Guest cve Posted 16 december 2009 Report Share Posted 16 december 2009 Ik dacht dat heel Nederland al lang (gemiddeld) 230V had, maar uit mijn stopcontact komt nog steeds (gemiddeld) 220V. Is Delft een enclave in stroomland of komt dat meer voor? Maar wat betekent 220V voor apparatuur dat is ontworpen op 230V? Dat kan overigens ook andersom: wat betekent 230V voor apparatuur dat is ontworpen op 220V? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 16 december 2009 Report Share Posted 16 december 2009 @Miracle Ik heb echt 220V gemiddeld: schommelt meestal tussen 217 en 222 meestal. Ik hou dat al een tijdje in de gaten namelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 16 december 2009 Report Share Posted 16 december 2009 @Miracle Ik heb echt 220V gemiddeld: schommelt meestal tussen 217 en 222 meestal. Ik hou dat al een tijdje in de gaten namelijk. 217 Volt valt nog steeds ruim binnen de 230V - 10% norm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 17 december 2009 Report Share Posted 17 december 2009 @Miracle Ik heb echt 220V gemiddeld: schommelt meestal tussen 217 en 222 meestal. Ik hou dat al een tijdje in de gaten namelijk. 217 Volt valt nog steeds ruim binnen de 230V - 10% norm. Dat klopt, maar wat heeft het voor zin om op papier 230V te leveren, maar in de praktijk altijd ongeveer 220V? Je blijft dan wel binnen de leveringstoleranties, maar toch. Of is het voor de stroomproducent domweg goedkoper om altijd minder energie te leveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 december 2009 Report Share Posted 17 december 2009 Die 230Volt mag dus 6% hoger en 10% lager zijn dan opgegeven. De NEN1010 ("Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties") zegt toch iets anders... 8.525 Spanningsverlies 8.525.101 Het spanningsverlies tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten mag bij normaal bedrijf niet meer dan 5 % van de nominale spanning bedragen. 8.525.102 Mits de spanning binnen de grenzen blijft die voor het elektrisch materieel toelaatbaar zijn geldt het bepaalde in 8.525.101 niet: a.) indien de goede werking van het elektrisch materieel gewaarborgd is; b.) tijdens het aanlopen van motoren; c.) tijdens het inschakelen van ander elektrisch materieel met sterke inschakelstromen. Toelichting bij : 8.525.101 8.525.101 Het begin van een installatie is bijvoorbeeld de plaats van de meetinrichting bij aansluiting op een openbaar net. Zie ook IEC 1200-52. Die 217V is dus ietsje te laag. Of op z'n minst op het randje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 december 2009 Report Share Posted 17 december 2009 8.525.101 Het spanningsverlies tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten mag bij normaal bedrijf niet meer dan 5 % van de nominale spanning bedragen. Zou dat dan ook voor woningen gelden of gelden daar andere regels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 december 2009 Report Share Posted 17 december 2009 8.525.101 Het spanningsverlies tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten mag bij normaal bedrijf niet meer dan 5 % van de nominale spanning bedragen. Zou dat dan ook voor woningen gelden of gelden daar andere regels? Hehe... Dat woord 'bedrijf' heeft hier een iets andere betekenis. 'Bij normaal bedrijf' betekent zoveel als 'onder normale onstandigheden'. Dat wil zeggen, als er geen kortsluitingen of zware overbelastingen zijn, geen kapotte spanningsregeling op een vermogenstransformator, geen blikseminslag, enz. Heeft niks met 'een bedrijf' of 'een woning' te maken. Zal wel jargon zijn denk ik, want die term komt op mij in ieder geval heel normaal over... De NEN1010 geldt voor alle laagspanningsinstallaties* en vooral en nadrukkelijk ook die in woningen... * Men is zo vriendelijk geweest in de NEN1010 ook aan te geven wat men onder laagspaningsinstallaties verstaat: 8.21.100 Algemeen 8.21.101 (laagspannings)installatie: Een elektrische installatie met: a.) een nominale wisselspanning van ten hoogste 1000 V tussen de fasen; b.) een nominale gelijkspanning van ten hoogste 1500 V tussen de polen. Ps. er is inmiddels een nieuwere NEN1010, dus die kan op details afwijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 19 december 2009 Report Share Posted 19 december 2009 Hier in het midden van het land is het wel tegen de 230 volt. Oude apparatuur schakel ik als dat mogelijk is wel van 220 --> 240. Je moet wel weten de het circuit daarna het iets minder zwaar heeft. en beter iets te weinig dan te veel. Op langer termijn lijkt mij het niet erg goed voor de levensduur. That's just me ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 december 2009 Report Share Posted 19 december 2009 en beter iets te weinig dan te veel. Op langer termijn lijkt mij het niet erg goed voor de levensduur. Dat hangt af van het soort apparatuur. Een elektromotor die gebouwd is voor 400V (3 fasen) zal niet blij worden van een te lage spanning. De stroom neemt dan toe, en dus wordt de motor thermisch te zwaar belast. Nou worden motoren daar doorgaans wel tegen beveiligd, maar het gaat in ieder geval niet werken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 Wat, als bij mij inderdaad de spanning 230 volt is die er uit de stopcontacten komt, is er dan een goede mogelijkheid die te stabiliseren op 220 volt? En zo ja, heeft die stabilisatie enige negatieve invloed op de prestaties van de apparatuur? Want over het algemeen heeft netfilterapparatuur geen goede werking, omdat zo'n apparaat de zaak vaak afknijpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 Wat, als bij mij inderdaad de spanning 230 volt is die er uit de stopcontacten komt, is er dan een goede mogelijkheid die te stabiliseren op 220 volt? En zo ja, heeft die stabilisatie enige negatieve invloed op de prestaties van de apparatuur?Want over het algemeen heeft netfilterapparatuur geen goede werking, omdat zo'n apparaat de zaak vaak afknijpt. Misschien is het een idee om speciaal voor de geluidsinstallatie zonnepanelen te installeren. Een schonere voeding dan dat bestaat niet (in meerdere opzichten). De regeldoos die er wisselspanning van maakt heb je dan volledig in eigen beheer, en kan je tunen zoals je wilt (of durft). Of het hoorbaar is, is een tweede, maar technisch gezien wel leuk. NB: accu's neerzetten voor als je 's avonds ook wilt luisteren natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 In heel Nederland behoort de netspanning nominaal 230V te zijn. De tolerantie voor de leverancier is 5% (Europese richtlijn). Die voor apparatuur is 10%, althans dat behoort het te zijn. Voor oudere apparatuur, met name buizenspullen, kan het minder zijn. Als nu nog ergens de gemiddelde netspanning 220V is dan klopt er iets niet, ongeacht de reden. Overigens gaan gloeilampen voor 230V op 220V aanzienlijk langer mee dan op 230V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 Als nu nog ergens de gemiddelde netspanning 220V is dan klopt er iets niet, ongeacht de reden. Nou, dan ga ik maandag maar eens met Eneco bellen. op dit moment staat de meter op 216 V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 . Overigens gaan gloeilampen voor 230V op 220V aanzienlijk langer mee dan op 230V. Geldt dat ook voor audio-apparatuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 . Overigens gaan gloeilampen voor 230V op 220V aanzienlijk langer mee dan op 230V. Geldt dat ook voor audio-apparatuur? Naar mijn idee niet in zijn algemeenheid, maar het zou kunnen. Mijn oude 220V spulletjes hebben iig geen moeite met de huidige 230V. Blijf het wel raar vinden dat jij in Delft 220V hebt. Op mijn werk, ook in Delft, is het toch echt rond de 230V en soms wel eens korte tijd 238V gehad. En collega's in de binnenstad hebben ook gewoon rond de 230V. Of zit je soms in een studentenhuisvesting waar 50 PC's dag en nacht draaien als servertje? Dan is het wel te verklaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 . Overigens gaan gloeilampen voor 230V op 220V aanzienlijk langer mee dan op 230V. Geldt dat ook voor audio-apparatuur? Naar mijn idee niet in zijn algemeenheid, maar het zou kunnen. Mijn oude 220V spulletjes hebben iig geen moeite met de huidige 230V. Blijf het wel raar vinden dat jij in Delft 220V hebt. Op mijn werk, ook in Delft, is het toch echt rond de 230V en soms wel eens korte tijd 238V gehad. En collega's in de binnenstad hebben ook gewoon rond de 230V. Of zit je soms in een studentenhuisvesting waar 50 PC's dag en nacht draaien als servertje? Dan is het wel te verklaren Maar dan is het nog steeds wel te verhelpen. Dikkere kabels, waardoor het verlies in de kabels minder groot is en dus minder spanningsval over de kabels. Is wel een duur grapje, dus daar begint het netbedrijf niet aan als het niet nodig is. Andere mogelijkheid is de tapstanden van de distributietrafo aanpassen, maar dan moet wel iedereen achter die trafo hetzelfde probleem hebben, anders zou bij andere gebruikers de spanning te hoog kunnen worden. Bovendien moet je dan door het donker (de trafo moet uit bedrijf om de tapstanden te kunnen verzetten), dus daar beginnen ze ook niet aan. Vooral omdat 220V nog binnen de 5% spanningsval (t.o.v. 230V) valt, dus je hebt als consument ook geen poot om op te staan... Kwestie van dikke vette pech voor de kabouter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 Of zit je soms in een studentenhuisvesting waar 50 PC's dag en nacht draaien als servertje? Dan is het wel te verklaren Nee, in Tanthof-Oost. Ik zou dan bijna denken aan een illegale wietplantage in de buurt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 december 2009 Report Share Posted 21 december 2009 In heel Nederland behoort de netspanning nominaal 230V te zijn. De tolerantie voor de leverancier is 5% (Europese richtlijn). Die voor apparatuur is 10%, althans dat behoort het te zijn. Voor oudere apparatuur, met name buizenspullen, kan het minder zijn. Als nu nog ergens de gemiddelde netspanning 220V is dan klopt er iets niet, ongeacht de reden. Overigens gaan gloeilampen voor 230V op 220V aanzienlijk langer mee dan op 230V. Bij mij is 222V het afgelopen jaar de standaard waarde in de avonduren en het weekend en 225 tot 228V overdag. Kortom: prima binnen de toleranties zou je zeggen, toch? De waardes lees ik af van een Power Plant. Of ze correct zijn weet ik uiteraard niet, maar ze zijn wel consequent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2009 Report Share Posted 21 december 2009 Enkele jaren geleden hadden we hier ook een veel te lage spanning (soms 212 V), terwijl 230 V toen al lang "norm" was. Ik heb toen Essent gebeld. Die hebben toen een meetinstrument in de meterkast gezet en de spanning gedurende enkele dagen gemeten. Daar kwam uit een laagste spanning van 217 V uit. Toen ik vroeg waarom ik geen 230 V kreeg, was het antwoord dat de spanning slechts heel langzaam werd opgevoerd en dat oudere netten het laatst aan de beurt kwamen. Op veel plaatsen was de spanning toen dus nog "gewoon" 220V. Tegenwoordig is de spanning hier ongeveer 225 V. Er is dus wel degelijk iets aan gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 december 2009 Report Share Posted 21 december 2009 Hier in Den Haag in mijn woning uit 1954 meet ik 237 V.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 december 2009 Report Share Posted 21 december 2009 Wanneer je dus budgetmetertjes gebruikt probeer er dan meerdere uit, het kan zijn dat ze afwijken. Ja, daar was ik op een andere manier al achter gekomen.. Toevallig weet ik wel van een Hagenees uit de buurt dat het daar ook 237 V is. Maar hij woont wel vlak bij een transformatorhuisje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 22 december 2009 Report Share Posted 22 december 2009 Hier gaf mijn gamma prul van E5,- 223 Volt aan. De meetpennen zijn er weer eens afgevallen dus koop de volgende keer wel een degelijke meter. Even offtopic alleen denk dat dit wel een goede meter is Goedkoop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitwit Posted 22 december 2009 Report Share Posted 22 december 2009 Misschien wel heel dom van mij, maar waarom is het van belang om dit allemaal te weten? Zolang alles het maar blijft doen... Zoals de ondertiteling al zegt: wat maakt het uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 22 december 2009 Report Share Posted 22 december 2009 Nou je weet niet wat voorn effect dit heeft op lange termijn. (zeg een jaar of 10) en je weet niet hoe stok oude apparaten er mee om kunnen gaan. Zoals ik eerder heb aangegeven draai ik oude apparatuur op 240Volt. (als het aan de achterkant om te zetten is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2009 Report Share Posted 22 december 2009 Misschien wel heel dom van mij, maar waarom is het van belang om dit allemaal te weten? Zolang alles het maar blijft doen... Juist, daar ging het geloof ik om. Mijn eigen nietswaardige Voltcraft metertje geeft 229-230-231 volt aan. Binnenstad Leiden. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts