spido Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Beste Thingman, Ja, ik ben het met je eens: als bass traps bij voorbaat uitgesloten zijn - waarschijnlijk zou je er dan een aantal moeten plaatsen, afgestemd op diverse frequenties en met diverse dempings-Q's en dus van diverse formaten - dan zou een anti-geluid / tegenfase - basluidspreker inderdaad een bruikbaar, compact alternatief kunnen bieden. Allereerst zou er, dunkt me, een spectrumanalyse van de kamer moeten worden gemaakt. Meetpunt: midden in de luisterruimte, want alle staande golven hebben daar een (of d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Gisteravond waren we weer bij "het" probleem... Op proef stonden er een paar Magnepan 1.6 panelen te spelen. Ik schoof de luisterstoel een eind (1m) van de muur waarop de eigenaar van de set zei... ga je midden in de kamer zitten..?? Waarop ik zei.. omdat we de vorige keer hadden gemeten dat dat de beste plaats was. Kennelijk luistert hij nog steeds met de stoel vrijwel tegen de muur waar we toen nog veel meer piek meette dan die 9 dB... Toen maar muziek opgezet. Ik gebruik daar (tot vervelens toe) de CD Shade van Holy Cole voor. Het eerste nummer daarvan bevat eigenlijk alles om in keer de prestaties van een set te kunnen inschatten. Conclusies... Zeer dun van klank en nog steeds die piek op 50 Hz. Daarna nog wat andere muziek gedraaid waarbij het de medeluisteraars ook duidelijk werd deze luidsprekers in deze opstelling geen verbetering was... Nu hadden wij natuurlijk nog helemaal niet met de speakers en luisterplaats geschoven (behalve die meter van de muur dan) dus eerst de speakers maar eens verder van de zijmuur gezet en wat met indraaien gespeeld. Mij viel het op dat bij rechtstaande speakers het midhoog veel minder fel was, waardoor er een verbetering leek te zijn. Helaas na wat langer luisteren was dit ook niet de oplossing. Het lage middengebied bleef ver achter met de rest. Dan maar eens de speakers dichterbij de muur... en nu gebeurde er wat... het geluid zakte nu helemaal in elkaar. het was een echte sis-boem speaker geworden. Maar wat ons w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 januari 2010 Report Share Posted 24 januari 2010 Hoi Hans, Mis 1 ding in het hele verhaal, nl hoe het klinkt met de kussen en dergelijke + luisterplaats naar voor + en de MASTERS? Hebben jullie dit alsnog uitgeprobeerd? Of heb ik er overheen gelezen? Groetjes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 januari 2010 Report Share Posted 24 januari 2010 Interessant topic dit! Ik herken in mijn ruimte dezelfde problemen ook wel. Inderdaad zitten bij mij die laagpieken ook achterin de ruimte, waar de bank staat, en wanneer je iets naar voren gaat zitten is het niet meer waarneembaar. De bank staat zo'n meter of 7 van de speakers. En natuurlijk kun je de poorten dempen, maar dat zie ik als symptoonbestrijding. Het probleem zit echt in de akoestiek, en is oplosbaar. Wat dat betreft klopt de uitleg van Miracle (dank) goed. (dat je meer van de achterwand moet afzitten, dan de speakers van de voorwand staan) Ik overweeg nu om van die ronde basstraps te proberen. Zal eens met Thingman contact opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 januari 2010 Author Report Share Posted 24 januari 2010 Hoi Hans, Mis 1 ding in het hele verhaal, nl hoe het klinkt met de kussen en dergelijke + luisterplaats naar voor + en de MASTERS? Hebben jullie dit alsnog uitgeprobeerd? Of heb ik er overheen gelezen? Groetjes Stef We hadden eerder al geconcludeerd dat verder naar voor minder laag gaf. De Masters moesten dan echter n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 januari 2010 Report Share Posted 25 januari 2010 (...) De Maggies produceren overigens ook een fractie minder laag (...) Beste Hans, W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 januari 2010 Author Report Share Posted 25 januari 2010 (...) De Maggies produceren overigens ook een fractie minder laag (...) Beste Hans, W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 januari 2010 Report Share Posted 25 januari 2010 Het zou natuurlijk kunnen dat de lucht ter plaatse enorm zwaar is en "de bocht niet om komt" Lucht met obesitas? Gewoon de moorkoppen en zoutjes uit de buurt houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 februari 2010 Members Report Share Posted 2 februari 2010 Wat die panelen aangaat, ik werd vanmiddag heel fijntjes op deze jongens gewezen... www.woolz.nl ... kijk bij interieur objecten voor datgene wat ik bedoel, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Wat die panelen aangaat, ik werd vanmiddag heel fijntjes op deze jongens gewezen... www.woolz.nl ... kijk bij interieur objecten voor datgene wat ik bedoel, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart 2010 Author Report Share Posted 5 maart 2010 Dit verhaal heeft een heel andere wending gekregen... De eigenaar van de Masters heeft n.l. geprobeerd om de luidsprekers heel anders op te stellen. Deze zijn door hem in het midden van de kamer gezet. Nu staat een speaker min of meer in de loop. Maar de oplossing is daarbij, dat er wel ruimte is om de speakers te verschuiven wanneer ze niet gebruikt worden. Zijn bericht was... "Ik stond versteld van het resultaat. het laagprobleem is totaal weg en het klinkt weer alsof de speakers in de oude luisterruimte staan." Dat wilden wij dan ook wel eens horen, dus gisteravond hebben we uitgebreid geluisterd. Maar eerst hadden we de luidsprekers voorzien van veel langere bekabeling zodat de "spankabels" opgeruimd konden worden. Ik kan niet anders zeggen dat hij volledig gelijk had. Het laag is nog steeds voldoende aanwezig, maar tonaal klopt het veel beter. Basloopjes zijn op alle frequenties vrijwel even hard terwijl er vroeger een toon enorm uit sprong. Maar dat is nog niet alles. Het is hier al eens eerder opgemerkt, maar wanneer er veel ruimte achter de speaker zit klinkt het stereobeeld ook veel dieper. Bovendien is uitklinken en andere microinfomatie veel beter hoorbaar. Enig probleem is nu nog een biwire gevlochten luidsprekerkabel van maar liefst 5,5 m lang. Dat is dus 11 m vlechten ('a 0,6 m/uur ). Een ander alternatief is een interlink van 5,5 m... en de eindversterker bij de luidspreker zetten. Ik weet niet wat het best is.. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over schrijven..?? Dus... ook opgelost... En die Master 3's.... het blijven fantastische speakers.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 Enig probleem is nu nog een biwire gevlochten luidsprekerkabel van maar liefst 5,5 m lang. Dat is dus 11 m vlechten ('a 0,6 m/uur ). Een ander alternatief is een interlink van 5,5 m... en de eindversterker bij de luidspreker zetten. Ik weet niet wat het best is.. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over schrijven..?? Mss eens echte speakerkabels proberen. Niet gevlochten dus, maar rechtdoor. Waar wil een elektrisch signaal heen? Steeds weer een bocht om of rechtdoor? Volgens mij het laatste. Neem gewoon het meest zuivere (1 cristal) koper wat er verkrijgbaar is met een mooie demper daaromheen. Een schuim dempt erg goed, en door de lucht die erin zit isoleert het ook nog eens, zonder de nadelen van een metalen afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 Hoi Hans, Ben benieuwd hoe je het tonaal hier gaat vinden Als je vanaf de achterkant meet tot de muur, hoe ver staan ze dan? Hans, heb je een idee hoeveel cm de master vooraan over de stand komt? Mercikes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 ... en de eindversterker bij de luidspreker zetten. Ik weet niet wat het best is.. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over schrijven..?? Als je monoblokken hebt en die gebalanceerd kunt aansturen lijkt mij dat de betere optie. Hoef je je iig niet meer druk te maken over speaker kabels. Anyway leuk dat er schot in komt Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 Zelfs ongebalanceerd zouden lange (goede!) interlinks en korte speakerkabels mijn voorkeur hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 maart 2010 Author Report Share Posted 6 maart 2010 Enig probleem is nu nog een biwire gevlochten luidsprekerkabel van maar liefst 5,5 m lang. Dat is dus 11 m vlechten ('a 0,6 m/uur ). Een ander alternatief is een interlink van 5,5 m... en de eindversterker bij de luidspreker zetten. Ik weet niet wat het best is.. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over schrijven..?? Mss eens echte speakerkabels proberen. Niet gevlochten dus, maar rechtdoor. Waar wil een elektrisch signaal heen? Steeds weer een bocht om of rechtdoor? Volgens mij het laatste. Neem gewoon het meest zuivere (1 cristal) koper wat er verkrijgbaar is met een mooie demper daaromheen. Een schuim dempt erg goed, en door de lucht die erin zit isoleert het ook nog eens, zonder de nadelen van een metalen afscherming. De speakerdraden moeten voor het vlechten ca 10 % langer zijn dan wat je als kabel over houd. Erg veel ohmse verliezen extra heb je dus niet. Recht of krom maakt voor de stroom weinig uit lijkt me. Wat wel helpt is het kruisen van de draden waardoor het magnetisch veld om de kabel minder verstoord wordt. Met andere materialen haal ik minder verschillen in klank dan met verschillende constructies. Ik ben niet zo'n goudinzilver- en moeilijk kristalstruktuurman. Gewoon goed koper voldoet, eventueel met een oppervlaktebescherming tegen oxideren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 maart 2010 Author Report Share Posted 6 maart 2010 Hoi Hans, Ben benieuwd hoe je het tonaal hier gaat vinden Als je vanaf de achterkant meet tot de muur, hoe ver staan ze dan? Hans, heb je een idee hoeveel cm de master vooraan over de stand komt? Mercikes Stef 1, ik ook.... 2. ongeveer 3 meter 3. volgens mij staat de stand ongeveer halverwege (symmetrisch) op de stands. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 maart 2010 Author Report Share Posted 6 maart 2010 ... en de eindversterker bij de luidspreker zetten. Ik weet niet wat het best is.. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over schrijven..?? Als je monoblokken hebt en die gebalanceerd kunt aansturen lijkt mij dat de betere optie. Hoef je je iig niet meer druk te maken over speaker kabels. Anyway leuk dat er schot in komt Hans. Ook @ KT88 Ik hoef dan in ieder geval "maar" 5,5 meter interlink te vlechten... Ik vraag me wel af of de capaciteit dan niet enorm op gaat lopen... De eindversterker heeft volgens mij gebalanceerde ingangen, of die kunnen er redelijk eenvoudig op gemaakt worden. De voorversterker heeft wel cinch uit, maar dat is niet echt een probleem (heb ik wel eens gehoord ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
R0N Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Het jammere van deze Audissey (en de versie van SVS) is dat jezelf helemaal geen controle hebt. Wil het apparaat een dip van 20 db op 30 hz corrigeren, dan doet het dat gewoon..(weet overigens niet of de software echt zo dom is dat het dat zal doen) Deze en die van SVS zijn identiek. Bij de SVS krijg je een meetmicrofoon bijgeleverd en uitgebreidere software. De SVS is n.l. bedoeld als standalone apparaat, de Audissey als onderdeel van hun grotere MultEQ-HT processor. Dat is niet juist. Het apparaat van Audyssey kan alleen door een professional worden ingemeten (Pro versie). Het is een standalone apparaat, net als die van SVS. Die van SVS kan door de consument (met consument mikrofoon) worden ingemeten. Dat is het grootste verschil. Verder kan de versie van Audyssey ietsjes meer. Of he jammer is dat je zelf geen controle meer hebt is maar de vraag. Als het apparaat het goed doet, waar is die controle dan nog voor nodig? De werkelijkheid is dat die controle een blijvende plaag is. Vraag maar eens aan bezitters van een Behringer: ze zijn altijd aan het bijregelen, nooit is het goed genoeg. Dat kan natuurlijk een hobby op zich zijn, maar je wilt uiteindelijk naar de muziek luisteren, niet naar je apparatuur. Het is iets complexer dan zomaar een frequentiekarakteristiek egaliseren. Dat is zeker het geval. Verdiep je er eens in en je zult zien dat het meer is dan wat dB's meer of minder op een aantal frequenties. Een belangrijk punt is dat er gemeten wordt wat er in het tijddomein gebeurt. Dat is iets wat andere meetsystemen (bijv. SPL meter) niet kunnen. Beide zijn zodanig bedoeld dat iedere dombo die weet wat ie doet, er mee overweg kan. FOUT! Een dombo zal ook met de geavanceerde apparatuur van SVS grote fouten maken en dienovereenkomstige resultaten bekomen, als hij niet exact de aanwijzingen opvolgt en uitvoert. Het voordeel van het Audyssey apparaat is dat de meting en afstelling voor je gedaan wordt met een gegarandeerd maximaal resultaat. Ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Nou Ron, misschien leuk om eens een demo te geven op een toekomstige luisterdag. Hoe gevoelig is de inregeling voor bv wijzigingen in de luisterruimte (nieuw bankstel bv)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Ik lees net dat het probleem is opgelost. Mooi Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
R0N Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Nou Ron, misschien leuk om eens een demo te geven op een toekomstige luisterdag. Ja, dat is te overwegen. Helaas heb ik geen Audyssey SubEQ voor demo's. Echter, ook Audyssey Dynamic EQ (als aanvulling op Audyssey MultEQ) is de moeite waard om te horen. Hoe gevoelig is de inregeling voor bv wijzigingen in de luisterruimte (nieuw bankstel bv)? Theoretisch heeft het invloed. Maar is het ook hoorbaar? Als je je oude bank vervangt voor een nieuwe is dat geen probleem. Ga je vloerbedekking leggen waar eerst een houten vloer was, dan is een nieuwe inmeting noodzakelijk voor een optimaal resultaat. De fysieke afmeting en uitvoering (wand, glas e.d.) van de kamer is bepalend. Daar verandert in het algemeen niet zoveel aan. Indien wel, dan opnieuw inmeten. Ron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 maart 2010 Report Share Posted 28 maart 2010 Beide zijn zodanig bedoeld dat iedere dombo die weet wat ie doet, er mee overweg kan. FOUT! Een dombo zal ook met de geavanceerde apparatuur van SVS grote fouten maken en dienovereenkomstige resultaten bekomen, als hij niet exact de aanwijzingen opvolgt en uitvoert. Ja, als je zomaar aan de gang gaat zonder te weten wat je doet. Dat schreef ik toch ook. Beetje open deur. Wat ik aan wilde geven is dat je met een automatisch systeem niet hoeft te weten hoe het technisch werkt om het goed voor elkaar te krijgen net zomin als je hoeft te weten hoe de chemische samenstelling van een potlood is om er mee te kunnen schrijven. Het voordeel van het Audyssey apparaat is dat de meting en afstelling voor je gedaan wordt met een gegarandeerd maximaal resultaat. Ron Het nadeel daarvan is dat dan aan zo'n vent overgeleverd bent en dat ie dat niet gratis uit liefdewerk komt doen. Zie ook het veranderen van kamer opstelling van Duck. Zelf er mee om kunnen gaan heeft dat nadeel niet en mijn voorkeur zou dan ook naar de SVS versie gaan. Het Audyssey systeem is meer als een "auto met chauffeur". Het SVS systeem meer voor mensen die van de sport van zelf rijden houden. B.t.w. Ron, wat zijn jouw ervaringen met het Lyngdorf systeem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
R0N Posted 28 maart 2010 Report Share Posted 28 maart 2010 Ja, als je zomaar aan de gang gaat zonder te weten wat je doet. Dat schreef ik toch ook. Beetje open deur.Wat ik aan wilde geven is dat je met een automatisch systeem niet hoeft te weten hoe het technisch werkt om het goed voor elkaar te krijgen net zomin als je hoeft te weten hoe de chemische samenstelling van een potlood is om er mee te kunnen schrijven. Je wilt niet weten hoeveel mensen denken, en er naar handelen, dat de instelling via audyssey een "eitje" is en dus een belabberd resultaat krijgen. Vervolgens deugt Audyssey dan niet, aldus de 'experts'. Hierdoor krijgt het systeem een slechte reputatie. Het voordeel van het Audyssey apparaat is dat de meting en afstelling voor je gedaan wordt met een gegarandeerd maximaal resultaat.Ron Het nadeel daarvan is dat dan aan zo'n vent overgeleverd bent en dat ie dat niet gratis uit liefdewerk komt doen. Zie ook het veranderen van kamer opstelling van Duck. Zelf er mee om kunnen gaan heeft dat nadeel niet en mijn voorkeur zou dan ook naar de SVS versie gaan. Het Audyssey systeem is meer als een "auto met chauffeur". Het SVS systeem meer voor mensen die van de sport van zelf rijden houden. Nou ja, het is wel iets meer dan een 'chauffeur'. Vergelijk het met je auto: vroeger kon je hem eenvoudig zelf onderhouden en afstellen. Nu met de uitgebreide electronica gaat het niet meer zonder een bijbehorend systeem. En ja, het kost wat, maar je hebt er dan ook geen omkijken meer naar. B.t.w. Ron, wat zijn jouw ervaringen met het Lyngdorf systeem? Zelf heb ik daar geen ervaring mee, wel gehoord van anderen die het gebruiken. Omdat ik een Audyssey adept ben (en lever en installeer) onthoud ik mij van commentaar op andere merken. Ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 (...) Wat wel helpt is het kruisen van de draden waardoor het magnetisch veld om de kabel minder verstoord wordt. (...) Beste Hans, Heb je vergelijkende veldsterktemetingen gedaan die deze bewering ondersteunen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts