rbh Posted 29 december 2009 Report Share Posted 29 december 2009 Uiteindelijk is muziek maken een bezigheid om mensen te behagen en te inspireren. Dat kan beter 'commercieel' dan vanuit een eigen benauwde oogpunt. En wat zou er eerder zijn geweest? De muziek die mensen mooi vonden of de commercie in de muziek? Kip of ei? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 29 december 2009 Report Share Posted 29 december 2009 rbh said: En wat zou er eerder zijn geweest? De muziek die mensen mooi vonden of de commercie in de muziek? Kip of ei? Ik zie het voor me, een holbewoner met een trommel, en een andere holbewoner die zegt "Als je Heb je even voor mij? speelt krijg je van mij een mamoetpoot." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 29 december 2009 Report Share Posted 29 december 2009 buizenbart said: rbh said: En wat zou er eerder zijn geweest? De muziek die mensen mooi vonden of de commercie in de muziek? Kip of ei? Ik zie het voor me, een holbewoner met een trommel, en een andere holbewoner die zegt "Als je Heb je even voor mij? speelt krijg je van mij een mamoetpoot." De naam van die 'holbewoner' was Jubal, en hij had geen trommel maar een harp en fluit. Het maken van muziek maakte al vroeg deel uit van de menselijke cultuur, ik kan me voorstellen dat er vanaf het eerste begin ook al muzikanten waren die het jagen, zaaien en oogsten liever aan anderen over lieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 30 december 2009 Report Share Posted 30 december 2009 Richard 2 said: buizenbart said: rbh said: En wat zou er eerder zijn geweest? De muziek die mensen mooi vonden of de commercie in de muziek? Kip of ei? Ik zie het voor me, een holbewoner met een trommel, en een andere holbewoner die zegt "Als je Heb je even voor mij? speelt krijg je van mij een mamoetpoot." De naam van die 'holbewoner' was Jubal, en hij had geen trommel maar een harp en fluit. Het maken van muziek maakte al vroeg deel uit van de menselijke cultuur, ik kan me voorstellen dat er vanaf het eerste begin ook al muzikanten waren die het jagen, zaaien en oogsten liever aan anderen over lieten. Ja, maar ook: zou de muziek die Erik aanhaalt hebben bestaan zonder commercie? Zou commercie in de muziek hebben bestaan zonder al die bandjes, een basis om uit te putten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 30 december 2009 Report Share Posted 30 december 2009 rbh said: Ja, maar ook: zou de muziek die Erik aanhaalt hebben bestaan zonder commercie? Zou commercie in de muziek hebben bestaan zonder al die bandjes, een basis om uit te putten? Denk het niet. Zonder verkoopbaarheid zullen velen (tov elkaar) minder ver komen. Commercie (hoe je het ook definieert) en creativiteit kunnen elkaar over en weer positief beinvloeden, voorbeelden te over. Er is niks mis met (massale) verkoopbaarheid van een goed produkt. Commercie wordt een verwijt als creativiteit (niet per se vernieuwing) plaats maakt voor te veel bedachtzaamheid, en het resultaat te veel voor de hand gaat liggen. Dat is uiteraard allemaal hoogst subjectief, maar een onderscheid dat iedere luisteraar min of meer maakt bij wat wordt gehoord. Slimme holbewoner. De latere bard (pre-buizen) en klassieke componisten deden later hetzelfde. De vorst of landheer met deuntjes behagen, in ruil voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 buizenbart said: Ik ga vooral gal opgeven van zanger kweler Chris Martin.. Met die vreselijke stem en al z'n iritante maniertjes +1 Wat een vervelende stem heeft die zeikerd. De muziek van Coldplay kan ermee door, maar zodra die sul de bek open trekt, wordt het tijd om naar de plee te rennen, want dan komt alles er weer uit. Dat mensen dit aan kunnen horen is werkelijk verbijsterend. De sul heeft dezelfde zeikstem als onze eigen Fransje Boer. Wat een kwezels En "Clocks' staat dan ook nog hoog de Top2000. Hoe kan het toch dat zo'n vervelend stuk, bestaande uit maar 2 regels qua intonatie, en die tot in den treure herhaald worden zo hoog staat? (het laatste vraag ik me ook af bij De Avonden van B de Groot ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Sodejuu said: En "Clocks' staat dan ook nog hoog de Top2000. Hoe kan het toch dat zo'n vervelend stuk, bestaande uit maar 2 regels qua intonatie, en die tot in den treure herhaald worden zo hoog staat? Sinds wanneer heeft die Top2000 met iets anders dan huidige smaak van het erdoor aangetrokken publiek te maken? Als een op enige manier benoemde kwaliteit (hoe? wat?) de positie van de nummers zou gaan uitmaken werd het voor een selecter groepje. Nu kun je het gewoon negeren zonder het gevoel te hebben dat je iets mist. Laat wie het wil er maar gewoon van genieten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Met twee tot vier nationale produkten per uur en de drek uit het nieuwe decennium was er op die momenten weinig van 'Top' te genieten. Het publiek neemt zichzelf ieder jaar meer in de maling. Gelukkig maakt Queen nog steeds per saldo het beste nummer uit de popmuziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now