Jump to content

Leema Acoustics Elements Phono: wie kent deze?

René N.
 Share

Recommended Posts

Nieuwsgierig geworden van de positieve berichten over het merk Leema (o.a. naar aanleiding van het topic over de VAD) zag ik ergens een recensie van de Leema Acoustics Elements Phono. Relatief goedkoop (zo rond de 700 euries) en zo'n beetje in dezelfde prijsklasse als mijn Phono 1 van Bluenote, zou deze Leema de sterren van de hemel spelen. Het is toch kerst, niet <_<

Daar de Phono 1 dat eigenlijk ook doet (ook een goede prijs/kwaliteit-verhouding) ben ik wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met deze phono......

Graag reactie's <_<

Leema heeft mijn aandacht ook, maar dan de Agena. De Agena heeft namelijk twee RCA-inputs en optioneel ook nog voor een extra gebalanceerde input. Er kunnen dus twee armen tegelijkertijd op aangesloten worden. Ook zitten er RCA- en XLR outputs op. Bovendien zijn de twee inputs programmeerbaar alle mogelijke MM/MC elementen en kunnen per input twee headshells opgeslagen worden. En zo zit er nog wel wat meer programmeerbare mogelijkheden op.

Daarnaast zit er in de Agena een ingebouwde AD-convertor en USB in/outputs en een SPDIF output. Een gewicht van 11 kg. duidt in ieder geval op een degelijke bouw maar waarschijnlijk ook een degelijke voeding.

Ik heb 'm een tijdje terug al een keer beluisterd en dat was veelbelovend. Volgend jaar ga ik in ieder geval zo'n Agena eens thuis uitproberen.

De review van de Elements is in ieder geval opvallend positief en is zeker niet onbetaalbaar. Lijkt me dus zeker een apparaat die wat extra aandacht waard is.

Ik had de recensie ook gelezen en ben wel erg nieuwsgierig geworden ....

Toevallig had ik het er van de week nog (per email) met een bekend HEAR forumgenoot over omdat hij me vroeg of ik de Bluenote Phono 2 niet wilde upgraden met een losse PSU.

Een upgrade van de Phono 2 zit ook al wel een tijdje in mijn gedachte. Echter ook de aanschaf van een Array, die heb ik hier een keer, samen met Hansko :cool2: , op bezoek gehad. Nadat die warm was (de Array dan) klonk die echt prachtig: detail, maar ook enorm veel dynamiek. Maar de Array is ook weer een stuk duurder dan de Phono 2 of een Leema Elements. En voor mij is de Agena al helemaal buiten bereik, die is zo'n 4k, toch?

Maar blijkbaar is de Elements nog te nieuw om er HEAR ervaringen mee te hebben?

Volgende week eens uitproberen, hoe de Leema het doet en in welke combinatie hij het nog beter doet, de iets kostbaardere Leema hebben we reeds uitgeprobeerd.

Ook welke interlinks erbij passen is natuurlijk belangrijk, we gaan het beleven.

MvG,

Haudio

Een aantal weken geleden heb ik de Leema Elements een week lang in huis gehad.

Ik heb een tijd geleden een Leema Pulse versterker aangeschaft, schitterend apparaat maar de phono-pre in deze versterker valt mij wat tegen t.o.v. de veel warmere klank die de phono-pre in mijn Nak Amp 1 had.

Tijdens de VAD zag/hoorde ik dat Leema de Elements aan het demonstreren was. Naar aanleiding hiervan heb ik Elements een week lang op proef gehad.

Ik moet eerlijk bekennen, het was een zware teleurstelling. Ik (en ook mijn vriendin) hoor nauwelijks tot geen enkel verschil tussen de Elements en de phono-pre die ingebouwd zit in de Pulse. De Elements heeft dezelfde, ietwat kille, vooral geen warme klank van de Pulse.

Volgens de heren van Leema die ik op de VAD gesproken heb moet je de phono-pre in de Pulse plaatsen in een prijsklasse van ongeveer

Ik heb de recensie op hifi.nl ook gelezen en ben het er ook niet mee eens wat daar geschreven wordt. Maar ja, een recensie is ook maar een persoonlijke mening, toch?

Dank je voor je bevindingen. Zoals er in andere topics en in het verleden al gepost is, er is ook zoiets als "de match", wellicht dat dat bij jou mis ging?

Nou ja, eerst maar eens de ervaringen van Haudio afwachten.....

De Leema beluisterd voor de prijs van 699,00 Euro en inderdaad lijkt hij beslist op zijn grote broer van 4000,00 Euro .

In ieder geval klinkt de Roksan Reference veel beter dan de Leema van 699,00 Euro met andere woorden indien ik 2000,00 Euro had om uit te geven, voor een Phono versterker dan ging ik dus voor de Roksan.

Verder denk ik niet dat ik in details ga treden, over de klankmatige eigenschappen noch over de meetresultaten, dit betekent dat ik het dus voor een groot deel eens ben met edwin16.

Er zijn anderen die hem ook gehoord hebben en er beter dan ik over kunnen vertellen, denk ik.

MvG,

Haudio

De recensie op hifi.nl maakte me erg nieuwsgierig naar de klank. Toevallig was ik vanmiddag in Sneek en heb ik het apparaatje kort kunnen beluisteren.

Ik herkende helemaal niet de eigenschappen zoals die in de recensie werden benoemd. Sterker nog: het deed echt afbreuk aan de totale set die stond te spelen. Het klonk erg vlak en kil. Ook het stereobeeld was erg klein. Misschien een kwestie van mismatch of langer aan latern staan, maar het kon mij in totaal niet bekoren. Ik denk persoonlijk dan ook dat ReneN beter af is met zijn Phono 1. Die heb ik ook in zijn setup al eens mogen beluisteren en dat klonk erg goed.

Zelf heb ik vorig jaar de stap van Phono 1 naar Phono 2 gemaakt. In een later stadium kan ik dit eventueel verder opwaarderen door een externe PSU in te zetten. Voor mij dus geen Leema Acoustics Phono. En als ik morgen toch de staatloterij win, ga ik eens kijken naar een Blueamp.

....Die heb ik ook in zijn setup al eens mogen beluisteren en dat klonk erg goed....

We moeten ook weer eens afspreken.... Er komt teveel op mijn weg :rolleyes: . Alleen met RobX heb ik een hele regelmatige terugkeersessie, die elke keer weer h

De Leema beluisterd voor de prijs van 699,00 Euro en inderdaad lijkt hij beslist op zijn grote broer van 4000,00 Euro .

In ieder geval klinkt de Roksan Reference veel beter dan de Leema van 699,00 Euro met andere woorden indien ik 2000,00 Euro had om uit te geven, voor een Phono versterker dan ging ik dus voor de Roksan.

Verder denk ik niet dat ik in details ga treden, over de klankmatige eigenschappen noch over de meetresultaten, dit betekent dat ik het dus voor een groot deel eens ben met edwin16.

Er zijn anderen die hem ook gehoord hebben en er beter dan ik over kunnen vertellen, denk ik.

MvG,

Haudio

Zo zie je maar weer dat

Ik heb het gehoord vandaag in een winkel met een Rega draaitafel.

Het kastje is zeer klein en weegt niets. Op de achterzijde staat : "Flat en Cut" en zo klinkt het ook (plat en *ut)

De grootte van het kastje geeft tevens aan de grootte van de soundstage.

Een NAD PP-2 weegt zwaarder en is het kastje groter en klinkt ook beter.

De voedingsadapter is van plastic en kost niets. De vraag is m.i. gerechtvaardigd of deze adapter over een jaar nog goed klemt in de wcd.

Cinchconnectoren van plastic en volgens met opgedampt goud op blikkerig metaal.

Voor 699,- € zou ik meer (mogen) verwachten dan dit.

Het is spijtig, want als ik die recensie op hifi.nl mag geloven wordt dat ding de hoge hemel in geprezen.

Ik zou het een kuil inprijzen.

Sorrij, maar ik zeg niet gauw iets slechts of vervelends over een product en ook niet over Leema.

Terwijl ik Leema als fabrikant best hoog heb zitten.

Jammer.

leema_acoustics_151209_454.jpg

MvG,

Haudio

Zo zie je maar weer dat

Ik heb het gehoord vandaag in een winkel met een Rega draaitafel.

Het kastje is zeer klein en weegt niets. Op de achterzijde staat : "Flat en Cut" en zo klinkt het ook (plat en *ut)

leema_acoustics_151209_454.jpg

Rare knopjes op de achterzijde. Ik ga er maar even van uit dat MM/MC goed was ingesteld, maar kan het niet zo zijn dat het knopje "Flat" en "Cut" (maar wat houdt dat precies in) op de verkeerde stand stond?

Sorrij, maar ik zeg niet gauw iets slechts of vervelends over een product en ook niet over Leema.

Terwijl ik Leema als fabrikant best hoog heb zitten.

Jammer.

Helemaal mee eens Audiofreak.

Ik heb dus een Leema Pulse en Stream en weet uit ervaring dat de kwaliteit van Leema prima in orde is, ik ben er in ieder geval dik tevreden mee.

De Elements doet een beetje afbreuk aan het geheel.

Wie o wie heeft de gebruiksaanwijzing?

De bijgeleverde gebruiksaanwijzing is een verfrommeld A4-tje met felicitaties en gelukswensen dat u een uniek phono pre hebt aangeschaft <_< . Verder staat er niet veel zinnigs in, in ieder geval staat er niks in over flat/cut.

Ik heb ondertussen wel een aantal positieve berichten gelezen over de phono-pre van Bluenote/Goldenote.

Weet iemand of er in het zuiden van het land dit merk verkocht wordt (of moet ik hiervoor naar Sneek)?

• 3 months later...

Ja, zo ken ik er ook wel een paar de loterij winnen of een hoger budget hebben... :D Voor 700 euro wat is dan een ander alternatief? Let op het woord "ander". Ik zeg niet beter ;)

Bedankt voor de update trouwens beide, Haudio & Ren