Haudio Posted 15 november 2009 Report Share Posted 15 november 2009 Voor de liefhebbers, http://members.lycos.nl/audiopaul/images/d...2UsersGuide.pdf Met dank aan Audiopaul, voor het omzetten van PDF naar iets plaats baars. MvG, Haudio -------------------- kijk eens op: www.audioselectief.nl MvG, Haudio Altijd leuk als 1 van je kindertjes volwassen wordt....... (Nee Jack, geen buizen). ik zie ik zie ,wat een aantal niet zien Symetrisch netjes hoor -------------------- kijk eens op: www.audioselectief.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 15 november 2009 Report Share Posted 15 november 2009 Het linkje werkt bij mij niet, maar inderdaad heeft symmetrisch in een aantal voordelen. Symmetrisch uit is minder noodzakelijk maar kan van pas komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 15 november 2009 Report Share Posted 15 november 2009 Haudio, De linkjes geven een error... Benieuwd wat je te melden hebt... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Hier nog even de werkende link. @KT88; kunnen er aansluitingen voor meerdere armen en individueel instebaar op? En ook: komen er aansluingen voor zowel symmetrisch als RCA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 november 2009 Report Share Posted 16 november 2009 Hi Paul, Dit ontwerp (met print) was een opdracht voor een fabrikant. Aansluitingen zowel RCA als XLR. Het ontwerp op zich laat wel meerdere ingangen met separate afsluitweerstanden toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 .......... maar inderdaad heeft symmetrisch in een aantal voordelen. Zoals? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Effectieve common-mode storingsonderdrukking, plus 6 dB spanningsversterking "gratis" aan de ingang waar we het heel hard nodig hebben. Een element met een gemiddelde outputspanning van 0.5 mV (er zijn er die nog minder geven) kan in zachte passages daar best 60 dB onder zitten. Dan hebben we het over 0.5 uV, als je daar je vinger bij in de buurt houdt heb je al meer stoorspanning te pakken. Laat staan DECT, GSM, Wifi en what-have-you aan storingsbronnen. Transformatoren, ook. Meettechnisch is dat ook aan te tonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Effectieve common-mode storingsonderdrukking, plus 6 dB spanningsversterking "gratis" aan de ingang waar we het heel hard nodig hebben. Een element met een gemiddelde outputspanning van 0.5 mV (er zijn er die nog minder geven) kan in zachte passages daar best 60 dB onder zitten. Dan hebben we het over 0.5 uV, als je daar je vinger bij in de buurt houdt heb je al meer stoorspanning te pakken. Laat staan DECT, GSM, Wifi en what-have-you aan storingsbronnen. Transformatoren, ook. Meettechnisch is dat ook aan te tonen. Ha KT88, Dank je voor dit antwoord. Niet om je af te vallen hoor, het ziet er schitterend uit. Maar bij deze voordelen van symmetrisch heb ik zo mijn bedenkingen: Die 6 dB spanningsversterking "gratis" snap ik niet, de uitgang spanning op het element veranderd niet met een symmetrische versterker. W.b.t. storing, dat kun je ook met een a-symmetrische versterker evengoed buiten de deur houden. Daarvoor hoeft de versterker zelf niet symmetrisch te zijn. DECT, GSM, Wifi zitten in frequentiebanden waar geen actieve schakeling tegen helpt met low noise fets dan wel op-amps. Die hebben een daarvoor te beperkte bandbreedte. Dat moet toch passief gebeuren. Zie eigenlijk meer een nadeel: een 3 dB slechtere signaal/ruis verhouding t.o.v. een a-symmetrische versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Ha KT88, Dank je voor dit antwoord. Niet om je af te vallen hoor, het ziet er schitterend uit. Maar bij deze voordelen van symmetrisch heb ik zo mijn bedenkingen: Die 6 dB spanningsversterking "gratis" snap ik niet, de uitgang spanning op het element veranderd niet met een symmetrische versterker. W.b.t. storing, dat kun je ook met een a-symmetrische versterker evengoed buiten de deur houden. Daarvoor hoeft de versterker zelf niet symmetrisch te zijn. DECT, GSM, Wifi zitten in frequentiebanden waar geen actieve schakeling tegen helpt met low noise fets dan wel op-amps. Die hebben een daarvoor te beperkte bandbreedte. Dat moet toch passief gebeuren. Zie eigenlijk meer een nadeel: een 3 dB slechtere signaal/ruis verhouding t.o.v. een a-symmetrische versterker. Hi Peter, Niks mis met kritische vragen stellen hoor. Ik vergis me vaker dan mijzelf lief is en het houdt me scherp. Ik zie het zo: stel dat het element X uitgeeft met een CM stoorspanning Y . Dat gaan we a-symmetrisch versterken en bewerken. Dat levert voor 1 kHz bijv. A*X signaal op (A = spanningsversterking) maar ook A*Y stoorspanning. Symmetrisch in geeft (X+Y)-(-X+Y)*A= 2X*A. De signaalamplitude is dus 2 maal zo groot geworden dan in het geval van a-symmetrische aansluiting. Daarbovenop zijn we de common mode stoorcomponent Y kwijt (nouja, niet helemaal natuurlijk). Hierbij is het natuurlijk wel van belang dat de symmetrische ingang werkelijk symmetrisch is en dat er in de 1e trap meteen een a-symmetrisch signaal van wordt gemaakt (aftrekken van de plus- en min signalen). Ook neem ik aan dat de stoorcomponent Y in het audiogebied valt (LF instraling, detectie in de 1e trap). In een commercieel ontwerp gebruik ik een IC daarvoor, in een dedicated ontwerp voor een kennis is dat een stelletje uitgezochte 2SK389 in parallel met een stroomspiegel erboven. De ruiswinst is natuurlijk geen 6 dB maar 2 tot 3 dB. Praktijk vs. theorie. Dat meet beter, dat klinkt ook rustiger. En je kunt er rustig een transformator naast zetten. Ik begrijp trouwens niet waar je het getal 3 dB SNR-verslechtering vandaan haalt. Niet de gehele signaalverwerking is symmetrisch, alleen de ingangstrap is dat. Hoe andere merken (Blueamp) dat doen weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Hoi Sander, Het is allemaal een beetje academisch. Voornaamste is dat het top klinkt Symmetrisch in geeft (X+Y)-(-X+Y)*A= 2X*A. De signaalamplitude is dus 2 maal zo groot geworden dan in het geval van a-symmetrische aansluiting. Die vlieger gaat niet op. De ingangsspanning die van het element komt, verdeelt zich over beide ingangen. Immers de ingangsweerstand van beide ingangen is gelijk en iedere ingang krijgt dan maar de helft van de spanning van het element te zien. Netto blijft de totale som van beide ingangen 1x na optellen van de uitgangen van iedere ingangstrap. Ik begrijp trouwens niet waar je het getal 3 dB SNR-verslechtering vandaan haalt. Niet de gehele signaalverwerking is symmetrisch, alleen de ingangstrap is dat. Voor symmetrisch heb je 2 actieve ingangstrappen die beide een ruisspanning bijdragen. Die tellen dan op in het totaal. Omdat de ruis van beide ingangen niet gecorreleerd is neemt de totale ruisspanning niet met 6db maar met 3 dB toe t.o.v. een enkele ingang. Bij dergelijke gevoelige versterkers bepaalt juist de ingang de ruis. De rest draagt daaraan vrijwel niet meer bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts