Miracle. Posted 12 december 2009 Report Share Posted 12 december 2009 Vandaag ben ik maar eens een rondje om het ijsselmeer gaan rijden. Eerst over noordholland, in Zwaag bij een kennis van me koffie gedaan en wat gegeten. Toen de afsluitdijk over naar Sneek, alwaar nog een (oerlelijke) originele stofkap van mijn Musical Fidelity M1 draaitafel lag. Hier uiteraard ook even koffie meegedaan en wat zitten roddelen. Toen snel weer door, want in Appelscha stond een wel heel mooie fles 10 jaar oude Talisker single malt van Spido voor mij klaar. Hier gebroederlijk naast een 12 jaar oude Aberlour. Uiteraard was dat direct een mooie gelegenheid om de Perfect Performer Soundstone 30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 december 2009 Report Share Posted 12 december 2009 Mooi verslagje, Miracle. Maar o wee, wat ben jij kritisch. Ik denk dat Tubejack en Goodtube er heel anders over denken. Maar die verdenk ik wel nooit eens Metallica te draaien. Gezien beider opgetogenheid over deze speakers denk ik dat het toch vooral ligt aan je eigen referentie, als het gaat om het beoordelen van speakers en de akoustiek, niet te vergeten. Je moest nog rijden, anders hadden een paar glaasjes Talisker misschien wonderen kunnen verrichten. Gr. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 december 2009 Author Report Share Posted 12 december 2009 Mooi verslagje, Miracle. Dank je Marc. Maar o wee, wat ben jij kritisch. Ja, mag dat. Bij speakers die het zelfde kosten als wat die van mij in de winkel kosten. Ik denk dat Tubejack en Goodtube er heel anders over denken. Maar die verdenk ik wel nooit eens Metallica te draaien. Ik vermoed ook dat hun er alleen rustiger muziek op beluisterd hebben. Gezien beider opgetogenheid over deze speakers denk ik dat het toch vooral ligt aan je eigen referentie, als het gaat om het beoordelen van speakers en de akoustiek, niet te vergeten. Het is idd ook voor een groot deel waar je referentie ligt, en die ligt bij mij idd niet laag.Wat dat betreft ben ik al wel behoorlijk verpest met wat ik gehoord heb, en waar ik dagelijks naar mag luisteren. Je moest nog rijden, anders hadden een paar glaasjes Talisker misschien wonderen kunnen verrichten. Gr. M rc Een paar glaasjes zullen geen invloed op die beoordeling hebben bij mij. Zolang het maar bij een paar glaasjes blijft. Na meer dan een paar glaasjes smaakt het mij ook niet meer, dus meer als een paar glaasjes drink ik er ook nooit van. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2009 Report Share Posted 12 december 2009 Leuk dat je fles toch bent gaan halen. Altijd goed als 2 meningen elkaar in irl ontmoeten. Wbt de Soundstone 30, ik heb deze nooit gehoord, maar wel de Betonnix van Erik, die dezelfde laag en middentoner gebruiken volgens mij en ook een identieke filter filosofie. Ik denk dat het full rang inzetten van de middentoner (meen dat er geen laag af en ook geen hoog af filter op zit) met name bij hoger volume het geluid wat "harder" (harsh) laat klinken. Erigenlijk gewoon de vervormimg van de kevlar unit die hoorbaar wordt. Eigenlijk zou je een inschakelbaar filter moeten bedenken. Bij ruistige muziek de huidige opzet met alle voordelen van goede fase verloop en ga je wat harder spelen dan schakel je er een (minstens) 2e orde bandpass fillter tussen, zodat de units niet te veel voor hun kiezen krijgen (alleen 300-3000hz ofzo). Maar goed, ik ben toch zeker ... Klaas niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 december 2009 Report Share Posted 12 december 2009 Mooi verslagje, Miracle.Maar o wee, wat ben jij kritisch. Ik denk dat Tubejack en Goodtube er heel anders over denken. Maar die verdenk ik wel nooit eens Metallica te draaien. Gezien beider opgetogenheid over deze speakers denk ik dat het toch vooral ligt aan je eigen referentie, als het gaat om het beoordelen van speakers en de akoustiek, niet te vergeten. Leuk Miracle, dat je eindelijk eens bent wezen luisteren! Met kritisch zijn is niets mis, hoor. Tubejack en ik hebben met eigen spulleboel de luidsprekers beluisterd. Dat zou wel eens verschil kunnen maken, niet of dat beter is, maar voor de referentie scheelt het wel! Zelf draai ik genoemde muziek niet, ik vind Metallica meer geschikt voor een ander soort installatie. Hoewel Nothing Else Matters heel behoorlijk uit mijn eigen installatie komt. En ik heb S&M ook wel, de DVD, maar draai dat niet in de huiskamer sinds de surround set verbannen is. Dit soort muziek beluister ik eerder in de auto of op zolder ofzo. De akoestiek bij Klaas vind ik stukken beter dan in mijn eigen huis, dus kun je nagaan. Maar ja, ik heb dan ook geen aparte of ideale luisterruimte, maar wel een hele mooie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 12 december 2009 Author Report Share Posted 12 december 2009 Leuk dat je fles toch bent gaan halen. Altijd goed als 2 meningen elkaar in irl ontmoeten. Da's juist het mooiste van zo'n forum, dat twee mensen met verschillende meningen toch samen door Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Erik Klijnsmit (Betonnix) past de middentoner (SPH-135KEP, 13,5 cm kevlar conus unit) zonder low-pass filter toe. Dat wil zeggen: hij gebruikt in het hoog de natuurlijke rolloff van deze unit. De scheiding tussen woofer en middentoner is (aan beide zijden) eerste orde. En de tweeter laat hij, naar ik meen, ook via een eerste orde filter in functie treden. Klaas Feenstra (SoundStone 30) filtert zijn SPH-135KEP eerste orde af bij 3,3 kHz en laat daar een Visaton DSM-50FFL (5 cm titanium dome) het werk overnemen tot ca. 7 kHz. Daar neemt een ribbon de taak over: alles via eerste orde filtering. Want het is zijn idee, dat je in elk bereik zo weinig mogelijk bewegende massa moet inzetten: voor minimale stijg- en daaltijden, om overshoot en undershoot te vermijden, voor optimale spreidingskarakteristiek en om opbreking te voorkomen. De opmerking van Duck-Twacy ten aanzien van vervorming die Kevlar units zouden produceren in het hoogste toonbereik kan ik niet onweersproken laten. Iedereen heeft recht op een eigen mening. Maar als er onzin wordt verteld, moet ik wel reageren! Juist Kevlar (en m.n. zoals toegepast in de Monacor "Number One" speakers) is qua natuurlijke rolloff veruit superieur. Deze units leveren een door - geen enkele ander type ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 december 2009 Author Report Share Posted 13 december 2009 Bijvoorbeeld de basbegeleiding in A St Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Beste Miracle, In de SoundStone 30 worden alle vier units Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Mooi verslag Miracle, goed dat je een keer langs Klaas geweest bent. Ikz Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 goed verslag miracle. kun je nagaan hoe je recensie had uitgepakt als je niet een fles malt van te voren gekregen had maar de min punten liggen volgens klaas dus aan de opnames. volgens miracle aan de installatie of de speaker zelf. ( altijd lastig als je ergens niet gewend bent) de plus punten is dat minder complexe muziek eigenlijk goed tot zeer goed te pruimen is? ; maar goed bij iemand is als miracle is dat geen slechte score. hier thuis zou hij ook veel aan te merken hebben maar niet op de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Mooi verslag Miracle. Leuk dat je die mooie fles op ben wezen halen bij de gastvrije en zo te horen sympathieke spido. kritisch zijn mag is niks mis mee.Zo lang het netjes blijft ,en dat is hier wel het geval vind ik. Nu dat jullie het over filteren hebben.ik heb mijn speakers open geschroefd en zag dat de mid- woofer rechtstreeks op de versterker is aan gesloten. Wel bij de tweeters zit een kondensatoor MKP plus en een weerstand. Wanneer ik een andere tweeter de [Revelator van Scan Speak welke ? weet ik nog niet]erin plaats moet ik dan een andere kondensatoor plaatsen.? hier een paar foto,s gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 De opmerking van Duck-Twacy ten aanzien van vervorming die Kevlar units zouden produceren in het hoogste toonbereik kan ik niet onweersproken laten. Iedereen heeft recht op een eigen mening. Maar als er onzin wordt verteld, moet ik wel reageren! Excuses aan de bovenste beste Klaas (neem aan dat jij die wel over kunt brengen). Kennelijk was ik fout geinformeerd. Zelf ben ik overigens voorstander van wat hogere orde filters, iedere unit in zijn optimale gebied en minimale overlap, maar dat is inderdaad een persoonlijke voorkeur Overigens had ik het over hoge volumes en met name zonder laaf-af filtering, Ieder unit krijgt het moeilijk als ze te hard lagere frequenties moeten weergeven. In het hoge bereik zie je, vooral bij de wat hardere harde konus materialen, het optreden van conus breakup verschijnselen. Maar dat weet Klaas natuurlijk ook allemaal wel. Ben wel benieuwd of Klaas wel eens geexperimenteerd heeft met actieve filtering om de beste filterwaarden te vinden. Gewoon zo'n Behringer DCX2496 (of iets beters), 6 mono versterkertjes (bv UcD180) en lekker stoeien met verschillende overname frequenties en stijlheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Ik heb geen verstand van speakers bouwen, maar ik ben het wel met Klaas eens dat je het beste resultaat boekt met eerste orde filters. Enig nadeel is dat je wel de juiste units moet vinden die bij elkaar passen. Er zijn speakerbouwers die gewoon wat units nemen en deze met 3e-, 4e- of zelfs 5e orde filters dwingen te doen wat hun verwacht wordt. M..i krijg je dan een levenloze speaker als resultaat. Maar nogmaals, ik heb geen verstand van speakers bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Ik heb geen verstand van speakers bouwen, maar ik ben het wel met Klaas eens dat je het beste resultaat boekt met eerste orde filters. Enig nadeel is dat je wel de juiste units moet vinden die bij elkaar passen. Er zijn speakerbouwers die gewoon wat units nemen en deze met 3e-, 4e- of zelfs 5e orde filters dwingen te doen wat hun verwacht wordt. M..i krijg je dan een levenloze speaker als resultaat.Maar nogmaals, ik heb geen verstand van speakers bouwen Vind ik ook, en er zijn horde Audiofielen, die pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 december 2009 Author Report Share Posted 13 december 2009 @Jack: Jouw speakers zijn heel anders opgebouwd dan de Soundstone 30's, en klinken ook heel anders. Jouw speakers geven die hele lage tonen niet weer doordat er geen grote woofer in zit zoals in de SS30. Hierdoor zijn ze ook een stuk makkelijker aan te sturen. Dat je altijd ergens compromissen moet sluiten...... Ik denk het niet. @M44: De recensie had absoluut niet beter of slechter geweest als die fles malt er niet was geweest. Dan had alleen die vermelding er niet bij gestaan. Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te schrijven wat ik ervaar. @henkes: De gebruikte woofer in jouw speakers heeft een natuurlijke rolloff, waardoor een filter niet nodig is. De tweeter echter loopt verder door in het laag dan je zou willen. Daarom moet hij wel gefilterd worden. In dit geval met een C van 4,7uF. Hiermee word de tweeter op 4200Hz met 3Db per octaaf afgefilterd. Wanneer je een andere tweeter erin gaat zetten moet die het zelfde blijven, en moet je een tweeter gebruiken die daar geschikt voor is. De weerstand is om het rendement van de tweeter te verlagen. De weerstand is zo te zien een 2,2Ohm, wat zo'n 3Db verzwakt. Wanneer de nieuwe tweeter het zelfde rendement heeft kan die weerstand blijven zitten, wanneer dat rendement 3 Db lager is kan de weerstand eruit. Is het rendement nog hoger zul je meer weerstand toe moeten voegen. Wil je nog meer weten: Open daar even een nieuw topic voor, of PM. @Sodejuu: Een eerste orde filter klinkt vaak zo goed doordat er in de zelfde prijsklasse dan betere onderdelen gebruikt worden. Wanneer er Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Bedankt voor de uitleg miracle .Als ik een andere tweeter wil aanschaffen kom ik hier op terug in een nieuwe topic. gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 @M44:De recensie had absoluut niet beter of slechter geweest als die fles malt er niet was geweest. Dan had alleen die vermelding er niet bij gestaan. Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te schrijven wat ik ervaar. vandaar de emoticons miracle....vandaar de emotiocons Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Dat je altijd ergens compromissen moet sluiten...... Ik denk het niet. Dat kan niet anders! We kunnen geen reproductie systeem verzinnen die in ALLE gevallen de werkelijkheid benaderd. We kunnen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 zeg je nu dat jouw eigen systeem dus niet geschikt is voor alle soorten muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Ik vind het wel pleziering luisteren bij Klaas. Kan me wel vinden in de constatering dat het een beetje rommelig kan worden. Verder denk ik dat het wel eens wat te fel kan zijn. In zijn algemeenheid vind ik het overtuigend en makkelijk klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Dat je altijd ergens compromissen moet sluiten...... Ik denk het niet. Mooi dat jij vind van niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 december 2009 Report Share Posted 13 december 2009 Zolang er geen unit bestaan die zonder vervorming (welke soort dan ook), zonder bundeling etc. het hele spectrum van 20-20k gelijkmatig weergeeft (en iedere willekeurige combinatie van tonen daarbinnen) met geluidsterkte 40 tot minstens 120 db op luisterafstand en met een "normale" versterker, is iedere luidspreker een compromis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 december 2009 Report Share Posted 14 december 2009 (...) De tweeter echter loopt verder door in het laag dan je zou willen. Daarom moet hij wel gefilterd worden.In dit geval met een C van 4,7uF. Hiermee word de tweeter op 4200Hz met 3Db per octaaf afgefilterd. Wanneer je een andere tweeter erin gaat zetten moet die het zelfde blijven, en moet je een tweeter gebruiken die daar geschikt voor is. De weerstand is om het rendement van de tweeter te verlagen. De weerstand is zo te zien een 2,2Ohm, wat zo'n 3Db verzwakt. Wanneer de nieuwe tweeter het zelfde rendement heeft kan die weerstand blijven zitten, wanneer dat rendement 3 Db lager is kan de weerstand eruit. Is het rendement nog hoger zul je meer weerstand toe moeten voegen. (...) Beste Miracle, In principe zou de wisselfrequentie van een 8Ω tweeter via een C van 4,7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 14 december 2009 Report Share Posted 14 december 2009 Hoi spido, dus als ik het goed begrijp is de filter niet aangepast,na het wisselen van tweeters.waarschijnlijk zaten hier revelatoren in.Nu zitten er de XT25TG-30/04 van vifa in .Deze zijn 4 ohm . gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts