markus Posted 27 november 2009 Report Share Posted 27 november 2009 Beste mensen, Ik ben op zoek naar een passende step up trafo voor mijn phonotrap. Sinds kort heb ik een Audio Note M3 met phonotrap (MM) aangesloten op een Audio Innovations First. Je zou denken neem er een van Audio Note. Groot probleem bij deze is dat de Step up van Audio Note mege plaats gevoelig is. Niet in de buurt van de versterker, kabels, platenspeler of anders wordt je getrakteerd op forse brom en allerlei bijgeluiden. Hier waarschuwt Audio Note ook voor op hun eigen site! Afijn nu op zoek naar een goed alternatief. Ik speel verder met een Thorens TD 124 Mk2 en Denon 103r element. Heeft iemand van jullie een suggestie wat een goed match zou kunnen zijn. Al vast bedankt voor jullie reactie. Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 november 2009 Report Share Posted 27 november 2009 Hoi markus, Je zou de Audionote in een gesloten koperen kast kunnen bouwen, dan heeft hij veel minder last van die instraling als de originele, maar heb je wel de mooiste step up trafo's die er te vinden zijn. Een andere mooie is die van SILK Phono-pre Supermalloy MC-step up transformer. Deze zitten in een alu kast, maar mede door de Nano Winding Technology die ze gebruiken voor de spoelen zijn ze veel minder gevoelig voor instraling. Kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 november 2009 Report Share Posted 28 november 2009 Die SAC silk-trafo's zijn inderdaad mooi, ik heb ze hier ook nog liggen en vroeger een tijdje gebruikt. Maar ook die zijn wel degelijk gevoelig voor magnetische inductie van grote transformatoren. Wat wil je ook, we hebben het over 0.25 mV gemiddeld bij de DL103R en als je daar 60 dB in spanning onder rekent (goed dynamisch bereik van een LP) zitten we op 0.25 uV! Elke storende factor daarbij, hoe gering ook, geeft brom. Het leuke van die dingen (ik heb de 220A trafo's) is dat je ze op verschillende manieren kunt schakelen en zelfs symmetrisch in vanaf het element! Nadeel v.e. trafo: je zit aan een vaste transformatieverhouding vast en daarmee ook aan een vaste afsluitimpedantie. Die Denons zien graag > 200 ohm, je zou dan de Ri van de MM stage moeten verhogen. Dat lijkt me niet onmogelijk, het zal de roosterlek zijn van de 1e buis van de AN. Die 220A trafo's kosten los overigens 299 euro bij de genoemde link. Een kastje en wat pluggen kun je zelf ook nog wel regelen lijkt me? Wat ook heel mooi schijnt te zijn (maar ik heb ze nog nooit gehoord of gehad) zijn de Tribute MC transformers van Pieter Treurniet. Volgens mij speelde Buizenbart daarmee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 november 2009 Report Share Posted 28 november 2009 De amorphe kern kobalt trafo's van Pieter Treurniet (www.tribute.nl) zijn idd erg mooi. Voordeel: Ze worden op maat gemaakt. Nadeel: je zou er wel eens lang op moeten wachten. Een andere top step-up die perfect bij je Denon past is de Denon AU320. Niet bepaald goedkoop en volgens mij nieuw niet meer te verkrijgen, maar het ding wordt regelmatig 2de hands aangeboden (Ebay + MP). Als ik me niet vergis, zit ie standaard in de eerste phonotrap van een Denon DRA-2000Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Het leuke van die dingen (ik heb de 220A trafo's) is dat je ze op verschillende manieren kunt schakelen en zelfs symmetrisch in vanaf het element!Nadeel v.e. trafo: je zit aan een vaste transformatieverhouding vast en daarmee ook aan een vaste afsluitimpedantie. Het kan best zijn dat ik het verhaal bij Menno's MC-10 (pg 5) niet begrijp, maar hij stelt daar toch dat je de afsluitimpedantie binen een zekere marge wel degelijk kunt veranderen. Met het document van Menno in de hand kom ik toch steeds meer tot de overtuiging dat het matchen van MC en stepup geen toeval/voodoo hoeft te zijn als je maar de juiste parameters van beide componenten kent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Wat ook heel mooi schijnt te zijn (maar ik heb ze nog nooit gehoord of gehad) zijn de Tribute MC transformers van Pieter Treurniet.Volgens mij speelde Buizenbart daarmee. Je vergist je Ik heb wel MC, maar high output. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Het leuke van die dingen (ik heb de 220A trafo's) is dat je ze op verschillende manieren kunt schakelen en zelfs symmetrisch in vanaf het element!Nadeel v.e. trafo: je zit aan een vaste transformatieverhouding vast en daarmee ook aan een vaste afsluitimpedantie. Het kan best zijn dat ik het verhaal bij Menno's MC-10 (pg 5) niet begrijp, maar hij stelt daar toch dat je de afsluitimpedantie binen een zekere marge wel degelijk kunt veranderen. Met het document van Menno in de hand kom ik toch steeds meer tot de overtuiging dat het matchen van MC en stepup geen toeval/voodoo hoeft te zijn als je maar de juiste parameters van beide componenten kent. Menno, Menno, Menno.............er zijn meer mensen die er iets van afweten hoor. De transformatieverhouding ligt vast, en daarmee ook de afsluitimpedantie (of weerstand zo je wilt). Voor de argeloze gebruiker die geen soldeerbout heeft en geen electronicakennis heeft, ligt daarmee zijn afsluitimpedantie vast. Voor iedereen die WEL weet hoe het werkt, is er geen enkel probleem om de load aan te passen zodat het element de juiste afsluiting krijgt. Dat schrijf ik dan ook even eronder. Die Denons zien graag > 200 ohm, je zou dan de Ri van de MM stage moeten verhogen. Dat lijkt me niet onmogelijk, het zal de roosterlek zijn van de 1e buis van de AN. Niets voodoo bij, geen toevalstreffers of puur geluk maar simpel electronica. En Messias Menno heeft dat beslist niet uitgevonden, die is alleen maar een erg handige donder die oeroude en simpele wetmatigheden en regeltjes in (buizen) electronica brengt alsof hij het zelf allemaal bedacht heeft. Het evangelie van Menno. Zo. Dat zal me leren de dingen te kort en bondig te omschrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Duidelijke taal KT88 en zoals je het zegt is het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 En Messias Menno heeft dat beslist niet uitgevonden, die is alleen maar een erg handige donder die oeroude en simpele wetmatigheden en regeltjes in (buizen) electronica brengt alsof hij het zelf allemaal bedacht heeft. Het evangelie van Menno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Zo. Dat zal me leren de dingen te kort en bondig te omschrijven. Het frappante is dat er om de step up een waas van misterie hangt, X zou perfect harmonieren met Y maar zeker niet met de bijna identiek Z etc. Niks Guru Menno, maar het is toevallig het enige document dat ik ken dat er gewoon op in gaat. Ik denk dat je er b.v. op het forum van Audiogon, of waar de audio-mystici vandaag dan ook rondhangen, vrijwel niets over vindt en dat is heel jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Een andere top step-up die perfect bij je Denon past is de Denon AU320. Niet bepaald goedkoop en volgens mij nieuw niet meer te verkrijgen, maar het ding wordt regelmatig 2de hands aangeboden (Ebay + MP). Als ik me niet vergis, zit ie standaard in de eerste phonotrap van een Denon DRA-2000Z Ik heb in m'n werkkamerset nog een Denon AU 310 staan, die ik in de set gebruik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Zo. Dat zal me leren de dingen te kort en bondig te omschrijven. Het frappante is dat er om de step up een waas van misterie hangt, X zou perfect harmonieren met Y maar zeker niet met de bijna identiek Z etc. Niks Guru Menno, maar het is toevallig het enige document dat ik ken dat er gewoon op in gaat. Ik denk dat je er b.v. op het forum van Audiogon, of waar de audio-mystici vandaag dan ook rondhangen, vrijwel niets over vindt en dat is heel jammer. Sorry voor mijn ietwat narrige reply, maar ik zie erg veel Menno-voor en Menno-na terwijl al die wijsheid gewoon in de oude boeken staat. Iemand die zichzelf boven anderen plaatst, kan dat vrijwel altijd slechts doen door op de schouders van anderen te gaan staan. Bijv. wat ik eerder postte over schermroosters e.d. komt zo uit de oude boeken, daar neem ik geen credit voor. Het omzetten naar begrijpelijke taal is weer iets anders, dat is de gefrustreerde leraar in mij. Een waas van mysterie om de stepup transformer? Is mij nog nooit opgevallen, maar misschien behoor ik wel niet tot de doelgroep. Wat mij vaak ergert bij Menno c.s. is juist dat vleugje mystificatie terwijl daar geen enkele reden voor is. Ik doe op MC-gebied e.e.a. overigens liever met halfgeleiders, dat werkt even goed zoniet beter. Met wat zorg uiteraard. Dat is voor mij een leerproces dat letterlijk tot op de dag van vandaag doorgaat en het zal nog wel even zo blijven ook. Elke dag kom ik weer nieuwe dingen tegen (die wellicht allang door anderen zijn gevonden) maar het voordeel is dan wel dat ik de stof door en door begrijp en kan gebruiken. Da's het mooie van het leven.........blijven leren en openstaan. Anders was de lol er voor mij al lang afgeweest......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 (...) Wat mij vaak ergert bij Menno c.s. is juist dat vleugje mystificatie terwijl daar geen enkele reden voor is. (...) Beste KT88, Ja, r Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 (...) Wat mij vaak ergert bij Menno c.s. is juist dat vleugje mystificatie terwijl daar geen enkele reden voor is. (...) Beste KT88, Ja, r Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 [.......] c.s. is juist dat vleugje mystificatie terwijl daar geen enkele reden voor is. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Sorry voor mijn ietwat narrige reply, maar ik zie erg veel Menno-voor en Menno-na terwijl al die wijsheid gewoon in de oude boeken staat. Het is je vergeven en als je een link naar een even duidelijk verhaal weet, dan zal ik daar voortaan naar refereren. Een ander verhaal staat op 6moons en is m.i. slecht te volgen. Iemand die zichzelf boven anderen plaatst, kan dat vrijwel altijd slechts doen door op de schouders van anderen te gaan staan.Bijv. wat ik eerder postte over schermroosters e.d. komt zo uit de oude boeken, daar neem ik geen credit voor. vertel mij wat, dat weet ik als geen ander heb vaak genoeg als schouders gediend, zonder credits. Maar het m.i. ook het belangrijkste argument om patenten etc onmiddelijk af te schaffen, die zijn contraproductief en zelfs destructief (denk Polaroid fotografie), maar goed die discussie hoort hier niet thuis. 'k heb geen voorkeur voor trafo's, buizen en/of halfgeleiders in de phonosectie, ik gebruik alle mogelijke combinaties en ben daar tevreden mee. cheers Link to comment Share on other sites More sharing options...
markus Posted 30 november 2009 Author Report Share Posted 30 november 2009 Weet dat ik absoluut a-technisch ben..... . De behuizing van een Audio Note S2 is gemaakt van koper. Heeft het dan wel zin om er nog een behuizing van koper omheen te maken? Of moet ik het zien als een soort tweede bescherming? Inmiddels heb ik ook een Denon AU 320 in Nederland gevonden voor een schappelijke prijs. Maar hier volgt weer een volgend probleem. Stel dat ik nu een ander element in mijn arm wil, heb ik dan weer een andere step-up nodig? Zo langzamerhand denk ik wel eens dat ik gewoon een goed MM element moet nemen. Dan ben ik meteen van al dat gedoe af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coincidence Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Ik heb hier o.a. de Denon au-320 sut in gebruik. Dat is geen dure step-up trafo, ze zijn beslist niet zeldzaam. Dit is een trafo van gemiddelde kwaliteit, er kunnen 2 draaitafels op aangesloten worden. Er zijn ook 2 instellingen (3 ohm en 40 ohm). De meeste MC elementen moeten op 40 ohm (bijv. de Denon dl-103/dl-103R), bij 3 ohm wordt het veel te schel. Elementen zoals de Ortofon MC-10, MC-20, Kiseki moeten op 3 ohm. Wat betreft brom: bij gebruik van MC elementen die op 40 ohm aangesloten dienen te worden mag er eigenlijk geen brom hoorbaar zijn (veroorzaakt door de step-up trafo). bij gebruik van MC elementen die op 3 ohm aangesloten dienen te worden is het risico van brom wel hoog en moet je de sut goed positioneren ver van trafo's. Overigens pikken MC elementen die op 3 ohm aangesloten moeten worden zelf ook sneller een brom op. Verder heb ik hier nog een Dynavector DV6x, een Supex sdt-77, een Ortofon T-30, en nog een Ortofon T-30 liggen. Ik ben dus een fan van step-up trafo's. Last van "brom" heb ik eigenlijk niet. Het nadeel is dat je weer een extra interlink nodig hebt van sut naar MM pre-amp. Ook heb je weer meer aardedraadjes nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts