Jump to content

nederlands volks muziek

m44
 Share

Recommended Posts

tja wat is dat eigenlijk.

wat waren wij aan het doen in de tijd dat ierland en schotland nummers hadden als "molly malone" en "wild rover"?

dus wat kan iemand mij vertellen over volksmuziek uit nederland omstreeks 18e eeuw. hebben wij dat soort klassiekers voortgebracht?

en wat zou ik eens moeten gaan luisteren dan?

graag vertellen als je het wilt delen...niet als je me de les wilt lezen of wiki gaat kopieren.

ik wil graag personlijke dingen horen, meningen, aversie noem maar op.

Guest kikkervisje
tja wat is dat eigenlijk.

wat waren wij aan het doen in de tijd dat ierland en schotland nummers hadden als "molly malone" en "wild rover"?

ik wil graag personlijke dingen horen, meningen, aversie noem maar op.

La la la la la la la laaaaaaaaaaaaaa en iets later is daar het alom bekende oleeeeeeeeee la la la etc. bij gekomen. Weer later is er een kruising van de de nozem en de non ontstaan. En niet te vergeten iets lekkers als koffie, koffie.....

En natuurlijk niet te vergeten het ordinaire gebral in vrijwel ieder voetbalstadion HEAR ten Lande.

Misschien is de door mij opgesomde volgorde niet geheel in orde maar erg verheffend is het Nederlandse lied niet. :(

Misschien is de door mij opgesomde volgorde niet geheel in orde maar erg verheffend is het Nederlandse lied niet. :(

Niet compleet, jij pikt er de ergste excessen uit ;)

Ik zou het zelf niet weten, en ik durf Wikipedia niet te checken, maar ik vrees dat die liederen in de loop der tijd ondergesneeuwd zijn geraakt. Dat zou er mee te maken kunnen hebben dat NL altijd erg op andere landen gericht is geweest, met dus veel invloeden van die culturen en weinig aandacht voor de eigen cultuur.

Als je kijkt naar een groep als La

nee dat idee heb ik ook niet kikkervisje :lol:

maar men kan hopen. ik denk veelal doorspekt van religie en buitenlandse invloeden. dat zul je mischien aantreffen in 1800?

maar wat zongen ze in de kroegen en hoerenbuurten in nederland in 1700/1800?

waar ging dat over?

welke melodieen bestonden toen en horen we nu in een andere versie.

een of ander manier denk ik dat seed7 hier een en ander over weet :)

er is ook een man geweest die oudere mensen langsging om liedjes van vroeger op te nemen met een bandrecorder. was een docu van op tv jaar of 10 terug.

Niet compleet, jij pikt er de ergste excessen uit ;)

Ik zou het zelf niet weten, en ik durf Wikipedia niet te checken, maar ik vrees dat die liederen in de loop der tijd ondergesneeuwd zijn geraakt. Dat zou er mee te maken kunnen hebben dat NL altijd erg op andere landen gericht is geweest, met dus veel invloeden van die culturen en weinig aandacht voor de eigen cultuur.

Als je kijkt naar een groep als La

maar wat zongen ze in de kroegen en hoerenbuurten in nederland in 1700/1800?

waar ging dat over?

welke melodieen bestonden toen en horen we nu in een andere versie.

Ga eens op zoek naar de muziek van Fungus.

Die hebben veel liedjes uit die tijd in een nieuw jasje gestoken.

En luister eens naar La

thanx ik ga zoeken

lais (is dat van de chips) :lol: hoor ik nu al 2 x langskomen

Guest Kraus vonBentinck

Er is (ook in Nederland ) altijd veel en bij alle gelegenheiden gezongen; uiteraard veel in de kerk - zeker in Ierland- maar ook veel op het werk in de landbouw en uiteraard ook op zee. Bij het hooien, werk in de schuur, het hijsen van de zeilen had je massa's liederen.

In de Middeleeuwen natuurlijk de rondreizende troubadours (die declameerden veel op rijm met begeleiding) en heel bekend - en veel van bewaard - zijn zogenaamde geuzenliederen. Die werden op straat gezongen (Een nei liedecke van d'hertog die DucDalven hiet ) en dienden zowel om de moed er in te houden als een vorm van verspreiding van nieuws en een manier om actuele gebeurtenissen toe te lichten. In de kroegen werd uiteraard ook veel gezongen, meest platte en schunnige liedjes; in Nederland - daarin waren wij wel bijzonder - waren er nogal wat liedjes over poepen en piesen - dat drong ook door tot in de keuken waar op Delfts bauwe tegeltjes heel wat mensen zittend op de po afgebeeld staan.

Op schilderijen van Bosch en Breughel kun je zo zien dat muziek (en dans) een heel voorname rol speelde en bij elke denkbare gelegenheid -kerk, toneel, bruiloften, processies en begrafenissen, oorlog! - ten gehore werd gebracht. Altijd was er een mengeling van vrolijkheid en strengheid en dat muziek, dansen, alcohol en sex een onweerstaanbare combinatie vormde, dat wist iedereen.

Ook na de middeleeuwen was muziek een vast & zeer belangrijk onderdeel van de opvoeding en musiceerde men wat af, vooral in de betere kringen (omdat men daar een echt instrument kon betalen) en het was ook een manier om op de huwelijksmarkt te verschijnen en van die muziek is vrijwel alles bewaard gebleven. Met de uitvinding van boekdrukkunst kwamen er immers ook de muziekuitgeverijen. En met de toenemende welvaart kwam er ook tussen 16 en 1800 in de meeste steden een muziektheater/operagebouw. De daar gespeelde muziek floot men ook lekker na op straat en ook werd de muziek toen tamelijk Europees omdat zangers (zeer goed betaald) en componisten door heel Europa reisden. Itali

dank je kraus. je hebt gelijk ik bedoel dat nummers als wild rover uit 1800( en nog wat) kwamen ,wat uiteraard de 19e eeuw is.

ik zal die liederen wel eens opzoeken.

grappig dat de nummers die jij beschrijft wel heel erg carnavalesk lijken.

zou toch erg zijn als carnaval muziek nog het meest lijkt op de muziek uit nederlandsche volksbuurten ronf 18/1900.

dan is het niet zo gek dat het gros nederlands talige muziek niet echt hoogdravend te noemen is heden ten dagen :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=2KTsuxUuuNg

dit is wel leuk ja.

dit soort dingen vind ik wel interessant. deze groep heeft als ik het zo bekijk ook heel foute dingen gedaan ...voor mijn oren dan.

maar zo'n klein minstreel achtig liedje heeft wel iets

Guest Kraus vonBentinck

ach hoogdravend. Vergis je niet, muziekkennis was vroeger veel en veel gedegener dan tegenwoordig. Zeer veel mensen hadden een geschoolde stem

dat zal ook samenhangen met het feit dat religie minder grip heeft op de samenleving denk ik. hele grote ( zo niet de grootste) componisten schreven voor de kerk of onder invloed (lees evt beperking) van de kerk.

maar daarom vind ik het zo interessant wat de protest muziek was in die tijd. was ie er? . zal best wel. daarom die kroegliederen waarin de koning lekker werd afgezeken. of het verdriet werd geuit.

de muziek van de ongeschoolden dus.

voor mij minstens zo interessant als de officiele deuntjes uit die tijd.

maar alles is welkom zodat ik er een beeld bij kan krijgen.

ik luister veel schotse en ierse volksmuziek en vroeg me vandaag pas af ....waarom?

waarom niet uit nederland?

Guest Kraus vonBentinck

In Nederland heb (of zal wel: had) je "Het Kliekske" ("Komt vrienden in den ronde, komt minnaars van een stiel, ik zal u gaan verkonde, hoe ik bij 't slijperswiel....)

Dat is gewoon niet te pruimen, joh. Zo verschrikkelijk oubollig.

Jacques Brel, dat was iemand die in het Nederlands/Vlaams taalgebied die traditie volledig nieuw leven inblies maar zoiets als het Franse chanson dat kennen wij in Nederland niet.

Het Nederlandse lied van nu is er nog steeds wel, natuurlijk maar het heeft bij vlagen moeite om zich tegen het internationale muziekgeweld te handhaven.

Maar dat is een heel ander verhaal. In Frankrijk probeert men de eigen cultuur van overheidswege te beschermen - gaat moeizaam- terwijl het in gebieden met een echt levende traditie -Spanje - vrij moeiteloos gaat.

Overigens is carnavalsmuziek natuurlijk religieuze muziek

Guest Kraus vonBentinck
]er is ook een man geweest die oudere mensen langsging om liedjes van vroeger op te nemen met een bandrecorder. was een docu van op tv jaar of 10 terug

"Onder de groene Linde" was een radioprogramma dat een orale traditie wilde archiveren.

Op zaterdagmiddag 6 december [2008] wordt de de langverbeide cd-box Onder de groene linde. 163 verhalende liederen uit de mondelinge overlevering verzameld door Ate Doornbosch e.a. gepresenteerd. Ate Doornbosch zelf (82) neemt dan in RASA (Utrecht) het eerste exemplaar in ontvangst. Tevens verschijnt deel IV van de boekenreeks Onder de groene linde.

heb je wat te lezen en te zingen :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck
La la la la la la la laaaaaaaaaaaaaa en iets later is daar het alom bekende oleeeeeeeeee la la la etc. bij gekomen. Weer later is er een kruising van de de nozem en de non ontstaan. En niet te vergeten iets lekkers als koffie, koffie.....

En natuurlijk niet te vergeten het ordinaire gebral in vrijwel ieder voetbalstadion HEAR ten Lande.

Erg verheffend is deze bijdrage trouwens ook niet.

Cornelis Vreeswijk, Ramses Shaffy, Wim Sonneveld en vele anderen, dat zijn mensen die na de oorlog er in zijn geslaagd om het Nederlandse lied in een modern jasje met een goed repertoire aan de man te brengen. Zij hebben bewezen dat er gewoon een markt voor is

Er waren vroeger wel protestliedjes, sommigen zijn nu kinderliedjes, zoals: Hop Marjanneke. Dat is eigenlijk ook de enige die me nu te binnen schiet...

Wij herkennen ze alleen meestal niet meer als protestliedje. Mede door de vrij simpele muziek zien we het ook niet gauw (of soms zelfs liever niet) als cultuurgoed.

Wat onze cultuur aangaat is het met de liedjes misschien wel net als met de traditionele kookkunst; Pays bas quisine.

maar hoe je het ook went of keert. ik denk wel dat veel deuntjes en stukken uit het buitenland komen. zeevarend als we zijn.

kan me goed voorstellen dat in oud hollandse deuntjes oude ierse of engelse , zelfs duitse liederen terug te vinden zijn.

nederland is vaak als een spons.

laatste tijd een wat verzadigde denk ik btw ;)

Guest Kraus vonBentinck
Er waren vroeger wel protestliedjes, sommigen zijn nu kinderliedjes, zoals: Hop Marjanneke. Dat is eigenlijk ook de enige die me nu te binnen schiet...

Wij herkennen ze alleen meestal niet meer als protestliedje. Mede door de vrij simpele muziek zien we het ook niet gauw (of soms zelfs liever niet) als cultuurgoed.

Wat onze cultuur aangaat is het met de liedjes misschien wel net als met de traditionele kookkunst; Pays bas quisine.

Dat is een liedje met een politieke lading; er was hier eind 18e eeuw een flinke tegenstelling tussen patriotten (tegen de Oranjes/de stadhouder) en de prinsgezinden en een voorbeeld van het overwaaien van de idee

]er is ook een man geweest die oudere mensen langsging om liedjes van vroeger op te nemen met een bandrecorder. was een docu van op tv jaar of 10 terug

"Onder de groene Linde" was een radioprogramma dat een orale traditie wilde archiveren.

Je bent mij net voor Kraus :D En idd Ate Doornbosch heeft veel veldwerk verricht. Mijn moeder luisterde daar vroeger steevast naar. Linkje: http://www.musicwords.nl/ShopProducts/frea...712618490020_nl

Verder kun je eens rond Googlen op zeemansliederen. En oh ja, deze al gevonden http://www.liederenbank.nl/ Ga maar eens lekker grasduinen daar :D

;)

"groene linde" en de liederenbank waren ook bij mij het eerste dat opkwam. Wat onder de linde gepresenteerd werd was lang niet zo oud als waar je naar zoekt, meer uit grootmoeders tijd zeg maar.

Alles wat niet opgeschreven is gaat onherroepelijk binnen twee generaties verloren, tenzij er een zeer sterke orale cultuur bestaat, zo is gebleken o.a. uit onderzoek naar de sprookjes zoals door de gebroeders Grim verzameld. De wijsjes van de liederen blijven vaak veel langer bestaan, de tekst wijzigt. Ook is de wijs vaak opvallend internationaal, denk aan inderdaad de zeemansliederen en vooral drinke liederen, ieder volk z'n eigen tekst.

Er is een nederlands ensemble "Appelation Controllee" die moderne muziek op ouderwetse wijze uitvoert, met hurdy gurdy en foekepot.

Ook leuk: http://www.kb.nl/galerie/gruuthuse/inleidi.../melodieen.html

Oude Nederlandse (& Vlaamse) volksmuziek werd ondermeer voor radio en grammofoonplaat uitgevoerd door Studio Laren (Marijke Ferguson, Jantina Noorman, Donald de Marcas c.s.) Hiervan zijn nog wel grammofoonplaten te vinden.

Een solotrip van Jantina Noorman: folksongs.jpghttp://www.folkworld.de/31/e/dutch.html

Van het langlopende Vara-radio project "Onder de Groene Linde" is, onder auspici