Pjotr Posted 1 november 2009 Report Share Posted 1 november 2009 Afgelopen week had ik een weekje vakantie en mooi de tijd om flink wat CD’s op mijn NAS servertje te zetten. Ik heb zo ongeveer een 300 CD’s achter elkaar geript met dBpoweramp en gebruikmakend van Accuraterip. Dat neemt naar FLAC geconverteerd een 144 GB aan ruimte in beslag. Dus op mijn 1TB NAS gaan zo wel een dikke duizend CD’s. Zo’n 90% van de CD’s bleek foutloos dus “bit perfect” in 1x te rippen in gemiddeld 3 - 4 minuten. De overigen konden ook “bit perfect” geript worden met wat meer werk. Accuraterip Accuraterip is een on-line data base waarin de rip resultaten worden verzameld en opgeslagen van resultaten van mensen over de hele wereld. Dat gebeurt in de vorm van een check sum van iedere track. De check sum van jouw rip wordt vergeleken met die van anderen en dBpoweramp geeft dan aan met hoeveel anderen op de rest van de wereld jouw resultaat overeenkomt. Dat kan vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Pjotr, mooi uitgebreid verslag. Paar opmerkingen: 300 cd's in 144GB levert hopelijk wel meer op dan 1000 cd's in 1TB (als dat niet zo is heb ik dringend tekort aan 1TB). Mijn eigen snelheid van rippen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Het programma - heb een trial gedownload- werkt goed en de metadata worden redelijk uitgelezen (klassiek blijft een beetje problematisch) maar helaas kun je met het programma niks lezen wat op de eigen harde schijf staat en voor conversie van wav. naar flac heb ik er helaas niks aan. Dat is jammer want flac is goed geschikt voor het opslaan van de metadata. Ik ben er nog niet uit hoe ik uiteindelijk de boel ga organiseren, ook al omdat ik mijn NAS nog eens goed moet bestuderen wat betreft de mogelijkheden.Hoe speel ik vanaf de NAS audiofiel verantwoord -ja,ja- mijn bestanden af? Daar ben ik nog niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 Pjotr, mooi uitgebreid verslag. Paar opmerkingen: 300 cd's in 144GB levert hopelijk wel meer op dan 1000 cd's in 1TB (als dat niet zo is heb ik dringend tekort aan 1TB). Mijn eigen snelheid van rippen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 maar helaas kun je met het programma niks lezen wat op de eigen harde schijf staat en voor conversie van wav. naar flac heb ik er helaas niks aan. Hallo Kraus, Dat klopt niet. Er zit een "Music converter" bij waarmee je alles naar alles kunt converteren. Bij de gekochte versie zit tevens een licentie voor de orginele Fraunhofer MP3 converter. Al prefereer ik zelf LAME. Bij de "Reference" versie zit tevens een batch converter. Daarmee kun je een hele database van het een naar het ander converteren. Daarmee heb ik in 1 keer alles van FLAC ook naar MP3 geconverteerd voor de keuken radio (die lust geen FLAC). En daarbij werden de tags in de FLAC files keurig overgenomen in de MP3's. Wav kent in principe geen tags maar als je tijdens het rippen direct naar FLAC converteert wordt daar netjes de opgezochte meta informatie in opgeslagen als tags. Dat werkt naadloos i.c.m. met JRMC. De tags worden perfect in de library van JRMC overgenomen. De file naming die ik nu aan hou en goed werkt is [Artist] - [Track no.] - [Track name]. Alhoewel JRMC daar niets mee doet, die houdt de tag info aan. Cover art staat als Folder.jpg in de album folder, dat is voor JRMC de makkelijkste manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 [...]W.b.t. taggen, dBpoweramp kijkt in 4 verschillende database clusters voor meta informatie. Dat gaat uitstekend voor populaire muziek en ook redelijk voor Jazz. Voor klassiek blijft het toch behelpen voor uitgebreidere informatie. EAC kijkt alleen in de Freedb en is daarmee beperkter. Afijn her-taggen kan altijd nog D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 Mijn wel werkende methode is simpel: pak cd, rip cd, werk metadata bij, opbergen cd (herhaal)Oftewel: er even bijblijven voor het juiste resultaat. En ik moet zeggen, het gaat langzaam, maar is erg bevredigend. M rc Dat doe ik niet anders voor klassiek. Dus wat is het probleem of zou er niet werken? Overigens doe ik dat nauwkeuriger taggen meestal achteraf met JRMC wanneer ik daar zin in heb, JRMC werkt daar een stuk prettiger en handiger voor. Werkt ook een stuk sneller als je een hele stapel CD's achter elkaar afwerkt met taggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 ik heb er nog maar beperkte ervaring mee maar ik maak voor het taggen in dbpoweramp aparte profielen aan, zoals "opera", "recital" enz. Acheraf kan ik dan met jmr sorteren zoals ik wil. -hoop ik- Dat van die conversie, dat is zeer nuttig om te weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Mijn wel werkende methode is simpel: pak cd, rip cd, werk metadata bij, opbergen cd (herhaal)Oftewel: er even bijblijven voor het juiste resultaat. En ik moet zeggen, het gaat langzaam, maar is erg bevredigend. M rc Dat doe ik niet anders voor klassiek. Dus wat is het probleem of zou er niet werken? Overigens doe ik dat nauwkeuriger taggen meestal achteraf met JRMC wanneer ik daar zin in heb, JRMC werkt daar een stuk prettiger en handiger voor. Werkt ook een stuk sneller als je een hele stapel CD's achter elkaar afwerkt met taggen. In het geval van klassiek Artiest: kies uit componist, voornaam+componist, solist(en), dirigent, orkest, koor en combinaties hiervan. Titel: Naam van de compositie, die + jaartal, + catalogusnummer (KV 453), Componist erbij, dirigent erbij, orkest erbij etc. Of gewoon simpel, all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 In het geval van klassiek ben ik alleen ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Mijn CD spelert klinkt zo fijn, dat ik voorlopig geen behoefte heb aan nieuwe media. Want dan zou ik allereerst een DAC moeten hebben, die net zo fijn klinkt als mijn goed opgewaardeerde cd speler. Laat mij maar gewoon met spiegelplaatjes spelen, voorlopig Dat is al bijna vintage ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Mijn CD spelert klinkt zo fijn, dat ik voorlopig geen behoefte heb aan nieuwe media. Want dan zou ik allereerst een DAC moeten hebben, die net zo fijn klinkt als mijn goed opgewaardeerde cd speler. Laat mij maar gewoon met spiegelplaatjes spelen, voorlopig Dat is al bijna vintage ! Toen het vandaag even niet regende ben ik zonder parapluie naar buiten geweest. Dat wil je vast dolgraag ook weten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Misschien een beetje off topic (en een beginnersvraagje). Een 100% foutoze copy is leuk, maar wat gebeurt er als er (later) een bad sector op de schijf ontstaat (in het bestand van een cd nummer). Is dan het hele nummer onafspeelbaar? Of wordt de fout correctie ook mee geript en krijg je hooguit alleen een digitale hik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 Uh wat bedoel je Duck? Op een HDD staat gewoon de data die je er op hebt gezet. Bad sectors worden indien mogelijk door de firmware van je HDD afgehandeld. De firmware van de HDD zorgt zelf voor de integriteit van de schijf. Tegen een echte schijf crash helpt alleen back-up's maken. Wav is gewoon recht toe recht aan PCM data en FLAC is dat weer gecomprimeerd a la ZIP maar dan geoptimaliseerd voor audio. Waarom zou daar nog error correctie in moeten als een HDD normaliter data foutloos wegschrijft en leest? @Kraus Welke tag indeling heb jij eigenlijk gemaakt, of hou je aan, voor je klassieke verzameling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Hier nog een beginnersvraag; wat is het belang/nut/voordeel van een bit-perfecte rip en is dat van groter belang bij FLAC dan bijvoorbeeld bij WAV? Ik zet op dit moment nog helemaal niks om naar FLAC, alleen WAV dus, maar zelf iTunes biedt al een mogelijkheid voor foutcorrectie. Waarom dan zo veel moeite met deze software, die zo te zien niet eens gratis is? p.s.: leuk verslag trouwens, Peter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 Hallo Paul, Als je gaat archiveren waarom zou je het dan niet bit perfect doen als dat simpel kan? En veel moeite is het niet, 90% van de CD's rippen in 3 - 4 minuten, maakt samen met het pakken en terug in het doosje stoppen iets van 5 minuten per CD. Het maakt voor FLAC niet uit of er fouten in zitten, dat decodeert exact naar wat je eerst geconverteerd hebt. Een bit fout (of eigenlijk een sample fout) krijg je dus ook origineel fout terug. ..........die zo te zien niet eens gratis is? Ach, kun je die tiental dollars niet opbrengen? Tja, iets kost tijd of iets kost geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 ik hou het volgende aan voor klassiek in de kolom genre volg ik de cdr indeling AA symfonie AB symfonisch gedicht AC Concerto grosso-serenade AE Ballet-toneelmuziek opera-ouvert Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Om alle artiesten te kunnen terugvinden heb ik in de Opus een veldje Artist, voor alle muzieksoorten. Meestal vul ik die met de achternaam van de componist, en als dat nuttig is vul ik die aan met de (achter)namen van de uitvoerenden (zangers, solisten ed.) Maar alleen als die namen mij enigszins bekend voorkomen. Zoek ik dan op bv Bartoli, dan krijg ik alle componisten waarvan zij muziek heeft gezongen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Mijn probleem is echter dat ik ook de andere uitvoerenden terug wil kunnen vinden en rubricerenen dus meer kolommen met "artiest" wil tags leveren nog geen database, er zijn echter wel (XML) tagging systemen waarmee je relationele databases kunt vullen, maar uiteindelijk zal blijken dat je het merendeel van die functionaliteit toch niet gebruikt omdat je het in je hoofd hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 probleem bij opera is dat je al gauw te maken hebt met 6 tot 10 artiesten die dan elk een kolom zouden moeten hebben en dat is geen doen. Bartoli is weer een oorzaak van een kolom vol componisten waar niemand ooit van gehoord heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 Uh wat bedoel je Duck? Op een HDD staat gewoon de data die je er op hebt gezet. Bad sectors worden indien mogelijk door de firmware van je HDD afgehandeld. De firmware van de HDD zorgt zelf voor de integriteit van de schijf. Tegen een echte schijf crash helpt alleen back-up's maken. Wav is gewoon recht toe recht aan PCM data en FLAC is dat weer gecomprimeerd a la ZIP maar dan geoptimaliseerd voor audio. Waarom zou daar nog error correctie in moeten als een HDD normaliter data foutloos wegschrijft en leest? Bad secors ontstaan ook als iemand de stekker uit het stop contact trekt tijdens schrijven (wellicht ook bij lezen). De frirmware kan de sector later dan wel re-alloceren naar de set reserve sectors (totdat dat op is), maar neem niet aan dat het dan ook de inhoud van de sector copieert naar de reserve sector (de inhoud van de sector is immers verdacht), Het is wellicht een ander onderwerp dan de beste rip&tag strategie Ik moest er aan denken omdat mn oude XP PC om de haverklap een zwart scherm geeft. Ik probeer de relevante zaken er van af te halen, maar het crasht gemiddeld om de 2 a 3 minuten... De PC is van 2002 of zoiets. Ik denk dat de reserve sectoren op zijn, de PC wordt steeds trager. Je kunt beter een HD binnen 5 jaar vervangen is mijn les. Anyway, als je hele muziek collectie erop staat is het wel een topic om goed in de gaten te houden. http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_sector Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2009 Author Report Share Posted 2 november 2009 Ok, is duidelijk Kraus. Alleen rubriceer ik ze niet zo uitgebreid op genre met letters als jij doet. Mijn probleem is echter dat ik ook de andere uitvoerenden terug wil kunnen vinden en rubricerenen dus meer kolommen met "artiest" wil bij recitals is dat makkelijk, daar heb je in feite maar 1 belangrijke naam maar als ik alles van Teresa Berganza ineens bij elkaar wil zoeken dan is dat nog niet zo eenvoudig. En daarvoor heb ik geen waterdicht systeem gevonden nog (namen komen dan in verschillende kolommen terecht; er komen veel kolommen met lege plekken enz enz ) In JRMC kun je eigen tags toevoegen. Ik heb daarvoor een "list tag" aangemaakt "Performer(s)". Een list tag is een tag met items gescheiden door een punt-komma. Als je een eigen "Pane" maakt voor b.v. Opera dan kun je daar Performer(s) aan toevoegen. Als je dan met de muis over de kolom Performer(s) gaat dan zie je bij elke track de uitvoerenden. Om een bepaalde zanger(es) terug te vinden gebruik ik dan de zoek functie en zoek in de tag Performers(s). Je krijgt dan alle tracks met een bepaalde zanger(es). Het track voor track invullen met uitvoerenden is wel een hels karwij. Als je een lijst op internet vindt van een bepaalde CD dan kan het met copy-paste natuurlijk. Maar dan moet je meestal nog zelf de punt-komma's zelf zetten en de aanwezige verkeerde verwijderen. <Edit> @Duck Dat gaat natuurlijk op voor alles waar een HDD in zit, ook je HDD-DVD recorder. En om nou mijn NAS op een UPS te zetten gaat mij net iets te ver. Ik heb daarom in mijn NAS enterpise schijven gezet. Die zijn gemaakt voor 24/7. Staan ook nog in Raid-1. Raid is niet feilloos maar loopt een disk op zijn eindje dan krijg ik via S.M.A.R.T. een e-mail waarschuwing van mijn NAS en kan ik tijdig een schijf vervangen. Een nieuwe vervangen schijf wordt dan automatisch opnieuw ge-mirrord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 probleem bij opera is dat je al gauw te maken hebt met 6 tot 10 artiesten die dan elk een kolom zouden moeten hebben en dat is geen doen.Bartoli is weer een oorzaak van een kolom vol componisten waar niemand ooit van gehoord heeft Ja Kraus, maar als jij er ook niet van gehoord hebt, zul je ook nooit op zo'n componist zoeken. Dan is het maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 [PS Straks komt Bartoli op TV o ja, welke zender? (volgende week in het concertgebouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 november 2009 Report Share Posted 2 november 2009 [PS Straks komt Bartoli op TV o ja, welke zender? (volgende week in het concertgebouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts