Jump to content

Tussen de oren....,

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

hier zelfs klijnsmit duikt weer op hieronder <_<

Ik zie hem inderdaad. :D:rolleyes::o;)

duveltje.....doosje ;)

Guest Kraus vonBentinck
hier zelfs klijnsmit duikt weer op hieronder <_<

Ik zie hem inderdaad. :D:rolleyes::o;)

duveltje.....doosje ;)

bijna 5000 bijdragen heb je in no-time op dit forum geplaatst; en niet 1 zinnig woord zat er tussen <_<

Wat met auditief geheugen wordt bedoeld is dat je geluid alleen maar kan vergelijken als je het direct na elkaar kan vergelijken. Je herkent wel het soort geluid. Als je vandaag naar set A luistert en morgen naar set B, dan kan je je niet meer voor de geest halen hoe set A klonk, hoogstens wat kenmerken die tijdens het luisteren naar set A hebt opgeschreven.

Het is ook niet voor niets dat recensenten altijd een referentieset hebben tijdens het testen.

Waarom kan iedereen dan wel het verschil tussen een klarinet en trombone uit elkaar houden? Ook wanneer je beide al jaren niet meer gehoord. Zo werkt dat met ALLES wat we horen. ;)

bijna 5000 bijdragen heb je in no-time op dit forum geplaatst; en niet 1 zinnig woord zat er tussen <_<

Bij deze bijdrage schieten mij ineens 2 woorden tebinnen Kraus. Pot en Ketel.

Daar is een gezegde mee, maar..........help me even.......

Je weet vast wel wat ik bedoel. ;)

Met het risico een topic te openen waar het net zoals op veel andere fora alleen nog maar over kurk en olie gaat, probeer ik "ons" toch een bewuster te maken wat er tussen onze oren allemaal gebeurt tijdens het afspelen van muziek.

.........

(het hoeven niet pers

Ik blijf het raar vinden, de grootste verschillen worden gehoord tussen de verschillende dure apparaten, of zelfs als er een ander weerstandje in de afstandbediening heeft geprikt (chargeer mode uit), maar zodra een dvd speler van 100 euro blind vergeleken wordt met een 10000 euro kostende CD speler, dan lukt dat ineens niet meer.

Of als een stukje muziek vergeleken wordt met hetzelfde stukje, maar dan 5% vervormd (of was het 10?), dan kan men het ook niet onderscheiden.

Raar hoor.

goeie vragen. ik denk zelf dat het te maken heeft met rustig en lang kunnen luisteren naar verschillen, of snel heen en weer schakelen. ik heb zelf ook moeite met verschillen bij snel heen en weer schakelen. maar hoor heel goed of een aanpassing wel of niet bevalt versus waar ik lang aan gewend was.

groet

Alles gebeurt tussen die oortjes. B)

De mate waarin niet-auditieve prikkels meespelen mag je zeker niet onderschatten.

Zo zullen weinigen hier mijn Sony-fetish mbt. CD spelers delen, maar ik ben nu eenmaal gek op die ouwe tanks.

Met Marantz heb ik dan weer weinig tot niets, hoewel ook die jongens mooie tanks met uitstekende (zwenkarm) loopwerkjes hebben gemaakt en ze ook klankmatig prima in orde zijn.

Maar Marantz doet mij gewoon niets.......en Sony wel.

Zomaar een voorbeeld hoor.

Nu heb ik wel gemakkelijk praten want als iets mij electronisch niet bevalt pas ik het wel aan.

En dan zijn er nog andere factoren die (naar mijn mening) meespelen, bewust of onbewust.

Oa. Belt en vd. Heide zijn daar exponenten van.

Dat herken ik wel. Sommige merken hebben bij voorbaat al een bepaalde sympathie om wat voor reden dan ook. Ik heb bijvoorbeeld een zwak voor QUAD, domweg omdat ze niet meedoen aan grote, indrukwekkende bakken maken, maar gewoon kleine doosjes blijven maken van maar 32 cm breed en een paar cm hoog.

Als dit waar is, hoe kan het dan dat roofdieren toch wel eens succes hebben bij de jacht? -nb de meeste dieren hebben

omkijken omdat je denkt dat iemand je gadeslaat heeft mijn inziens zowiezo niks met de oren te maken.

we zijn allen verbonden of we nu willen of niet.

wel kun je de intensiteit van die verbondenheid versterken door je op iemand te focussen. dat voelt zo iemand.

wel kun je de intensiteit van die verbondenheid versterken door je op iemand te focussen. dat voelt zo iemand.

We zijn niet verbonden. Soms concludeert men dat uit een ervaring waarbij dat zo lijkt en soms hoopt men het, omdat geen verbondenheid geen aantrekkelijke gedachte is voor die persoon.

Zoals al aangegeven, als men zou voelen dat er op hem (of haar) "gefocust" wordt zou niemand ooit verrast kunnen worden. "Kom we gaan hem eens even lekker laten schrikken" zou dan nooit lukken. Was het maar waar: iemand met voorbedachte rade iets aan willen doen zou dan immers ook niet kunnen voorkomen.

We zijn niet verbonden. Soms concludeert men dat uit een ervaring waarbij dat zo lijkt en soms hoopt men het, omdat geen verbondenheid geen aantrekkelijke gedachte is voor die persoon.

Zoals al aangegeven, als men zou voelen dat er op hem (of haar) "gefocust" wordt zou niemand ooit verrast kunnen worden. "Kom we gaan hem eens even lekker laten schrikken" zou dan nooit lukken. Was het maar waar: iemand met voorbedachte rade iets aan willen doen zou dan immers ook niet kunnen voorkomen.

dat heeft weer te maken met afstemmen. niet iedereen weet wat hetgeen ie soms voelt betekend. en daarbij ben je met veel tegelijk bezig.

zo zwart wit is het natuurlijk niet. wat ik beschrijf ligt in het subtiele , niet in het overduidelijke

er zijn wel proeven die zeggen dat hetgeen ik beweer klopt . alleen vind ik die proeven niet betrouwbaar. ;)

maar ik denk dat de gave om fouteh te horen meer persoonsgebonden is dan de leeftijd :)

Voor mij is er duidelijk verschil... Ik ben al sinds m'n 10e bezig met muziekweergave... en vanaf m'n 20ste zelfs op een hoger niveau dan (toen) gemiddeld. Toch hoorde ik tussen versterkers en platenspelers veel minder verschil dan wat ik nu hoor. Dat k