Jump to content

Welke Phono Pre aan te kopen

Langspeelplaat
 Share

Recommended Posts

Omdat ik toch al een tijd zit de klooien met de Phono module die in mijn Ma220 zit ben ik genoodzaakt op toch naar een externe te gaan kijken.

De ingebouwde print heb ik al door gebakken en een aantal onderdelen van vervangen. Dit heeft echter geen nut gehad op de brom en de ruis welke door mijn luidsprekers waar te nemen is.

Aangezien een nieuwe Interne print E90,- kost ga ik voor een losse Phono trap. Ik denk dat daarbij de prestaties een stuk hoger liggen. Ook is zal het fijn zijn als er MC Low elementen kunnen worden aangesloten.

Zelf kwam ik op deze 3 voorversterkers uit. Ik vroeg mij af of iemand ervaring had met de volgende versterkers.

1. Phono PP2

Voordeel : schijnt goed bekend te staan

Nadeel : Geen Low input MC elementen aansluitbaar

2. Musical Fidelity V LPS

Voordeel : lekker kleine behuizing & low input elementen aansluitbaar

Nadeel: Niet echt

3. Pro-Ject Phono Box II

Voordeel : Low MC,Hele hoge gain van 88 dB, beste Signaal ruis verhouding

Nadeel : het is een project

Ik nijg naar de Pro-ject omdat deze op papier verreweg het beste presteert. Vooral de hoge gain lijkt mij zeer handig om dat ik nogal eens op hoge volumes wil spelen. Heeft iemand ervaringen met een van de 3 pre's ?

Heet iemand nog een mooie tweedehands liggen graag PM

Element : Grado Gold MM (zal nog wel 1 jaar zo zijn)

Draaitafel : Thorens TD-147 (word een SL1210MKII)

Prijs : E100,-

Ik heb zo'n idee dat je je huiswerk niet echt goed gedaan hebt. De MF V LPS is echt de grootste van de 3 en m.i. ook klankmatig de beste (hier is trouwens ook nog aan te knutselen :rolleyes:;) )

De NAD PP2 is prima voor het geld en kan ook normale MC's aan met een output van 0.5mV (niveau Goldring Eroica LX). Ook een Benz Ace L zal gaan, al zou dat element behoorlijke overkill zijn voor de NAD PP2. Daarmee bedoel ik dat die Benz echt wel een betere phonotrap verdient dan de 3 uit je lijstje.

De Phonobox vind ik klankmatig erg zwak (smaken verschillen). Staar je niet blind op een gain van 88dB, want die heb je echt niet nodig. 67dB is voldoende om een MC met een output van 0,15mV (niveau Jan Allaerts Formula 1) op lijnniveau te krijgen (500mV)

Mijn kijk op jouw lijstje:

1] MF V-LPS

2] NAD PP2 (maar dan wel ff MM/MC schakelaar vervangen door een tuimelschakelaar)

3] Pro-Ject Phonobox

bedankt, Zal me eens laten voorlichten in de HiFi zaak.

kan natuurlijk ook een nieuwe Phono pint in mijn versterker zetten alleen over de telefoon klonken ze niet zo hoopvol dat dat echt significante verbetering zal gaan geven.

Ik overweeg ook even om tijdelijk een tweedehans PP1 op de kop te tikken. Het belangrijkste vind ik dat een trap lekker stil is op hoog volume

Ik zou de NAD PP2 of PP3 niet kopen. Ik heb de PP3 zelf gehad, maar vond het niks.

De Project zou ik ook niet kopen.

De MF LPS, de vorige dan, heb ik ook gehoord. Is van deze de beste. Maar ik zou het toch net een stapje hoger zoeken.

HPMD

Wat zal dat stapje hoger dan zijn. Het voornaamste waar ik naar ziek is dat ik die Brom in mijn trap kwijt ben. De printplaat is al doorbakken dus daar licht het waarschijnlijk niet aan. Ik vermoed een ontwerpfout in de versterker. Het zal wel leuk zijn om er op vooruit te gaan natuurlijk. Mijn verwachting is dat ik nog wel een tijd met de grado door ga spelen. Het hoeft niet per se perfect.

Ooit aan gedacht dat de brom ook door de TD-147 gegenereerd kan worden :blink::confused:

BTW, die TD-147 is een juweel. Ik snap je beweegreden om naar een SL-1210MK2 te kijken, maar ook hier vind ik de Thorens de draaitafel met de meeste potentie.

dat heb ik al reeds uitgezocht kijk maar op een ander forum met groene opdruk. Het licht echt in de print en dit komt waarschijnlijk door instraling van de trafo .

Een nieuwe print kopen hebt ik niet zo zin in omdat V.m geen garantie kon geven dat die ook niet zou brommen.

@SL-1210MK2 : Gewoon pure interesse.

ortofonmca761.jpg (netvoeding), of

maru_levinson-img600x450-1253107566ug1jje76172.jpg (batterijvoeding).

Ortofon MCA-76 en MCA-10. Alleen tweedehands verkrijgbaar. Als je erg veel mazzel hebt (bijvoorbeeld wanneer er een paar tegelijk op ebay worden aangeboden) kun je zo'n apparaatje redelijk goedkoop op de kop tikken. Zeer geschikt voor de beste (Ortofon, of kloons zoals EMT, Van den Hul, Breuer e.d.) low output / low impedance MC-elementen en nog steeds topperdetop!

Nee dat is er nog niet van gekomen. De print heb ik zelf een beetje proberen te pimpen alleen dit heeft niet zoveel uitgehaald. Sander denkt dat het gewoon aan de trafo licht. Een feit wat mij eigenlijk stug lijkt. Daarom lijkt mij het best om gewoon een losse te kopen mits ik daar op weergave kwaliteit op vooruit ga. Denk niet dat KT er een heeft voor 100euro...

Als iemand ook nog een goede tweedehans heeft liggen stuur een PM.

Heb trouwens ook eens via een Denon Pre geluisterd en die bromde ook op de Phono weergave als ie ook maar een beetje in de buurt van de vM kwam. Moet je nagaan hoe slecht die trafo is afgeschermd (lees niet)

Nee dat is er nog niet van gekomen. De print heb ik zelf een beetje proberen te pimpen alleen dit heeft niet zoveel uitgehaald. Sander denkt dat het gewoon aan de trafo licht en dus een ontwerp fout. Een feit wat mij eigenlijk stug lijkt. Daarom lijkt mij het best om gewoon een losse te kopen mits ik daar op weergave kwaliteit op vooruit ga. Denk niet dat KT er een heeft voor 100euro...

Nee, dat heeft Sander niet gezegd.

Sander heeft gezegd dat door de plaats waar het printje zich bevindt, de transformator met zijn veld instraalt op dat printje en derhalve geen electronische ontwerpfout is.

vM geeft dat zelf ook al toe in hun reacties naar jou toe toen je om een nieuw printje vroeg. Zij kunnen ook niet garanderen dat dat bromvrij gaat werken.

Een losse phono pre, die bovenop de vM versterker zou worden geplaatst, zou net zo hard brommen.

Verder heb je nog de mogelijkheid het printje zelf uit de versterker te halen en met een aparte voeding en kastje als losse phono pre te gebruiken.

Nee dat is er nog niet van gekomen. De print heb ik zelf een beetje proberen te pimpen alleen dit heeft niet zoveel uitgehaald. Sander denkt dat het gewoon aan de trafo licht en dus een ontwerp fout. Een feit wat mij eigenlijk stug lijkt. Daarom lijkt mij het best om gewoon een losse te kopen mits ik daar op weergave kwaliteit op vooruit ga. Denk niet dat KT er een heeft voor 100euro...

Nee, dat heeft Sander niet gezegd.

Sander heeft gezegd dat door de plaats waar het printje zich bevindt, de transformator met zijn veld instraalt op dat printje en derhalve geen electronische ontwerpfout is.

vM geeft dat zelf ook al toe in hun reacties naar jou toe toen je om een nieuw printje vroeg. Zij kunnen ook niet garanderen dat dat bromvrij gaat werken.

Een losse phono pre, die bovenop de vM versterker zou worden geplaatst, zou net zo hard brommen.

Verder heb je nog de mogelijkheid het printje zelf uit de versterker te halen en met een aparte voeding en kastje als losse phono pre te gebruiken.

Dit geeft roderik geconcludeerd na aanleiding van de door sander geconstateerde (mening) dat het aan de versterker licht, Heb het recht getrokken.

Mijn duits is niet helemaal 100% maar begrijp ik dat de reeds voorgebouwde versie in een kastje van de SUPA 2.0 MM-MC-s 170euro is. en E90,- als je deze zelf in elkaar zet.

Solderen kan altijd alleen wel naar voorbeeld en met beschrijving.

Zal morgen audioart nog even bellen of ik eens langs mag komen zetten. Wie weet geven ze mij de print layout van de Phono module zodat ik daar een kasje omheen kan knutselen. Zijn er ook bouwpakketten met buisjes.

Guest kikkervisje
Dynavox is het anders aardig gelukt voor Voor E115,-

De kwaliteit is natuurlijk wel in twijfel te trekken.

Die kwaliteit hoef je echt niet in twijfel te trekken want dit is n.l. een heel veel beter klinkende phono-pre als die welke jij voorgaand genoemd hebt.

Kan Bruin het trekken ? ( kan je het betalen ) Wel ga er maar voor!

Heeft u ervaring met die Prul ?

Wat ik erg wantrouwig vind is dat je er geen Ground op kan aansluiten. Dit terwijl de Draaitafel daar natuurlijk wel over beschikt. Dat moet toch enorm gaan brommen ?

dynavox_TPR-2_back.jpg

Trouwens wel leuk als je een voorversterker hebt. Echter zal ik de Cd-speler gewoon aansluiten op de van medevoort.

Guest kikkervisje
Heeft u ervaring met die Prul ?

Wat ik erg wantrouwig vind is dat je er geen Ground op kan aansluiten. Dit terwijl de Draaitafel daar natuurlijk wel over beschikt. Dat moet toch enorm gaan brommen ?

dynavox_TPR-2_back.jpg

Van mij mag je het een prul noemen de mijne klinkt anders heel goed en heeft wel degelijk een ground aansluiting.

Google eens op de Duitse fora daar is men zelfs aan het up-graden gegaan... :)