carl Posted 4 september 2012 Report Share Posted 4 september 2012 Die Garrads worden/werden ook in betonnen kasten gezet door Martin Bastin http://www.slatedeck.com/ . Kwam logisch over totdat iemand in Hifi News beweerde dat beton juist wel trillingen overdraagt. Wat dat betreft geloof ik nog steeds in een subchasis: voor schokken op wandrak of stevige ondergrond en subchasis voor de airborne vibraties. Maar dat is lekenlogica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 4 september 2012 Report Share Posted 4 september 2012 Die Garrads worden/werden ook in betonnen kasten gezet door Martin Bastin http://www.slatedeck.com/ . Kwam logisch over totdat iemand in Hifi News beweerde dat beton juist wel trillingen overdraagt. Wat dat betreft geloof ik nog steeds in een subchasis: voor schokken op wandrak of stevige ondergrond en subchasis voor de airborne vibraties. Maar dat is lekenlogica. Of zoals bij de Concrete. Een subchassis in een betonsokkel en dat ook nog eens op een wandrack. Als ik tegen mijn betonnen sokkel tik, hoor ik absoluut niks. Voor mij is dit de ultieme ontkoppeling. En Carl, lijkt mij toch geen lekenlogica............ Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 september 2012 Report Share Posted 8 september 2012 Ik zou er eerlijk gezegd nog wel zoites bij willen hebben als een Garrard of Thorens 124. Het geld gaat echter even ergens anders naar toe. Waarschijnlijk ook naar de belasting na de verkiezingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 september 2012 Report Share Posted 8 september 2012 Carl,ga de politiek in daar kun je graaien ,behoor tot die 95 procent en de Garrard is een fluitje van een cent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 september 2012 Report Share Posted 8 september 2012 Voor de verkiezingen gaat het al fout met de VVD. Die hebben nu al 21% btw in gevoerd. Tijd dat de sp aan de macht komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 8 september 2012 Report Share Posted 8 september 2012 Voor de verkiezingen gaat het al fout met de VVD. Die hebben nu al 21% btw in gevoerd. Tijd dat de sp aan de macht komt. Er komt in Nl geen enkele partij aan de macht en zeker de SP niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 september 2012 Report Share Posted 8 september 2012 Off Topic! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2012 Report Share Posted 16 september 2012 Nu wij onze plicht hebben gedaan en de politiek aan het werk is weer over absorbtie draaitafels. Deze zag ik in de LP staan: http://www.bfly-audio.de/de/produkte/produkte-thorens.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 september 2012 Report Share Posted 16 september 2012 Ik heb ook een tijdje Sorbothane onder mij Thorens gehad. Werkt prima, maar is wel erg zacht. Je moet de voeten goed verdelen, zodat het zwaartepunt tussen in het midden zit. Ik neem aan dat dit bij de thorens plaat goed is opgelost. Voor een andere draaitafel werkt het dan niet. Kale Sorbothane maakt ook vlekken op gelakte oppervlakken. Ik heb de Sorbothane later vervangen door hardere rubber voetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 september 2012 Report Share Posted 16 september 2012 Sorbothane en dergelijke gels zijn voor de normale thuis situatie het beste wat je kunt krijgen. Wel de juiste hardheid en afmeting kiezen bij het gewicht van het apparaat. Nog beter maar niet erg praktisch zijn acieve lucht gedempte trillingsarme tafels, gevolgd door de passieve versie hiervan. Veer-systemen mits juist gedempt doen het ook heel goed. Wel frappant is het dat jullie dit soort materialen onder subchassis spelers (willen) gebruiken, zijn die zo slecht ontworpen dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 september 2012 Report Share Posted 16 september 2012 Interessant zou het werken? Leuk dat iemand ook voor de vintage Thorens platenspelers producten maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2012 Report Share Posted 16 september 2012 Ik ben eigenlijk wel tevreden hoor. Wel altijd nieuwsgierig geweest naar Sorbothane. Waar koop je zoiets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2012 Author Report Share Posted 17 september 2012 simpel, met magneetjes. Maar ontkoppeld heb je dan niet bepaald. Of, ehm, schort er iets aan je definitie? Beste Seed7, À l' improviste... en dus wellicht niet volmaakt gedefinieerd: "Het ontkoppelen van een draaitafel houdt in: het treffen van maatregelen waardoor de draaitafel minder gevoelig wordt voor schokken en trillingen vanaf het platform waarop die draaitafel is geplaatst." Dit betekent, dat het dempen van airborne trillingen (vibraties, m.n. (eigen)resonanties a.g.v. vanuit de lucht opgepikt omgevingsgeluid (luidsprekers!): akoestische resonanties) en het dempen van door de draaitafel zèlf veroorzaakte trillingen (motor-rumble, aandrijving, needle talk e.d.) niet onder dit aspect (d.i. ontkoppelen) vallen. Dit dempen kan evenwel van grote betekenis zijn... Van zéér grote betekenis, zelfs... Maar daar gaat het nu niet om! Spido merkt overigens op dat veel van de hier aangedragen ideeën (kogeltjes, spikes, kegeltjes e.d.) het doorgeven van mechanische trillingen vanaf het dragend platform naar de draaitafel eerder zullen bevorderen dan tegengaan, en dus contraproductief - ja mogelijk zelfs desastreus - zullen uitwerken. En wat massa betreft: hoe meer massa, hoe meer volharding in de (ongewenste) beweging. Want hoe meer massa, hoe lager (F) en hoe sterker (Q) de eigentones. En dus: hoe moeilijker het is ze te dempen... Audiofielen lijken soms wel gèk... wist-u dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 september 2012 Report Share Posted 17 september 2012 Wel altijd nieuwsgierig geweest naar Sorbothane. Waar koop je zoiets? ebay Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 september 2012 Report Share Posted 17 september 2012 Niet duur zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 september 2012 Report Share Posted 17 september 2012 Spido merkt overigens op dat veel van de hier aangedragen ideeën (kogeltjes, spikes, kegeltjes e.d.) het doorgeven van mechanische trillingen vanaf het dragend platform naar de draaitafel eerder zullen bevorderen dan tegengaan, en dus contraproductief - ja zelfs desastreus - zullen uitwerken. En wat massa betreft: hoe meer massa, hoe meer volharding in de (ongewenste) beweging. Want hoe meer massa, hoe lager (F) en hoe sterker (Q) de eigentones. En dus: hoe moeilijker het is ze te dempen... Maar ook hoe meer massa, hoe moeilijker het wordt om die in beweging te krijgen. Van den Hul sloeg op een audioshow eens met een hamer tegen de draaitafel van een massaloopwerk terwijl die stond te spelen. Niks aan de hand... moet je met een Thorens eens proberen. Hoe meer massa overigens ook: hoe lager de resonantiefrequentie. De eigenfrequentie f0 van een massa-veersysteem wordt bepaald door: Daarin is k de veerconstante m de massa van het object Spikes en kegeltjes koppelen inderdaad en zullen trillingen in alle richtingen doorgeven. De kogels echter hoofdzakelijk de vertikale. Die zijn vertikaal redelijk stijf (hogerfrequentie) en horizontaal erg slap (lage frequentie). Vroeger wilde een draaitafel nogal eens rondzingen. Ontkoppelen hielp daar goed tegen. De muurrekken werden vooral gebruikt wanneer er sprake was van een houten vloer en je Thorens zowat uit z'n veren sprong wanneer je door de kamer liep. De latere Thorensen zijn dan ook veel stugger opgehangen dan b.v. de oer TD160. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 september 2012 Report Share Posted 17 september 2012 Het is een misvatting te denken dat een subchassistafel ontworpen is om trillingen van bijv. lopen op een vloer af te voeren. Het subchassis dient een ander doel, nl. ontkoppelen van motortrillingen en afvoeren/dempen van ongewenste energie van de arm. Vandaar dat het *juist* bij een subchassistafel van belang is om die trillingsvrij op te stellen. Is dat aan een muur (zoals meestal) dan is het goed om wat gaten in de bodem te boren zodat het subchassis niet als druk- maar als drukgradiënt-microfoon gaat werken. Op de site van Rudolf Bruil staat er het e.e.a. over, en als je het naadje van de kous wilt weten bestel je de verzamelde artikelenserie over draaitafels. http://www.soundfoun...om/amb/amb.html http://www.soundfoun...onstructie.html Of je probeert de compilatie "Het Beste Uit Audiopinie" ergens op de kop te tikken. A propos hamer: *de* oer-subchassistafel van AR werd nu juist geadverteerd met die hamer. Overigens wel weer om de verkeerde reden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 september 2012 Author Report Share Posted 18 september 2012 A. (...) Van den Hul sloeg op een audioshow eens met een hamer tegen de draaitafel van een massaloopwerk terwijl die stond te spelen. Niks aan de hand... moet je met een Thorens eens proberen. (...) B. Spikes en kegeltjes koppelen inderdaad en zullen trillingen in alle richtingen doorgeven. De kogels echter hoofdzakelijk de vertikale. Die zijn vertikaal redelijk stijf (hogerfrequentie) en horizontaal erg slap (lage frequentie).(...) Beste Hans, Ad A: Dat de resonantiefrequentie van een massa-loopwerk relatief laag ligt, en dat er relatief veel energie nodig is om zo'n zwaar loopwerk in eigentrilling te brengen, spreekt vanzelf. Maar laagfrequent geluid - vooral wanneer dit op realistisch niveau wordt gereproduceerd door fullrange luidsprekers - kan hiertoe ruimschoots voldoende energie leveren. Aalt Jouk van den Hul demonstreert zelf in zijn luisterruimte te A met een meerarmige Thorens "Reference" draaitafel, waar hij - voor zover bij Spido bekend - nóóit met een hamer op slaat. Een tik met een hamer op een metalen massa-loopwerk levert overigens slechts een paar hevige, doch kortdurende en ongelijke pieken op binnen een klein frequentiespectrum in het middengebied: ver buiten de eigenresonantie van het massa-loopwerk, dus. (Het spectrum is enigszins afhankelijk van de aantikkracht, de aantikplek en het formaat van de hamer.) Ad B: Verzoeke bewijs te leveren voor jouw stellige bewering ten aanzien van de filterwerking / frequentie-afhankelijke ontkoppeling van draaitafels in respectievelijk verticale en horizontale richting door spikes, kegeltjes en kogeltjes. Is hier betrouwbare literatuur (JAES?) over? Is dit gemeten, vergeleken, gecontroleerd, verklaard e.d.? Beste KT88, Het boren van gaten in de bodem dient men m.i. in het algemeen aan deskundigen over te laten. (Aan Shell of BP, bijvoorbeeld.) Die lui van AR waren destijds wellicht veel knapper en/of slimmer dan jij nu lijkt te beseffen. Alleen al de geniale gedachte om de resonantiefrequenties van de draaitafel veel hoger te leggen dan de eigen rumble! En die eigenresonanties bovendien zo zwak - en dus ook zo gemakkelijk dempbaar - te maken, door de lichte en ook nog in akoestisch/dynamisch autonome delen uitgevoerde (sub platter) draaitafel-constructie, waarbij de samenstellende delen individueel een zwakkere en hoger-gestemde resonantie hebben dan het systeem! Rumble is immers geen probleem, als 't niet wordt opgepikt (en versterkt)? P.S. Het meest treffende voorbeeld van ongedempte systeemresonantie en de desastreuze gevolgen daarvan, vindt men in Jozua 5 en 6. Het Volk Israël - enkele duizenden - liep op de laatste dag 7x om de muren van Jericho (low freq.); de ramshoorns klonken (mid/hi freq.), het volk schreeuwde (full range) en... de muren van de stad stortten in. (...) 20 Toen de ramshoorns klonken, brak het volk uit in een donderend geschreeuw. De muur stortte in (...) Joz.6:20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 september 2012 Report Share Posted 18 september 2012 Ik heb nooit een AR draaitafel gezien. Lijkt me interessant. De moeder aller snaar aangedreven draaitafels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 september 2012 Author Report Share Posted 19 september 2012 (...) De moeder aller snaar aangedreven draaitafels. Beste Ivan10, Nou... néu. De AR was de moeder aller subchassis draaitafels. Dat wèl. (Snaaraandrijving werd voor zover ik weet het eerst op grote schaal toegepast in de TrioTrack platenspelers. Trio Track De TrioTrack werd begin vijftiger jaren op de Nederlandse markt gebracht door Acousitcal NV uit Haarlem. Later gevestigd in Amsterdam. Trio Track bevat veel B&O componenten en is een technisch hoogstandje uit die tijd. In tegenstelling tot de meeste grammofoons heeft de TrioTrack een snaaraandrijving in plaats van een wieltje. Met een snaaraandrijving kan een veel betere constante snelheid worden gerealiseerd. Deze snelheid kan met het groene knopje nog worden bijgesteld. Acoustical gebruikte Ronette Chrystal elementen. http://www.gerardoor...d=59&Itemid=100 Voor de juiste naam en vestigingsplaatsen van de importeur, alsmede wat aardige historische gegevens, zie: http://www.grammofoo...tm ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 september 2012 Report Share Posted 19 september 2012 Het verhaal van KT kende ik al wat langer. Een opmerking die je daarbij zou kunnen maken is dat de mate van vering ook nog wel kan verschillen. Mijn Oracle bij. is stugger geveerd dan een Linn LP12. Overigens is het ontwerpen van een draaitafel een vak waarbij je veel verstand van diverse zaken nodig hebt. Ik vraag me wel eens af of veel van de nieuwe fabrikanten die kennis wel bezitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 september 2012 Report Share Posted 19 september 2012 Overigens is het ontwerpen van een draaitafel een vak waarbij je veel verstand van diverse zaken nodig hebt. Ik vraag me wel eens af of veel van de nieuwe fabrikanten die kennis wel bezitten. In elk geval hebben ze niet meer de kennis over directaangedreven systemen. In plaats van dit toe te geven, zeggen ze dat direct aangedreven niet goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2012 Report Share Posted 20 september 2012 In elk geval hebben ze niet meer de kennis over directaangedreven systemen. In plaats van dit toe te geven, zeggen ze dat direct aangedreven niet goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 september 2012 Report Share Posted 20 september 2012 Oh ja die eerste is een Rockport, de referentiedraaitafel van Sony en leuk voor hele vermogende mensen. Er is een Amerikaan die deze Rockport heeft en tevens een oude Technics SP10MK3, een high end versie van de SP10mk2. Hij vindt ze ongeveer evengoed. En dan maakt Technics ook nog de sl1210. En de motor daarvan wordt gebruikt door andere merken. Maar ik vind bovenstaande voorbeelden erg mooi maar ook een beetje de uitzondering die de regel bevestigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 september 2012 Author Report Share Posted 26 september 2012 Oh ja die eerste is een Rockport, de referentiedraaitafel van Sony (...) een oude Technics SP10MK3, een high end versie van de SP10mk2 (...) Technics (...) sl1210. En de motor daarvan wordt gebruikt door andere merken(...) Hallo, Threshold, Willen we wel een beetje serieus blijven, alstublieft? Sony, Technics, "andere merken" ? Beperk je liever tot èchte kwaliteit: EMT, Breuer, Thorens, Telefunken e.d. Beste KT88, (...) Het is een misvatting te denken dat een subchassistafel ontworpen is om trillingen van bijv. lopen op een vloer af te voeren. (...) Kijk nu nog eens naar het vierde plaatje, en vooral naar het bijschrift, van "jouw eigen" AR turntables plaatje: (...) Stable: The suspension design makes it insensible to mechanical shocks from the floor or to acoustic feedback. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts