Jump to content

Draaitafel ontkoppelen

spido
 Share

Recommended Posts

Mijn ervaring is, dt een CD speler niet zwaar genoeg kan zijn...en dan op stalen kogels zetten.

Mijn CD speler staat met z'n rubber voetjes op twee verschillende natuurstenen tegel met daar een dikke rubber plaat tussen.

Onder die tegels staan pas de kogels.

Trillingen uit het loopwerk hebben zo het minste invloed op de rest van de apparatuur.

Een dikke betonnen tegel op de CD speler wil trouwens ook wel helpen.

:)

De eierdoppen van Hans. Ik kan het originele topic even niet vinden.

Bedoel je deze..??

http://www.hear.nl/f...__fromsearch__1

en deze ??

IMG1_4882.JPG

Mijn foto's zijn helaas verdwenen.

Zoiets dus, maar eigenlijk moeten er harde onderleggers onder de kogels MDF is te zacht.

Dat moet je S&M vragen... :rolleyes:

Ik koop er wel eens wat. Net als bij ACF, East West Audio, A10audio, TripleM, Studio Alkmaar, Bogers, and so on. Allemaal leuke winkels met dito eigenaren en service.

Waarom die rolleyes Hans?

Heb van de week eens met zogenaamd traagschuim (o.a. gebruikt voor zeer prijzige matrassen) zitten spelen, absorbeert enorm veel energie. Kan het me als een ontkoppelings materiaal voorstellen.

Beste Seed7,

Traagschuim is prima. Elk soort schuim, eigenlijk. Maar: hoe lichter (SG), hoe beter.

Want naarmate het lichter is, lijkt het meer op pure lucht.

Gewoon een plaat lichte schuimstof van enkele centimeters dik, of een paar lagen noppenfolie, een stevige plaat multiplex ter grootte van de draaitafel er op leggen, daar de draaitafel op plaatsen, horizontaliseren m.b.v. de pootjes (of bierviltjes) en... klaar!

Niks geen kogeltjes, stalen balletjes c.q. balletjes gehakt, knikkertjes of ander kinderspeelgoed, dus. Want die kòppelen juist, vooral in verticale richting.

Stijve materialen zoals Tempex® (geëxpandeerd polystyreen/polystyreenschuim/"piepschuim") en kurk zijn niet geschikt voor het ontkoppelen: hun inwendige demping, met name bij lage frequenties, is te gering..

Ontkoppelen van een draaitafel?

Als het een sub chassis is dan is deze al ontkoppeld.

Als je die van mij bedoeld: dat is inderdaad een subchassis. Maar volgens mij nog lang niet genoeg ontkoppeld. Ik kan nog steeds mijn rack aantikken (die is al zo'n 62 kg. zwaar) en dat komt nog door..... Ik ben (nog steeds) met de onderkant bezig, en daar komen de kogels écht wel onder :)

Beste Seed7,

Traagschuim, net zoals een gelkussen of een zandbed, kan trilling van een onderplaat dempen.

Maar daar ging het niet om.

Het ging om ontkoppelen... met andere woorden: hoe bereiken wij zo dicht mogelijk De Vrij In De Lucht Zwevende Draaitafel?

Ene Stefan Colin heeft zoiets met zijn draaitafel gedaan:

stefanthuis_1.jpg

Het hele zaakje drijft dus in een bak olie van hoge viscositeit.

(Bron: DHT Rob)

Ik vraag me alleen af of die olie geen kwalijke dampen afgeeft.. Of misschien heeft ie er nog wel een ander vloeistofje bovenop gegooid om het luchtdicht af te sluiten..

Een draaitafel moet ook weer niet vrij zeven. Want de draaitafel is zelf ook een bron van trillingen en de motor zet continu wisselende krachten op het plateau en de rest.

Ik kan me dus wel vinden in S@m: een extreem zwaar blok nemen en dat ontkoppelen. De draaitafel zweeft dan weliswaar t.o.v. de omgeving (boven bepaalde frequenties natuurlijk), maar is zo zwaar dat het niet meer van z'n stuk te brengen is.

Bedoel je deze..??

http://www.hear.nl/f...__fromsearch__1

en deze ??

IMG1_4882.JPG

Mijn foto's zijn helaas verdwenen.

Zoiets dus, maar eigenlijk moeten er harde onderleggers onder de kogels MDF is te zacht.

Zoiets Hans?

IMG1_4900.JPG

Nu nog een keer wat natuursteen eronder, misschien binnenkort eens...

Je hebt denk ik ook iets als de wet van de afnemende meeropbrengsten.Ik kan me niet voorstellen hoe je zo'n Mitchell of bijvoorbeeld mijn Oracle wat op een stevig gevuld rak staat nog wezenlijk kan ontkoppelen. Tegen stoten is overigens weinig bestand.