polleke Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Reeds enkele maanden volg ik een cursus electriciteit in avondonderwijs. Nu ging het vorige week over soortelijke weerstand van materialen en dit bracht me tot devolgende denkpiste Spido hier maakt soms verwijzingen naar de website breem.nl. Toen ik die site eens ging bezoeken als aanleiding van het topic over buizenversterks versus transistor las ik op die site dat de tegenkoppeling ( of meerbepaald het ontbreken ervan ) bij buizenversterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 (...) De theorie bestond erin dat wanneer je een weerstand van 1 ohm in serie mee opneemt tussen een transistorversterker en de luidsprekers je de tegenkoppeling van je transistor om zeep helpt en daardoor je "transistorklank" een "buizenklank" wordt. (...) Beste Polleke, Waar op zijn site beweert Breem dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 De theorie bestond erin dat wanneer je een weerstand van 1 ohm in serie mee opneemt tussen een transistorversterker en de luidsprekers je de tegenkoppeling van je transistor om zeep helpt en daardoor je "transistorklank" een "buizenklank" wordt. Als je nu dit gegeven koppelt aan de eigenschappen ( naar soortelijke weerstand toe ) van je kabels, is het dan niet zo dat het goedkoopste en langste "dropvetersnoer" dat je kan vinden je transistorgeluid omtovert tot het mooie buizenspel? -Waar staat dat bij Braak Breem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Vermoedelijk doelt Polleke op de experimenten van Bob Carver in de jaren '80 die op die manier inderdaad enkele eigenschappen van buizenversterkers kon emuleren met transistoren. Of dat op de Breem-site staat weet ik niet. Met lange en/of dunne interlink-kabels heeft dat weinig te maken. Met lange en dunne speakerkabels zou het misschien kunnen. Het impedantieverloop van de luidspreker gaat dan een woordje meespreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Volgens mij kan dit helemaal niet. Al neem je een snoer met weerstanden ertussen, daarmee krijg je nog geen tegenkoppeling. Tegenkoppeling heeft immers een retour naar de bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Volgens mij kan dit helemaal niet. Al neem je een snoer met weerstanden ertussen, daarmee krijg je nog geen tegenkoppeling. Tegenkoppeling heeft immers een retour naar de bron. Good lezen:wanneer je een weerstand van 1 ohm in serie mee opneemt tussen een transistorversterker en de luidsprekers je de tegenkoppeling van je transistor om zeep helpt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 En om het nog even fijner te slijpen: die tegenkoppeling is er nog steeds, alleen ziet die nu de door de belasting veroorzaakte veranderingen in uitgangsspanning ietsje minder waardoor er vanuit de speaker gezien iets minder gecorrigeerd wordt. M.a.w. het impedantieverloop van de speaker gaat zwaarder tellen, de demping wordt minder en sommigen vergelijken dat met "buizengeluid". Wat mij betreft spelen er ook nog meer en andere factoren mee dan alleen die demping en controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Verander je de versterker met een serieweerstand niet van een spanningsversterker naar een stroomversterker? Pass vertelt in dit verhaal ergens dat je het effect van zo'n versterker kan benaderen door een grote serieweerstand met de luidsprekers op te nemen. Het heeft vooral voordeel bij gevoelige breedbanders, het impedantieverloop van de luidspreker heeft dan minder effect op de weergave die gelijkmatiger wordt. Ook moet je eventuele filters en correctienetwerken aanpassen, ze werken net anders om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Blieft U nog vervorming? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 Reeds enkele maanden volg ik een cursus electriciteit in avondonderwijs. Nu ging het vorige week over soortelijke weerstand van materialen en dit bracht me tot devolgende denkpiste Spido hier maakt soms verwijzingen naar de website breem.nl. Toen ik die site eens ging bezoeken als aanleiding van het topic over buizenversterks versus transistor las ik op die site dat de tegenkoppeling ( of meerbepaald het ontbreken ervan ) bij buizenversterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 wie wil dat nou... (de controle weg bedoel ik dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2009 Report Share Posted 13 november 2009 wie wil dat nou... (de controle weg bedoel ik dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 14 november 2009 Report Share Posted 14 november 2009 Reeds enkele maanden volg ik een cursus electriciteit in avondonderwijs. Nu ging het vorige week over soortelijke weerstand van materialen en dit bracht me tot devolgende denkpiste Spido hier maakt soms verwijzingen naar de website breem.nl. Toen ik die site eens ging bezoeken als aanleiding van het topic over buizenversterks versus transistor las ik op die site dat de tegenkoppeling ( of meerbepaald het ontbreken ervan ) bij buizenversterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 november 2009 Report Share Posted 15 november 2009 Ik heb al vaak buizenversterkers gehoord, maar de mooiste vond ik die m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts