Jump to content

Wat is de domste audio actie van je???

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Dit is er een van mij.

Met schaamrood op mijn kaken moet ik zeggen dat de line terminal van mijn oude Luxman M-03 een keer is afgebroken. Tja, er boven hing een schilderij, ik was het aan het afstoffen waardoor het viel. Pats, boven op de pluggen. Dan breken ze wel af hoor! blink.gif

Maar ik heb al andere verhalen gehoord.....

Even weer lekker lachen om onze stomme streken.

Geen beter lijden dan zelfmedelijden.....

Groet,

Andre

Ooit eens een mooie modificatie gedaan aan een Philips cd-speler. Het analoge deel had ik voorzien van een aparte voeding met ringkerntrafo. Het werkte prima tot ik rook uit het laatje zag komen; het bevestigingsschroefje van de kap draaide net met de punt tussen de wikkelingen van de rinkerntrafo, wat een verbrande trafo opleverde.

Een erg bijzondere ervaring had een vriend van mij... omstreeks 1970.. na lang sparen had hij het eerste deel van z'n set bij elkaar en kocht een mooie Dual draaitafel. Zo een met een wat hogere stofkap die je aan de voorkant open kon klappen. Erg handig, maar naar wat we nu weten niet erg audiofiel..

Omdat de rest van van de set nog niet klaar was (zelfbouwversterker en luidsprekers) werd de draaitafel zorgvuldig onder het bed geparkeerd. Niks aan de hand.. totdat enkele weken later z'n broer nogal erg stevig op het bed ging zitten... KNAK.. mooie kap kapot... gelukkig was de rest van de draaitafel onbeschadigd.

Tja... daar hou je geen rekening mee... met op het bed ploffende broers... En zeker niet dat een bed ook kan doorveren... :rolleyes:

Het volgende is niets ernstigs, ook niets stuk gegaan maar op het ogenblik wel een hoop gevloek :D

Kreeg de tip om eens een bundeltje rietjes in de baspoort te stoppen.

Jullie raden het al, 1 van mn dochters vond de kleurtjes intrigerend en duwde de gehele bundel naar binnen. Mn monitors zijn 40 cm diep. Resultaat, woofer losschroeven, hopelijk was deze met de rand niet gelijmd. Rietjes eruit gehaald en terug toe.

Voor de rest, fingers cross, geen brokken gehad

Gr

Stef

Ik heb (nog niet zo lang geleden) per ongeluk de lade van m'n dvd-speler er bijna uitgeschopt. Ik had de lade openstaan omdat ik er een andere cd in wilde doen, maar was in de tussentijd even iets anders gaan doen. Toen liep ik voor m'n set langs, zonder erbij na te denken dat ik de lade nog open had staan. Dus die kreeg een opdonder, dvd-speler scheef in het meubel...

Gelukkig had de speler geen schade. Ik heb 'm even opengeschroefd en de lade, na wat wrikken weer recht gekregen. Speler aangezet en geprobeerd of de lade weer dicht wilde, en dat ging gelukkig goed...

Verder nooit ongelukken gehouden eigenlijk...

lade van mijn cd speler vastgelijmd :lol:

met sticker remover weer los gekregen.

foamrand van een 15"woofer met een kruiskop doorgeprikt.

Bij het afstellen van de naalddruk bij te Thorens arm deze niet vast gehouden.

Resultaat was dat de arm als een gek over het plateau gelanceerd werd en het buisje waar de naald aan zit stond onder een hoek van 90 graden onder het element.

Wel meteen deze wel weer recht gebogen.

Op de nationale pick-up dagen bij JK heeft meneer van den hul nog het elementje verder gecontroleerd en weer een beetje bij gesteld.

Nu moet het weer top zijn al heb ik hem nog niet geprobeerd.

Groetjes George

Guest tubejack

Ik zou wel "effe" een tuner van 220 volt naar 240 volt omzetten, immers er komt nu 230 uit het stopcontact.

De meeste Veel apparatuur heeft daar, een handige schakelaar o.i.d. voor.

D

lade van mijn cd speler vastgelijmd :lol:

Wat is dat voor actie geweest? Onder invloed van geestverruimende middelen of iets dergelijks :confused::blink:

ik had een kurken muurtje om de trafo gelijmd :rolleyes:

en geknoeid natuurlijk :)

Maandenlang achter elkaar met een noodgang al mijn cd's geript naar de NAS in OGG-formaat, om er achteraf achter te komen dat ook OGG niet het allermooiste is wat je van een cd kunt bakken, en er

aarde en 'hot' verwisseld. flits :unsure: alleen zekering kaduuk gelukkig

groet

En dat terwijl ze die aardedraad toch niet voor niets groen-geel hebben gemaakt en de 'hot' (de fase dus) bruin, en de nul blauw, zodat zelfs kleurenblinden ze uit elkaar kunnen houden... :rolleyes: (dat was vroeger met rode (nul) en groene (fase) draad niet zo)...

aarde en 'hot' verwisseld. flits :unsure: alleen zekering kaduuk gelukkig

groet

En dat terwijl ze die aardedraad toch niet voor niets groen-geel hebben gemaakt en de 'hot' (de fase dus) bruin, en de nul blauw, zodat zelfs kleurenblinden ze uit elkaar kunnen houden... :rolleyes: (dat was vroeger met rode (nul) en groene (fase) draad niet zo)...

een kleur herkennen is iets anders dan weten waar die kleur voor staat ;)

verder heb ik een beunhaas voor mij in dit huis gehad die alles met bruin draad heeft aangesloten. :)

ja de kleuren zijn wel aangegeven, maar waar het ingaat, daar stond niks bij. afijn er werd 'eten' geroepen en ik haastte me. haastige spoed zelden goed ....

groet

Tja, dan wordt het lastig... Maar meten is weten he... ;)

Al kan er bij het meten ook heel wat misgaan, heb ik eens ervaren. Het heeft niks met audio te maken, maar ik heb ooit (zo'n 1,5 jaar geleden), tijdens testwerkzaamheden op m'n werk de meetpennen een keer op de verkeerde klemmen gezet. Daardoor bekrachtte ik per ongeluk de tripspoel van een afgaand veld van de 6,6kV-installatie waarin ik aan het testen was. Gevolg: schakelaar schakelt uit, waardoor een onderstation een eindje verderop zonder spanning komt te zitten. Daar valt dus alle apparatuur uit, waaronder de 'randapparatuur' (pompen, ventilatoren, enz.) van een 150MW-turbine + generator, die net een paar uur draaide, voor een duurtest van een paar uur. Turbine tript dus ook, waardoor de duurtest verloren is. Oh ja, en verder zat er ook een industriewaterbedrijf in het donker...

Duurde ongeveer 1 minuut voordat ik gebeld werd: 'wat heb jij gedaan?!' :blink::ph34r:

Ik had ergens gelezen dat het een goed idee was om de aansluitingen van je versterker schoon te maken met Gold 2000 van Kontakt Chemie. Dus ik ijverig spuiten en met doekjes/wattenstaafjes in de weer...

Week later doet de versterker het niet meer. Ik naar Vogelzang (ja, die bestond toen nog). Een vriendelijke monteur neemt hem mee en zegt dat hij er wel meteen naar kijkt.

Komt hij een kwartier later terug en vraagt aan "welke idioot zoveel contactspray in dat ding heeft gespoten".

De terminals moesten allemaal vervangen worden; het was

:blink: Oeps! -foutje bedankt :unsure:

Ja, inderdaad... :D

Maar het werd me gelukkig niet al te zwaar aangerekend ;) In de 5 maanden dat ik daar gewerkt heb, is het in totaal 3 keer gebeurd dat er een voedingsschakelaar per ongeluk uitgeschakeld werd. Die dingen gebeuren nou eenmaal bij testwerkzaamheden...

Het waterbedrijf was wel pissig, maar die moesten eigenlijk gewoon niet zeuren. Ze hadden maanden op een noodaggregaat gedraaid dat helemaal los stond van de installatie die wij aan het testen waren, maar ze wilden per se zo snel mogelijk op de definitieve voeding. Daar is toen mee ingestemd met de opmerking dat er nog wel testwerkzaamheden plaatsvonden en dat bovendien de 'automatic change over' (een systeem dat bij uitval van de voeding automatisch overschakelt op de noodvoeding) nog niet in bedrijf was. Dus dan is de kans relatief groot dat de spanning een keer uitvalt. Met andere woorden: niet klagen als de spanning uitvalt, want dan had je maar op het noodaggregaat moeten blijven werken...

Dat de turbine/generator uitviel was domme pech. Dat ding stond tot dan toe meestal stil en had alleen af en toe wat 'testrondjes' gedraaid. Toevallig stond er net die dag een eerste duurtest gepland (die verplicht is om aan te tonen dat hij goed werkt en geen rare dingen doet met het net). Die moest dus de dag daarna opnieuw, maar dat was op zich niet zo'n probleem. Wellicht hebben die jongens van GE wat in het Frans staan vloeken, maar dat kan ik toch niet verstaan... ;)

Overigens was een en ander na een half uurtje ook weer gewoon ingeschakeld...