henkes Posted 19 december 2009 Report Share Posted 19 december 2009 Tip van duck twacy een rekenhulpje http://www.12vhifi.nl/filters.html .Maar dit reken voorbeeld werkt niet bij mijn speakers omdat deze mid- woofer niet gefilterd wordt . de tweeter fiva xt25tg-30/40 =4 ohm condensator 4,7 uf en een weerstand.Van deze mid woofer heb ik geen gegevens kunnen vinden,hier een foto er van. Hier heeft een revelator tweeter ingezeten ,en deze wil ik weer erin zetten,nu wil ik weten of deze filters kunnen blijven zitten.Het wordt waarschijnlijk de D2904/9600SE deze is ook 4 ohm. alle info over deze speakers is welkom. gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 december 2009 Report Share Posted 19 december 2009 Hallo Henkes, Bij een parellel filter heb je in feite 2 onafhankelijke filter secties. Een voor de lage tonen en 1 voor de hoge tonen. Natuurlijk zijn de twee secties meestal wel op elkaar afgestemd, dus de tweeter begint waar de lage tonen eindigen (simpel gezegd). Maar de werking is onafhankelijk. Als je bas unit ongefilterd is, dan kun je daar gewoon wat invullen (wat je ook voor de woofer invult, de C1 voor de tweeter blijft hetzelfde). Maar dat wordt dan niet echt gemaakt. Echter een goede afstemming vinden met zo'n simpel programmaatje blijft toch gok werk. Misschien kun je hulp vragen op het zelfbouw froum, daar zitten de echte experts. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewforum.php?f=6 De woofer bv komt me wel bekend voor, maar kan er niet opkomen wat het is (Audax wellicht). Hopelijk kan je daar iemand je verder helpen. Het is waarschijnlijk het veiligst om uit te gaan van het oorspronkelijek ontwerp (dus de filtering die op de origine tweeter werd toegepasd) en dat proberen te reproduceren op de nieuwe tweeter. Zit je alleen nog met eventuele rendement aanpassingen (dat kun je het beste met een zo'n tweeter verzwakker netwerkje doen http://www.12vhifi.nl/filters.html#verzwakker (even aannemend dat je tweeeter een hoger rendement heeft dan de woofer. Is dat niet zo, dan heb je een probleem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 19 december 2009 Author Report Share Posted 19 december 2009 Ok Duck Twacy dan klopt het aardig , deze filtering met de vifa tweeter.Als ik de Revelator van Scan Speak ga aanschaffen,neem ik mijn speakers mee naar speaker & co in Rotterdam.Dan zal het wel goed komen.Ik heb de fabriekant van reverence 3 A gemaild en naar info gevraagd naar deze speaker,en deze meneer Tach Goka kon mij dit vertellen.These mid woofers are a 17 cm diemeter and as with all other main drivers they are designed and produced by us. Tach.Hij wilde niet echt veel kwijt over deze speakers . gr.henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 december 2009 Report Share Posted 20 december 2009 Ik denk dat het rekenhulpje wel aardig werkt, als: 1) je met de wisselfrequentie ver uit de buurt van de resonantiefrequentie van de tweeter blijft; 2) de tweeter ferrofluid in de magneet-spleet heeft (dat dempt de hoogte van de resonantie-piek in de impedantie, deze piek kan de werking van een 1ste orde filter, die je hier hebt, ernstig verstoren); 3) de impedantie van de tweeter ook echt 4 ohm is en niet bijvoorbeeld 5 of 6 of 3 (dan moet je de waarde van de condensator erop aanpassen). Ik denk dat je wat moet experimenteren met deze speakers. Volgens mij is deze Vifa niet bepaald 1ste keus in dit geval. Maar je weet het nooit, als het goed klinkt dan is het ook goed! Als ik de speakers zo zie, dan verwacht ik wel dat je hier heel duidelijk een vertikale " sweet spot" hebt. Als je zit, dan is het goed, sta je op, dan ga je door een berg-en-dal landschap van interferentie. Iedereen z'n eigen smaak. Ik vind, dat een speaker ook op sta-hoogte goed moet klinken. Wel vragen ze echt een idiote prijs voor deze dingen ($2500?). Er zit niet eens een filter in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 20 december 2009 Author Report Share Posted 20 december 2009 @threshold het klinkt niet verkeerd met de vifa tweeters.maar ik denk als ik de revelator van scan speak gebruik een betere combi is. En het klinkt nu niet alleen verticaal goed .wat mij gelijk opviel na het eerste keer luisteren was dat rondom de speaker muziek is.Het geluid komt mooi los van de speaker,om een audiofiele uitspraak te gebruiken.Een hotspot had ik wel met mijn vorige speakers.ik merk nu duidelijk verschil.En wat betreft de prijs ach ik weet niet of dat duur is,ik zie veel grotere bedragen voorbij gaan.Het zij zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 7 februari 2010 Author Report Share Posted 7 februari 2010 Ik denk dat het rekenhulpje wel aardig werkt, als: 1) je met de wisselfrequentie ver uit de buurt van de resonantiefrequentie van de tweeter blijft; 2) de tweeter ferrofluid in de magneet-spleet heeft (dat dempt de hoogte van de resonantie-piek in de impedantie, deze piek kan de werking van een 1ste orde filter, die je hier hebt, ernstig verstoren); 3) de impedantie van de tweeter ook echt 4 ohm is en niet bijvoorbeeld 5 of 6 of 3 (dan moet je de waarde van de condensator erop aanpassen). Ik denk dat je wat moet experimenteren met deze speakers. Volgens mij is deze Vifa niet bepaald 1ste keus in dit geval. Maar je weet het nooit, als het goed klinkt dan is het ook goed! Als ik de speakers zo zie, dan verwacht ik wel dat je hier heel duidelijk een vertikale " sweet spot" hebt. Als je zit, dan is het goed, sta je op, dan ga je door een berg-en-dal landschap van interferentie. Iedereen z'n eigen smaak. Ik vind, dat een speaker ook op sta-hoogte goed moet klinken. Wel vragen ze echt een idiote prijs voor deze dingen ($2500?). Er zit niet eens een filter in! Ik heb wat langer lopen schuiven met de meubels om de ideale" sweet spot" te zoeken , en moet bekennen dat threshold gelijk heeft.Je verliest inderdaad de stereobeeld wanneer je opsta,en ook wanner te ver naar achter tegen de wand gaat zitten. Maar waar ik nu zit klinkt het goed, en kan ik een meter naar links of naar rechts dan blijft het wel goed klinken. Met de nieuwe Scan Speak Revelator D2904/9600SE tweeter ben ik erg tevreden. Wat een goed luister test is, is de vibrafoon op de lp van Miles Davis Prestige 7150 gespeeld door Milt Jackson klinkt mooi helder. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 februari 2010 Report Share Posted 7 februari 2010 Wat is dat eigenlijk voor mid-woef? Lijkt een beetje op een carbon. Als het een carbon conus is dan kun je die eigenlijk maar beter ook filteren, die breken nogal op in het hoog en daar wordt het hoog niet beter van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 februari 2010 Report Share Posted 7 februari 2010 Wat is dat eigenlijk voor mid-woef? Eton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 7 februari 2010 Author Report Share Posted 7 februari 2010 Ze zijn wel van carbon gemaakt maar deze worden niet gefilterd.hyperexponenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 februari 2010 Report Share Posted 7 februari 2010 Wat is dat eigenlijk voor mid-woef? Lijkt een beetje op een carbon. Als het een carbon conus is dan kun je die eigenlijk maar beter ook filteren, die breken nogal op in het hoog en daar wordt het hoog niet beter van. Hoeft niet altijd, dat hangt een beetje af van de stijfheid van de hars waarmee de carbon gebonden wordt, met een flexibele hars kun je het opbreken onderdrukken. Hetzelfde geldt voor membranen van aramide of kevlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 februari 2010 Report Share Posted 21 februari 2010 Inderdaad zijn er enkele mid-woofers op de markt die heel mooi afvallen. Dynaudio's hadden dat door de enorme inwendige demping van de plastic conus. Mooier is het met papier (carbon), dat is nog wat stijver. Of het materiaal dat Audax gebruikt. Soms valt de speaker zo snel af dat helemaal geen filter nodig is. Op zich een mooie filosofie van dit merk. Ze willen resonanties veroorzaakt door het filter tegengaan. Daar hoor je weinig mensen over. Toch kan een paralleltak (condensator of spoel) aardig wat ellende veroorzaken als er niet flink gedempt wordt middels verzwakkingsnetwerken. Een filter kan gemakkelijk voor een versterking van bepaalde frequenties zorgen doordat componenten met elkaar (en de spreekspoel) in resonantie gaan. Zo kan een Visaton midden-dome niet zonder een verzwakkingsnetwerk om die resonanties te onderdrukken bij meer dan 1ste orde laag-af filters. Dan kun je dus niet het volledige rendement gebruiken. Dan zit Spido toch goed met z'n zwakke filtering . De tweeter valt ook zwak af met een 6 dB/oct. filter, dus het lijkt me een heel gedoe om een goed faseverloop tussen de beide units te krijgen. Als ik het zo lees, is dat niet helemaal gelukt. Maar er zijn veel merken die echt een sweet spot kennen. Dat moet je dan niet erg vinden. Misschien doet de tweeter het beter als die ook een stijle helling krijgt. Maar dan pretendeer ik het beter te weten dan de fabrikant en dat is een beetje te opportunistisch. Moet de tweeter nog omgepoold worden (+ en - omgedraaid aangesloten)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts