jepe! Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Ik ben benieuwd naar menigen over klasse D versterkers. Ik draai nu mijn Synthese 1 speakers op een zelfbouw (maar niet door mijzelf) setje hypex ucD 180. Deze versterker heeft het laag enrom goed onder controle. Geluid is ook behoorlijk dynamisch. Maar het geluid heeft ook iets steriels en het hoog is aan de scherpe kant. Zijn hier mensen met klasse D versterkers? Iemand toevallig ervaring met de Ultra Sonics DA2i? Ben erg benieuwd. Weet wel dat vorig jaar hier iemand heel enthousiast was over een Samsung surround in klasse D. Echter na een week luisteren vond hij toch dat het geluid onnatuurlijk klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Net als alle andere klassen kan klasse D goed of slecht klinken. Dat ligt aan de uitvoering en of de versterker een goede match is met de rest van de installatie. Net zoals dat het gebruik van buizen niet automatisch betekent dat het een goede of een slechte versterker is, warm of helder klinkt, enz.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Mijn ervaring met UcD beperkt zich tot door Hypex ontworpen complete versterkers. Deze vond ik zeer steriel klinken. Ik werd daardoor niet aangespoord verder te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 was even vergeten te melden dat ik de versterker van Tentlabs (Guido Tent) heb gehoord. Hier zitten ucd modules van Hypex in in combinatie met een buizen voortrap. Totaal niet steriel! Zeer mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Die Ultra Sonics DA2i ken ik niet, maar iemand biedt er 1 aan, dus als je interesse hebt, kun je natuurlijk gaan luisteren. Zier er aardig uit wel (hoewel ik de nieuwprijs van 3000 of 3500 wel stevig vind) Het huwelijk tussen een buizen pre en klasse D eind versterker schijnt wel vaker goed te bevallen. Waarschijnlijk voegen de buisjes net dat beetje 2e orde vervorming toe, dat het geluid lekkerder maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Het huwelijk tussen een buizen pre en klasse D eind versterker schijnt wel vaker goed te bevallen. Waarschijnlijk voegen de buisjes net dat beetje 2e orde vervorming toe, dat het geluid lekkerder maakt. Mijn inziens speelt er meer. De buis is eigenlijk heel goed in staat om zwakke signalen te versterken. Dus per definitie geschikt voor de eerste versterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Een klasse-D, i.i.g. die van Hypex mits goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 was even vergeten te melden dat ik de versterker van Tentlabs (Guido Tent) heb gehoord. Hier zitten ucd modules van Hypex in in combinatie met een buizen voortrap. Totaal niet steriel! Zeer mooi. H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Kan prima leven met mijn UcD-tje. En ik kwam van KT88 push pull in triode, kun je nagaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 ik heb een tripath versterker op manger spelen, klink super, alleen als ik power speelt gaat de beveiliging af en toe in. volgen de wens ucd 180, luisteren hoe dat klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 ik heb een tripath versterker op manger spelen, klink super, alleen als ik power speelt gaat de beveiliging af en toe in. volgen de wens ucd 180, luisteren hoe dat klinkt Is wel erg cripties kan je wat duidelijker schrijven??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 de versterker is een Tripath T-Amp voor 40 euro,s en Manger zijn speakers en de Ucd versterker is van Hypex is deze beschrijving voor u voldoende voor de hypex versterker wil ik met de goedkoopste beginnen ,want we leven in een recessie --sodejuu is dat goed geschreven-- grapje ,ik wil gewoon een inzicht krijgen hoe dat klinkt en bij welke combinatie ik hem kan gebruiken ik heb ook nog Magnapans-- zijn luidsprekers-- thuis staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 is deze beschrijving voor u voldoende Wol, ik weet niet of je misschien dyslectisch bent of dat er een andere oorzaak is, maar zou je wat meer rekening met de lezers hear kunnen houden, dus het niet neerpletten zoals je het letterlijk denkt, maar kloppende volledige zinnen kunnen maken? Er is hear al vaak over geklaagd/gegrapt, en da's ook wat Kappa7 bedoelt vermoed ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Wol, lekker warm. Meer ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 is deze beschrijving voor u voldoende Wol, ik weet niet of je misschien dyslectisch bent of dat er een andere oorzaak is, maar zou je wat meer rekening met de lezers hear kunnen houden, dus het niet neerpletten zoals je het letterlijk denkt, maar kloppende volledige zinnen kunnen maken? Er is hear al vaak over geklaagd/gegrapt, en da's ook wat Kappa7 bedoelt vermoed ik Het is een kwestie van terminologie. Als je weet wat een Manger is en een Tripath weet je precies waar Wol op doelt, is je audiovocabulaire wat beperkter is het abracadabra. Wat betreft klasse D ben ik ook niet overtuigd, bij verschillende gelegenheden gehoord en beluisterd. Het klinkt wat schraal en mist wat vet, een beetje vergelijkbaar met het verschil wat je ervaart als je een goede platenspeler naast een cd-speler zet. Als dat de definitie van 'neutraal' is ben ik blijkbaar toch een liefhebber van myfi. @wol Je zou ook eens een stevige versterker als Bryston aan je Mangers kunnen proberen. Mijn ervaring is dat de Manger erg versterkergevoelig is en de beste resultaten geeft met een versterker die hem goed in bedwang kan houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Het is een kwestie van terminologie. Nee dat is het niet, ik heb het niet alleen over deze post.. wol roept de hele tijd maar wat lijkt wel van interpunctie heeft ie ook nog nooit gehoord is gewoon niet dui delijk Als je weet wat een Manger is en een Tripath weet je precies waar Wol op doelt, is je audiovocabulaire wat beperkter is het abracadabra. Ik weet wat dat zijn, maar ik denk ook aan anderen die dit lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Gewoon een beetje foefelen met die UcD. Ik heb ook Maggies en dat gaat heul erg lekker samen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Wat betreft klasse D ben ik ook niet overtuigd, bij verschillende gelegenheden gehoord en beluisterd. Ik ben van klasse A ook niet overtuigd hoor. Veel klasse A klinkt ook niet optimaal (anders waren we allang klaar!) Van klasse D ben ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Zag net dit draadje voor het eerst, vandaar de wat late reactie. Ik heb zelf -na erg veel beluisterd te hebben- sinds een korte tijd een geheel in klasse D werkende versterker thuisstaan. Ik moet je eerlijk bekennen dat deze versterker de eerste Klasse D is die ik ooit heb gehoord die niet scherp, schel of Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Mijn ervaring met klasse D versterkers is ontstaan in het begin van die techniek. Toen het ontwikkeld is om de woofers op stage met minder stroom toch strak te laten klinken. Klasse AB trekt vaak al veel te veel stroom voor de generatoren die gebruikt worden achter de stage, waardoor die dingen veel te hard moesten werken, en dus een heel brok vervorming de versterkers in stuurde. Met klasse D op de woofers hebben die generatoren het een stuk makkelijker, en krijg je dus een stuk minder vervorming. Omdat het gros van de mensen het gebrek aan definitie die die klasse D versterkers met zich meebrengen toch niet mist, en dat ook best meevalt als je het vergelijkt met de vervorming die klasse AB versterkers produceerde, zijn ze daar steeds meer gebruik van gaan maken, tot zo'n 1200Hz. Daarboven gebruiken ze in de pro-audio/op de stage van concerten en festivals nog steeds klasse AB, en vaak boven de 12.000HZ zelfs nog klasse A, omdat dat veel natuurlijker klinkt dan klasse D. Hierna heeft de car-audio dat klasse D concept overgenomen (juist in de tijd dat ik daarin werkzaam was), omdat je in een auto nu eenmaal gebonden bent aan een maximale hoeveelheid amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 met de tripath ben ik tevreden ,morgen ga ik een Circlotron bouwen,hebben jullie daar ervaringen ermee! ik meen dat analoge versterkers in het midden hoog natuurlijker klinken dan pwm, ik kan mij ook vergissen Richard 2 bedankt voor tip, ga ik zeker doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 met de tripath ben ik tevreden ,morgen ga ik een Circlotron bouwen,hebben jullie daar ervaringen ermee! Nee, wel met een Spectron. Dat was lang voor Tripath en Hypex met een fatsoenlijke class-D kwamen de eerste class-D versterker die kon overtuigen. Volgens mij nooit tot de Nederlandse kenners doorgedrongen. P.s Waarom een Circlotron? Beviel die Tripath niet? Maar daarom hoef je toch niet gelijk terug naar de buizen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 december 2009 Report Share Posted 4 december 2009 Nee, wel met een Spectron. Dat was lang voor Tripath en Hypex met een fatsoenlijke class-D kwamen de eerste class-D versterker die kon overtuigen. Volgens mij nooit tot de Nederlandse kenners doorgedrongen. .......ooit begonnen met pro-audio versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 5 december 2009 Author Report Share Posted 5 december 2009 Interessante reacties. Ik vond zelf al vrij snel dat het hoog niet zo mooi was, idd schel. Maar ik heb het dus nu over eeb zelfbouw bakje wat ik 2e hands voor 200 euro kocht dus dacht dat het misschien daar aan lag. Ik stuur dit bakje al met buizen voorbak aan dus daar kan het niet aan liggen. Het laag is in ieder geval erg strak en behoorlijk dynamisch. Toch wel typisch dat bv KT88 tevreden zijn met zijn ucD versterker, terwijl hij eerst met buizen draaide. Ik kan de Ultra Sonics DA2i beluisteren op mijn eigen set, wat natuurlijk wel mooi is. Maar het is aansluiten en beluisteren en dan is het altijd lastig. Meestal gaan bepaalde dingen mij pas opvallen na een paar weken, wellicht omdat je eerste geconcentreerd hebt op de verbeteringen en pas later de min punten gaan opvallen. Ik kan de versterker deels inruilen op een koptelefoon versterker wat de deal evt aantrekkelijk maakt. Maar zou het kunnen dat die Ultra Sonics DA2i veel beter is in het hoog? Het ontwerp is van ene Ralf Kassel die ook veel buizen ontwerpen op zijn naam heeft staan, schijnt het. Kan er weinig over vinden. De Ultra Sonics DA2i is wel uit 2001 en dan zou je zeggen toen stond klasse D in zijn kinder schoenen. Wat dan weer een nadeel zou kunnen betekenen. Ik kan de verkoper natuurlijk langs laten komen, zoals hij uit zich zelf voorstelde, maar het legt ook wel druk op je. Want het voelt lullig om hem weer onverrichter zaken weg te sturen. Moeilijk, moeilijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 december 2009 Report Share Posted 5 december 2009 Toch wel typisch dat bv KT88 tevreden zijn met zijn ucD versterker, terwijl hij eerst met buizen draaide. Da's niet typisch, da's gewoon de vooruitgang. De manier van versterken is niet zo bepalend als het ontwerp ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts