Guest KT88 Posted 22 november 2009 Report Share Posted 22 november 2009 Sorry Tuby voor het vervuilen van jouw topic met oud zeer. Het schema zal wel zoiets zijn: Met kleine variaties zoals kathodebias ipv. vast negatief, of triode ipv. UL, al dan niet een kathode ontkoppelcondensator hier of daar. Dit principe doet het altijd; tenzij je een (bedradings)fout hebt gemaakt of er inderdaad condensatoren aan het hemelen zijn zou het gewoon op alle fronten goed moeten gaan. Gezien de bandbreedte die je opgeeft verwacht ik wel dat er tegenkoppeling inzit, die AI trafo's halen geen 150 kHz. Hopelijk heb je hier iets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuby Posted 23 november 2009 Author Report Share Posted 23 november 2009 Betere plaatjes volgen vanavond GSM camera en in het donker werkt niet optimaal... even ge-edit en nieuwe pics opgeladen. Op design verdient het geen schoonheids prijs (dat is toch voor de professionals) maar functioneel en zwaar is ie. (250VA trafo en een 10H smoorspoel + UGT). Nu nog de sound goed krijgen. Geloof op het moment niet dat het een kwestie van C's is, krijg meer het idee van een design fout. Moet ik na 16 jaar toch de soldeerbout weer aanzetten. (ook die heeft al die tijd op zolder gestaan) Eerst maar eens het schema weer optekenen, zodat ik weet wat ik doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuby Posted 23 november 2009 Author Report Share Posted 23 november 2009 Sorry Tuby voor het vervuilen van jouw topic met oud zeer. Het schema zal wel zoiets zijn: Met kleine variaties zoals kathodebias ipv. vast negatief, of triode ipv. UL, al dan niet een kathode ontkoppelcondensator hier of daar. Dit principe doet het altijd; tenzij je een (bedradings)fout hebt gemaakt of er inderdaad condensatoren aan het hemelen zijn zou het gewoon op alle fronten goed moeten gaan. Gezien de bandbreedte die je opgeeft verwacht ik wel dat er tegenkoppeling inzit, die AI trafo's halen geen 150 kHz. Hopelijk heb je hier iets aan. Jouw schema komt aardig overeen met wat ik hier heb. Heb zo hier en daar wat al dan niet ontkoppelde kathodeweerstanden, en een iets andere configuratie van de paraphase. Echte schema zal ik uploaden, wanneer ik heb opgetekend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 november 2009 Report Share Posted 23 november 2009 Je hebt hem in iedergeval heel nettjes gebouwd Tuby ook mooi overzichtelijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 23 november 2009 Report Share Posted 23 november 2009 Dit heb ik ervan kunnen maken (minus de fasedraaier): Onderdelen met een vraagteken zijn me de waarden niet van duidelijk. Het is dus kathodebias, eindtrap omschakelbaar tussen triode en beam-tetrode. De roosterlekweerstanden van de 6550s zijn me wat aan de hoge kant, 330k kan omgekeerde roosterstroom veroorzaken en de buizen doen "weglopen" uit hun rustinstelling. Liever zie ik daar 150 k max. De koppelaars van driver naar eindbuizen lijken me iets van 1 uF te zijn, klopt dat? Dat is ook vrij groot, dan is er kans op blocking. Ook omdat de roosterleks al wat hoog in waarde zijn. 0.47 of zelfs 0.22 uF is daar voldoende. Nu leg je daar een heel laag kantelpunt neer en zit de bottleneck bij de UGTs, als je daar een wat hoger kantelpunt kiest krijgen die trafo's het niet zo voor hun kiezen vwb. laag-energie. De drivertrap zelf heeft een gemeenschappelijke kathodeweerstand, daar zou ik zelf liever gescheiden weerstanden van maken ivm. symmetrie. Eventueel ontkoppelen, dan heb je wat meer gain over voor evt. tegenkoppeling. Overall tegenkoppeling kan ik zo snel niet zien, of het moet die witte draad bovenin zijn maar dat lijkt me eerder een voedingslijntje naar de fasedraaier. Anodeweerstanden driver zijn 50 k (2 x 100k in parallel)? Mag wel iets lager mits Rk gescheiden en aangepast, dan kan de roosterlek van de eindbuizen zonder bezwaar ook lager. HTH, S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 november 2009 Report Share Posted 23 november 2009 En dat van een paar Foto's m'n petje af heer KT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 november 2009 Report Share Posted 23 november 2009 En dat van een paar Foto's m'n petje af heer KTDat noem je vakmanschap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuby Posted 24 november 2009 Author Report Share Posted 24 november 2009 Dit heb ik ervan kunnen maken (minus de fasedraaier): Onderdelen met een vraagteken zijn me de waarden niet van duidelijk. Het is dus kathodebias, eindtrap omschakelbaar tussen triode en beam-tetrode. De roosterlekweerstanden van de 6550s zijn me wat aan de hoge kant, 330k kan omgekeerde roosterstroom veroorzaken en de buizen doen "weglopen" uit hun rustinstelling. Liever zie ik daar 150 k max. De koppelaars van driver naar eindbuizen lijken me iets van 1 uF te zijn, klopt dat? Dat is ook vrij groot, dan is er kans op blocking. Ook omdat de roosterleks al wat hoog in waarde zijn. 0.47 of zelfs 0.22 uF is daar voldoende. Nu leg je daar een heel laag kantelpunt neer en zit de bottleneck bij de UGTs, als je daar een wat hoger kantelpunt kiest krijgen die trafo's het niet zo voor hun kiezen vwb. laag-energie. De drivertrap zelf heeft een gemeenschappelijke kathodeweerstand, daar zou ik zelf liever gescheiden weerstanden van maken ivm. symmetrie. Eventueel ontkoppelen, dan heb je wat meer gain over voor evt. tegenkoppeling. Overall tegenkoppeling kan ik zo snel niet zien, of het moet die witte draad bovenin zijn maar dat lijkt me eerder een voedingslijntje naar de fasedraaier. Anodeweerstanden driver zijn 50 k (2 x 100k in parallel)? Mag wel iets lager mits Rk gescheiden en aangepast, dan kan de roosterlek van de eindbuizen zonder bezwaar ook lager. HTH, S. WAUW..... Dat van een foto. I am impressed! Ik had geen tijd gisteravond om wat dingen na te lopen, moest een laptop repareren. Daar was ik om 2 uur mee klaar, en dat was me laat genoeg. Heb nog wel even naar overall tegenkoppeling gezocht, maar kon zo snel ook niets vinden. Maar ben met je eens dat 150kHz bandbreedte haal zonder tegenkoppeling erg goed zou wezen. Vanavond krijg ik wat meubilair. (m.a.w. akoestiek verbetering), dus echte reverse engineering zit er ook vanavond niet in. Wat interessant is om ook een paar metingen te doen zodat ik weer een idee krijg van de DC instellingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 november 2009 Report Share Posted 27 november 2009 En dat van een paar Foto's m'n petje af heer KTDat noem je vakmanschap. Het is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 november 2009 Report Share Posted 27 november 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 november 2009 Report Share Posted 27 november 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts