Guest Heino Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Als kind (ik was een jaartje of 10) hadden wij thuis een buizenradio met bijbehorende "pickup" (met zo'n dikke bakelieten arm). Wij kinderen mochten daar zelf singletjes op draaien. De pickup had een ceramisch element dat met een gewone netstekker achter in de buizenradio moest worden gestoken. Aan de platenspeler zaten dus twee dezelfde snoeren met dezelfde 220 Volt-stekkers. Alles aangesloten en het werkte niet, gaf geen geluid op de buizenradio, terwijl wel het goede knoppie was ingedrukt (Ta). Dus even aan de naald gevoeld (dan geeft de radio meestal wel geluid): de radio gaf geen geluid, maar ikke wel (gevoelsmatig ongeveer 220 decibel). Dus stekkers omwisselen, daarna draaide de pickupmotor en gaf de radio weer geluid "op de plaatjes". Zo'n element bleek de 220 Volt gewoon te overleven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Als kind (ik was een jaartje of 10) hadden wij thuis een buizenradio met bijbehorende "pickup" (met zo'n dikke bakelieten arm). Wij kinderen mochten daar zelf singletjes op draaien. De pickup had een ceramisch element dat met een gewone netstekker achter in de buizenradio moest worden gestoken. Aan de platenspeler zaten dus twee dezelfde snoeren met dezelfde 220 Volt-stekkers.Alles aangesloten en het werkte niet, gaf geen geluid op de buizenradio, terwijl wel het goede knoppie was ingedrukt (Ta). Dus even aan de naald gevoeld (dan geeft de radio meestal wel geluid): de radio gaf geen geluid, maar ikke wel (gevoelsmatig ongeveer 220 decibel). Dus stekkers omwisselen, daarna draaide de pickupmotor en gaf de radio weer geluid "op de plaatjes". Zo'n element bleek de 220 Volt gewoon te overleven... mooi verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Heerlijk genoten van de laatste paar pagina's. Fijn topic, graag doorgaan. Zelf ben ik zo geweldig goed, ik doe nooit iets fout. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Heerlijk genoten van de laatste paar pagina's.Fijn topic, graag doorgaan. Zelf ben ik zo geweldig goed, ik doe nooit iets fout. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Heerlijk genoten van de laatste paar pagina's.Fijn topic, graag doorgaan. Zelf ben ik zo geweldig goed, ik doe nooit iets fout. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 ik ben het maantje in huis Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 Mijn watergekoelde versterker vergeten water te geven. M rc De max marc Dan is het maar te hopen dat niet alle vergeetachtige een waterhoofd hebben! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 ik ben het maantje in huis En zeker ook de lolligste thuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 november 2009 Report Share Posted 30 november 2009 ik ben het maantje in huis En zeker ook de lolligste thuis? mijn concurentie bestaat uit een vrouw en 3 kleine kinderen. dus ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 1 december 2009 Author Report Share Posted 1 december 2009 Hahaha heerlijk om te lezen.... Naalden op 220, Een tuner die het huis in het donker zet, een vastgelijmde cd lade. Beetje off-topic wel met stroom te maken. Op een bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we boor machines die je door middel van een electro magneet aan een ijzeren steunbalk vast kon zetten om daar lekker gaatjes te boren... Die dingen wegen zo'n 50kilo.... Dus als er dan een joker komt die vind dat hij dat stop contact nodig heeft... Dan zie jij je boor machine vrij plots de aarde weer op zoeken... Ga door, ga door Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 december 2009 Report Share Posted 1 december 2009 als ik mag uitwijken dan...... mijn grootste blunder denk ik. ( behalve sommige dingen die ik op dit forum schrijf) in de PI in zuthpen was een grote rus , erg vervelende mijnheer. veel dreigementen en een fysiek waarbij je dacht dat ie die dreigementen wel kracht wilde bijzetten. zwaar aan de anabolen, redelijk agressief en heel wat op de kerfstok. op een dag gingen we hem separeren en dat was een hele mat partij. met 4 man erbovenop. was hartje zomer dus zweten. gevolg glibberige polsen en het geheel was zeer uitputtend. uiteindelijk hem op de grond in de iso. volgens protocol maken dat we wegkwamen en deur dicht......... lag me shag en mijn aansteker nog binnen die waren uit mijn zak gevallen dus deur weer open en daar gingen we weer collega's waren toen erg blij met mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 december 2009 Report Share Posted 1 december 2009 als ik mag uitwijken dan...... Vooruit, want die was wel leuk. Maar als we het over werkblunders gaan hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 1 december 2009 Report Share Posted 1 december 2009 ..... een hogere vrouwelijke manager een formele nota sturen en daarna al nalezend zien dat je per ongeluk in de aanhef een "Freudiaanse" vertyping hebt gemaakt: "Aan: SLetty ...... ". Sprintje getrokken naar haar secretaresse en direct de hele mail ongelezen laten verwijderen. Oef!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 december 2009 Report Share Posted 2 december 2009 Hallo, Geen blunder van mijzelf, maar een anecdote van mijn vader. Ooit had hij eens een radio gebouwd. Wel 50 jaar geleden denk ik. De luidspreker was een aparte kast in de hoek van de kamer. Mono. Dat ding moest natuurlijk gekoppeld worden aan de radio, dus een stekker eraan. Hij had geen specifieke luidsprekerstekker, dus maar een gewone stekker eraan. En natuurlijk een stopcontact in de radio. Op een dag komt de werkster en die wil graag muziek, zet de radio aan, maar hoort niets. Ze kijkt achter de radio en ziet een losse stekker hangen. Oh, die moet natuurlijk in het stopcoontact! Inderdaad: In het stopcontact in de muur. Boem, Weg luidspreker. Ik weet niet meer hoe pa reageerde, maar hij zal vast niet blij zijn geweest. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 december 2009 Report Share Posted 2 december 2009 mooie verhalen ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 december 2009 Report Share Posted 2 december 2009 ..... een hogere vrouwelijke manager een formele nota sturen en daarna al nalezend zien dat je per ongeluk in de aanhef een "Freudiaanse" vertyping hebt gemaakt: "Aan: SLetty ...... ". Sprintje getrokken naar haar secretaresse en direct de hele mail ongelezen laten verwijderen.Oef!!! DekSEltje of dekSLetje, what's in a name mijn collega overkwam het, gelukkig zonder erg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2009 Report Share Posted 3 december 2009 Ooit een DC/DC convertertje (12-30V naar 3V) gebouwd om een walkman aan te kunnen drijven aan de werktafel. Omdat ik geen juiste kleurtjes had, maar wat in elkaar gefrot (hat was immers voor mijzelf). Dus rood was - en groen +. Met een dikke marker de "kleurcodering" op de behuizing gekalkt, zodat je geen vergissing kon maken. Komt een collega dat ding lenen. Duidelijk erbij gezegd dat hij op de behuizing moet kijken om te lezen hoe het aangesloten moet worden. Maar die gast was uit Maastricht, dus "frans"-eigenwijs en dus toch rood op de + gezet, en toen de walkman aangesloten. Binnen no time veranderderde de plastic behuizing van de walkman in een onherkenbare plastische massa en dat ging ook met de nodige rookontwikkeling gepaard. Collega natuurlijk over de rooie en de rest lag in een deuk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 december 2009 Report Share Posted 3 december 2009 dat had andre kel ook kunnen gebeuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 december 2009 Report Share Posted 3 december 2009 Ooit een DC/DC convertertje (12-30V naar 3V) gebouwd om een walkman aan te kunnen drijven aan de werktafel. Omdat ik geen juiste kleurtjes had, maar wat in elkaar gefrot (hat was immers voor mijzelf). Dus rood was - en groen +. Met een dikke marker de "kleurcodering" op de behuizing gekalkt, zodat je geen vergissing kon maken. Komt een collega dat ding lenen. Duidelijk erbij gezegd dat hij op de behuizing moet kijken om te lezen hoe het aangesloten moet worden. Maar die gast was uit Maastricht, dus "frans"-eigenwijs en dus toch rood op de + gezet, en toen de walkman aangesloten. Binnen no time veranderderde de plastic behuizing van de walkman in een onherkenbare plastische massa en dat ging ook met de nodige rookontwikkeling gepaard. Collega natuurlijk over de rooie en de rest lag in een deuk . Ik denk eerder een geval van niet goed luisteren. Een kwaal waar veel mensen (ik ook hoor) last van hebben. Maastricht vond ik wel een fraaie stad overigens, Ik her er verleden jaar 3 maanden gezeten voor mn werk (gedetacheerd bij Vodafone). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 4 december 2009 Author Report Share Posted 4 december 2009 @m44. Wat nou dat had Andre Kel ook kunnen gebeuren, dat van die SLetty (waar ik overigens hard om heb gelachen, heerlijk) of die separeer mop van je, of die walkman? Pas op he. ik ben niet groen/rood kleurenblind... Maar ach, wij hebben eens iemand moeten separeren, die was zo beweeglijk dat we hem ook in een deken hadden gewikkeld om zo wat tijd te winnen. Maar bij de chaos en beweeglijkheid, lukte dat niet voor de volle honderd procent. En op het moment dat we de deur dicht hadden en buiten stonden en elkaar aankeken zagen we er ook een gezicht tussen wat geen collega was.... Hij was gewoon weer mee naar buiten gekomen... Prachtig. Zelfde ritueel maar nu met succes. De man moest gewoon rust krijgen was zo manisch als een eekhoorn op speed. Maar ik bedenk me dat ik weinig domme audio dingen heb. Op de aanschaf van mijn vorige Denon cd speler na. Wel een keer dat (dit heb ik al eens verteld) mijn zoon 's avonds de volume knop van de versterker helemaal open gedraaid had. Twee luxman M03 eind trappen met elk 300w per kanaal... Ik kom in de ochtend thuis van mijn werk (nachtdienst). Kus kus kus, ik ga naar bed. Vrouwlief zet stereo aan voor muziekje. Cd spelert begint vanzelf als er een plaatje in zit (verzamel cd met als eerste nummer whole lot a rosie van acdc live uitvoering). Ik lig bovenin slaap te vallen. Publiek begint..... Het hoorde aan als of de gemeente de glasbak naast mijn bed leegde, best hard. Niks kapot trouwens! Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 december 2009 Report Share Posted 5 december 2009 Iets meer terug richting on topic: ik weet er een. Ik had een experimentele opzet van het voorversterkerdeel van mijn gitaarversterker. Voor het gemak en de duidelijkheid had ik draadjes van de buisvoeten naar een montagebordje geleid, en daar keurig bij genoteerd wat anode enz. was. Spul verder in elkaar gezet en uitgeprobeerd: er kwam nagenoeg geen geluid uit Ook kreeg ik een schokje toen ik de gitaarplug erin prikte. Niet zo op gelet.. Alles gecontroleerd, geen fout te vinden. Moest het meenemen naar de buizenkursus. Menno kon ook niks vinden, zijn gitaar geprobeerd. Dan de versterker van mijn collega uitgeprobeerd. Klonk raar. Verder met de kursus. Op weg naar huis krijg ik telefoon van Menno, "zou het kunnen dat je de anode en het rooster hebt omgewisseld? De uitgangselco van mijn gitaar is opgeblazen.." (Hij heeft een aktieve gitaar dus) Thuis maar es wat spanningen gaan opmeten, en inderdaad, de anodespanning stond op de ingang, iets van 240 V geloof ik. Geen wonder dat ik een schok kreeg Menno was iig niet boos, risico van een kursus geven zullen we maar zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 december 2009 Report Share Posted 7 december 2009 @m44. Wat nou dat had Andre Kel ook kunnen gebeuren, dat van die SLetty (waar ik overigens hard om heb gelachen, heerlijk) of die separeer mop van je, of die walkman? Pas op he. ik ben niet groen/rood kleurenblind... Maar ach, wij hebben eens iemand moeten separeren, die was zo beweeglijk dat we hem ook in een deken hadden gewikkeld om zo wat tijd te winnen. Maar bij de chaos en beweeglijkheid, lukte dat niet voor de volle honderd procent. En op het moment dat we de deur dicht hadden en buiten stonden en elkaar aankeken zagen we er ook een gezicht tussen wat geen collega was.... Hij was gewoon weer mee naar buiten gekomen... Prachtig. Zelfde ritueel maar nu met succes. De man moest gewoon rust krijgen was zo manisch als een eekhoorn op speed. Maar ik bedenk me dat ik weinig domme audio dingen heb. Op de aanschaf van mijn vorige Denon cd speler na. Wel een keer dat (dit heb ik al eens verteld) mijn zoon 's avonds de volume knop van de versterker helemaal open gedraaid had. Twee luxman M03 eind trappen met elk 300w per kanaal... Ik kom in de ochtend thuis van mijn werk (nachtdienst). Kus kus kus, ik ga naar bed. Vrouwlief zet stereo aan voor muziekje. Cd spelert begint vanzelf als er een plaatje in zit (verzamel cd met als eerste nummer whole lot a rosie van acdc live uitvoering). Ik lig bovenin slaap te vallen. Publiek begint..... Het hoorde aan als of de gemeente de glasbak naast mijn bed leegde, best hard. Niks kapot trouwens! Groet, Andre Welk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 7 december 2009 Author Report Share Posted 7 december 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts