Jump to content

Tips voor de Wagneriaan


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
(...) Jessye Norman maakt het overigens nog bonter. Haar Duits vertoont grote gelijkenis met Esperanto <_<

 

Beste Ruis,

 

Hartverscheurend! En dan ook nog:

Placido Domingo als de onverslaanbare, maar ook

onverst

Link to comment
Share on other sites

(...) dat ook Solti verknipt was. Zij het dat je hem, for obvious reasons, geen anti-semitisme kunt aanwrijven (...)

 

 

Beste Ruis,

 

Geen haat kan zo diep en heftig zijn als zelfhaat... en geen ander motief kan wellicht tot zulke helse perversies en/of hemelse sublimaties leiden.

Ongetwijfeld weet je dat Freudiaanse motievenduidingen zelfs hebben geleid tot (pseudo?)wetenschappelijke speculaties over de mogelijkheid - of zelfs waarschijnlijkheid - dat de Endl

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

Zonder nu direct in een enorme offtopic discussie omtrent de achtergronden van de holocaust te willen verzanden, denk ik toch dat het zgn. Wagneriaanse gedachtengoed door oa. Himmler c.s. werd misbruikt en verkwanseld voor dat doel.

 

In 1942, toen de Wannsee (Wahnsinn) conferentie werd belegd, waren daar voornamelijk "ministers", ondergeschikten, (SA)ambtenaren en SS-officieren bij betrokken.

Hitler zelf had weliswaar een aanzet gegeven met zijn "Mein Kampf" (waarvan de inspiratiebronnen te herleiden zijn naar oa. Darwin, Malthus, Galton e.a.) maar had in de beslissing rond de endlosung weinig zelf in te brengen behalve dan de opdracht "los het op en val me er niet langer mee lastig".

Rond die tijd (januari 1942, dus winter) had hij immers de handen vol aan Operatie Barbarossa, de strijd tegen de USSR die in de sneeuw was vastgelopen.

Leesvoer: http://greyfalcon.us/The%20Men%20Behind%20Hitler.htm

 

De SS was onder protectoraat van Reichsfuehrer Himmler (sorry, van deze laptop werkt de "alt" toets niet dus geen umlaut helaas) een staat in een staat geworden, met wortels diep in de Germaanse en zelfs Noorse goden-traditie.

Himmler was/had een zeer verwrongen geest en een eigen agenda dieniet noodzakelijk parallel liep met die van Hitler, Bormann of Goering.

Meer over Himmler en het occulte: http://greyfalcon.us/The%20Roots%20of%20Nazism.htm

 

Enig googlen levert interessante informatie op (voor wie dat wil weten), dingen als Schwarze Sonne en Thule-genootschap zullen de ingewijde niet onbekend voorkomen.

 

De "gewone" fascisten, SS, Waffen-SS en SA liepen gewoon achter de leiders aan zonder enig besef van de achtergronden.

En de muziek van Wagner is daar, samen met nog veel meer kunstuitingen, min of meer slachtoffer van geworden.

Link to comment
Share on other sites

(...) En de muziek van Wagner is daar, samen met nog veel meer kunstuitingen, min of meer slachtoffer van geworden.

 

Beste KT88,

 

On January 13, 1933 the newly-elected National Socialist Party celebrated the fiftieth anniversary of Richard Wagner's death by staging a grandiose memorial ceremony in Leipzig, the composer's birthplace. Adolf Hitler invited Siegfried Wagner's widow, the English-born Winifred, and her son Wieland to be guests of honor at this event. This tribute by the Nazis was the beginning of a deep friendship between the F
Link to comment
Share on other sites

Hitler dacht een short cut te nemen om "de kennis" te bemachtigen.

 

laten we deze mijnheer ook niet vergeten

 

aleister_crowley.jpg

 

als souffleur

Link to comment
Share on other sites

Beste Ruis,

 

Geen haat kan zo diep en heftig zijn als zelfhaat... en geen ander motief kan wellicht tot zulke helse perversies en/of hemelse sublimaties leiden.

Ongetwijfeld weet je dat Freudiaanse motievenduidingen zelfs hebben geleid tot (pseudo?)wetenschappelijke speculaties over de mogelijkheid - of zelfs waarschijnlijkheid - dat de Endl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste mede-wagnerianen,

 

Inmiddels heb ik de 33-CD Box goed beluisterd, en vergeleken met een aantal alternatieven.

Hij is gewèldig, die box!

De originele Bayreuth-opnamen zijn werkelijk top-of-the-bill.

En vooral wanneer je rekening houdt met de prijs...

De "Mischklang" van het Huis op de Groene Heuvel is, bij de opnamen nà de Holländer, helemaal geen probleem.

Klinkt juist "warm", "lekker", "mals". En "echt".

De artistieke/dramatische/muzikale prestaties zijn fenomenaal.

Bij het luisteren en lezen "zie" je de gebeurtenissen in de opera's zich moeiteloos voor je geestesoog afspelen.

(Wellicht met uitzondering van Parsifal, onder leiding van Levine.

Maar dat komt meer door Wagner zelf dan door de arme Levine... Er gebéurt gewoon niet zo veel!)

 

In één van mijn vorige bijdragen heb ik de stem van de gevierde Walküre Birgit Nilsson vergeleken met "een briljant geslepen diamant in platina vatting".

Maar Nilsson's kracht en helderheid, in al haar registers, was wellicht tevens haar zwakte.

Ik durf het haast niet naar voren te brengen... Maar Nilsson was m.i. niet in staat Brünnhilde te laten lijden, laat staan te laten "breken".

En breken moést ze, die Brünnhilde.

(Brünnhilde wordt immers eerst door haar vader Wodan, en daarna door haar echtgenoot Siegfried in de steek gelaten?)

Nilsson's stem was wellicht tè sterk, tè onbreekbaar, tè onfeilbaar.

Iets kan ook tè goed zijn...

 

Overigens:

(...)

^ Orchestras routinely perform the Ring with fewer instruments that Wagner scored, because they lack space in the orchestra pit, because they lack sufficient funds, or for other reasons. However, Wagner himself never wrote any orchestration for fewer instruments.

^ Wagner writes the bass clarinet in both B-flat and A, as was typical in his era. See Bass Clarinet#History. A bass clarinet player today often uses only the B-flat bass clarinet, which is transposed down a semi-tone to play the A part.

^ In the 19th Century, the lowest note on a normal bassoon was B-flat. However, Wagner's score required that the bassoon reach both the lower B-flat and the even-lower A-natural, so Wagner developed the "Wagner bell", which is an extended bell with a key for both the low A-natural and the low B-flat. A contrabassoon should be used if the available bassoons lack the Wagner bell and thus are unable to play the low A-natural.

^ In Wagner's era, horns (the word "French horn" is now obsolete) were fully chromatic, but Wagner still composed the horn parts of the Ring for horns pitched in different keys for ease of range and simplicity of fingering. For example, Wagner scored Das Rheingold for eight single horns: They all start pitched in E-flat, but switch to C, F and even E natural through the use of crooks. In 1897, a practical double horn was developed, which was pitched in both F and B-flat. Today, orchestral parts for the Ring are usually transposed for use by such double horns, thus largely obviating the need for players to use separately-pitched horns for their lower and upper registers or for remote keys.

^ Wagner himself invented the Wagner tuba, which was in two forms: the B-flat, tenor Wagner tuba and the F-natural, bass Wagner tuba. Contemporary makers have constructed a double instrument, which can play in both B-flat and in F-natural.

^ The tenor-bass trombone is a 19th Century instrument, now generally obsolete. Modern orchestras use tenor trombones with F attachments.

^ Two players are required: one for each pair of timpani.

^ Wagner specifies six harps in several sections of the score, including six separate harp parts during the Rainbow Bridge, beginning in the Dover score at page 292. In addition, Wagner specifies a seventh harp, which is played onstage during the last minutes of the opera. The seventh harp is unseen by the audience but is heard when the unseen Rheinmaidens sing about their lost Rheingold: Wagner wrote in the score, "hinter der Scene, in der Nähe der 3 Rheintöchter gestellt" (behind the scene, in the vicinity of the 3 Rheindaughters). See Dover, at page 309.

^ Anvils are used only in Das Rheingold. If anvils are not available, some orchestrations substitute the glockenspiel.

^ The thunder machine is used only in Das Rheingold, but Wagner's score does not specifically include it by name. Instead, the score states that, when Donner strikes the hammer in Das Rheingold, "Ein starker Blitz entfährt der Wolke; ein heftiger Donnerschlag folgt" (A flash of light envelops the clouds, followed by a violent clap of thunder). See Dover score, page 291. However, the Dover Score omits the thunder machine as an instrument in the Instrumentation page.

^ Stierhorn is the German word for the extremely long, medieval bugle horn, which was used in war. It is a straight tube with an exact conical bore and no bell flare. In the English language, it is sometimes also called a cowhorn or bullhorn. The score requires one steerhorn in Die Walküre and three in Götterdämmerung. The original Bayreuth steerhorns were stolen when the city was occupied by allied troops at the end of the Second World War. Today, many orchestras substitute the trombone or bass trombone. (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Der_Ring_des_Nibelungen

 

Wer wagt's noch wirklich zu wagnern?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...