Guest Orde ?? Posted 1 mei 2001 Report Share Posted 1 mei 2001 Hallo Allen, Na heel wat research werk op internet om mijn huidige audio set te vervangen kom je heel wat termen tegen. Zo ook de term "orde". Een filter van de 1e, 2e, 3e, 4e orde enzovoorts. Wat bedoelt men hier nou mee ?? Groetjes, Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 2 mei 2001 Report Share Posted 2 mei 2001 Hallo Ruud, Ik heb heel helaas geen technische achtergrond, weet dus niet van de hoed en de rand op dit gebied. Maar volgens mij heeft het met de filtersteilheid te maken, dwz. hoeveel dB per octaaf een woofer of tweeter wordt afgekapt. Als ik me niet vergis is een eerste orde filter er een die 6 dB per octaaf af filtert, een tweede orde doet twaalf dB per octaaf enz. Kan iemand het nog beter uitleggen? Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 2 mei 2001 Report Share Posted 2 mei 2001 Klopt, Marcel, maar er is (natuurlijk) meer aan de hand. Om bij een twee- of meerweg luidspreker systeem ervoor te zorgen dat de verschillende units alleen dat gedeelte van het geluidsspectrum voor hun kiezen krijgen waarvoor ze bedoeld zijn, is het nodig dit per unit te filteren. Dit filteren gebeurt in een passieve luidspreker in de luidspreker zelf met condensatoren en spoelen. Helaas (?) is het niet mogelijk een filter te maken waarmee je bijvoorbeeld 'alles boven de 4000 Hz' wegfiltert, en alles eronder 1 op 1 doorlaat. Er is dus een overgangsgebied waarin deze filtering plaatsvindt. De grootte van dit overgangsgebied (de steilheid van het filter) wordt aangegeven middels de orde van het filter (inderdaad: 6 db/oktaaf is 1e order, etc). Echter, steile filters en niet steile filters hebben verschillende voor- en nadelen. Een onvolledige, willekeurige lijst: - Bij gebruik van een niet steil filter moeten de luidsprekerunits zonder vervorming werken in een groot frequentiegebied. - Bij gebruik van een niet steil filter worden bepaalde frequenties door meerdere units weergegeven. Dit kan enge verschijnselen (intermodulatie e.d.) veroorzaken. - Steile filters bevatten meer componenten dan niet stijle filters. Elk component heeft een zekere afwijking (aantal procenten, 5 procent is niet ongebruikelijk, daarnaast ook nog eens temparatuur afhankelijk en zo). Dat betekent dat bij het gebruik van steile filters het moeilijker is de verschillende units precies op elkaar aan te sluiten. - een hoger orde filter veroorzaakt meer fasedraaiing dan een lage orde filter. Volgens sommigen (zoals Thiel, dacht ik) is dit een belangrijk issue voor de geluidskwaliteit, en dus een reden om voor niet al te steile filters te kiezen. Oh ja, de frequentie die wordt opgegeven voor een filter is het punt waarop dit filter 3 dB verzwakt (uit m'n hoofd, dacht ik...) Per saldo: leuk voor de zelfbouwer, maar jammer genoeg niet echt een gegeven dat iets over de kwaliteit van de luidsprekers zegt. groeten, Mattijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts