Jump to content

Elementjes

rbh
 Share

Recommended Posts

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn draaitafel altijd zelf instel. Dat betekend met een sjabloon en test LP, elementje er kaarsrecht in. Daarna spelen met gewicht en VTA. Geen hogere instelkunde. Verder deel ik je mening dat phonoversterker, arm, element en het draadje ertussen als geheel functioneren. Als je nu technisch naar een elementje kijkt. Specs, weinig bewegende massa, goed geslepen naald, dan zijn er behoorlijk veel elementen te krijgen met een hele brede prijsrange. Voor mij is het verschil dan onduidelijk. Misschien ga ik ook wel niet audiofiel genoeg met alles om, ook qua instellen en zo, denk ik te simpel.

Zal eerlijk zeggen dat ik mijn vorige element heb gekocht omdat ik dacht dat als ik veel geld uit zou geven ik veel terug zou krijgen. Heeft me nergens teleurgesteld en eigenlijk heel blij gemaakt. Toch komen er nu vragen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn draaitafel altijd zelf instel. Dat betekend met een sjabloon en test LP, elementje er kaarsrecht in. Daarna spelen met gewicht en VTA. Geen hogere instelkunde. Verder deel ik je mening dat phonoversterker, arm, element en het draadje ertussen als geheel functioneren. Als je nu technisch naar een elementje kijkt. Specs, weinig bewegende massa, goed geslepen naald, dan zijn er behoorlijk veel elementen te krijgen met een hele brede prijsrange. Voor mij is het verschil dan onduidelijk. Misschien ga ik ook wel niet audiofiel genoeg met alles om, ook qua instellen en zo, denk ik te simpel.

Zal eerlijk zeggen dat ik mijn vorige element heb gekocht omdat ik dacht dat als ik veel geld uit zou geven ik veel terug zou krijgen. Heeft me nergens teleurgesteld en eigenlijk heel blij gemaakt. Toch komen er nu vragen...

Jammer dat je je draaitafel niet optimaal insteld, want alleen met een sjabloon en een test-LP haal je echt niet de optimale afstelling. Dat verklaart ook gelijk waarom je weinig tot geen verschil merkt tussen de elementjes. Het vervelende is nu dat vaak de duurdere elementen wat lastiger af te stellen zijn (lees: het komt kritischer).

Specs zeggen nog steeds niets over hoe een element klinkt. Bovendien is de arm de bottleneck die bepaald tot hoe ver je kunt gaan met de elementjes. Zo heeft het geen zin om een JA in een Thorens TP16Mk3 te schroeven. De arm laat het niet toe dat de JA optimaal kan spelen. Erger nog, een arm zou zelfs het element kunnen slopen. Vraag Audiofreak maar eens. Die had een JA in een FR-64S zitten. Voorwaar geen optimale combi, met als resultaat een kapot element.

Hey Miracle, waarom heb je je posts verwijderd uit dit topic?

Miracle is teleurgesteld in de HEAR moderatie

Miracle kwam met dezelfde opmerkingen. Heb er ook wel eens een scope bij gehad, maar vind het weinig toevoegen ten opzichte van goed luisteren naar de test LP.

Ben natuurlijk altijd benieuwd wat ik beter zou moeten doen...

Er zijn mensen die kunnen idd zonder scope een element instellen. Ik kan het helaas niet. Als je bij die personen alsnog de scope erbij haalt, klopt het gewoon.

Je moet wel weten wat je moet meten, want anders heb je ook niks aan de scope.

Of zoals blijkt uit zijn profiel, zat er een windje dwars...

Door debielen als Henrie, 1ennalloor, goodtube, HPMD, Hansko, Kraus vonBentinck en Duck-Twacy is dit forum zo diep gezonken dat het niets meer te maken heeft met wat het was.

On-topic:

Maar Miracle heeft ook wat mij betreft gelijk: een testplaat heeft de voorkeur en met zo'n schijf met duidelijke uitleg is het afstellen niet zo moeilijk. Maar dat geldt net zo voor het goed met een scope leren omgaan.

Het belangrijkste is goed luisteren en de tijd daarvoor nemen. Als dat naar tevredenheid is kan een scope-test wat mij betreft achterwege blijven.

Een richtlijn is wel dat de specificaties elkaar niet heel veel ontlopen voor een goed uitpakkende match, maar de grenzen zijn dus echt niet z

Door debielen als Henrie, 1ennalloor, goodtube, HPMD, Hansko, Kraus vonBentinck en Duck-Twacy is dit forum zo diep gezonken dat het niets meer te maken heeft met wat het was.

En het gaat nog verder met een flinke sneer naar het forum in het algemeen .... jammer. Kennelijk is Miracle niet alleen teleurgesteld in de moderatie maar worden ook forummers met name genoemd. Ik denk dat het moderatoren-team hier iets aan moet doen, want het is nergens voor nodig dat er op de man wordt gespeeld.

Of het allemaal terecht is doet ook niet terzake, alle forummers, vooral ook de genoemden, hebben hun eigen kwaliteiten en dragen op hun eigen manier, vaak zinvol soms wat minder zinvol :D , bij tot het interessant

En het gaat nog verder met een flinke sneer naar het forum in het algemeen .... jammer. Kennelijk is Miracle niet alleen teleurgesteld in de moderatie maar worden ook forummers met name genoemd. Ik denk dat het moderatoren-team hier iets aan moet doen, want het is nergens voor nodig dat er op de man wordt gespeeld.

Of het allemaal terecht is doet ook niet terzake, alle forummers, vooral ook de genoemden, hebben hun eigen kwaliteiten en dragen op hun eigen manier, vaak zinvol soms wat minder zinvol :D , bij tot het interessant

Vrolijk kerstfeest .....

O, dat is alweer bijna voorbij.

Jongens, er mag weer geschoten worden :blink::ph34r:

Zonder gekheid, ik heb me ook regelmatig gestoord aan een aantal postings. Ik heb er (volgens mij wijselijk :rolleyes: ) niet op gereageerd. Soms is het dan beter een rust- cq postpauze in te lassen. Ik hoop dat Michel dat nu ook doet ;)

ON TOPIC:

Het is zeker belangrijk dat element en arm matchen. Je kunt nu eenmaal niet elk element in elke arm zetten. Miracle heeft wel gelijk dat cijfetjes niet heilig zijn. Ik heb ook al vaker meegemaakt dat een element dat op papier niet matcht, in werkelijkheid prima werkt in die combinatie. Maar andersom ook. Een element dat nagenoeg gemaakt is voor die arm, in werkelijkheid niet goed te krijgen is. Het blijft dus vaak een kwestie van proberen, meten en luisteren.

Zonder gekheid, ik heb me ook regelmatig gestoord aan een aantal postings. Ik heb er (volgens mij wijselijk rolleyes.gif ) niet op gereageerd. Soms is het dan beter een rust- cq postpauze in te lassen. Ik hoop dat Michel dat nu ook doet wink.gif

Aan postings mag je je storen, je mag er zelfs op reageren. Echter als je hearders debielen noemt of in zijn algemeenheid het hear forum een zielig zooitje noemt, dan hoor je hear niet thuis!

Jammer dat je je draaitafel niet optimaal insteld, want alleen met een sjabloon en een test-LP haal je echt niet de optimale afstelling. Dat verklaart ook gelijk waarom je weinig tot geen verschil merkt tussen de elementjes.

Beste Sodejuu, ik vind het enigszins jammer dat je deze opmerkingen maakt in dit topic maar op mijn uitnodiging er verder op door te gaan tot nu toe alleen een linkje als respons geeft. Een linkje welke ik nog niet kende en ik goed heb gelezen, maar ook een linkje dat weinig toevoegt als antwoord op mijn vraag.

Als ik wist hoe jij je draaitafel afsteld, zou ik je misschien verder kunnen helpen. Je eigen info is net zo sumier dan mijn verwijzing. Die site geeft wel duidelijk aan waar je op moet letten en hoe je dingen uit kunt meten, mits je de juiste tools hebt en deze weet te gebruiken (lees azimuth instelling bijv).

Als je de hele trits die daar in aangegeven staat op de juiste manier hebt uitgevoerd, staat de draaitafel in ieder geval meettechnisch perfect.

Ik ben geenszins van plan hier een "boekwerk" te plaatsen. Daarbij kan ik het ook niet helemaal perfect. Bovendien zou je de zoekfunctie van dit forum eens kunnen gebruiken. Haudio heeft in verschillende topics een boel info gegeven hoe en waar je op moet letten.

Ik maakte de laatste opmerking omdat jij concludeerde dat ik mijn draaitafel niet optimaal zou instellen. Ik doe alles wat ik kan om het zo optimaal mogelijk te doen en had gewoon enige aanbeveling verwacht na zo'n opmerking. Maar laat maar gaan zou ik zeggen...

Sodejuu is een behoorlijke kei in het afstellen van draaitafels, dus zijn opmerkingen komen niet "uit het niets"....

Ik vermoed dat het knelpunt ergens anders zit: het uitvoeren is heel anders dan praten over het uitvoeren.

In de praktijk kom je over zo'n onderwerp alleen verder door de ander alle handelingen een keertje van begin tot eind te zien uitvoeren. Dan wordt direct duidelijk hoe de een het doet, hoe de ander het doet en waar potenti

Lijkt me iets voor de Hear dag, maar ik ben bang dat we weer opgescheept worden met het dogmatische debat: digitaal versus analoog. Waar het merendeel voor gekozen heeft! :blink::lol: Misschien voor een volgende keer.

Inderdaad. Ik zou om eerlijk te zijn niet weten hoe ik een draaitafel en element combinatie zou moeten afstellen. Geen idee waar ik zou moeten beginnen. Vorige keer heeft Miracle dat bij mij gedaan en volgens mij is hij er redelijk in bedreven, het klinkt in ieder geval zeker niet verkeerd.

• Members
Lijkt me iets voor de Hear dag, maar ik ben bang dat we weer opgescheept worden met het dogmatische debat: digitaal versus analoog. Waar het merendeel voor gekozen heeft! :blink::lol: Misschien voor een volgende keer.

Inderdaad. Ik zou om eerlijk te zijn niet weten hoe ik een draaitafel en element combinatie zou moeten afstellen. Geen idee waar ik zou moeten beginnen. Vorige keer heeft Miracle dat bij mij gedaan en volgens mij is hij er redelijk in bedreven, het klinkt in ieder geval zeker niet verkeerd.

Misschien het topic in kwestie nog eens doornemen?

Als er idd besloten wordt voor analoog versus digitaal wil dat nog steeds niet zeggen dat de gehele dag daar om draait? Zoals al opgemerkt, dit vergelijk kan in anderhalf

Kijk HIER eens voor super mooie ,gratis, protractors.

Veel beter en gemakkelijker dan die zgn universele dingen.

Let er wel op dat er op de juiste maat wordt geprint.

En gebruik de kleuterschool methode om het gat er in te prikken.

Oja de Cantilever is de referentie, niet de cartridge body.

Wil je toch een universeel systeem, dan kom je terecht bij Dr Feickert, (vrij kostbaar).

Het is me inmiddels duidelijk dat sommigen hier blijkbaar goed een draaitafel in kunnen stellen en dat sommigen hier geen kaas van hebben gegeten. Ik denk dat het heel zinvol is om zelf je draaitafel te kunnen instellen. Het is ook geen 'rocket science', ook al wordt dat soms wel zo gepresenteerd. Het zou goed zijn als iedereen dat zou leren en dan lekker thuis experimenteren zodat er een beetje meer durf en bekendheid in komt.

Wat mij betreft maar even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, verschillen in elementjes. Dit onderwerp zit al even in mijn hoofd. Haudio heeft hier in 2004 al een schitterend lijstje opgesomd, compleet met punten vanaf wanneer je aan een andere draaitafel kunt gaan denken en wanneer je aan een andere draaitafel moet gaan denken.

Nu heb ik, naast diverse elementen in mijn bezit gehad ook al diverse andere elementen behoorlijk goed beluisterd. Met mijn boerenverstand heb ik eigenlijk maar twee criteria kunnen ontdekken die voor significant kwaliteitsverschil zorgen, naaldvorm en bewegende massa. Er is daarbij geen duidelijke correlatie met prijs.

Omdat ik absoluut niet regelmatig in deze materie zit zou het heel goed mogelijk zijn dat ik van alles over het hoofd zie. Zou het mogelijk zijn voor diegenen die meer ter zake kundig zijn om aan te geven wat de verschillen zijn bij elementen die min of meer technisch gelijk zijn en hoe deze verschillen ontstaan?