Jump to content

Draaitafel op Drift!

spido
 Share

Recommended Posts

Ho, ho , ho,

Zo simpel is dat niet en mag je anderen zeker niet adviseren!

Ik adviseer het ook niet, maar geef het ter overweging mee. :D

Eigen risico and all that. (maar een beetje ringkern heeft een erg goeie isolatiewaarde hoor).

230VAC overleef je doorgaans wel, maar prettig is anders...

Menigeen heeft dat niet overleefd. Maar ja, die kunnen dat Hear niet meer posten :P

;)

Dat klopt, maar thuis overleef je dat vaak nog wel. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van een aardlekschakelaar. En doordat je vaak met schoenen aan werkt en staat op een vrij slecht geleidende vloer en omdat je vaak je hand nog wel kunt terugtrekken enz...

Guest tubejack
Tja, en al die lui die hun al dan niet geaarde stekkerdoos op zo'n ongeaard WCD-tje hebben zitten (en dat zijn er heel wat!) hebben in feite hetzelfde probleem, en nog bromlussen op den koop toe!

Verbaasd me niks, ons huis is van 1993 en randaarde was helaas nog niet standaard zoals nu.

Ik heb het z

Beste rbh,

Waar koop je die en wat voor merk?

Bij de bouwmarkt, merk loos.

Ik heb ooit de tip van iemand gekregen om de spulletjes maar aan een gewoon ongeaard stekkerblok te hangen. Zijn redenatie erachter was geloof ik dat er geen stroompjes tussen apparaten over de aarde gaan lopen. Ook de afscherming van de interlink zou niet aan twee kanten vast moeten zitten. Ik vond het wel ok klinken in mijn geval dus laat het maar zo.

Weet iemand trouwens waarom er zoveel geaarde apparatuur is tegenwoordig? Vroeger was het allemaal toch ongeaard, behalve in natte ruimtes?

Zou het met veiligheid en regelgeving daarover te maken hebben?

Weet het niet zeker maar dacht dat volgens het laatste bouwbeluit alle stopcontacten in een nieuw huis randaarde aangelegd moeten worden. Bij ons is dat i.i.g. het geval en ook alle lichtpunten hebben een aarddraad. Ons huis is van 2004.

;)

Menigeen heeft dat niet overleefd. Maar ja, die kunnen dat Hear niet meer posten :P

;)

Dat klopt, maar thuis overleef je dat vaak nog wel. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van een aardlekschakelaar. En doordat je vaak met schoenen aan werkt en staat op een vrij slecht geleidende vloer en omdat je vaak je hand nog wel kunt terugtrekken enz...

Heb als sukkel van 13 jaar ofzo eens 220 volt (toen nog) met 2 handen vastgehad op blote voeten op een nylon vloerbedekking (op beton). Kan je vertellen het voelt niet prettig aan, ik vergeet het gevoel nooit meer. Je voelt als het ware de stroom door je bloedvaten in je armen en en hart gaan. Alle controle over mn armen en handen was ik kwijt. De enige reden dat ik het overleeft heb is omdat ik (nadat ik door de schok van mn burostoel op de grond gevallen was) met mn tenen de stekker uit het stopcontact wist te trekken. Mn benen en voeten waren het enige dat nog werkte. Had ik er niet bijgekunt, of niet aan gedacht dan was ik hier nu niet meer. Mijn handen waren aan het verbranden aan het verwarmingselement van een haardroger (waarvan ik het zo spannend vond om zonder omhulsel aan te zetten). Heb nog steeds de littekens op mn duimen (nu dik 37 jaar later).

Dwaas was ik.

Kennelijk zat er anno 1972 nog geen aardlek schakelaar in ons huis.

;)

Heb als sukkel van 13 jaar ofzo eens 220 volt (toen nog) met 2 handen vastgehad op blote voeten op een nylon vloerbedekking (op beton). Kan je vertellen het voelt niet prettig aan, ik vergeet het gevoel nooit meer. Je voelt als het ware de stroom door je bloedvaten in je armen en en hart gaan. Alle controle over mn armen en handen was ik kwijt. De enige reden dat ik het overleeft heb is omdat ik (nadat ik door de schok van mn burostoel op de grond gevallen was) met mn tenen de stekker uit het stopcontact wist te trekken. Mn benen en voeten waren het enige dat nog werkte. Had ik er niet bijgekunt, of niet aan gedacht dan was ik hier nu niet meer. Mijn handen waren aan het verbranden aan het verwarmingselement van een haardroger (waarvan ik het zo spannend vond om zonder omhulsel aan te zetten). Heb nog steeds de littekens op mn duimen (nu dik 37 jaar later).

Dwaas was ik.

Als je met 1 lichaamsdeel de fase en met een ander lichaamsdeel de nul vast hebt, dan helpt het inderdaad niet meer dat je op een slecht geleidende vloer staat. Dan helpt alleen nog een aardlekschakelaar. En als je die niet hebt, dan kan 220/230VAC inderdaad heel gevaarlijk zijn...

(...) Heb als sukkel van 13 jaar ofzo eens 220 volt (toen nog) met 2 handen vastgehad op blote voeten op een nylon vloerbedekking (op beton). Kan je vertellen het voelt niet prettig aan, ik vergeet het gevoel nooit meer. Je voelt als het ware de stroom door je bloedvaten in je armen en en hart gaan. Alle controle over mn armen en handen was ik kwijt. De enige reden dat ik het overleeft heb is omdat ik (nadat ik door de schok van mn burostoel op de grond gevallen was) met mn tenen de stekker uit het stopcontact wist te trekken. Mn benen en voeten waren het enige dat nog werkte. Had ik er niet bijgekunt, of niet aan gedacht dan was ik hier nu niet meer. Mijn handen waren aan het verbranden aan het verwarmingselement van een haardroger (waarvan ik het zo spannend vond om zonder omhulsel aan te zetten). Heb nog steeds de littekens op mn duimen (nu dik 37 jaar later).

Dwaas was ik.

Beste Duck-Twacy,

Bij het beoordelen van je postings zullen we hier voortaan rekening mee houden! <_<

Beste Allen,

Veel dank voor alle leerzame en anderszins interessante reacties!

Maar ik heb, meen ik, nog geen antwoord gekregen op de vraag: "Zit dat fl*kkerende lampje (in de schakelaar van de tafelcontactdoos) in de stroomweg en verstoort het de stroom?" (m.n. de betrouwbaarheid van de periodiek (50 Hz), de sinus)

Ik kan mij voorstellen dat de toerenteller van de draaitafel ontregeld raakt, wanneer zijn referentie (50 Hz) onbetrouwbaar blijkt. Maar daar k

Ik neem aan dat het lampje gevoed wordt door de stroomkring welke de schakelaar moet sluiten of breken. Dus als het lampje knippert is de kans aanwezig dat de schakelaar zelf gebreken aan het vertonnen is (een haperende verbinding geeft). Kan natuurlijk ook aan het lampje zelf liggen.

Ik ga dus wel mee met je eigen analyse in de openingspost.

Mooie arm inderdaad.

Maar ik heb, meen ik, nog geen antwoord gekregen op de vraag: "Zit dat fl*kkerende lampje (in de schakelaar van de tafelcontactdoos) in de stroomweg en verstoort het de stroom?" (m.n. de betrouwbaarheid van de periodiek (50 Hz), de sinus)

Ik kan mij voorstellen dat de toerenteller van de draaitafel ontregeld raakt, wanneer zijn referentie (50 Hz) onbetrouwbaar blijkt. Maar daar k

Dat neonlampje staat, met een weerstandje in serie, in parallel over de fase en nul van de netspanning ACHTER de schakelaar.

Het lijkt me stug dat een draaitafel daarvan de kluts kwijtraakt, ik zou dan eerder denken aan een slecht contact makende schakelaar of aansluiting ergens in die stekkerdoos.

Weet iemand trouwens waarom er zoveel geaarde apparatuur is tegenwoordig? Vroeger was het allemaal toch ongeaard, behalve in natte ruimtes?

Zou het met veiligheid en regelgeving daarover te maken hebben?

Weet het niet zeker maar dacht dat volgens het laatste bouwbeluit alle stopcontacten in een nieuw huis randaarde aangelegd moeten worden. Bij ons is dat i.i.g. het geval en ook alle lichtpunten hebben een aarddraad. Ons huis is van 2004.

;)

Zou je kunnen zeggen dat apparatuur via de aarde en de onderlinge verbondenheid van de aarde, ver weg als op het stekkerblok, een extra mogelijkheid krijgt om elkaar te be

• 3 weeks later...

Lieve Audiovrienden,

Sinds we hierover van gedachten wisselden, heb ik de bewuste draaitafel steeds direct op een wandcontactdoos aangesloten gehouden. Die meervoudige contactdoos met schakelaar en onrustig lampje er niet tussen, dus.

En al die tijd is de draaitafel niet meer over zijn toeren geraakt!

Ik ga nu op zoek naar simpele, niet-geschakelaarde en niet-gesignaallampte meervoudige (zesvoudige?) tafelcontactdozen.

Conrad schijnt die te hebben (16A), voor de habbekrats van 2 of 3 euro per stuk.

Zijn die goed? (K

Beste Spido,

Daar zal inderdaad weinig mis mee zijn.

Ik denk dat een Gamma, Praxis of andere bouwmarkt deze ongeschakelde dozen ook wel in huis heeft.

Desnoods zelf maken middels een los blok, een stuk 3-aderig kabel en een nette Kopp steker bijvoorbeeld.

Dan kan die ook nog mooi op maat worden gemaakt.

Dat heb ik zelf ook gedaan voor mijn audiogroepje, maar dat is wel wat duurder uitgevallen dan 2 of 3 euro ondanks dat ik geen gekke materialen heb gebruikt.

W

Beste KT88,

Het is de Nieuwe Tijd! Het is de tijd van Vervanging Op Modulair of Systeem Niveau. Van Integratie. Van Weggooien van Gebakken Plastic dat Niet Open Kan! Het is de tijd van Brekel. Er is een Kring om de Maan...*

Vroeger kon je nog wel eens iets vervangen, als dat stuk was. In je auto, bijvoorbeeld.

Als een deurslotje stuk was, hoefde je niet een heel portier te vervangen. Nee, hoor: alleen maar een slotje.

Maar tegenwoordig is zo'n deur een soort gebakken entiteit, en moet hij compleet worden vervangen.

In de computer: hetzelfde. Componenten vervangen? Nee hoor: hele moederborden, dochterborden en kleindochterborden tegelijk. Of zelfs hele computers! Reparatie wordt immers veelsteduur, meheer. Daar kenne we niet an beginne.

Die meervoudige contactdozen met schakelaars-met-lampje en resettable overbelastingszekeringen kun je alleen maar weggooien, want ze zijn niet te openen. (Tenzij je ze rondom opendremelzaagt en na de ingreep weer dichtlijmt. D