WanFie Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Met het risico een topic te openen waar het net zoals op veel andere fora alleen nog maar over kurk en olie gaat, probeer ik "ons" toch een bewuster te maken wat er tussen onze oren allemaal gebeurt tijdens het afspelen van muziek. Stelling 1 Dat je een stereobeeld waarneemt komt uitsluitend doordat je hersenen het geluid van de twee luidsprekers combineren en daar een meer of minder realistisch beeld van maken. Stelling 2 Dat een nieuw apparaat beter klinkt dan het vroige ligt voor een groot deel aan je verwachtingpatroon, al zullen er altijd mensen zijn die hier "uit eigenwijsheid" boven staan. Als voorbeeld: Een kennis van me kreeg eens zo'n mountainbike bij z'n bankstel van Seats en Sofa's. Hij had een oude, maar prima gazellefiets. Toch beweerde hij (in het begin) dat die bike beter fietste dan z'n oude fiets. Enkel en alleen omdat hij nieuw was. Toen er spontaan onderdelen vanaf vielen begon de Gazelle weer meer waardering te krijgen... Stelling 3 Wanneer het je maar vaak genoeg verteld wordt dat vage (voodooachtige) accesoires werken, ga je eerst twijfelen en uiteindelijk geloven. Om met je voeten op de grond te blijven wanneer "deskundigen" werken beweren, is vaak toch erg lastig. Stelling 4 Onze oren horen meer dan wij weten. Daarom zijn er nog steeds klankverbeteringen met moeilijk te begrijpen effecten mogelijk. (kabels netspanning enz.) Iedereen weet b.v. dat wanneer je ontspannen bent, veel meer van muziek geniet dan wanneer je gestrest luistert. Zit dus ook voor een groot deel tussen de oren. We brengt er nog meer in...??? (het hoeven niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Enkele twijfelachtige stellingen die het brein bij sommigen tot absolute waarheid omzet: - Iets wat meer kost moet wel beter zijn. Veel meer is dan ook veel beter. - Zonder onderbouwing stellige beweringen doen op audio-gebied is bij navraag door anderen altijd een reden tot hevige verongelijktheid. - Vinyl klinkt beter. - Mijn oren zijn beter dan van alle mensen die meewerkten aan het uitbrengen van een opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 * Naarmate de leeftijd toeslaat, verlies je onherroepelijk een deel van je gehoorvermogen. Vooral de hoge tonen vlakken af. Daardoor is het misschien mogelijk dat je een apparaat/ component/ speaker anders ervaart dan een ander * Luisteren in een andere setup/ ruimte/ of met een geheel andere set levert een vertekening op aan dat wat jij als standaard gewend bent. Daarom is het lastig om jouw ervaring als waarheid te kunnen stellen, meer als ervaring. Als je vanuit die optiek te werk gaat in je beoordeling over producten - om het maar gemakkelijk te zeggen- kom je veel verder * Een mening is als een dood stuk hout (ook meningen en opvattingen over hifi!). Op dood hout kan niets groeien. Wie star is en vasthoudt aan zijn mening groeit dus ook niet. * Wat op papier heel mooi is hoeft nog niet muzikaal te zijn... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Stelling 2 Dat een nieuw apparaat beter klinkt dan het vroige ligt voor een groot deel aan je verwachtingpatroon, al zullen er altijd mensen zijn die hier "uit eigenwijsheid" boven staan. Als voorbeeld: Een kennis van me kreeg eens zo'n mountainbike bij z'n bankstel van Seats en Sofa's. Hij had een oude, maar prima gazellefiets. Toch beweerde hij (in het begin) dat die bike beter fietste dan z'n oude fiets. Enkel en alleen omdat hij nieuw was. Toen er spontaan onderdelen vanaf vielen begon de Gazelle weer meer waardering te krijgen... Compleet mee oneens! Ik heb hier nog niet zo lang geleden een DCS Scarlatti combinatie (DAC, Upsampler, masterclock & transport) in huis gehad. Hier had ik heel hoge verwachtingen van, maar toch is toen de Jadis Symphonia blijven staan. Nu heb ik pasgeleden een Jadis JD-3 Drive, van een paar jaar ouder dan de Symphonia, op die zelfde plek gezet. Daar had ik de verwachting van dat het redelijk het zelfde zou klinken als de Symphonia, maar niets is minder waar. Stelling 3Wanneer het je maar vaak genoeg verteld wordt dat vage (voodooachtige) accesoires werken, ga je eerst twijfelen en uiteindelijk geloven. Om met je voeten op de grond te blijven wanneer "deskundigen" werken beweren, is vaak toch erg lastig. Wederom niet mee eens. Ik heb al heelwat (voodooachtige) tweaks uitgeprobeerd, ook die waar lyrisch over gedaan word op het net, maar ook door zogenaamde "deskundigen". Alleen degenen die voor mij werkelijk een verbetering gaven zijn gebleven, en ik kan je vertellen dat dat er maar bar weinig zijn. Stelling 4Onze oren horen meer dan wij weten. Daarom zijn er nog steeds klankverbeteringen met moeilijk te begrijpen effecten mogelijk. (kabels netspanning enz.) Iedereen weet b.v. dat wanneer je ontspannen bent, veel meer van muziek geniet dan wanneer je gestrest luistert. Zit dus ook voor een groot deel tussen de oren. Onze oren, maar ook andere organen, registreren (niet alleen horen) v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 'Miracle.' post='357091' date='27 Oct 2009, 23:13:07'Onze oren, maar ook andere organen, registreren (niet alleen horen) v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Als dit waar is, hoe kan het dan dat roofdieren toch wel eens succes hebben bij de jacht? -nb de meeste dieren hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 oktober 2009 Report Share Posted 27 oktober 2009 Tuurliijk heb ik dat wel eens gehad; dat is namelijk het effect van het gevoel te hebben dat je alleen bent en je kijkt dan om je heen als reactie op dat gevoel. Niet omdat je het onhoorbare hoort. De kunst van het besluipen is buitengewoon effectief en een reden voor miljoenen jaren voortbestaan van sommige diersoorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Als dit waar is, hoe kan het dan dat roofdieren toch wel eens succes hebben bij de jacht? -nb de meeste dieren hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 (...) En ik heb de zelfde ervaring. En anderen bij mij, als ik van een afstand mensen geconcentreerd bekijk, kijken ze 9 van de 10 keer terug. En dan ben ik echt nauwelijks zichtbaar, b.v. 4 hoog achter de geraniums, als je op straat loopt kijk je sowieso al nauwelijks omhoog. Ik zeg dan maar dat ik "een zware blik" heb.. (...) Wie zoekt, die vindt... Wie klopt, die zal worden open gedaan... (Lucas 11 vers 9) (...) Een mooi voorbeeld van iets wat we niet kunnen horen volgens de "geleerden": Je loopt 's avonds ergens door een stille straat, of voor mijn part midden op de hei (als het er maar stil is), met de wind in je gezicht.Wanneer er dan iemand op zo'n 200 meter achter je loopt zul je dat toch registreren, en kijk je gegarandeerd om om te zien wie of wat daar is. De voetstappen maken zo weinig geluid, zeker wanneer je met de wind in je gezicht loopt, dat dat ver onder de gehoorgrens zou liggen. De ademhaling is nog veel zachter, en zelfs een kuch zou niet hoorbaar kunnen zijn. Dat is op 1 meter (windstil) rond de 80Db, wat in theorie per meter met 1Db verzwakt. Zou dus op 200 meter afstand, windstil -120Db zijn. Absoluut niet hoorbaar dus, maar toch registreren we dat er iets/iemand achter ons is/loopt. (...) Verzwakking van geluid Lw1 : Geluidvermogenniveau per meter lengte van de bron Lp : geluiddrukniveau op afstand in [dB] Lw : Geluidvermogenniveau van de geluidbron [dB] r : Afstand tussen ontvanger en de geluidbron [m] SD : De som van alle dempingen (luchtdemping, bodem, reflecties, afscherming) a en b : Afmetingen van de plaat in meters http://www.av-consulting.com/geluidsartike..._van_geluid.php Kortom: de verzwakking (- dB) per meter is afhankelijk van diverse ongewisse (SD) factoren (natuurkundig). De "kuch" in het vrije veld (zonder verwerking van het tijdsaspect conform Lden) zou dus 80 dB zijn, en overeenkomen met de geluidsintensiteit van een snelweg op 10 m afstand? ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsniveau ) (natuurkundig). De aandrang Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 lees 'Het Veld' maar, en bestudeer vooral de enorme hoeveelheid verwijzingen (met een beetje internet-zoeken krijg je veel tevoorschijn). en kom dan hier maar weer vertellen dat je het beter weet groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 lees 'Het Veld' maar, en bestudeer vooral de enorme hoeveelheid verwijzingen (met een beetje internet-zoeken krijg je veel tevoorschijn). en kom dan hier maar weer vertellen dat je het beter weet Leuk leesvoer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 lees 'Het Veld' maar, en bestudeer vooral de enorme hoeveelheid verwijzingen (met een beetje internet-zoeken krijg je veel tevoorschijn). en kom dan hier maar weer vertellen dat je het beter weet groet Altijd een beetje rare argumentatie: iets aanvoeren waar je zelf niks van begrijpt ter ondersteuning van je eigen idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 kijk Kraus weer. altijd een mening. voelde je je aangesproken? geen mening over de psychologie aspiraties van Spido, wel over mijn post? selectief ? neee hoor. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 lees 'Het Veld' maar, en bestudeer vooral de enorme hoeveelheid verwijzingen (met een beetje internet-zoeken krijg je veel tevoorschijn). en kom dan hier maar weer vertellen dat je het beter weet Leuk leesvoer... Dat scheelt mij ook altijd weer een boel tijd. Eerst een stukje kritiek lezen, en dan het boek (niet). Deze keer heb ik het andersom gedaan. Stom stom stom! Hoeveel het nu met dit topic te maken heeft is wel de vraag. M rc (die zint op nog wat eigen (veronder)stellingen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 kijk Kraus weer. altijd een mening. voelde je je aangesproken? geen mening over de psychologie aspiraties van Spido, wel over mijn post? selectief ? neee hoor. groet volgens mij zegt spido in wat overdreven bewoordingen hetzelfde als ik; ik beschouw het om je heen kijken als reactie op een-gevoel-van-alleen-zijn niet als een aberratie maar als een natuurlijke reactie (mensen horen in groepen), Dus niks selectief. Nog even een andere tegenwerping bij de bewering van Miracle over het auditief geheugen en de herkenning van geluiden (de stem van je moeder over de telefoon is een al eens eerder aangehaald voorbeeld); als dat geheugen zo goed is en die herkenning zo feilloos, waarom kon hij dan thuis zelf zijn eigen CD-spelers niet uit elkaar houden (wanneer iets onder het tapijt wordt geveegd, dan is het nog niet weg ) Het is wel een mooie stelling dat "het vermogen om iets te leren door -luister- ervaring in de audiowereld zeer gering is" (de reden is dat het menselijk gehoor daarvoor zo slecht is getraind; fysiek valt het met dat horen nog wel mee; aan de natuur ligt het niet maar horen en luisteren, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 oktober 2009 Author Report Share Posted 28 oktober 2009 Stelling 2 Dat een nieuw apparaat beter klinkt dan het vroige ligt voor een groot deel aan je verwachtingpatroon, al zullen er altijd mensen zijn die hier "uit eigenwijsheid" boven staan. Als voorbeeld: Een kennis van me kreeg eens zo'n mountainbike bij z'n bankstel van Seats en Sofa's. Hij had een oude, maar prima gazellefiets. Toch beweerde hij (in het begin) dat die bike beter fietste dan z'n oude fiets. Enkel en alleen omdat hij nieuw was. Toen er spontaan onderdelen vanaf vielen begon de Gazelle weer meer waardering te krijgen... Compleet mee oneens! Ik heb hier nog niet zo lang geleden een DCS Scarlatti combinatie (DAC, Upsampler, masterclock & transport) in huis gehad. Hier had ik heel hoge verwachtingen van, maar toch is toen de Jadis Symphonia blijven staan. Nu heb ik pasgeleden een Jadis JD-3 Drive, van een paar jaar ouder dan de Symphonia, op die zelfde plek gezet. Daar had ik de verwachting van dat het redelijk het zelfde zou klinken als de Symphonia, maar niets is minder waar. Stelling 3Wanneer het je maar vaak genoeg verteld wordt dat vage (voodooachtige) accesoires werken, ga je eerst twijfelen en uiteindelijk geloven. Om met je voeten op de grond te blijven wanneer "deskundigen" werken beweren, is vaak toch erg lastig. Wederom niet mee eens. Ik heb al heelwat (voodooachtige) tweaks uitgeprobeerd, ook die waar lyrisch over gedaan word op het net, maar ook door zogenaamde "deskundigen". Alleen degenen die voor mij werkelijk een verbetering gaven zijn gebleven, en ik kan je vertellen dat dat er maar bar weinig zijn. Stelling 4Onze oren horen meer dan wij weten. Daarom zijn er nog steeds klankverbeteringen met moeilijk te begrijpen effecten mogelijk. (kabels netspanning enz.) Iedereen weet b.v. dat wanneer je ontspannen bent, veel meer van muziek geniet dan wanneer je gestrest luistert. Zit dus ook voor een groot deel tussen de oren. Onze oren, maar ook andere organen, registreren (niet alleen horen) v Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 oktober 2009 Author Report Share Posted 28 oktober 2009 - de angst te worden gevolgd (paranoia); oude dametjes... - de wens te worden gevolgd (hysterie); pubermeisjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Hallo, Die opmerking van Miracle over die persoon in het veld, vind ik wat arbitrair. Om het even duidelijk te maken: Ik ben op het ogenblik bezig het huis van mijn schoonouders op te knappen omdat ze er niet meer wonen. Vader dood, moeder in bejaardenwoning. Regelmatig "hoor" ik ze nog de trap opkomen. Ik denk dat mijn hersens dat toch echt verzinnen. Dat kan in het veld ook. Pas daarna ga je kijken. Overigens ben ik het met Miracle eens dat velen van ons onze oren, met daarbij het verwerkingssysteem, zwaar onderschatten. Zijn voorbeeld van het herkennen van geluiden (motor) zegt genoeg, denk ik. Als ikzelf ergens anders een CD van mij draai, ervaar (hoor?) ik wel degelijk verschil met het geluid thuis; ook nog na dagen. Andersom natuurlijk ook. Ik ben overigens wel kritisch ten opzichte van mijn eigen waarnemingen. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Nog een paar stellingen: - "Anders" klinkt vaak beter, zeker als je twijfelt aan wat je gewend bent. - Muziek klinkt langzamer naarmate de set beter is*. *) voor deze heb ik eens een verklaring gelezen dat dat komt omdat je hersens meer tijd nodig hebben om vervormingen te maskeren die bij een slechtere set worden gegenereerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Sommige mensen zeggen dat de mensch een heel slecht auditief geheugen heeft, en dus heel slecht kan herinneren hoe een set die hij/zij gehoord heeft klonk.Waarom herkennen we het geluid van een instrument, of motorfiets of welk ander ding wat geluid maakt dan wel Een slecht auditief geheugen is wat mij betreft dus gewauwel in de ruimte, en kunnen we verschillen in apparatuur heel goed waarnemen. Mvg. Miracle. Wat met auditief geheugen wordt bedoeld is dat je geluid alleen maar kan vergelijken als je het direct na elkaar kan vergelijken. Je herkent wel het soort geluid. Als je vandaag naar set A luistert en morgen naar set B, dan kan je je niet meer voor de geest halen hoe set A klonk, hoogstens wat kenmerken die tijdens het luisteren naar set A hebt opgeschreven. Het is ook niet voor niets dat recensenten altijd een referentieset hebben tijdens het testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Wat met auditief geheugen wordt bedoeld is dat je geluid alleen maar kan vergelijken als je het direct na elkaar kan vergelijken. Je herkent wel het soort geluid. Als je vandaag naar set A luistert en morgen naar set B, dan kan je je niet meer voor de geest halen hoe set A klonk, hoogstens wat kenmerken die tijdens het luisteren naar set A hebt opgeschreven. Geldt dat dan ook voor een modificatie die je aan een component hebt laten uitvoeren? Voordat je die weer kunt beluisteren gaan er weken overheen. M.i. is vergelijken in dat geval heel goed mogelijk. Wat altijd mis gaat zijn die fraaie ABX testen, die stellen te hoge eisen aan je auditief geheugen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 Alles gebeurt tussen die oortjes. De mate waarin niet-auditieve prikkels meespelen mag je zeker niet onderschatten. Zo zullen weinigen hier mijn Sony-fetish mbt. CD spelers delen, maar ik ben nu eenmaal gek op die ouwe tanks. Met Marantz heb ik dan weer weinig tot niets, hoewel ook die jongens mooie tanks met uitstekende (zwenkarm) loopwerkjes hebben gemaakt en ze ook klankmatig prima in orde zijn. Maar Marantz doet mij gewoon niets.......en Sony wel. Zomaar een voorbeeld hoor. Nu heb ik wel gemakkelijk praten want als iets mij electronisch niet bevalt pas ik het wel aan. En dan zijn er nog andere factoren die (naar mijn mening) meespelen, bewust of onbewust. Oa. Belt en vd. Heide zijn daar exponenten van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 dit topic laat ik maar eens lekker aan mij voorbijgaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 marantz deed mij niks. nu wel. hoewel het nauwelijks een marantz meer is tussen de oren groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 oktober 2009 Report Share Posted 28 oktober 2009 hier zelfs klijnsmit duikt weer op hieronder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts