Miracle. Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 [...]De zolder zou misschien kunnen, maar dan krijg je inderdaad een afgelegen luisterkamer en dat wil ik zeker niet. Let wel de idee is ook een extra ruimte gelijksvloers te maken om die eventueel op veel latere leeftijd als slaapkamer te gebruiken.[...] Carl, ik bedoel niet dat je naar de zolder moet, maar dat je de nieuwe kamer zo'n soort vorm zou kunnen geven. M rc Wanneer een zolder de afmetingen en vormen heeft als wat jij als luisterruimte hebt zou dat een ideaal zijn. Is het echter een driehoek, zoals gemiddeld het geval is, is dat niet bepaald ideaal. Niet iedereen heeft die luxe van zo'n mooi oud grachtenpand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 [...]De zolder zou misschien kunnen, maar dan krijg je inderdaad een afgelegen luisterkamer en dat wil ik zeker niet. Let wel de idee is ook een extra ruimte gelijksvloers te maken om die eventueel op veel latere leeftijd als slaapkamer te gebruiken.[...] Carl, ik bedoel niet dat je naar de zolder moet, maar dat je de nieuwe kamer zo'n soort vorm zou kunnen geven. M rc Wanneer een zolder de afmetingen en vormen heeft als wat jij als luisterruimte hebt zou dat een ideaal zijn. Is het echter een driehoek, zoals gemiddeld het geval is, is dat niet bepaald ideaal. Niet iedereen heeft die luxe van zo'n mooi oud grachtenpand. Luxe? Het heeft geen drol gekost... in 1976. Had wel wat meer mogen zijn met zo'n audiofiel hemeltje (indertijd kaal tochtig dak, helaas). Driehoek: Carl dan ook aangeraden er een vliering op te zetten. En iedereen snapt hopelijk: puur beginnersgeluk. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2009 Author Report Share Posted 21 november 2009 Op zich blijft een rechthoekige ruimte (met niet parallelle wanden) niet lang rechthoekig natuurlijk. Je zet er namelijk een kast in voor LP's, twee stoelen en een paar diffusors en de hele zaak verandert. En dat is het enige wat me bij die dimensies zorgen baart, na inrichting verandert de situatie stevig en hoe hard zijn dan die met zorg gekozen dimensies dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2009 Author Report Share Posted 22 november 2009 Inmiddels heb ik wat meer leuke artikelen gelezen over akoustiek en ik begin het een klein beetje te snappen. Op 1 februari krijgen we het nieuwe huis. Vervolgens gaan we de zaak de zaak schoon maken, inrichten en in ieder geval de installatie opbouwen in de bestaande situatie. Als dat allemaal klaar is na de zomer gaan we verkennen of een uitbouw tot de mogelijkheden hoort. Ik ga erop door! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 november 2009 Report Share Posted 23 november 2009 Op zich blijft een rechthoekige ruimte (met niet parallelle wanden) niet lang rechthoekig natuurlijk. Je zet er namelijk een kast in voor LP's, twee stoelen en een paar diffusors en de hele zaak verandert. En dat is het enige wat me bij die dimensies zorgen baart, na inrichting verandert de situatie stevig en hoe hard zijn dan die met zorg gekozen dimensies dan. Diffusers veranderen "de met zorg gekozen dimensies" niet, Carl, omdat het gewoon platte vlakken zijn voor frequenties buiten het werkgebied. Ze worden simpelweg niet 'gezien' door resonanties onder 200Hz. Een kast met lp's mogelijk wel, maar een voorzetwand met akoestische aspiraties dan weer niet, net zomin als stoelen. Het is ook weer niet zo dat 1 object in staat is om alle positieve eigenschappen van een bewust gekozen goede ratio om zeep te helpen, zo erg is het gelukkig ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Leuke onderneming (wel een luxe om dat te kunnen doen). Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Niet iedereen wil/kan vloerbedekking (ivm huisdierem, allergieen etc) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Leuke onderneming (wel een luxe om dat te kunnen doen). Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Niet iedereen wil/kan vloerbedekking (ivm huisdierem, allergieen etc) Kurk "trilt" inderdaad minder omdat dit altijd geplakt ligt. Reflecteren doet het vrijwel gelijk als laminaat en parket vanwege de afwerk laag op het kurk, zonder afwerklaag slijt het kurk n.l. nog sneller dan je sokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Leuke onderneming (wel een luxe om dat te kunnen doen). Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Niet iedereen wil/kan vloerbedekking (ivm huisdierem, allergieen etc) Kurk "trilt" inderdaad minder omdat dit altijd geplakt ligt. Reflecteren doet het vrijwel gelijk als laminaat en parket vanwege de afwerk laag op het kurk, zonder afwerklaag slijt het kurk n.l. nog sneller dan je sokken. volgens mij is er wel een verschil in sound tussen kurk lijmen op een geegaliseerde ondervloer (chappe) en kurk zwevend als kliklaminaat leggen ... Kurk is dus niet altijd geplakt kikkervisje Akoestisch moet er toch verschil zijn tussen kurk en hout ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Wat versta je onder trillen? Ratelen, rammelen etc, of het hebben van een bepaalde resonatie frequentie? Mits goed gelegd trilt, in de zin van rammelen, geen van de genoemde vloeren. Echter er zijn vele verschillende methoden van een vloer leggen. In m'n vorige woning lag 25 mm dik parket rechtstreeks op de balken laag, op de boven verdieping heb ik nu parket op zo'n schuimlaagje en in een ruimte geplakt op beton. In resonantie allemaal anders, in reflectie allemaal identiek. Alle bovengenoemde vloeren kun je voor reflecties als hard beschouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 november 2009 Author Report Share Posted 24 november 2009 Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Wat versta je onder trillen? Ratelen, rammelen etc, of het hebben van een bepaalde resonatie frequentie? Mits goed gelegd trilt, in de zin van rammelen, geen van de genoemde vloeren. Echter er zijn vele verschillende methoden van een vloer leggen. In m'n vorige woning lag 25 mm dik parket rechtstreeks op de balken laag, op de boven verdieping heb ik nu parket op zo'n schuimlaagje en in een ruimte geplakt op beton. In resonantie allemaal anders, in reflectie allemaal identiek. Alle bovengenoemde vloeren kun je voor reflecties als hard beschouwen. Audiopaul had weer en andere oplossing: parket met een speciale onderlaag. Ik zal het hem nog eens vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Een vraagje tussendoor. Hoe doet kurk (als vloerbedekking) het in een luisterruimte? Ik denk dat het minder trilt dan laminaat of parket. Is wel redelijk glad, dus een karpet op strategische plaats is waarschijnlijk wel aan te bevelen. Wat versta je onder trillen? Ratelen, rammelen etc, of het hebben van een bepaalde resonatie frequentie? Mits goed gelegd trilt, in de zin van rammelen, geen van de genoemde vloeren. Echter er zijn vele verschillende methoden van een vloer leggen. In m'n vorige woning lag 25 mm dik parket rechtstreeks op de balken laag, op de boven verdieping heb ik nu parket op zo'n schuimlaagje en in een ruimte geplakt op beton. In resonantie allemaal anders, in reflectie allemaal identiek. Alle bovengenoemde vloeren kun je voor reflecties als hard beschouwen. Audiopaul had weer en andere oplossing: parket met een speciale onderlaag. Ik zal het hem nog eens vragen. Zo kan ik je verschillende voorbeelden geven van "soundeaters" onder een al dan niet zwevende parket Surf eens naar unifloor.nl bvb Carl. Zeer nuttige info voor akoestische ondervloeren naar gelang het soort vloer dat je wilt leggen. Soorten en verschillende hoogten in opbouw. Er zijn uiteraard nog firma's maar ik ken toevallig deze omdat verschillende mensen in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 november 2009 Author Report Share Posted 24 november 2009 Leuke onderneming (wel een luxe om dat te kunnen doen). Dat is natuurlijk zo Duck en ik moet een en ander nog eens goed bestuderen en zeker ook de financiele kant. Aan de andere kant is het de vraag of de investering in een kamer niet meer rendeert dan in een paar nieuwe LS. Daarbij houdt je er een kamer aan over die zich later terug zal betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Leuke onderneming (wel een luxe om dat te kunnen doen). Dat is natuurlijk zo Duck en ik moet een en ander nog eens goed bestuderen en zeker ook de financiele kant. Aan de andere kant is het de vraag of de investering in een kamer niet meer rendeert dan in een paar nieuwe LS. Daarbij houdt je er een kamer aan over die zich later terug zal betalen. om een beetje idee van kosten te krijgen, kijk eens op werkspot.nl naar prijzen voor bouwsels van het volume dat je ongeveer voor ogen staat. Kom je wel in een iets andere prijsklasse dan een high-end geprijsd paar speakers uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Audiopaul had weer en andere oplossing: parket met een speciale onderlaag. Ik zal het hem nog eens vragen. Je zou onderscheid moeten maken tussen maatregelen voor geluidsisolatie en het reduceren van contactgeluiden naar buiten toe enerzijds, en maatregelen ten behoeve van het sonische binnenklimaat, de akoestiek, anderzijds. De speciale onderlagen en ondervloeren reduceren geluidsdoorgifte naar buiten toe, maar brengen akoestisch gezien (binnen dus) niet iets van belang teweeg. Het gaat voor akoestiek in dit geval om de zichtlaag en verwijs daarom naar de vrij belangrijke opmerking van Seed7... Alle bovengenoemde vloeren kun je voor reflecties als hard beschouwen. Parket, laminaat, kurk, vinyl en marmoleum op beton, het maakt akoestisch gezien allemaal heel weinig uit, aangezien verschillen tussen 4 en 7% absorptie geen fysieke zoden aan de dijk gaan zetten. Die vloeren reflecteren allemaal meer dan 90% van het geluid, nagenoeg ongeacht wat eronder zit. Maar dat is op zichzelf helemaal niet erg. Een overwegend levendige vloer is eigenlijk aan te bevelen. En een kleed in de zone van de vloerreflectie zal dan onrust in het geluidsbeeld voorkomen, maar de ruimte toch levendig houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pessoa Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Hoi Carl, Als je het echt goed wilt aanpakken kun je overwegen een specilalist zoals Peutz adviesbureau in te huren. Ik weet niet wat dit kost, maar dan heb je wel adviseurs die bv het Concergebouw als klant hebben. De mooiste ruimte qua akoustiek die ik zelf (helaas) gehad heb was in een oud huis(1890), afmetingen ongeveer 4 bij 5 meter en 3,3 meter hoog. De vloer bestond uit planken op zand, zeil en daarop biezen matten. De muren waren gedeeltlijk hard (behang op steen), gedeeltelijk tengelwand (behangen jute op regelwerk). Het plafond was stucwerk op stro. Ik denk nog met heimwee terug naar die goed klinkende ruimte. Veel plezier met deze onderneming Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Kurk is een weliswaar stevig, enigszins elastisch en behoorlijk slijtvast materiaal, maar het is niet erg hard. Je kunt er gemakkelijker je nagels inzetten dan in, bijvoorbeeld, hardhout. Daardoor is het materiaal best wel effectief bij het dempen van eigentrillingen van harde vloeren of wanden, wanneer die daarmee beplakt worden. Net zoals zachte bitumenplaten (dempingsplaten) gebruikt kunnen worden om de eigentrillingen van de wanden van luidsprekerkasten te dempen. Voor het dempen van geluidsgolven (in de lucht) is op wanden en vloeren geplakt/gelijmd kurk niet geschikt. Het wordt echter anders wanneer je ertoe zou overgaan om (dikke) kurkplaten vrij aan het plafond te hangen! Maar dan met kurk, dus, in plaats van de genoemde materialen. Wie zei er toch dat wij in deze dagen niet meer kreatief met kurk konden zijn? (Wollen dekens zijn trouwens ook erg geschikt! Een nobeler doel zouden zij zelfs nooit kunnen dienen...) http://www.saecollege.de/reference_materia...Frequencies.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Voor het dempen van geluidsgolven (in de lucht) is op wanden en vloeren geplakt/gelijmd kurk niet geschikt.Het wordt echter anders wanneer je ertoe zou overgaan om (dikke) kurkplaten vrij aan het plafond te hangen! Als kurkop de vloer de invallende geluidsenergie vrijwel volledig reflecteerd, waarom zou kurk dan ineens wel energie gaan absorbetern als je het vrij in de ruimte hangt Spido? Kan ik net zo goed hardhouten planken ophangen .... Ook dit soort hangende baffles maak je gewoon van minerale wol met hoge dichtheid of een natuurvezel zoals wol of en akoestisch schuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Voor het dempen van geluidsgolven (in de lucht) is op wanden en vloeren geplakt/gelijmd kurk niet geschikt.Het wordt echter anders wanneer je ertoe zou overgaan om (dikke) kurkplaten vrij aan het plafond te hangen! Als kurkop de vloer de invallende geluidsenergie vrijwel volledig reflecteerd, waarom zou kurk dan ineens wel energie gaan absorbetern als je het vrij in de ruimte hangt Spido? Kan ik net zo goed hardhouten planken ophangen .... Ook dit soort hangende baffles maak je gewoon van minerale wol met hoge dichtheid of een natuurvezel zoals wol of en akoestisch schuim. Inderdaad. Of je gebruikt Akotherm, als je een gebruiksvriendelijk alternatief voor minerale wol zou zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 november 2009 Author Report Share Posted 25 november 2009 om een beetje idee van kosten te krijgen, kijk eens op werkspot.nl naar prijzen voor bouwsels van het volume dat je ongeveer voor ogen staat. Kom je wel in een iets andere prijsklasse dan een high-end geprijsd paar speakers uit 600 euro per kuub heb ik wel eens horen zeggen. Maar ja dat is dan allemaal weer afhankelijk van het feit of er geheid moet worden of zoals in mijn geval op zand kan worden gebouwd. Zoals ik al zei ga ik volgend jaar orienterend met een architect praten. Ik heb net een collega een mailtje gestuurd om eens koffie te drinken. Hij kan me vast ook wel verder helpen (is zijn beroep). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Voor het dempen van geluidsgolven (in de lucht) is op wanden en vloeren geplakt/gelijmd kurk niet geschikt.Het wordt echter anders wanneer je ertoe zou overgaan om (dikke) kurkplaten vrij aan het plafond te hangen! Als kurkop de vloer de invallende geluidsenergie vrijwel volledig reflecteerd, waarom zou kurk dan ineens wel energie gaan absorbetern als je het vrij in de ruimte hangt Spido? Kan ik net zo goed hardhouten planken ophangen .... Ook dit soort hangende baffles maak je gewoon van minerale wol met hoge dichtheid of een natuurvezel zoals wol of en akoestisch schuim. Beste Seed7, De kurkplaatjes die men meestal gebruikt om op de vloer of tegen de muur te plakken, zijn maar enkele millimeters dik. Die plaatjes kunnen wel helpen om paneeltrilling te dempen, maar meer ook niet. Wanneer men echter dikke kurkplaten ophangt, kunnen deze zelfs lage frequenties absorberen. Zulke kurkplaten worden ook wel vastgelijmd in ombouwen van motoren, pompen e.d. (...) Vezelachtige stoffen (wol bv.) en materialen met open porositeit (zoals kurk) hebben heel goede eigenschappen als het om absorptie gaat. Hun prestaties bij lage frequenties kan men verhogen door de dikte te vergroten (...)(pag. 13: Hfdst. "Absorberend materiaal") http://www.leefmilieubrussel.be/soussites/...NL/CSS05_NL.pdf Wie zich wenst te overtuigen van de geluiddempende werking: hij steke een kurk in ieder oor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 om een beetje idee van kosten te krijgen, kijk eens op werkspot.nl naar prijzen voor bouwsels van het volume dat je ongeveer voor ogen staat. Kom je wel in een iets andere prijsklasse dan een high-end geprijsd paar speakers uit 600 euro per kuub heb ik wel eens horen zeggen. Maar ja dat is dan allemaal weer afhankelijk van het feit of er geheid moet worden of zoals in mijn geval op zand kan worden gebouwd. Zoals ik al zei ga ik volgend jaar orienterend met een architect praten. Ik heb net een collega een mailtje gestuurd om eens koffie te drinken. Hij kan me vast ook wel verder helpen (is zijn beroep). Beste Carl, weet niet wat je percies op zand wilt bouwen, en hoe maar toch deze tip + stof tot nadenken. Bespaar niet op de grondwerken en vloerisolatie, 30% van je energieverlies wordt veroorzaakt door slecht ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Hoi Stef, wordt in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Hoi Stef, wordt in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Hoi Stef, wordt in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 (...) Wat betreft de kurk, er is geperste kurk voor vloeren maar ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts