Jump to content

Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Zoals in een ander topic al aangegeven houden me de onderstaande vragen al heel lang bezig.

a. welke invloed heeft het loopwerk (incl motorsturing) ?

b. welke invloed heeft de arm ?

c. welke invloed heeft het element ?

d. welke invloed heeft de phonopre ?

e. welke invloed heeft de phonokabel ?

Ik heb bewust geen poll opgezet om de ervaringen ook omschreven te krijgen.

Ik wil w

Edited by Hans van Liempd

Voor mij iets lastiger te beantwoorden, omdat ik een aantal zaken tegelijkertijd heb aangepakt.

De phono (Array, maar dat wist je al :D ) was de belangrijkste verbetering.

Daarna arm/element (JA/SME) in een keer

daarna het juiste toerental door de regelbare voeding van de heer Fuss. 3% te snel is echt hoorbaar

En daarna de tweede motor en de magnetic drive die naar mijn indruk een lichte verbetering teweeg brachten.

Met de nieuwe phonokabel (een zilveren vd Hull ten opzichte van de huidige zilveren Kimber) heb ik geen echt verschil kunnen ontdekken.

Met verschillende loopwerken heb ik geen ervaring, want de Fat Bob is mijn eerste draaitafel.

Ik ben ook van mening dat investeren in een goede phono meer oplevert dan in een duurder element. Dat laatste loont wel de moeite, maar beter is ook gelijk veel duurder.

Tja... daar heb je inderdaad een punt. Die oude Thorensen en Garrards doen het inderdaad ook erg goed.

Zou dit met het tussenwiel te maken hebben, of omdat die tafels van gietijzer zijn..??

:)

Heb hier ooit geschreven:

Ik ben begonnen met een Rega P25 met de RB600 arm en een Sumiko Blue Point Special vd Hul editie (dat is nog eens een naam voor een element!) Ik denk dat dit voor een instapper op analoog gebied een paar jaar geleden geen slechte set was. Ik heb toen ook een Acoustic Signature Samba beluisterd, een Transrotor Leonardo en een Clearaudio Champion. Muziek moet leven en de P25 klonk het meest levendig.

Op mijn setje met de onvolprezen Creek 4330mkII versterker klonk het ook goed, echter met wat ingrepen wist ik de CD speler op een beter niveau te krijgen. Dat veranderde toen ik mijn dure element een rotschop gaf en een Grado Prestige Green kocht. Nu klonken de LP's opener en dynamischer dan de CD's, alleen was de CD wel iets beter qua detail. Daarna heb ik een paar dingen gedaan die vinylweergave echt een grote sprong voorwaarts lieten maken. Ik kocht een Sonneteer Sedley, waarmee het nog veel dynamischer en vooral detailrijker werd. Om e.e.a. budgetneutraal te houden verkocht ik een paar week later de P25 en kocht een Thorens TD125, weer dynamischer, een veel groter podium en ook iets meer detail waren de verschillen. Ook heb ik toen iets later het Green element ingeruild voor een Gold. Met hetzelfde geld had ik ineens een veel betere vinyweergave, op een niveau waar je, als je om je heen kijkt, vrijwel geen CD speler meer ziet.

Maar het kon nog beter. Enthousiast als ik was over de TD125 heb ik er nog een gekocht en deze stond al een tijdje werkeloos. Ik kocht een Hadcock uni-pivot arm voor deze draaitafel en ben echt versteld geweest van het verschil! Deze arm was haalde zoveel meer detail uit het element. Ik vond de TP16 arm al beter dan de Rega's, maar dit was echt een superstap vooruit.

Geinspireerd door Munkie verkocht ik de TD125 / TP16 en kocht voor € 20,- een Lenco L76. Zo van zolder, met Lenco arm en Lenco element kon je al horen dat dit bijzonder was. Qua dynamiek was het direct nog beter dan de TD125, en ook hier zorgden de Hadcock arm en Grado element voor dezelfde stappen vooruit als eerder. Er wordt van die spelers wel eens gezegd dat ze last hebben van rumble, alleen dan deugt er al iets niet meer aan het tussenwiel. Ik heb een heel erg stille en zeer dynamische en ruimtelijke weergave met de L76. Inmiddels heb ik ook een veel duurder element van Grado, deze is beter, echter de conclusies gemaakt met de Gold blijven staan.

Ik heb voor mezelf het volgende uit mijn draaitafelgeschiedenis geleerd:

- Het loopwerk is verschrikkelijk belangerijk, je hoort het overal tussenuit. Mijn idee is dat hedendaagse budget loopwerken het niet halen bij de killers van vroeger.

- Arm-element combinatie zeer belangerijk en m.n. bepalend voor detail en kleuring.

- Phonoversterking kan de hele presentatie maken of breken, ik denk dat detail en gain essentieel zijn.

Verder ook wel een leuk topic om weer eens terug te lezen.

Inmiddels natuurlijk meer beluisterd dan toen, maar de conclusies blijven wel.

Ben nu ook wel overtuigd dat het kabeltje tussen element en phonotrap van serieus belang is. Waarmee ik niet wil zeggen dat het serieus geprijsd moet zijn.

Mijn ervaring is te afwijkend om wat mee te kunnen, want:

• draaitafel en arm zijn gelijktijdig in 1982 aangeschaft en toen wist ik het allemaal nog niet zo.....
  • element en phono zijn eveneens gelijktijdig aangeschaft maar dan in 2005, dus geen gehoormatig verschil tussen enkele onderdelen.....

En het gaat hier duidelijk om een ranglijst van belangrijkheid van de verschillen.

Wat ik wel vind, is dat

Ik heb hear natuurlijk al wat over gezegd onder het Oracle toppic. Uit eigen ervaring weet ik dat het hele randgebeuren (phonotrap, kabel, element) minstens zo belangrijk is als de loopwerk/arm combinatie. En een loopwerk moet bij houten vloeren tegen de wand anders kan je het wel vergeten.

uitgaande van een in de basis kloppend loopwerk is voor mij de arm het belangrijkste component, die bepaald hoe de naald door de groef gevoerd wordt. Heel kort door de bocht, de rest is "sounding". De arm dicteert ook nog eens de range aan elementen die te gebruiken is.

het vergelijken van kabels en vv's icm een element vind ik tamelijk zinloos zolang je het geheel niet in electro(mechanisch) opzicht volledig identiek kunt instellen (impedantie, capaciteit en noem het hele riedeltje maar op), dat is praktisch gezien vrijwel niet haalbaar, vandaar dat ik het onder "sounding" plaats.

verder moet voor mij het geheel zinvol in elkaar steken, als simpele electrische en mechanische zaken niet in acht genomen worden hoeft het voor mij al snel niet meer. Een mooi voorbeeld plaatste Carl geheel onbedoeld. Een filmpje van Cardas waarin een La Luce loopwerk op een lucht gedempte tafel te zien is. Tijden het poesten van het geheel zwabbert het vele cm's heen en weer. Heel goed te zien is dat het zwaartepunt van het geheel ver boven het "draaipunt" ligt. Een instabiel systeem dus, ongeacht hoe "goed" het zal zijn, mij geeft dat geen goed gevoel over de totale opzet).

Sinds gisteren zit ik na te denken over dit topic ... :)

In het hele gebeuren zou ik de phonoamp eventjes aan kant willen zetten.

Ok het is juist dat bij velen de phonotrap grote verschillen hebben aangetoond maar ik vind het "makkelijker" om uit te gaan van eenzelfde phonotrap of phonoversterking en dan te kijken binnen het draaitafel gebeuren wat essentieel belangrijk is.

Vind het zeer moeilijk omdat smaak en levendigheid voorkeuren snel de bovenhand halen versus neutraal inschatten wat beter is. Ik herinner mij een review op hifi.nl waar Rene V E verschillende draaitafel combi van Avid had vergeleken / beluisterd ... Daar werd het in deeltjes getrokken om zo op te bouwen tot de ultieme draaitafel die er toen mogelijk was

A versus B, zo zou ik eventueel ook starten

Instap loopwerk en dure arm versus beter loopwerk en instap arm (budget ongeveer gelijk)

Hoe beter het loopwerk hoe beter je verder kunt upgraden

En dan de arm in combi met het element uitzoeken en dan pas de phonopre

Stel dat ik een JA op mn Rega P25 monteer, uiteraard zal ik een grote sprong maken maar iedereen weet dat ik maar een klein deeltje van het kunnen van de JA naar boven haal, toch zal ik schrijven wow bij mij absoluut het element.

Het is zo moeilijk te verwoorden wat ik denk en wil zeggen ...

Als ik het neutraal bekijk en centen spelen geen rol, waarmee ik niet bedoel dat draaitafels 50 000 euro moeten kosten :), om tot het best mogelijk resultaat te komen

Kies ik eerst het loopwerk met zn motorsturing en daar de arm + element bij en dan pas op zoek naar de geschikte phonotrap. Mijn gevoel zegt mij dat het beste loopwerk van de 2 waaruit je finaal kiest, in upgrade je het verste brengt wanneer je in jouw ogen qua arm element en phonoamp het mooiste hebt bereikt.

Maar in de praktijk loopt het meestal zo niet natuurlijk :)

Als ik ventjes terugkeer naar de zomer en mn bezoekje in Sneek.

Er staan verschillende topdraaitafels met oa een Goldenote Tuscany element en een JA. Tuscany is denk ik bijna het dubbele van de JA, toch koos ik resoluut de JA in mijn beleving.

Ooit hoorde ik de Nottingham Analog, het topmodel dat je met je handen in gang moet zetten. Met een Ruby element.

Voor mij die dag het rijkste en fijnste detail dat er uit de groeven werd gehaald maar qua beleving en gevoel en warmte totally not my cup of tea.

Aan Roger vroeg ik onlangs of het eigenlijk zin had een beter element op mn P25 te zetten als ik maar 30% van zn kunnen zou horen. Roger was resoluut voor omdat het een verbetering is waarvan je onmiddellijk genot en plezier hebt.

Bij iedere verdere upgrade geniet het element ook mee. Maar er zijn beperkingen natuurlijk, zoals ik zei en Roger ook, je moet geen JA in mn P25 stoppen, ook geen Benz LP, ook geen Colibri ... Maar mn Ace verruilen voor een Ruby een Dynavector Karat of een Dorian, why not

Wens af te sluiten met de woorden van Hans

Toen ik bij hem was, vroeg ik hem of hij nog nooit de zin had gehad om zn element (Ace medium) te vervangen voor een beter element. Hans keek mij met pretoogjes aanen zei: "Klinkt het nou al niet mooi genoeg Stef"

Gr

Stef

Ik speel al weer zo'n 40 jaar met draaitafels van o.a. Dual, Elac, Marlux (2x), Lenco, Thorens (2x) en Transrotor (2x) en vele elementjes. De laatste drie draaitafels heb ik nog steeds in mijn bezit:

1. een Thorens TD160 MK2 met TP16 MK3 arm, enkele TP63 armbuisjes en een Benz Micro Gold MC. De draaitafel is, in een speciale uitvoering (andere kleurstelling en mat), nieuw gekocht in 1984 en verkeerd nog in ongemodificeerde nieuwstaat. De Benz Micro MC Gold zit er als meest recente elementje in sinds eind 1999 na een lange historie van Denon MC elementen vanaf 1983 (DL110, DL160, DL301, DL103, DL304, DL301) waarvan ik de laatste DL301 in een reserve-armpje heb zitten.

2. Transrotor Leonardo 25/60M TMD Doppio; nieuw gekocht in 2001 als basismodel in ca. 5 jaar geupgraded tot vrijwel het hoogst mogelijke met zaken als: andere voeding (Fein), andere arm (SME3500), ander element (JA), Transrotor Magnet Drive (TMD), keramisch lager, 60 mm. alu plateau, hogere mountingplate, andere motor.

3. Transrotor Orion FMD, als demo gekocht in 2009 met SME5009, de SME3500 is (tijdelijk) overgezet van de Leonardo naar de Orion.

Om voor mijzelf een goede vergelijking te kunnen doen wat anno 2009 de verbeteringen nu zijn ten opzichte van die 25 jaar oude Thorens met een Benz Micro MC Gold zou ik een MC Gold in de Orion moeten plaatsen en ze

Een filmpje van Cardas waarin een La Luce loopwerk op een lucht gedempte tafel te zien is. Tijden het poesten van het geheel zwabbert het vele cm's heen en weer. Heel goed te zien is dat het zwaartepunt van het geheel ver boven het "draaipunt" ligt. Een instabiel systeem dus, ongeacht hoe "goed" het zal zijn, mij geeft dat geen goed gevoel over de totale opzet).

Wat ik vooral erg vind aan die set-up is dat de motor niet gedempt is. Dat vergroot alleen maar wat m.i. de zwakte van snaaraandrijving is: bij passages waar de naald veel weerstand ondervindt trekt de motor de hele draaitafel naar zich toe, en bij minder weerstand veert de tafel weer terug. Dat zal je niet zien, maar wel horen: d

Een filmpje van Cardas waarin een La Luce loopwerk op een lucht gedempte tafel te zien is. Tijden het poesten van het geheel zwabbert het vele cm's heen en weer. Heel goed te zien is dat het zwaartepunt van het geheel ver boven het "draaipunt" ligt. Een instabiel systeem dus, ongeacht hoe "goed" het zal zijn, mij geeft dat geen goed gevoel over de totale opzet).

Wat ik vooral erg vind aan die set-up is dat de motor niet gedempt is. Dat vergroot alleen maar wat m.i. de zwakte van snaaraandrijving is: bij passages waar de naald veel weerstand ondervindt trekt de motor de hele draaitafel naar zich toe, en bij minder weerstand veert de tafel weer terug. Dat zal je niet zien, maar wel horen: d

Waar moet ik kijken in het filmpje? Ik zie wel dat waar de platenspeler op staat 'zweeft' en dat de motor op een 'solide' plek staat (zie 0:19 seconde), dus niet op hetzelfde zwevende plateau. Is dat verkeerd? Zo ja waarom? Zo kan het plateau toch geen motortrillingen naar het loopwerk toe brengen? Wel een gave draaischijf! :cool2:

Hoe krijg je trouwens dat zwevende plateau. Ik kreeg er een hartverzakking van. Is het water?

je hebt het juiste stukje gevonden. Nu zal een speler tijdens het draaien niet zo zwabberen, maar een heel klein beetje wel en dat heeft een een niet constante aandrijving tot gevolg.

Het "zwevende plateau" is een passieve trillings arme tafel, zie b.v. Kinetic systems, in z'n simpelste vorm een blad op een paar slap opgepompte binnen banden.

• Members

Poeh Hans, je weet wel wat je vraagt...

Komt ie:

a: De invloed van het loopwerk is groot, zo niet erg groot. Daar smaak ook nog om de hoek komt kijken kan dit soms erg moeilijk worden. De zwevend opgehangen subchassis hebben vaak een erg ''lekker'' geluid, dit is echter wel kleuring. De massa loopwerken kunnen soms erg ''technisch'' klinken, maar zijn wel neutraler. Smaak kan hier dus de belangrijkste keuze zijn. Een exacte draaisnelheid is zeker zo belangrijk, zo onderhand ben ik er wel uit dat ongeveer 95 % n

Zo koop je natuurlijk niet Arden. De meeste van ons hebben een leuke draaitafel. Omdat ze niet genoeg geld hadden zetten ze er hun oude element op wat later geupgraded wordt en vervolgens proberen ze weer eens een andere phono pre en zo verder. Moeilijk om te zeggen wat nu het meeste invloed heeft. Overigens onderschat kabels niet is mijn ervaring.

• Members
Zo koop je natuurlijk niet Arden. De meeste van ons hebben een leuke draaitafel. Omdat ze niet genoeg geld hadden zetten ze er hun oude element op wat later geupgraded wordt en vervolgens proberen ze weer eens een andere phono pre en zo verder. Moeilijk om te zeggen wat nu het meeste invloed heeft. Overigens onderschat kabels niet is mijn ervaring.

Beste Carl,

Dat je zo niet koopt, d

Ik heb gewoon te weinig tijd om e.e.a. goed te volgen, maar heb al wel heel leuke inzendingen gezien.

Die van een goede match is natuurlijk wel houtsnijdend, Maar ik ga er vanuit dat er een goede match IS. Een goede match kan ook ontstaan bij een goedkope draaitafel die niet bijzonder klinkt, maar voor dat geld slim in elkaar is gestoken. Dat houd niet in dat er geen betere draaitafels zijn. Ik laat dat dus maar even weg.

Ik heb de "score" bij het openingstopic gezet. Voorlopig loopt het element en pr