WanFie Posted 28 november 2009 Report Share Posted 28 november 2009 In het topic netfilters had ik mijn ervaringen geschreven. Omdat het nogal een lijvig verhaal was geworden, leek het hier beter op z'n plaats. Bovendien is het dan makkelijker terug te vinden. Seriefilters, parallelfilters, scheidingstrafo's en regenerators. dan nog de verschillende soorten kabels, Dik, dun afgeschermd of juist niet. Stekkers en stekkerdozen in verschillende kwaliteiten en speciale zekeringen. En dan de apparte netgroepen met al dan niet afgeschermde kabels. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt het kopen om de stroom te ontdoen van z'n vervuiling. Afgelopen woensdag zag ik op de PS audio "powerplant" dat deze de spanning binnen enkele volts keurig op niveau brengt en bovendien de vervorming van de sinus keurig repareerd. Wat het allemaal brengt... ?? Ik heb verschillende dingen geprobeerd hieronder mijn bevindingen. 1. Parallelfilters: Helpen een klein beetje tegen HF vervuiling, horen doe ik het nauwelijks. Er staat nu een parallel filter op m'n bronnen omdat het nu eenmaal in m'n stekkerblok zit. 2. Seriefilters: Werken al weer wat beter, maar maken dat het allemaal wat saaier gaat klinken. In mijn stekkerblok zitten drie stopcontacten met een dergelijk filter. Ik gebruik die nu niet meer. 3. Scheidingstrafo's: Daar heb je twee typen in. N.l. gebalanceerd en rechttoerechtaan. Een gewone scheidingstrafo (3500 VA) heb ik lange tijd op m'n bronnen gehad. De eindversterkers lagen er al vrij snel vanaf. Die werden er n.l. ook al redelijk saai van, ondanks het gigantische vermogen van de trafo. Nu heb ik een veel kleinere scheidingstrafo, maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 november 2009 Report Share Posted 28 november 2009 Ja, mooi, had het al gelezen. Vind je verhaal duidelijk, Hans. Wat betreft afgeschermde kabels. Volgens mij is het dan ook de bedoeling, dat de afscherming enkelzijdig is aangesloten, zodat het een vangnet wordt voor hoogfrequent instraling, en die afvoert naar aarde. Wanneer de afscherming aan beide zijden geaard is, is de mantel gewoon een aardedraad en "ziet" de binnenbedrading deze mantel. Zelf gebruik ik wel een afgeschermde kabel die aan WCD zijde aan aarde ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Hoi Hans, heb je ook al een keer met een ongeaard stekkerblok gespeeld? Wat waren je ervaringen daarmee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 november 2009 Author Report Share Posted 29 november 2009 Ja, mooi, had het al gelezen. Vind je verhaal duidelijk, Hans. Wat betreft afgeschermde kabels. Volgens mij is het dan ook de bedoeling, dat de afscherming enkelzijdig is aangesloten, zodat het een vangnet wordt voor hoogfrequent instraling, en die afvoert naar aarde. Wanneer de afscherming aan beide zijden geaard is, is de mantel gewoon een aardedraad en "ziet" de binnenbedrading deze mantel. Zelf gebruik ik wel een afgeschermde kabel die aan WCD zijde aan aarde ligt. De afschermingen waren indertijd w Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Hallo Hans, Leuk al die ervaringen met stroomvoorziening. Heb je toevallig ook nog ervaring met aarding? Geen aarding heb je al genoemd, maar weet je ook iets over aarding voor groepenkasten met aardlekschakelaars en over aarding voor kasten zonder aardlekschakelaars (die moeten geloof ik veel beter geaard zijn), maar vooral, heb je ervaring met een eigen aarding voor je set? En hoe goed zou die dan moeten zijn? Natuurlijk kunnen anderen dan Hans ook hun ervaringen melden; graag zelfs. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Leuke samenvatting van je ervaringen. Zelf heb ik de grootste verbetering verkregen dankzij tips en de hulp van Audiofreak. Zo had ik nog geen geaard stopcontact in de woonkamer. We zijn toen op zoek gegaan naar de groep met de minste "vervuilers" en daar heb ik door een erkende elektrici Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Ik heb hier thuis de boel ongeaard. Dat betekend ook geen geaarde stekkerdoos. Wel eens aarding gehad via een geslagen aarde, alleen voor de set. Dat klonk een heel stuk beter dan de standaard aarde van de meterkast. Volgens mij is aarde klankmatig wel van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2009 Author Report Share Posted 15 december 2009 Vandaag de scheidingstrafo er eens even tussenuit gehaald. Om te vergelijken heb ik de CD Talking Timbuktu van Ry Cooder gebruikt. In het begin had ik de indruk dat er niks was veranderd, maar toen ik langer luisterde, bleek dat m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts