buizenbart Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 L.S. Ik heb een cassettedeck met instelbare bias. Helaas doet ie dat niet automatisch zoals het vorige deck, en nou weet ik dus niet echt hoe je dat optimaal instelt. Ik heb froeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 7 december 2009 Report Share Posted 7 december 2009 rechter en linker kanaal moeten apart gedaan worden. Neem een cd met testtonen (of een toongenerator). neem-op een toon van 400 Hz op -20 dB EERST de rec-level instellen: Hij moet bij opname en afspelen precies op -20 dB komen. Te hard? rec-level verlagen. Zacht?: verhogen. Dit proces voorafgaand aan de bias-procedure doen. Bias: neem-op een toon van 400 Hz op -20 dB idem van 10 kHz Speel ze een voor een af; indien ze gelijk zijn op de meters ben je klaar. Als de 10 kHz harder is, verhoog je de bias, of als hij zachter is, dan verlaag je hem. Even uitproberen, noteer de beginstand van de biasregelaar. Ga daarna verder met het andere kanaal. De nauwkeurigheid staat of valt met de nauwkeurigheid van de meters. Altijd achteraf testen door een muziekje op te nemen. De toonbalans van de opname moet dan ongeveer gelijk zijn aan dat van het origineel. Oh en als je klaar bent, blijf dan bij datzelfde merk tape! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 december 2009 Author Report Share Posted 7 december 2009 Ik was teleurgesteld dat er niemand reageerde, maar uiteindelijk is dit topic toch nog opgediept! Hartelijk dank, hier kan ik wat mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2009 Report Share Posted 7 december 2009 buizenbart said: Ik was teleurgesteld dat er niemand reageerde, maar uiteindelijk is dit topic toch nog opgediept! Hartelijk dank, hier kan ik wat mee De truck van Ark is idd de juiste. De responsie op 400Hz (of 1kHz) en 10kHz moet gelijk zijn. Je kunt het ook met je PC kaart doen en e.o.a. audio testprogje zoals ARTA Je stopt dan roze ruis in je cassetedeck in en kijkt met de oktaafband RTA naar de responsie. Werkt eigenlijk alleen goed met een deck met gescheiden opname en weergave koppen zodat je direct het opgenomene kunt monitoren. Oh ja, zorg dat Dolby ruisonderdrukking uit staat. Alternatief is met de sinus generator van ARTA een dual sinus te generen (400Hz en 10 kHz op -10 dB) en met de RTA de respons te bekijken. Gaat i.i.g. veel nauwkeuriger dan met je VU meters. B.t.w. De gratis uitprobeerversie van ARTA is volledig functioneel, alleen kun je niet saven maar dat hoef je voor een dergelijke meting ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts