind frei! En wellicht heb je min-of-meer gelijk. Maar... op welke frequentie(s) moet de tegenfase-sub dan worden ingeregeld? En met welke filterhellingen? Welke mate van verzwakking wil je toepassen, om van de betreffende te bestrijden voorkeursfrequentie(s) toch nog iets hoorbaars over te houden - al is het dan maar op de buik-locatie(s)? Waar moet de tegenfase-sub naar jouw idee worden geplaatst? (Hij vormt immers zelf een buik in de staande golf-frequentie(s) die de kamer genereert: ofwel via zijn membraan (gesloten systeem) ofwel via zijn poort (reflex systeem). Zet je de tegenfase-sub in de knoop/knopen of juist in de buik(en) van de door de luisterruimte akoestisch gegenereerde staande golf/golven (en evt. hun veelvouden)? En waarom? P.S. Dit alles is niets m Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Beste Thingman,Gedanken sind frei! En wellicht heb je min-of-meer gelijk. Maar... op welke frequentie(s) moet de tegenfase-sub dan worden ingeregeld? En met welke filterhellingen? Welke mate van verzwakking wil je toepassen, om van de betreffende te bestrijden voorkeursfrequentie(s) toch nog iets hoorbaars over te houden - al is het dan maar op de buik-locatie(s)? Waar moet de tegenfase-sub naar jouw idee worden geplaatst? (Hij vormt immers zelf een buik in de staande golf-frequentie(s) die de kamer genereert: ofwel via zijn membraan (gesloten systeem) ofwel via zijn poort (reflex systeem). Zet je de tegenfase-sub in de knoop/knopen of juist in de buik(en) van de door de luisterruimte akoestisch gegenereerde staande golf/golven (en evt. hun veelvouden)? En waarom? Op al die vragen is slechts 1 antwoord mogelijk, en dat weet jij zelf ook best: je moet dat experimenteel uitproberen, want het laat zich niet op voorhand berekenen. Verder zou ik zelf zonder enige twijfel voor de basstrap kiezen in deze situatie Spido, maar als je te vaak akoestiek verdedigt als akoesticus krijg je opmerkingen over gebrek aan objectiviteit en -- daar is ie weer -- commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Wat de man anders moet ? Vooraf of in elk geval tijdens het aankoop proces reeds rekening houden met de effecten in de ruimte waar de speaker zijn kunsten moet vertonen ? Zou een berg ellende kunnen schelen, lijkt mij zo. Overigens lijkt het mij dat je je verre moet houden van speakers die blijk geven van overdreven basgerommel............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Wat de man anders moet ? Vooraf of in elk geval tijdens het aankoop proces reeds rekening houden met de effecten in de ruimte waar de speaker zijn kunsten moet vertonen ? Zou een berg ellende kunnen schelen, lijkt mij zo. Overigens lijkt het mij dat je je verre moet houden van speakers die blijk geven van overdreven basgerommel............. Je hebt helemaal gelijk over dat aankoopproces. Wellicht zijn ze aangeschaft toen hij nog elders woonde. Wellicht zijn ze aangeschaft op basis van lovende kritieken en luisteren in de winkel. Wellicht is het probleem pas later storend hoorbaar geworden. Wellicht is er hardware gewisseld, waardoor de speaker anders is gaan klinken. Niet iedereen stapt deze hobby meteen al bewust en zuiver kopend binnen. Doorgaans horen miskopen en miskleunen bij een leerweg. Afgaande op het verhaal in dit topic is deze man ook niet werkelijk van plan iets aan het probleem te doen, als een object van 150x100x10cm er niet in mag... Dat komt omdat ie misschien toch al twijfelt of die speakers wel zo passend zijn. Of omdat al die mogelijkheden die ie aangereikt krijgt verwarrend zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 (...) edit: ik denk ook dat de tegenfase sub een heel goede alternatieve oplossing is Beste Thingman, Gedanken sind frei! En wellicht heb je min-of-meer gelijk. Maar... op welke frequentie(s) moet de tegenfase-sub dan worden ingeregeld? En met welke filterhellingen? Welke mate van verzwakking wil je toepassen, om van de betreffende te bestrijden voorkeursfrequentie(s) toch nog iets hoorbaars over te houden - al is het dan maar op de buik-locatie(s)? Waar moet de tegenfase-sub naar jouw idee worden geplaatst? (Hij vormt immers zelf een buik in de staande golf-frequentie(s) die de kamer genereert: ofwel via zijn membraan (gesloten systeem) ofwel via zijn poort (reflex systeem). Zet je de tegenfase-sub in de knoop/knopen of juist in de buik(en) van de door de luisterruimte akoestisch gegenereerde staande golf/golven (en evt. hun veelvouden)? En waarom? P.S. Dit alles is niets m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari 2010 Author Report Share Posted 5 januari 2010 Wat de man anders moet ? Vooraf of in elk geval tijdens het aankoop proces reeds rekening houden met de effecten in de ruimte waar de speaker zijn kunsten moet vertonen ? Zou een berg ellende kunnen schelen, lijkt mij zo. Overigens lijkt het mij dat je je verre moet houden van speakers die blijk geven van overdreven basgerommel............. Je hebt helemaal gelijk over dat aankoopproces. Wellicht zijn ze aangeschaft toen hij nog elders woonde. precies... In de vorige ruimte was het laag perfect in balans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts