Jump to content

akoestiek probleempje..

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het Audyssey systeem

In hoeverre is "het Audyssey systeem" gelijksoortig of zelfs identiek aan dat wat we in de diverse HT-receivers vinden, b.v. Onkyo TX-SR707?

Er zijn diverse versies, zie tabel:

comparison.png

Marantz gebruikt vaak 2EQ, Onkyo MultEQ, Denon MultEQ XT en Integra heeft zelfs de Pro-versie (gelijk aan Sound Equalizer) aan boord.

De nieuwste modellen hebben ook Dynamic EQ en Dynamic Volume.

Hier kun je dat bekijken: Audyssey per merk en type.

De Onkyo SR707 heeft ook nog Audyssey DSX: daarmee kun je voor surround extra geluidsruimte cree

Guest tubejack
(...) Wat wel helpt is het kruisen van de draden waardoor het magnetisch veld om de kabel minder verstoord wordt. (...)

Beste Hans,

Heb je vergelijkende veldsterktemetingen gedaan die deze bewering ondersteunen?

Volgens mij kun je dit soort kleine veldsterktes nauwelijk meten :o

Maar als je draden al sparen inelkaar twists en het ene paar links en het andere rechtsom

twist dan vallen eventuele velden weg.... omdat ze in tegenfaze staan, mooi voorbeeld is UTP.

Nadeel van al die draden is m.i. de hoeveel heid extra capaciteit die je veroorzaakt.

Ik denk dat je daarom met een gewone goede luidsprekerkabel beter af bent. :rolleyes:

Nadeel van al die draden is m.i. de hoeveel heid extra capaciteit die je veroorzaakt.

Ik denk dat je daarom met een gewone goede luidsprekerkabel beter af bent. :rolleyes:

Hangt een beetje van de versterker af. De ene gaat bij een paar honderd pF al op tilt en de andere blijft rotsvast met honderden nF.

Een beetje versterker is ongevoelig voor instraling via de luidspreker kabels, of behoort dat te zijn. De praktijk is helaas vaak anders.......

;)

Guest tubejack

Laat ik het anders zeggen, ik zie helemaal niks in dat gevlecht. :o

Wellicht een mooi stukje huisvlijt, maar met HiFi heeft het m.i. weinig van doen.

Gewone luidsprekerkabel is m.i al meer dan goed genoeg en lage impedantie

(...) Wat wel helpt is het kruisen van de draden waardoor het magnetisch veld om de kabel minder verstoord wordt. (...)

Beste Hans,

Heb je vergelijkende veldsterktemetingen gedaan die deze bewering ondersteunen?

Volgens mij kun je dit soort kleine veldsterktes nauwelijk meten :o

Maar als je draden al sparen inelkaar twists en het ene paar links en het andere rechtsom

twist dan vallen eventuele velden weg.... omdat ze in tegenfaze staan, mooi voorbeeld is UTP.

Precies... maar met vlechten heb je minder last van de capaciteit omdat de draden eigenlijk niet vast tegen elkaar liggen.

:)

@Hans.

KT88 heeft hier een andere mening over, las ik. Maar zelf ben ik voorstander van korte afstanden tussen apparatuur en versterker. Langere speakerkabel maakt bij mij eigenlijk niet zoveel uit. In de uitgangstrafo zit een kilometer koperdraad. Die paar meter luidsprekersnoer zijn dan m.i. verwaarloosbaar.

Zelf heb ik ook gewoon 4 mm2 koper, door de kruipruimte gelegd. Mijn duurdere luidsprekerkabels liggen te nietsen op zolder.

Ik ben overtuigd van de noodzaak van goede kabels, maar met name bij zwakke signalen. De signalen die de versterker nog moeten bereiken, dus.

PS wanneer je kiest voor een lange interlink, heb je een probleem wanneer je meer apparatuur wilt aansluiten.....weer een lange interlink nodig !

PS wanneer je kiest voor een lange interlink, heb je een probleem wanneer je meer apparatuur wilt aansluiten.....weer een lange interlink nodig !

Je versterker direct bij je speakers plaatsen heeft natuurlijk alleen zin als dat monoblokken zijn die vanuit je VV aangestuurd worden. En is de interlink tussen je VV en EV's dan gebalanceerd dan kun je daarvoor gewoon profi studiokabel gebruiken die op zich helemaal niet duur is.

;)

(...)Een beetje versterker is ongevoelig voor instraling via de luidspreker kabels, of behoort dat te zijn. De praktijk is helaas vaak anders...

Beste Pjotr,

Geen enkele audioversterker is gevoelig voor "instraling", want de HF-frequenties liggen ver buiten hun werkingsgebied.

En zelf als ze er w

Geen van de "audiofielen", zowel aan fabrikanten-, ontwerpers-, als aan consumentenzijde, die zich hebben uitgelaten over "instraling", hebben tot dusverre enig bewijs daarvan kunnen leveren.

Waarom niet?

Omdat het l*lkoek is!

Beste Spido, dat doen ze niet omdat het zinloos is om dat aan mensen die een dergelijk gebrek aan feitelijke kennis ventileren zoals hier gekwoot, diepgaand uit te leggen.

En als je het niet merkt doet het er idd niet toe. Dat wil nog niet zeggen dat het er niet is. Voor een zwemmer is het ook niet belangrijk dat water nat is..............

;)

Guest tubejack
Waarom niet?

Omdat het l*lkoek is!

Niet helemaal waar Spido er is inderdaad veel blabla maar er is m.i. best veel aandacht voor

en het Europarlement wil nieuwe normen

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc...0080903IPR36136

Verder heeft audioapparatuur een CE kenmerk, mijn UL-40S2 versterker heeft dat plus EN 60065 en IEC 60065

Nu zijn buizen zowiezo ongevoelig voor w

(...) Niet helemaal waar Spido er is inderdaad veel blabla maar er is m.i. best veel aandacht voor

en het Europarlement wil nieuwe normen (...)

Beste Tubejack,

Die voorstellen voor Europese Richtlijnen betreffen het (aangetoonde*) effect van hoogfrequente straling op de gezondheid.

Hier hebben we het over het (mogelijke?) hoorbare effect van hoogfrequente straling op audio-apparatuur, en dat is heel wat anders.

* http://www.rivm.nl/milieuportaal/onderwerp...g-en-EM-velden/

Guest KT88

RF (voor 't gemak alles wat boven de zeg maar 50 kHz zit) kan wel degelijk zorgen voor hoorbare effecten als het erg veel wordt.

DC shift (verschuiving werkpunt 1e trap, meestal differentieelpaar), 2 H vervorming, intermodulatie, slewing tot detectie en in verzadiging sturen aan toe zelfs (BE of GS junctie 1e trap, JFET verzadigt natuurlijk niet).

Omdat de luidsprekerleidingen lang zijn, zullen ze op een zekere golflengte resoneren en als antenne werken.

Zit daar nu net een sterke zender (1/2 of 1/4 of 1/8 lambda antenne) dan kun je forse veldsterkten verwachten hoor.

De Q is weliswaar laag door de demping maar de bandbreedte-voet is groot.

Via de speakerUITgangen komt het dan binnen en via het tegenkoppelpad rechtsreeks naar de 2e differentiaaltor toe, waar het signaal NIET wordt verzwakt door tegenkoppeling.

Artur Seibt en Guido Tent hebben daar destijds in Audio & Techniek zinnige stukken over geschreven, een theoretischer benadering van EMC ellende kun je oa. vinden in de EMC-bijbel van J.J. Goedbloed.

Uiteraard hoort zoiets niet voor te komen bij correct ontworpen en EMC-nette versterkers maar er zijn er heel wat in omloop die blijkbaar niet zo netjes zijn.

En dat buizen er geen last van hebben is deels waar (komen snel uit "verzadiging" wat een heel ander proces is dan bij een BJT en de UGT is een uitstekend RF filter) maar het werkzaam oppervlak van anodes en roosters maakt ze tot een prima ontvanger van RF.

Houd er maar eens een GSM bij in de buurt, horen en zien vergaat je!

Het ontbreekt me nu aan tijd om er dieper op in te gaan maar dat komt nog wel eens.

Nu ik eraan denk, ooit was ik met een artikeltje over EMC gestart ergens hier op dit forum, zal als de tijd er weer is dat eens oprakelen en bijwerken.

Guest KT88

Wel eens een GSM bij een willekeurige AB versterker gehouden, Spido?

RRRR-Rikketikketikke-RRRRRRZOEMZOEM-RRRRR......

Dat ding geeft een 900 of 1800 MHz signaal af......wat je hoort is FSK, gedemoduleerd door de niet-lineaire elementen in de ingangstrap van de eindversterker (BE-juncties).

Demodulatie,dus.

En daarbij DC shift, prima te meten hoor.

Ik heb daar wel eens metingen aan verricht, is niet moeilijk aan te tonen.

Komt binnen via het tegenkoppelpad vanaf de uitgang, de ingang is wel dichtgetimmerd door een anti-slewing filter en Miller van de 1e diff. tor.

En inderdaad, UcD heeft er geen of weinig last van.

Kom er nog wel eens op terug, het is uit het schema al wel af te lezen.

PS. ik doel niet op Audio Discussions 5, die heb ik ook liggen, maar de artikelen in het blad zelf.

Dat groef iets dieper, was wel degelijk op audio gericht en ook wel degelijk zinvolle informatie.

Wel eens een GSM bij een willekeurige AB versterker gehouden, Spido?

Dat ding geeft een 900 of 1800 MHz signaal af......wat je hoort is FSK, gedemoduleerd door de niet-lineaire elementen in de ingangstrap van de eindversterker (BE-juncties).

Demodulatie,dus.

En daarbij DC shift, prima te meten hoor.(...)

Beste KT88,

You illustrate my point in a most magnificent manner!

Wij, mensen, wij zijn geen GSM's.

Want een GSM is HF-apparatuur. En wij, mensen, wij zijn dat ni

Artur Seibt en Guido Tent hebben daar destijds in Audio & Techniek zinnige stukken over geschreven, een theoretischer benadering van EMC ellende kun je oa. vinden in de EMC-bijbel van J.J. Goedbloed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joris_Goedbloed

1 april was al voorbij toch? :D

Guest tubejack
(...) Niet helemaal waar Spido er is inderdaad veel blabla maar er is m.i. best veel aandacht voor

en het Europarlement wil nieuwe normen (...)

Ach Spido ieder mens leest, wat hij wil lezen niet? :rolleyes:

Ik ben 15jaar zendamateur geweest en heb een idee wat HF doet .... maak af en toe mee, dat tuners overstuurt worden door

zendmasten van Politie, Brandweer.... van TGV treinen die enorm storen en z

Guest KT88

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joris_Goedbloed

1 april was al voorbij toch? :D

Dr. J. J. Goedbloed "EMC" Kluwer, ISBN 90-201-2220-7

http://www.amazon.com/Electromagnetic-Comp...d/dp/0132492938

Spido,

Hoezo kan je dat niet horen via een installatie?

Ik zat gisteren een live CD van de "Waifs" te luisteren.

Een van de bandleden was vergeten zijn telefoon uit te zetten. Die gaat af midden in een nummer.

Van de telefoon niks te horen, maar wel het boven gequote geluid via de PA installatie.

Staat netjes als bewijs op de CD.

Groet,

Leobus

Hans,

Opvallend is dat Paap reeds vanaf het begin heeft gezegd dat de plek van de speakers niet juist was

maar door de heren naar het rijk der fabelen gezonden. hoe bedoel je een 50Hz probleem

dus niet gewoon de speakers op de juiste plaats in de ruimte plaatsen.

Je ziet maar weer dat alle opmerkingen van een slechte speaker poort aan de achterzijde ect

afhankelijk is van alle randverschijnselen.

Mazzel..

Hans,

Opvallend is dat Paap reeds vanaf het begin heeft gezegd dat de plek van de speakers niet juist was

maar door de heren naar het rijk der fabelen gezonden. hoe bedoel je een 50Hz probleem

dus niet gewoon de speakers op de juiste plaats in de ruimte plaatsen.

Je ziet maar weer dat alle opmerkingen van een slechte speaker poort aan de achterzijde ect

afhankelijk is van alle randverschijnselen.

Mazzel..

Ik denk dat je het hele verhaal niet goed hebt gelezen. Sterker nog, wij (en ook Rick) waren er al heel snel achter dat de plaats van de speakers niet goed was. Het leek alleen dat er i.v.m. de woonbaarheid geen andere oplossing was. Door wat in te leveren op de doorloopbaarheid van de kamer is nu een heel goede oplossing gevonden.

Dat de Master 3 een slechte speaker is..?? Dit vind ik juist een van de mooiste monitoren die ik ken.

En dat blijkt dan ook weer, het klinkt er nu prachtig.

:)

Niet voor niets kun je DECT telefoon toestellen kopen waarvan het basisstation veel minder straling geeft.

Mijn nieuwe toestel, wordt er ook zo een :)

Jack

Deze van Orchid schijnen helemaal niet te stralen als er niet mee gebeld wordt.

Ik heb gisteren mijn 'gsm' bij de versterker gehouden en niets gemerkt. En ja, hij stond aan :rolleyes:

M :ph34r: rc