remcojan Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Probleempje met mijn Dual 505-4: sinds enige tijd komt het plateau erg langzaam op gang. Tot voor kort kon ik de motor starten door de arm te bewegen en tegen de tijd dat de naald op de plaat kwam was hij al op snelheid. Nu moet ik het plateau even een zetje geven en dan gaat het verder goed. Waar kan dit door komen? Versleten aandrijfsnaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 november 2009 Report Share Posted 29 november 2009 Dat lijkt mij idd de snaar die uitgerekt is. Een nieuwe koop je bij de elektronicaboeropdehoek. Het kan ook de lagerolie zijn die dik word, maar dat lijkt me niet DE oorzaak. Lager dus ook maar even opnieuw smeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 6 december 2009 Author Report Share Posted 6 december 2009 Dat lijkt mij idd de snaar die uitgerekt is. Een nieuwe koop je bij de elektronicaboeropdehoek. Het kan ook de lagerolie zijn die dik word, maar dat lijkt me niet DE oorzaak. Lager dus ook maar even opnieuw smeren. De snaar was aan de binnenkant erg glad. Ik heb de snaar nu binnenstebuiten gekeerd en het werkt weer naar behoren. Heb in ieder geval de investering van maar liefst een tientje in een nieuwe snaar weer even uitgesteld ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 6 december 2009 Author Report Share Posted 6 december 2009 Remcojan toch! Ga naar de audio-boer en vergeet de pijn van dat tientje. Het betekent dat de snaar uitgerekt en af is. Het einde van zijn levensduur heet dat. Ik heb het ook eens gedaan, gewoon een nieuwe bestellen uit 'onderhoudsoverwegingen' en mijn geluid verbeterde met sprongen! Gewoon bestellen en niet zo moeilijk doen over 10 euro. Dan eet je gewoon een weekje bruine bonen. Die platenspeler eigenaren willen altijd maar met een versleten snaartje op de eerste rang zitten... Maar goed je kunt weer draaien! Ik schaam mij diep ;-) Hoe lang gaat een snaar normaal gesproken eigenlijk mee? Voor mijn gevoel heb ik nog helemaal nog niet zoveel gespeeld sinds de huidige snaar er op zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 december 2009 Report Share Posted 6 december 2009 Afhankelijk van de rubbersamenstelling, wrijvingweerstand, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, licht en mate van onderhoud etc, kan de levensduur varieren van Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 7 december 2009 Report Share Posted 7 december 2009 Snaar inwrijven met CIF dat werkt veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Afhankelijk van de rubbersamenstelling, wrijvingweerstand, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, licht en mate van onderhoud etc, kan de levensduur varieren van Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 (edited) Afhankelijk van de rubbersamenstelling, wrijvingweerstand, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, licht en mate van onderhoud etc, kan de levensduur varieren van ½ tot 5 jaar. Je kunt een snaar onderhouden door 'm eens in 't half jaar ff matig in de talkpoeder te zetten. Hierdoor blijft het rubber soepel en droogt het niet zo snel uit. Hoe doe je dat, een snaar in de talkpoeder zetten? Snaar in een plastic boterham of diepvrieszakje doen en een klein beetje talkpoeder in het zakje doen, dus niet de hele bus talkpoeder, knoopje erin, en schudden maar tot de snaar onder de talkpoeder is. Daarna knoopje losmaken en snaar eruit halen en het overtollige talkpoeder eraf halen of eraf wrijven met een droog doekje. Simpel en doeltreffend. Mocht het niet helpen, dan is je snaar gewoon versleten en zal je een nieuwe moeten aanschaffen. Overigens is het handig om ALTIJD een reserve snaar te hebben en die je dan bewaart in een zakje waar wat talkpoeder inzit. Zo voorkom je dat de snaar uitdroogt. En ruitenwissers van de auto kan je ook op deze manier weer wat op gang helpen, als deze zijn verdroogd door de zon. En de ramentrekker van je vrouw of vriendin ook. (ramentrekker waar je de ramen mee droogt trekt bij het ramenwassen) Edited 24 mei 2011 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Ik heb mijn eigen ramentrekker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Afhankelijk van de rubbersamenstelling, wrijvingweerstand, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, licht en mate van onderhoud etc, kan de levensduur varieren van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Ik heb mijn eigen ramentrekker.. Niet te hard aan dat raam trekken hoor. Glas is zeer breekbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Mwah, ik ben niet zo een fanatieke schoonmaker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Talkpoeder is een ander woord voor speksteenpoeder. Het verbaast me niet dat daar een oplossing voor je probleem kan worden gevonden. Speksteen... NOW you're TALKin'! Als een snaartje gaat slippen, kun je het probleem ook verhelpen door de binnenzijde van de snaar langs een watje te laten lopen dat je met spiritus (of alcohol) hebt nat gemaakt. Ook het centrale plateau, waar het door de snaar wordt aangedreven, kun je daarmee schoonmaken. (Mogelijk zit daar een donkere streep van vuil en rubberslijpsel.) Eerst de spiritus/alcohol laten verdampen, daarna pas weer spelen. Twee minuten geduld, dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Talkpoeder is een ander woord voor speksteenpoeder. ... en mag als zodanig niet meer gebruikt worden want schadelijk voor de gezondheid. Wat tegenwoordig als "talkpoeder" verkocht wordt is gewoon kalk / krijt een betje titaan wit en een geurstofje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts