mart Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 hoi, ik wil mijn oude jmlab micron opwaarderen naar micron carat door de tweeters te vervangen. dat zouden dan de t90ti moeten worden, titanium inverted doome tweeters. Wie heeft er twee liggen? of wie heeft er een beter idee voor andere tweeters die er nog beter in passen. Ik kwam op het idee door een review in stereophile.com. maar misschien kan ik nog beter nieuwe speakers kopen. b&W 685 of monitor audio bronze2. mijn budget is zeker niet voldoende voor een sonus faber ofzo. zal toch snel tweede hands worden. Ik twijfel tussen al die mogelijkheden Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Zijn dit ze? http://www.head-fi.org/forums/f44/fs-2-foc...rs-60-a-451256/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 20 november 2009 Author Report Share Posted 20 november 2009 Nee dat zijn ze niet, ik heb de vraag iets breder gemaakt (maar hoe pas ik de titel aan?) Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Dat gaat niet. Ik zou een nieuw topic openen. Wel eens aan zelfbouw gedacht? http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Hoi mart, Zomaar de tweeters in jouw speakers vervangen geeft absoluut geen zekerheid dat het ook daadwerkelijk beter gaat klinken. De units in een speaker zijn bij elkaar gezocht omdat ze elkaar goed aanvullen. Ga je daar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 20 november 2009 Author Report Share Posted 20 november 2009 Dank Miracle voor je antwoord. In het artikel van stereophile merkt de recencent in eerste instantie op dat hij bij de jmlab micron tekortkomingen hoort en later bij de jmlab micron carat al die tekortkomingen weg zijn en hij de speakers bejubeld. verschil is de tweeter. Maar misschien zoals je aangeeft ook het filter. Ik heb twee paar speakers: die van jmlab dus en climax van studio de schop. Die eerste zijn zeer dynamisch, zeer ruimtelijk, los van de speaker maar ook wat schel en vermoeiend. lage tonen zijn strak voor zover aanwezig. Die tweede zijn relaxter maar ik mis de ruimtelijkheid, het blijft veel meer aan de speaker kleven. lage tonen lopen iets verder door maar ik ervaar ze niet als mooi. Ik zoek dus iets daartussen. Ik zit recencies te lezen en kom bij b&W 685, dynaudio, monitor audio bronze, focal. en dan allemaal de betaalbare reeks of tweede hands. En monitor en geen vloerstaanders. En dat moet op een sugden a28 mkii zie hier mijn uitgangspunten. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Hoi Mart, Wanneer je iets zoekt tussen Studio de Schop (zeer layd-back en warm) en de JMLabs (Wat fel en forward) zou je eens moeten gaan luisteren naar (tweedehands) Dali, Impulse, Totem of Audio Physic. B&W klinkt haast het zelfde als Studio de Schop, maar dan met een boemeriger laag, Dynaudio is heel dynamisch (wat te naar mijn smaak, en idee wat jij zoekt) en Monitor Audio is erg fel (geeft snel luistermoeheid). Focal is van de zelfde makers als JMLabs, maar dan meer hifi-gericht. Klinkt wat rustiger, maar wel met meer detail. Dat is dus ook een goede optie om eens te gaan beluisteren. Wanneer je jong tweedehands of demo koopt heb je met speakers eigenlijk weinig risico's. Wanneer er iets mis mee is hoor je dat vrij snel, en ingedeukte/verkreukelde units zijn met de ogen gewoon goed te zien. Je bent alleen een hoop geld minder kwijt dan wanneer je nieuw koopt, en het aanbod is op dit moment behoorlijk uitgebreid. Mvg, Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 november 2009 Report Share Posted 20 november 2009 Dank Miracle voor je antwoord. In het artikel van stereophile merkt de recencent in eerste instantie op dat hij bij de jmlab micron tekortkomingen hoort en later bij de jmlab micron carat al die tekortkomingen weg zijn en hij de speakers bejubeld. verschil is de tweeter. Maar misschien zoals je aangeeft ook het filter. Ik heb twee paar speakers: die van jmlab dus en climax van studio de schop. Die eerste zijn zeer dynamisch, zeer ruimtelijk, los van de speaker maar ook wat schel en vermoeiend. lage tonen zijn strak voor zover aanwezig. Die tweede zijn relaxter maar ik mis de ruimtelijkheid, het blijft veel meer aan de speaker kleven. lage tonen lopen iets verder door maar ik ervaar ze niet als mooi. Ik zoek dus iets daartussen. Ik zit recencies te lezen en kom bij b&W 685, dynaudio, monitor audio bronze, focal. en dan allemaal de betaalbare reeks of tweede hands. En monitor en geen vloerstaanders. En dat moet op een sugden a28 mkii zie hier mijn uitgangspunten. Mart Als je ooit van de Climax af wilt heb ik mischien wel intresse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 21 november 2009 Author Report Share Posted 21 november 2009 zeer bedankt voor je advies Miracle, Wanneer je iets zoekt tussen Studio de Schop (zeer layd-back en warm) en de JMLabs (Wat fel en forward) zou je eens moeten gaan luisteren naar (tweedehands) Dali, Impulse, Totem of Audio Physic. De merken die je noemt zijn toch veelal vloerstaanders, en dat jmlab en focal dezelfde zijn is mij bekend. Het idee was waarschijnlijk dat speakerfabrikant focal ook kasten ging bouwen onder het label jmlab. de eerste reeks was o.a. de micron, de laureate, en de prodige. allemaal monitors. ik heb er toen veel beluisterd, ook andere merken, maar de micron was de meest ruimtelijke en analytische en daar viel ik toen voor. Bij de andere had ik toch het idee naar een kast te luisteren. @duck twacey zelfbouw is niets voor mij, ik zou nog wel een kast in elkaar kunnen zetten, maar solderen gaat niet lukken. en als ik dan moet snappen wat al die grafieken voorstellen haak ik echt af. Mart, Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 24 november 2009 Author Report Share Posted 24 november 2009 Als je ooit van de Climax af wilt heb ik mischien wel intresse. ze staan regelmatig op marktplaats. Ik heb de inrichting weer terug veranderd. Ze staan nu weer voor een muur en niet meer voor een raam met radiator eronder en dat scheelt kilometers. En als er toch nieuwe komen dan schuiven deze door en dan hou ik aan de andere kant een paar ruim 15 jaar oude celestions over. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Welk type? Celestion heeft wat decenia terug een aantal mooie LS gemaakt (meen de SL600 en SL6000) Ze hadden wel een stabiele versterker nodig meen ik me te herinneren Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 24 november 2009 Author Report Share Posted 24 november 2009 verzamelaar? celestion 5 staat nu op de slaapkamer met een nad setje. eigenlijk geen idee hoe ze met de sugden zouden klinken. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Nee hoor. las gewoon het tijdschrift A&T dat in die tijd beroemd was en die Celestion modellen als referentie plaatsen. Helaas is zoiets (het tijdschrift) er niet meer. Aan de ander kant in deze tijd zou dat concept toch niet meer werken, Deze dus Een treedje lager dan de SL6(00(0)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 Welk type? Celestion heeft wat decenia terug een aantal mooie LS gemaakt (meen de SL600 en SL6000) Ze hadden wel een stabiele versterker nodig meen ik me te herinneren dit was een topontwerp. ooit bij stafhorst beluisterd en was echt zeer indrukwekkend op een positieve manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 26 november 2009 Author Report Share Posted 26 november 2009 De 5 is zeker geen topper, niet echt sprankelend. ik heb nog even naar recensies gezocht en kwam er een tegen waarbij deze werd vergeleken met de 3. De drie was volgens de recensent een topper waar deze 5 niet tegen op kon. (ik zag dat de mijne inmiddels ook ingescheurde rubber randen heeft.) Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 De SL6(00) of 6000 had een redement van iets van 82 db/w/m. Er moest dus wel wat sap doorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 november 2009 Report Share Posted 28 november 2009 Toentertijd werd wel gezegd dat Celestion met de meest geavanceerde units nog niet een goed (d.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts