Jump to content

Buizenversterker uit de kast gehaald

Tuby
 Share

Recommended Posts

13 jaar geleden heb ik een buizenversterker ontworpen en gebouwd.

Door omstandigheden eigenlijk nooit volledig "getuned". (heeft zelfs nooit in de woonkamer gestaan) Nu heb ik alles weer eens opgebouwd en het ding klinkt redelijk. Echter stemmen klinken wat geknepen. Verder vindt ik het geluid wat vreemd, moelijk te omschrijven, vooral als ik er popmuziek op draai. (een beetje alsof alles in elkaar overloopt)

Klassiek klinkt perfect, heel gedetailleerd, goede plaatsing van instrumenten...maar ik draai meer dan klassiek.

Voor de volledigheid (tis 13 jaar oud)

CD speler Marantz CD10

Versterker 2 mono blokken met eigen voeding, buizengelijkrichter, Audio Innovations UGT, 2 x 6550 (KT88) Push-Pull. Alle C's in de signaalweg zijn Jensen papier in olie.

Geen idee welke phasedraaier er nu in zit, heb ge-expirimenteerd met diverse.

Metingen kan ik me nog herrinneren, vlak (-3dB) 30Hz- 150kHz (geen idee of er tegenkoppeling inzit)

Speakers: Thiel 0.5

Is dit iets wat aan het merk buizen kan liggen, of tegenkoppeling, of de gebruikte fasedraaier. (of aan alles ;-( )

Of zijn het mijn oren...

Tuby

13 jaar geleden heb ik een buizenversterker ontworpen en gebouwd.

Is dit iets wat aan het merk buizen kan liggen, of tegenkoppeling, of de gebruikte fasedraaier. (of aan alles ;-( )

Of zijn het mijn oren...

Tuby

Je hebt hem zelf ontworpen en gebouwd.

Als iemand het moet weten ben je het zelf.

succes

Leuk, Tuby! Er zijn hier een paar buizen-experts aan boord, dus dat moet goed komen... Welke merk was het pakket en wat voor soort model?

Hi,

Het was geen pakket, ik heb de versterker zelf berekend en gebouwd. (Ieder mono blok weegt zo'n 15 a 20 kilo geloof ik....., hij is een pak zwaarder dan mijn CD speler, en die weegt 16kg)

Hoop dat de buizenexperts wat kunnen helpen...

Guest kikkervisje
Hoop dat de buizen experts wat kunnen helpen...

Kan je beter naar het zelfbouw forum gaan HEAR zijn het toch vooral "zakelijke buizen bouwers" . ;):)

Wel vriendelijk maar wel zakelijk.

Hoop dat de buizen experts wat kunnen helpen...

Kan je beter naar het zelfbouw forum gaan HEAR zijn het toch vooral "zakelijke buizen bouwers" . ;):)

Ik ben niet zakelijk! Nog niet.. :rolleyes::P

Op zelfbouwaudio zitten idd een aantal zeer kundige buizenbouwers. Doet me denken aan een vergelijkbaar probleem wat daar ter sprake kwam: heb je hem wel eens met andere speakers geprobeerd? Thiel hebben de reputatie nogal hoge eisen aan de versterking te stellen. Ik heb zelf echter geen idee of dat voor de 0.5 opgaat..

Raar ook dat het met klassiek wel goed gaat :huh:

Wat mij eerlijk gezegd een beetje verbaast: je hebt hem zelf ontworpen en gebouwd, daar is dus wel enige kennis voor nodig.

En nu vraag je hier of het probleem wat er mogelijk zou kunnen zijn (of niet!) aan de fasedraaier (je weet niet meer welke) kan liggen, of aan de tegenkoppeling die er mogelijk wel of niet inzit.... :confused:

Ik wil niet pretenderen dat ik een geweldige kennis heb of een fantastisch geheugen, maar ik kan me van vrijwel alle bouwsels die ik ooit heb gemaakt nog wel herinneren hoe ze grofweg in elkaar zaten.

Geef om te beginnen het schema eens, dan kunnen we kijken of daar gekke dingen inzitten.

Wat zijn de driverbuizen, wat zit er in de voeding, heb je een foto van het inwendige?

En omdat ze zakelijk bezig zijn in audio zullen/kunnen ze geen antwoord geven op vragen?

Of denk je dat ze stiekem via PM een 0900-nummer geven waar de vragensteller a 1.30 euro/minuut zijn vragen kwijt kan?

Donder toch een keer op met die kutopmerkingen jongen. :angry:

Als je nou per se wilt dat alle mensen met kennis hier niet meer posten, dan is dit de manier om dat voor elkaar te krijgen.

Nog even een aanvulling voor de goede orde: ik werk NIET voor particulieren, alleen voor bedrijven.

De enkele particulier die ik nu nog wel doe, is omdat die afspraken al heel lang stonden en ik me daaraan wil houden.

Ik heb GEEN ENKEL BELANG bij dit forum of welk ander forum dan ook om "klantjes te winnen" of om "mensen mijn winkeltje (werkplaats in dit geval, ik verkoop niets) in te lokken" .

Ik ken genoeg mensen die professioneel bezig zijn in audio die hier en elders niet meer posten vanwege dit soort dom gezeik en aantijgingen.

Kan het niet in je opkomen dat iemand die professioneel in de audio werkt hier gewoon voor zijn plezier komt en vanuit zijn ervaring anderen kan en wil helpen met eventuele problemen?

Hell, graag zelfs, ik heb niet eens tijd om mijn werk af te krijgen dus op extra klussen zit ik niet te wachten.

Als iemand zelf zijn probleem op kan lossen met wat hulp van hier, des te beter.

Maar misschien is het wel het oude liedje van de waard en zijn gasten?

Guest kikkervisje
Het probleem zit niet bij de "opmerkingenmakers", maar bij de "opdeteentjesgetrapten".

:)

Dank je Hans, snap niet waarom KT 88 zo uit zijn slof moet schieten, afijn zal er wel bij horen.

Helaas zal ik wat "reverse engineering"moeten toepassen op mijn versterkers. De floppy waarop ik mijn schema's en berekeningen had staan is niet meer leesbaar.

Ik heb diverse fase draaiers geprobeerd destijds, weet alleen niet meer welke er nu in zit.

Een schema wat ik op papier heb toont Qua buizen een GE 12AX7-WA als fasedraaier (floating paraphase)

dan nog een extra dubbeltriode (Sylvana 6SN7GTA) om de GE 6550's aan te sturen. De fasedraaier leverde niet genoeg.

Ik zie geen tegenkoppeling op mijn schema. Ik weet niet of dat strookt met de bandbreedte die ik mij herinner (30Hz-150kHz).

Versterker staat volledig in klasse A. Denk niet dat ik de 6550's in triode heb staan, aangezien dat een andere impedantie van de uitgangstrafo vereist.

Overigens denk ik niet dat mijn C's verlopen zijn. Mijn ervaring is dat die ongebruikt jaren goed blijven.

Het ontwerp is overigens van 1993, dus nog iets ouder dan 13 jaar. (de floppy ook :( )

Ik heb alle datasheets van de buizen nog als het goed is.....

Moet kennelijk eerst mijn plaatjes op het web zetten, en dan linken, rechtstreeks uploaden gaat niet..of ik mis iets....

Guest tubejack
Overigens denk ik niet dat mijn C's verlopen zijn. Mijn ervaring is dat die ongebruikt jaren goed blijven.

Mijn ervaring is anders, condensatoren gaan ook achteruit als ze NIET gebruikt worden.

Vooral Jensen komt erbij mij niet snel meer in, na een paar jaar gingen die dingen al lekken.

Maar wellicht dat de hedendaagse productie beter is? Geen idee....

Datasheets zijn aanwezig op het WWW.

Guest tubejack
Het probleem zit niet bij de "opmerkingenmakers", maar bij de "opdeteentjesgetrapten".

Dank je Hans, snap niet waarom KT 88 zo uit zijn slof moet schieten, afijn zal er wel bij horen.

Ik w

ik begrijp KT88 wel ja. dat ongefundeerde ge-insinueer .... ik zie niks anders dan enorme behulpzaamheid van de mensen die technisch begrijpen waar het over gaat. niemand die me na tips en hulp hier ooit met een berichtje benadert om er wat aan te verdienen.

toch groet

...... snap niet waarom KT 88 zo uit zijn slof moet schieten, afijn zal er wel bij horen.

Bijvoorbeeld omdat dit niet de eerste keer is dat er zo'n t@#$%^&*()(*&^%$#@ngopmerkingen gemaakt word op dit forum.

Niet iedereen is ervan gedient dat de "zakelijk" deelnemers iedere keer weer voor lul gezet worden.

Aan wie denk je dat je dit forum te danken hebt? Niet aan jou iig. ;)

Van wie hebben die zakelijke deelnemers te vreten? Toch ook gewoon van de mensen hear?

Ja, maar als hun dit forum niet opgezet hadden..... ;)

De gemiddelde trol hier heeft het lef niet om een forum op te zetten, laatstaan dat ze er geld aan spenderen. Nee, die komen liever een forum, wat door de zakelijk deelnemers is opgezet, verzieken met hun ziekelijke, als een tang op een varken rammende opmerkingen naar die zelfde zakelijk deelnemers.

Hierbij spreek ik de hoop uit dat degenen die dit forum opgezet hebben, en iedere keer weer die rotopmerkingen naar hun hoofd krijgen van de trollen, die trollen nu eens voor altijd het zwijgen op gaan leggen met een ban for life.