Jump to content

Elementjes

rbh
 Share

Recommended Posts

afwijking?

vertel ik ben benieuwd

Lees dit artikel maar eens, en wanneer je daar niet uit komt gewoon naar de meeting komen, dan kan ik het ook nog wel in Jip en Janneke taal uitleggen wat de afwijking is, en hoe je die protractor dan wel gebruikt, met correctie op die fouten.

@Mordante: Die is idd heel nauwkeurig, maar veel te duur voor wat het is. Een vd.Hul is net zo nauwkeurig, en via e-bay vaak al te kopen voor een 10-12 euri.

afwijking?

vertel ik ben benieuwd

Lees dit artikel maar eens, en wanneer je daar niet uit komt gewoon naar de meeting komen, dan kan ik het ook nog wel in Jip en Janneke taal uitleggen wat de afwijking is, en hoe je die protractor dan wel gebruikt, met correctie op die fouten.

Ja dat kende ik al 0,75% afwijking op Baerwald die ook een afwijking heeft .....

gaat die afwijking van sch

Zou het mogelijk zijn voor diegenen die meer ter zake kundig zijn om aan te geven wat de verschillen zijn bij elementen die min of meer technisch gelijk zijn en hoe deze verschillen ontstaan?

Ik vind het toch wel jammer dat deze vraag geen antwoord krijgt. Wat de reden daarvoor is kan ik slechts naar gissen, denk zelf dat het een niet echt aansprekend onderwerp is.

Min of meer technisch gelijk is een redelijk vaag begrip, uiteindelijk zijn alle elementen min of meer gelijk, verschillen treden op door verschillen in gebruikte materialen, naalden, cantilever, spoelen, magneten, behuizing etcetera, echter meest opvallend - hoorbaar dus - zijn de verschillen in de dimensies van de naald, vorm en afmetingen.

Maar ook dit is iets waar je niet geheel op kunt blindvaren, de (on)nauwkeurigheid de van assemblage kan behoorlijk wat problemen veroorzaken.

Vergeet vooral niet dat een phonotrap van cruciaal belang is en feitelijk bepaalt of je de - kleine - verschillen kunt waarnemen.

:huh:

Ik ben het met je eens Jitze. Zie de grootste verschillen in de naald, daarna cantilever en spoelen, wat ook vrij logisch is.

Eigenlijk is dat ook geen discussie, bedenk ik me nu pas. Dan is er nog de onduidelijkheid van de prijsvorming, maar het heeft weinig zin hier op door te gaan.

Waar ik de klankverschillen aan wijt? Aan magneetmateriaal, spoelmateriaal, manier van wikkelen, cantilevermateriaal, de lengte ervan, body, vorm van body, naald en cantilever.

Elke elementbouwer heeft zijn eigen manier om elementjes te maken. Van goedkoop te duur zien ze er per merk ook hetzelfde uit. Vandaar dat een merk ook altijd een eigen klank heeft. Zo is de klank van Benz Micro erg herkenbaar. Net als de klank van Koetsu, Transfiguration, Lyra en ook JA bijvoorbeeld. De elementjes van dergelijk fabrikant hebben allemaal dezelfde klankkleur (of geen kleur), en verschillen enkel in detaillering en rust.

De prijs is afhankelijk van het werk (bij de dure is het toch vaak handwerk) en materiaal(bewerkbaarheid), maar dat is zeker niet het enige criterium. Ik ben erachter gekomen dat een elementenbouwer ook afhankelijk is van zijn leveranciers van onderdelen. Zeer kleine en sterker magneetjes zijn lastig te krijgen. Spoeltjes van nog dunner dan een haar koper- en zilverdraad zijn lastig egaal te wikkelen, zonder "knopen" erin te krijgen. Het is echt priegelwerk.

Ik vergelijk zo'n elementje dan ook liever met een exclusieve horloge. Ook dat is gigantisch priegelwerk. Ik ken in NL 3 horlogefabrikanten die hun eigen uurwerkjes maken. Ook die dingen zijn gewoon erg duur. Zijn ze beter? Ze geven ook de tijd aan, lopen waarschijnlijk minder precies dan een DCFklok, maar die zien er niet zo faai uit. Komen we toch weer terug op de klankleur van een element ;)