Jump to content

Ethernetkabels voor hifi?

RastaPhil
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik heb jarenlang met een zootje zelfgebouwde kabels gespeeld (Monitor PC lineair cristal occ semi balanced). Daarna ben ik overgestapt op zilver.

Voor mijn topkastjes heb ik ook een soort hi-end zelfbouw customized Kenwood (Japanse import kabels met rijstpapier isolatie en super kwaliteit koper).

Mijn subkasten worden daarentegen aangedreven door een paar stukken Monster MZ kabel (of zoiets). Nu heb ik nog nooit nergens ergens ook maar iets gelezen dat die kabels niet afkreekt. Daardoor heb ik de indruk dat er hier nog verbetering te halen is.

Nu heb ik, bij de installatie van digitale TV, meters ethernetkabel bijgekregen (en we hebben een draadloze verbinding). Zou ik met die ethernetkabels niks kunnen breien? Wat zit er in een ethernetkabel? Aan de stugheid te voelen solid core, waarschijnlijk zeer rigoureus geisoleerd? Is er daar iets mee te doen? bvb binnenaders vlechten of zo...

Of zou ik er beter interlinks van kunnen maken?

mvg rastaPhil

Nog even en we hebben draadloos glasvezel :lol:

Uhm ik bedoelde, je ziet het niet veel meer als luidsprekerkabel :D Lezen is moeilijk voor sommigen.....

WiFi is leuk voor onderweg en om een beetje op Hear te forummen of een Squeezebox te laten spelen maar dan houdt het op. Voor een beetje snelheid heb je toch nog echt netwerk touw nodig.

;)

;)

Dat is er al.

Dat noemen we een straalverbinding.

Met nu maximaal een beschikbare bandbreedte van 800MB komt dat al aardig in de buurt van een gig lijn.

Met wat compressie haal je de gig al zelfs.

;)

Dat is er al.

Dat noemen we een straalverbinding.

Met nu maximaal een beschikbare bandbreedte van 800MB komt dat al aardig in de buurt van een gig lijn.

Met wat compressie haal je de gig al zelfs.

Je bedoelt denk ik Mb/s

:D

Als ik nou eens wat meer tijd zou kunnen vrijmaken, zou ik het wel eens willen proberen. Maar al die kabels strippen is al een paar middagen hobbyen... en dan moet je nog beginnen "bouwen" en afwerken <_<

Volgens mij hangt het vooral af van de kwaliteit van het koper, van de hoeveelheid (massa), en tevens van de configuratie in de opbouw (vlechten, screening...).

PS: Nou is het voor een paar subs, dus alleen voor de "lage" bas (ik filter actief op 90 Hz, onder de topkastjes), dus gewoon goed vet veel koper zou de job moeten klaren, ik heb niet de indruk dat ik voor die regionen (zo laag) een even fijngevoelig gehoor heb als voor mid en hoog... zolang de bas maar retestrak en zeer ritmisch is, de boventonen die de klankkleur van de instrumenten vorm geven, die zitten allemaal boven de scheidingsfrequentie, dus daar moet de rest van de set zich mee bezig houden. Ja toch?

Wifi? B) twee kastjes achter de eindversterker en een kastje achter elke speaker? Inbouwen? Ja de eindtrappen in de speakers en de voorversterker draadloos... oeps, da's Meridian! Kost wel meer dan een paar avonden huisvlijt met kabeloverschot :lol:

mvg RastaPhil