spido Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Gisteravond raakte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Neonlampjes kunnen inderdaad stoorpulsen op het net zetten, maar of je daarmee een draaitafel in de war krijgt? Hou het eens in de gaten op dat andere stekkerblok, als het weer terugkomt zit het hem toch echt in de DT zelf. Een rondje schakelaars en potmeters schoonmaken wil vaak al goed helpen. A propos neonlampjes: niet voor niets worden die altijd uit de Quad 303 gehaald, daar storen ze hoorbaar in de speakers...... Meetbaar geven ze ook flinke spikes af. Daarom moet ik ook altijd een beetje meewarig glimlachen om mensen die bijv. een OD3 of een andere gas-ontladingsbuis in hun buizenvoeding hebben zitten. Dat ruist en knettert maar raak...........evenals die mooie kwikdampers (AX50!) die ik soms ook wel tegenkom in zelbouw buizengebakkies. Weg ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Ik heb hier ook diverse stekkerblokken van de "Action" zonder overspanning beveiliging overgens. Kost 3x niks maar de kwaliteit is ook niet geweldig, na een half jaartje is de schakelaar defect. Bij de "Handyman" of andere DHZ winkel kun je nog steeds losse 230v dozen, stekkers en draad kopen. Daar kun je een heel wat stevigere 230volt voorziening van maken. Als je daar geen zin in heb kun je vaak ook stevige kant-en-klare 230volt stekkerblokken kopen voor een paar tientjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Het "flikkerde", zoals wij vroeger nog mochten zeggen... (Nu is dat: "het lampje behoort tot een sexuele minderheidsgroep", c.q. "het lampje heeft een andere sexuele geaardheid".) Juist, jij snapt het! Ik haal natuurlijk uitsluitend anders geaarde lampjes in huis. Voor zowel mijn set als mijn pc gebruik is een 'goedkoop' stekkerblok met overspanningsbeveiliging. Voor de set schijnt dat een doodzonde, maar voor ik iets anders probeer moet ik eerst een zondebesef opbouwen. En met die moderne opvoeding lukt dat maar niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 november 2009 Report Share Posted 18 november 2009 Ik was niet helemaal helder vannacht........1 van de meest logische verklaringen over het hoofd gezien. Het is ook nog mogelijk dat de inkomende spanning (of 1 van de aansluitingen op een socket) slecht contact maakt, daardoor kan het neonlampje ook gaan flikkeren maar dat is dan een symptoom van dat wackelcontact. Het lampje is dan dus geen oorzaak. Die onvaste spanning kan de draaitafel wel degelijk op hol doen slaan. Ook kan de schakelaar nog slechtcontact maken ----> overbruggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2009 Author Report Share Posted 19 november 2009 O Lawd... Jus' Gimme dat Ole Time niet-geschakelaarde, niet-geresetgeknopte, niet-geneonlampte meervoudige boerentafelcontactdoosje terug! Wat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 19 november 2009 Report Share Posted 19 november 2009 O Lawd... Jus' Gimme dat Ole Time niet-geschakelaarde, niet-geresetgeknopte, niet-geneonlampte meervoudige boerentafelcontactdoosje terug! Wat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2009 Report Share Posted 19 november 2009 Spido, Zo te lezen maak je een probleem van een oplossing die je zelf al gevonden hebt. N.l. gewoon je DT op een goed werkend stopcontact aansluiten. En zo te lezen gebruik je een brak verlengsnoer. Of je daar nou een stofzuiger op aansluit of een draaitafel, dat gaat beide niet goed werken. Raaskallen helpt niet, naar de elektroboer fietsen (of Intruderen in jouw geval) voor een goed exemplaar waarschijnlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 november 2009 Report Share Posted 19 november 2009 Uit je eigen Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlengsnoer Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 november 2009 Report Share Posted 19 november 2009 Ik heb laatst nog een goudeerlijke kontaktdoos zonder randaarde gekocht, bij de supermarkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 19 november 2009 Report Share Posted 19 november 2009 Begin maar eens met een fatsoenlijke stekkerdoos zonder randaarde. Audiofiele upgrade voor velen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Minder kans op aardlussen, via de aarddraad van je 230volt stekkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Begin maar eens met een fatsoenlijke stekkerdoos zonder randaarde. Audiofiele upgrade voor velen denk ik. Beste rbh, Waar koop je die en wat voor merk? Mvg hansko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Minder kans op aardlussen, via de aarddraad van je 230volt stekkers. Klopt. Helaas is het ook minder veilig, aangezien sommige apparatuur geaard moet worden. Die apparatuur is niet voor niks uitgerust met geaarde stekkers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Klopt. Helaas is het ook minder veilig, aangezien sommige apparatuur geaard moet worden. Die apparatuur is niet voor niks uitgerust met geaarde stekkers... Niet altijd.........apparaten met switch mode voedingen dienen ALTIJD geaard te worden wegens het netfilter (computers enz.), maar vrijwel alle apparaten met een normale trafo kun je zonder randaarde gebruiken. Die randaarde zit erin omdat CE dat vereist, maar als het even kan moet je dat losknippen. Wel even kijken of er geen C-tjes naar de kast zitten vanaf de netaansluitingen, die dan losknippen. Ja ik weet het, het mag niet, maar het klinkt er bijna altijd wel beter door en je hebt dan ook geen bromproblemen. Hierbij ga ik er van uit dat je een randaarde-verdeeldoos gebruikt die NIET op een geaard stopcontact is aangesloten (komt erg veel voor). Daardoor ontstaat die lus. Heb je WEL een geaard stopcontact, dan wel aarden. Die aarde moet dat echter WEL schoon zijn, dus het liefste een dikke pijp in de grond tot aan het grondwater. Daarop dan de audiogroep aarden EN VERDER NIETS ANDERS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Duidelijk. Ik heb alleen randaarde in de keuken en voor de wasmachine. Mijn computer is dus ook niet geaard.. Ik heb dan ook vaak het rusteloze gevoel dat ik nergens kan aarden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Klopt. Helaas is het ook minder veilig, aangezien sommige apparatuur geaard moet worden. Die apparatuur is niet voor niks uitgerust met geaarde stekkers... Niet altijd.........apparaten met switch mode voedingen dienen ALTIJD geaard te worden wegens het netfilter (computers enz.), maar vrijwel alle apparaten met een normale trafo kun je zonder randaarde gebruiken. Die randaarde zit erin omdat CE dat vereist, maar als het even kan moet je dat losknippen. Wel even kijken of er geen C-tjes naar de kast zitten vanaf de netaansluitingen, die dan losknippen. Ja ik weet het, het mag niet, maar het klinkt er bijna altijd wel beter door en je hebt dan ook geen bromproblemen. Hierbij ga ik er van uit dat je een randaarde-verdeeldoos gebruikt die NIET op een geaard stopcontact is aangesloten (komt erg veel voor). Daardoor ontstaat die lus. Heb je WEL een geaard stopcontact, dan wel aarden. Die aarde moet dat echter WEL schoon zijn, dus het liefste een dikke pijp in de grond tot aan het grondwater. Daarop dan de audiogroep aarden EN VERDER NIETS ANDERS! Ik ben niet zo thuis in CE-markering, maar het is toch niet voor niets dat het ene apparaat wel geaard moet worden en het andere apparaat niet? Om bij een geaard apparaat maar even de aarde los te knippen, vind ik niet echt een verantwoord advies. Zelf kun jij dat best doen, want jij zult wel overzien of het wel of niet kan en of je het aandurft... Ik gebruik wel een geaarde verdeeldoos op een geaarde wcd. Heb daarvoor de aarde nog naar de gebruikte wcd doorgetrokken, want hoewel de aardedraad wel beschikbaar was in de centrale doos in het plafond, was er hier geen enkele wcd geaard (behalve in de keuken en op het balkon dan), toen ik hier vorig jaar kwam wonen. Er zit wel wat meer dan alleen de audio op die aarde overigens. Ik kan hier ook geen aparte aarde aanleggen in de grond, hooguit vanuit de meterkast. En ik heb ook geen aparte audiogroep. Alles in de huiskamer en slaapkamer zit op 1 groep... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Ik heb alleen randaarde in de keuken en voor de wasmachine. Mijn computer is dus ook niet geaard.. Ik heb ook jarenlang m'n computer niet geaard. De computer heeft er nooit kuren door gekregen, maar ik heb wel regelmatig een opdonder gehad. Er komt een (statische) spanning van ongeveer de helft van de voedingsspanning (ongeveer 115VAC dus) op de behuizing te staan. Voelt niet prettig als je dat aanraakt (en tegelijk een ander geleidend object)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Ik heb alleen randaarde in de keuken en voor de wasmachine. Mijn computer is dus ook niet geaard.. Ik heb ook jarenlang m'n computer niet geaard. De computer heeft er nooit kuren door gekregen, maar ik heb wel regelmatig een opdonder gehad. Er komt een (statische) spanning van ongeveer de helft van de voedingsspanning (ongeveer 115VAC dus) op de behuizing te staan. Voelt niet prettig als je dat aanraakt (en tegelijk een ander geleidend object)... Is niet statisch, maar komt door het netfilter. Er staat 2 x 4.7 nF ofzo van fase en nul naar PE dus de kast staat capacitief op 115V. Daarmee kun je dus ook gevoelige versterkeringangen slopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Ik heb alleen randaarde in de keuken en voor de wasmachine. Mijn computer is dus ook niet geaard.. Ik heb ook jarenlang m'n computer niet geaard. De computer heeft er nooit kuren door gekregen, maar ik heb wel regelmatig een opdonder gehad. Er komt een (statische) spanning van ongeveer de helft van de voedingsspanning (ongeveer 115VAC dus) op de behuizing te staan. Voelt niet prettig als je dat aanraakt (en tegelijk een ander geleidend object)... Is niet statisch, maar komt door het netfilter. Er staat 2 x 4.7 nF ofzo van fase en nul naar PE dus de kast staat capacitief op 115V. Daarmee kun je dus ook gevoelige versterkeringangen slopen. Nee, statisch was inderdaad niet de goede term. Dat het komt door die condensators, dat wist ik wel... Ik heb daar m'n versterker gelukkig nooit mee gesloopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Gelukkig heb ik hier overal vinyl op de vloer liggen, met nog van dat isolatiespul eronder dus dat is wel goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Gelukkig heb ik hier overal vinyl op de vloer liggen, met nog van dat isolatiespul eronder dus dat is wel goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Die randaarde zit erin omdat CE dat vereist, maar als het even kan moet je dat losknippen. Ho, ho , ho, Zo simpel is dat niet en mag je anderen zeker niet adviseren! Een apparaat met randaarde heeft randaarde voor de veiligheid en is een klasse-I apparaat en enkel ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Gelukkig heb ik hier overal vinyl op de vloer liggen, met nog van dat isolatiespul eronder dus dat is wel goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts