Jump to content

netfilter of netfilter

mart
 Share

Recommended Posts

beetje flauwekul, dat voorbeeld van 240 Volt.

Accu's leveren natuurlijk gelijkspanning.

En ik noemde het, omdat er nergens een ideale sinus in het net te vinden is. Ook niet op het platteland.

Kortom je kunt die trafo uit je versterker slopen en rechtreeks de eindversterker trap aansturen (zal wel ergens tussen 40-70 V DC werken).

Dat is niet gek je hebt dan nog maar 6 accu's nodig moet kunnen toch?

ja lijkt uiterlijk dezelfde, geen idee wat de verschillen zijn met de andere type aanduidingen.

maar als ik jullie discussie zo volg vraag ik me af ik het wel moet doen. Ik woon niet temidden van stroomtrekkende fabrieken, liften, tramrails, kantoren en wat al niet, en zoals al eerder gezegt op zo'n 15 meter van het plaatselijke trafo huisje. Hoe kom ik er achter of ik schone stroom heb. (groen is ie al)

De rust in het geluid 's avonds kan natuurlijk ook gewoon een lagere achtergrond niveau zijn. geluiden van buiten en buren e.d. Hoewel dat hier in het dorp ook reuze meevalt.

Mart

Ik heb wel eens mensen horen beweren dat een accu niet snel genoeg stroom kan leveren (bij pieken) of zoiets. Weet niet of dat klopt.

Een accu mag dan onvervuild zijn, de chemische reaktie die de stroom levert zorgt ook voor ruis..

Je ziet bij accuvoedingen idd wel eens een condensator voor als er 'snel' stroom geleverd moet worden ;) Maar dat heeft ook weer nadelen -die ik nu effe niet weet.

als je toch een filter wil proberen,dan zou ik voor een scheidingstrafo gaan ;)

deze kunnen heel mooi werken als je je pre en je bronnen er op aansluit!

een echt stille is wel prijzig.

Helemaal mijn idee, scheidingstrafo's op al je bronnen doet veel goed.

Dat hoeft niet duur te zijn, een 300VA Block, ingegoten scheidingstrafo kost euro of 35,- (farnell). Zijn ook stil (ik hoor ze nooit en heb er nu 4).

Is ook fijn om de storing van bv. een TV-decoder uit je net te houden (een scheidingstrafo filtert 2 kanten op).

En als je veel verschil merkt als je een exotische stroomkabel aansluit moet je eens een scheidingstrafo proberen, kan je maar zo veel euwri besparen.

my 2 cents

edit: artikel met duidelijke plaatjes http://www.sacthailand.com/Transformer_Blitz.html

Ik heb wel eens mensen horen beweren dat een accu niet snel genoeg stroom kan leveren (bij pieken) of zoiets. Weet niet of dat klopt.

Een accu mag dan onvervuild zijn, de chemische reaktie die de stroom levert zorgt ook voor ruis..

Je ziet bij accuvoedingen idd wel eens een condensator voor als er 'snel' stroom geleverd moet worden ;) Maar dat heeft ook weer nadelen -die ik nu effe niet weet.

mischien loop jij ook op accu's....kom ej wat traag op gang.

steek je fikke effe in de WCD dan schiet het je wel weer te binnen die voor en nadelen :P

Seriefilters, parallelfilters, scheidingstrafo's en regenerators. dan nog de verschillende soorten kabels, Dik, dun afgeschermd of juist niet. Stekkers en stekkerdozen in verschillende kwaliteiten en speciale zekeringen. En dan de apparte netgroepen met al dan niet afgeschermde kabels. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt het kopen om de stroom te ontdoen van z'n vervuiling. Afgelopen woensdag zag ik op de PS audio "powerplant" dat deze de spanning binnen enkele volts keurig op niveau brengt en bovendien de vervorming van de sinus keurig repareerd.

Wat het allemaal brengt... ?? Ik heb verschillende dingen geprobeerd hieronder mijn bevindingen.

1. Parallelfilters:

Helpen een klein beetje tegen HF vervuiling, horen doe ik het nauwelijks. Er staat nu een parallel filter op m'n bronnen omdat het nu eenmaal in m'n stekkerblok zit.

2. Seriefilters:

Werken al weer wat beter, maar maken dat het allemaal wat saaier gaat klinken. In mijn stekkerblok zitten drie stopcontacten met een dergelijk filter. Ik gebruik die nu niet meer.

3. Scheidingstrafo's:

Daar heb je twee typen in. N.l. gebalanceerd en rechttoerechtaan. Een gewone scheidingstrafo (3500 VA) heb ik lange tijd op m'n bronnen gehad. De eindversterkers lagen er al vrij snel vanaf. Die werden er n.l. ook al redelijk saai van, ondanks het gigantische vermogen van de trafo. Nu heb ik een veel kleinere scheidingstrafo, maar w

Ik bedoel een ideale 50 Hz Sinus. Die bestaat, in ideale zin, alleen op papier. In de praktijk krijg je er een paar harmonischen gratis en voor niets bij erbij. Om maar niet te spreken over DC componenten. <_<

Waar haal jij die 'wijsheid' vandaan?

Kijk eens, prachtig 50Hz:

frequency.png

...en nou gaan we natuurlijk zeuren over die 25-duizendste Hertz afwijking... <_<

Harmonischen (stromen) heb je alleen met niet-lineaire belastingen. Die stromen kunnen (als ze groot genoeg zijn) wel de spanning vervuilen, maar die vervuiling is voor consumentenelektronica allemaal wel genormeerd. Valt allemaal wel wat mee. Of je moet bij een kantorenpark wonen of zo. DC-componenten ken ik alleen als subtransient verschijnsel bij kortsluitingen...

DC-componenten ken ik alleen als subtransient verschijnsel bij kortsluitingen...

Nou, ga maar eens meten dan hoeveel DC spanning er uit je 230 WCD komt.

De DC componenten ontstaan door a-symmetrische belastingen op het net.

enkele tientallen millivolts is al voldoende om er last van te hebben (trafo's hebben er last van, de kern gaat trillen)

En ik bedoel dat de ideale 50 Hz sinus, alleen op papier bestaat, net zoals de ideale spanningsbron, en de ideale stroombron ook alleen op papier bestaan.

DC-componenten ken ik alleen als subtransient verschijnsel bij kortsluitingen...

Nou, ga maar eens meten dan hoeveel DC spanning er uit je 230 WCD komt.

Gedaan... Het blijkt te fluctueren, tussen ongeveer 0 en -30mV. Dat fluctueren mij doet vermoeden dat het moeilijk/niet meetbaar is voor mijn multimeter (op de 200mV-stand, met een resolutie van 100uV). Vooral ook omdat, als ik de polen omkeer, de meter nog steeds een negatieve spanning (0 tot -30mV) aangeeft. Als er werkelijk een DC-spanning op het net zou staan (hier), dan zou de waarde toch op z'n minst in 0 tot +30mV moeten veranderen...

Wisselspanning is netjes 230V. Lijkt mij een heel gezonde situatie dus... Rare fouten in het net daargelaten, lijkt het mij uitgesloten dat er DC spanning uit je stopcontact komt...

Henrie,

Kijk, valt er toch nog wat te leren voor je <_<

Gelukkig wel. Ik moet nog vele jaren werken. Als ik nu alles al wist, zouden het wel erg saaie jaren worden...

Ik zie dat er daar wordt gezegd: 'DC is het verschil dat overblijft als je de waarde van beide sinushelften van elkaar aftrekt.' Met andere woorden, de sinus wordt opgetild. Er wordt alleen niet verteld hoe die DC dan op het net komt. En daar ben ik nou net erg benieuwd naar...

Henrie,

Gelukkig wel. Ik moet nog vele jaren werken. Als ik nu alles al wist, zouden het wel erg saaie jaren worden...

Ik zie dat er daar wordt gezegd: 'DC is het verschil dat overblijft als je de waarde van beide sinushelften van elkaar aftrekt.' Met andere woorden, de sinus wordt opgetild. Er wordt alleen niet verteld hoe die DC dan op het net komt. En daar ben ik nou net erg benieuwd naar...

Als ik het goed begrijp gaat dit zo:

als je 2 amplitudes ( A-SYMMETRISCHE belasting, dus de positieve helft van de periode is groter/kleiner dan de negatieve periode) van elkaar aftrekt blijft er iets over he. En dat wat overblijft, zit boven

Henrie,

Als ik het goed begrijp gaat dit zo:

als je 2 amplitudes ( A-SYMMETRISCHE belasting, dus de positieve helft van de periode is groter/kleiner dan de negatieve periode) van elkaar aftrekt blijft er iets over he. En dat wat overblijft, zit boven

Toen ik nog geen DC blocker gebruikte, kon ik aan mijn voedingstrafo van de versterker (bij ingeschakelde versterker met uitgeschakelde hoogspanning, dus wanneer ik niet naar muziek luisterde), horen wanneer de machine overging van "weken" naar "wassen" (draaien vd trommel). Het starten van de motor is nogal a-symetrisch, blijkbaar.

Toen ik nog geen DC blocker gebruikte, kon ik aan mijn voedingstrafo van de versterker (bij ingeschakelde versterker met uitgeschakelde hoogspanning, dus wanneer ik niet naar muziek luisterde), horen wanneer de machine overging van "weken" naar "wassen" (draaien vd trommel). Het starten van de motor is nogal a-symetrisch, blijkbaar.

Volgens mij bedoel jij met asymmetrisch wat anders dan ik. Wat er doorgaans met asymmetrische belastingen bedoeld wordt, is alle belastingen die de 3 fasen niet alle 3 gelijk belasten. Aangezien huishoudelijke apparatuur altijd op 1 fase + nul werkt, zijn dat dus allemaal asymmetrische belastingen...

Dat het starten van een motor van een wasmachine (maar ook die van de pomp van een koelkast of vriezer) storing kan veroorzaken, dan is bekend. Soms kun je dat ook uit je speakers horen...

Zelfs al staat die wasmachiene op een andere fase, maar op de zelfde aarde is dat hoorbaar op je speakers. Ook wanneer de versterkers enkel op "opwarmen", "mute", "standby" of "uitgeschakelde hoogspanning" (of hoe je dat ook wilt noemen) staat.

Vooral wanneer de motor van de trommel moet gaan werken is dat hoorbaar over de speakers.

DC op het net is niets anders dan 2e harmonische, wat je al met een ouwe haardroger kunt bereiken (die dingen met een diode erin).

De spanningsval over de (lange) leidingen doet de rest.

Had het net een Ri van echt NUL ohm, dan was er geen probleem. Maar zo simpel ligt het dus niet.

Menig ringkern staat te grommen vanwege enkele honderden millivolts aan DC. En daarvoor hoef je echt niet in de stad of op een industrie-terrein te wonen......

Nou ik weet niet wat jullie ervaren maar ik hoor geen schakelploppen of invloeden van allerlei witgoed over mijn speakers. Die zijn doodstil. Dat heeft dan ook alles te maken met de kwaliteit van de voedingsschakeling in mijn apparatuur, en die lijkt me dan ook prima.

Ik hoor alleen het brommen van een trafo wat door DC wordt veroorzaakt. Daarvoor heb ik destijds een DC blocker gemaakt en was dit probleem opgelost.

Als ik Henrie goed kon volgen, begreep hij niet hoe dit kon ontstaan. En ik denk, dat we dat nu wel duidelijk hebben.

@KT88 fijn dat je er even was ^_^

ik zie op marktplaats netfilters als een los doosje voor een paar tientjes en netfilters in een stekkerblok. Zit daar verschil in?

Of kan ik achter een los netfilter gewoon een simpel stekkerblok plaatsen?

Of is bijvoorbeeld zo'n monster stekkerdoos met ingebouwd filter beter?

Mart

Het beste is geen filter dus stekkerblok zonder filter. ;)

x 2

zo min mogelijk rommel geeft bij mij het beste resultaat.

( waarom draai je dan zulke muziek hoor ik jullie denken) :lol:

Nou, dat laatste was inderdaad het eerste dat er bij mij opkwam ;-)

Het beste is geen filter dus stekkerblok zonder filter. ;)

Lekker kort door de bocht weer...

Zou het heel misschien niet zo kunnen zijn dat dat per situatie verschilt?

Ik wil wel een grote bocht nemen als ik je er een plezier mee doe.

Maar ik blijf bij de stelling geen filter is het beste filter. ;)

Nee, schone stroom is de beste stroom. Accu's dus.

Of direct DC voeden vanuit zonnepanelen. Schoner kan bijna niet. Kan je alleen 's avonds geen muziek luisteren....

beetje flauwekul, dat voorbeeld van 240 Volt.

Accu's leveren natuurlijk gelijkspanning.

En ik noemde het, omdat er nergens een ideale sinus in het net te vinden is. Ook niet op het platteland.

Een goed ontworpen voeding heeft geen ideale sinus nodig, dus dat scheelt weer. Het wordt anders als die sinus vreselijk is vervuild met rommel.

Ik heb ooit eens naast een zendamateur gewoond die zijn eigen zenders bouwde, zonder voldoende kennis van zaken. Als hij 's avonds de boel aanzette bleef er voor mij slecht een gigantische brom over dat de muziek zelfs overstemde via de Pioneer versterker die ik toen had. Later een Quad 606 gekocht en nergens meer last van gehad.

Ik weet niet of dit relevant is voor dit topic, maar sinds kort heb ik de PS audio Powerplant Premier in mijn set. Alles is erop aangesloten, ook de eindversterkers. Het is een stroom regenerator en filter tegelijk.

Hij meet bepaalde waardes die erin komen en ook de output. Dit lees ik gemiddeld af:

Inkomende stroom 214-225 Volt (sterk wisselend)

Uitgaande stroom constant 230 Volt

THD (total harmonic distortion?) inkomend 1,0-2,0% (sterk wisselend)

THD output 0,3-0,9% (wisselend)

Alle gegevens kun je niet tegelijkertijd zien, steeds 1 waarde is zichtbaar.

Werkt het?

Naar mijn idee klinkt het ruimtelijker, is er meer detaillering en dat gaat niet ten koste van de dynamiek. ook het laag klinkt meer gecontroleerd/strakker.

Ben natuurlijk ook nog behoorlijk onder de indruk van de nieuwe eindversterkers, dus dat kan een rol spelen in mijn waarneming. Ga van de week weer eens een paar dagen zonder PS spelen voor een definitief oordeel.