WanFie Posted 2 januari 2010 Author Report Share Posted 2 januari 2010 Toch mogen we de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Joenit heeft ook een demo gehouden bij verschillende dealers om het belang van een loopwerk te laten horen. Joenit deed dat met de Rega P2, P3, P25 en P9. Overal hetzelfde element erin (SuperElys) en allemaal op eenzelfde phonotrap. Natuurlijk hoor je verschil. Zo klinkt een P2 erg onrustig, een P3 wat minder onrustig, de P25 erg speels en pas bij de P9 was het OK. Nu is een SuperElys te goed voor een P2 en veel te min voor een P9. Ga je van eender welke Rega onder dezelfde omstandigheden naar een TD124 of Garrard heb je een wereld van verschil. Ga je naar een TD125 of een Linn ook een wereld van verschil. Ga je naar een Nottingham Analogue of iets dergelijks, ook een wereld van verschil. Tussen die Rega's zit gewoon weinig verschil, waarbij je je ook nog kunt afvragen of de duurste de beste is, maar dat is weer een ander verhaal. In mijn beleving, en ik heb de wijsheid echt niet in pacht, zou ik veel meer kunnen met een loopwerk wat mij aanstaat samen met een redelijk simpel elementje wat een voldoende goede naald heeft en goed matcht met de arm en een phonotrap die alles eruit peurt dan dat ik een loopwerk zou hebben wat mijn smaak niet is plus topelement met een arm die goed matcht en een phonotrap die daar alles uithaalt. Nu is dat ook weer logisch want wie kan genieten van iets wat hem niet aanstaat? Toch loopt mijn gedachtengang ongeveer zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Toch mogen we de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
symfo Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Ik kan mij een gesprek van afgelopen jaar met Rolf Becker (Blue Amp) herinneren waar we het over dit onderwerp gehad hebben. Die kwam met het volgende lijstje. Ik zou dat natuurlijk ook zeggen als ik phonotrapjes maakte, maar toch 1. Phonoamp 2. Element 3. Arm 4. Loopwerk 5. Kabel En Ik vind dit nog steeds een mooi statement Reproducing vinyl records is a very sad business, since the only task is trying to reduce the total number of errors that has penetrated the original music signal during its journey between recording and reproducing. Minimizing is the magic word......nothing more (by Rolf Becker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 januari 2010 Report Share Posted 2 januari 2010 Tjee......dat klinkt als iets wat ik gezegd zou kunnen hebben. Then again, ik denk dat iedere ontwerper er zo tegenaan kijkt of tenminste zou moeten kijken. In de volgorde kan ik me ook wel vinden, zij het dat ik in de ideale situatie element/arm/phonostage als 1 geheel zou willen beschouwen. Hierbij er van uitgaande (nog steeds de ideale situatie) dat de kabel slechts verliesvrij signaal transporteert (wat bij deze kleine signaaltjes al lastig genoeg is, vandaar mijn voorliefde voor gebalanceerde ingangen) en het loopwerk geen storende resonanties veroorzaakt en die van arm/element zo snel mogelijk afvoert OF absorbeert. En dat laatste is een ontwerpkeuze. Afvoeren of absorberen (of beide) is een functie van het plateau, de mat en de basis met armbasis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn idee is dat je geen lijstje kunt maken van wat het meest belangrijk is in een draaitafelcombinatie. Volgens mij is het de volledige optelsom van alle componenten die de combinatie maakt of breekt. Toen ik over ging van een Dual CS5000 naar een Goldring GR2 tafel hoorde ik duidelijke verschillen, met het zelfde element (GR1022), kabels en pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Uiteindelijk is hoe deskundig een en ander ( duur tot goedkoop ) gemonteerd is toch de belangrijkste factor! Maar ja dat staat niet in het "spullen" lijstje van de topic starter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Uiteindelijk is hoe deskundig een en ander ( duur tot goedkoop ) gemonteerd is toch de belangrijkste factor! Dat is wel een beetje een dooddoener. En geldt zelfs voor een CD-speler, daar moet je links en rechts ook niet omdraaien bij het aansluiten. Een draaitafel is natuurlijk wel duidelijk bewerkelijker om af te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Uiteindelijk is hoe deskundig een en ander ( duur tot goedkoop ) gemonteerd is toch de belangrijkste factor! Dat is wel een beetje een dooddoener. En geldt zelfs voor een CD-speler, daar moet je links en rechts ook niet omdraaien bij het aansluiten. Een draaitafel is natuurlijk wel duidelijk bewerkelijker om af te stellen. Het vetgedrukte is geen dooddoener meer maar een executeur. Blijkbaar heb je nog nooit mogen ervaren welk een verschil het maakt tussen een draaitafel met een elementje erin geschroefd en een perfect afgestelde draaitafel. Maar als je het verschil tussen de Rega's al miniem vindt, dan denk ik dat je verschillen niet op waarde weet in te schatten, of het moet gelijk zo groot zijn als tussen appels en tomaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Roger wat ik toen heb onthouden van het Avid vergelijk verslag, is dat met een zelfde bedrag wel grote verschillen naar boven kunnen komen. Als je je centen maar 1 keer kunt uitgeven, waar geraakte je het verst mee. De verschillende Rega's vergelijken is in mijn ogen een andere opzet wegens budgetair van een heel andere orde tov elkaar. Toch zou ik ook graag eens verschillende combi naast elkaar kunnen horen Zelfde loopwerk bvb een Michell Gyro SE 1 keer mer RB300 incognito en Benz Ruby 1 keer met een SME en Ace Wat klinkt in het begin het best? Wat is op termijn het interessantst? Als ik het allemaal doorneem en de ervaringen op een rijtje zet, concludeer ik het volgende. Wil ik met mijn P25 een duidelijke stap voorwaarts zetten, kan ik blijkbaar het beste de phonotrap vervangen momenteel. Ipv een ander loopwerk maar met dezelfde RB600 Ace en Phono 1. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 3 januari 2010 Members Report Share Posted 3 januari 2010 Wat klinkt in het begin het best? Wat is op termijn het interessantst? Wat er in het begin het best klinkt durf ik niet te zeggen (al heb ik wel een vermoeden!), op termijn is de 2e optie het interessantst. Na een jaar of wat is namelijk het element versleten maar ben je nog steeds in bezit van een hele goede arm. Buiten dat, een RB300 wordt gegarandeerd op termijn toch opgeruimd vanwege upgrading, bij een SME zal dat niet zo snel gebeuren. Sterker nog, stel dat je op termijn naar een beter loopwerk zou willen groeien, dan gaat die SME over het algemeen mee naar dat nieuwe loopwerk. Een RB300 daarintegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2010 Author Report Share Posted 3 januari 2010 Twee streepjes voor de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Wat klinkt in het begin het best? Wat is op termijn het interessantst? Wat er in het begin het best klinkt durf ik niet te zeggen (al heb ik wel een vermoeden!), op termijn is de 2e optie het interessantst. Na een jaar of wat is namelijk het element versleten maar ben je nog steeds in bezit van een hele goede arm. Buiten dat, een RB300 wordt gegarandeerd op termijn toch opgeruimd vanwege upgrading, bij een SME zal dat niet zo snel gebeuren. Sterker nog, stel dat je op termijn naar een beter loopwerk zou willen groeien, dan gaat die SME over het algemeen mee naar dat nieuwe loopwerk. Een RB300 daarintegen... Dit is ook wat ik bedoel. Je kan een draaitafel het best vanaf het begin goed opbouwen. Het best realiseerbare loopwerk > dito arm> goed element> niet te dure pre desnoods tweede hands>standaard phonokabel. Vervolgens het goede element vervangen door een topelement en idem dito de pre. Als laatste een afgestemde phonokabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Het vetgedrukte is geen dooddoener meer maar een executeur. Jij begrijpt me best denk ik. Het is nogal wiedes dat een goed analoog geluid begint met een perfecte afstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Twee streepjes voor de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn ervaringen: 1) Element. Hierbij heb je zeer snel klankmatige verschillen. Vooral als je je element vervangt vallen de verschillen het meeste op, omdat je oude element dan versleten is en al in kwaliteit heeft ingeboet. Echter, een duur element op een goedkope speler is als een Ferrari band op een golf-diesel. 2) Loopwerk. Dit zet ik op 2 (en bijna was het 1), omdat dit voor mij de grootste basisverschillen heeft veroorzaakt tussen de verschillende modellen die ik heb gehad. Het is bijna als met elementen, maar dan niet zo dramatisch kwa klankkleur en afstemming. Echter ik vond op het vlak van detail en dynamiek het onderscheid tussen m'n oude Thorens TD160 en de Technics SP10 zeker zo dramatisch als het verschil tussen een Grado Silver en een Ortofon MC20Super met vdHull naald. 3) Arm. Ik verwachte niet zo'n groot verschil bij mijn laatste upgrade (van Linn Akito naar AudioQuest), terwijl het prijsverschil tussen die 2 niet zo groot is. 4) Pre-pre? Is moeilijk bij mij, daar ik nu een goede mc-ingang in m'n voorversterker heb en de lading pre-pre's (Trafo's en transistorkastjes) die ik nog over heb het niet mooier maken dan het nu is. 5) Ik vind dat er tussen goede kabels (die je al voor een paar tientjes koopt) weinig verschil hoorbaar is dat het enorme verschil in prijs goedmaakt. Waarschijnlijk denkt de audio-handelaar er anders over, daar er op kabels een grote winstmarge zit. Ook de bladen doen er aan mee: het zijn de best betalende adverteerders. Gek toch, als een product niet zichzelf verkoopt maar zo'n reclame budget nodig heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn ervaringen: 5) Ik vind dat er tussen goede kabels (die je al voor een paar tientjes koopt) weinig verschil hoorbaar is dat het enorme verschil in prijs goedmaakt. Waarschijnlijk denkt de audio-handelaar er anders over, daar er op kabels een grote winstmarge zit. Ook de bladen doen er aan mee: het zijn de best betalende adverteerders. Gek toch, als een product niet zichzelf verkoopt maar zo'n reclame budget nodig heeft... De ervaring bij de kabeltest was dat er een stevig verschil zit tussen kabels. Of je daarvoor stevig wil betalen is een andere zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Twee streepjes voor de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 Mijn ervaringen: 5) Ik vind dat er tussen goede kabels (die je al voor een paar tientjes koopt) weinig verschil hoorbaar is dat het enorme verschil in prijs goedmaakt. Waarschijnlijk denkt de audio-handelaar er anders over, daar er op kabels een grote winstmarge zit. Ook de bladen doen er aan mee: het zijn de best betalende adverteerders. Gek toch, als een product niet zichzelf verkoopt maar zo'n reclame budget nodig heeft... De ervaring bij de kabeltest was dat er een stevig verschil zit tussen kabels. Of je daarvoor stevig wil betalen is een andere zaak. Helaas geldt hetzelfde voor elementen, loopwerken, phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 mag ik een geheel andere benadering van het onderwerp voorstellen, als gedachtenexperiment? Neem nu eens van alle componenten de aller slechtste, vervang er een door z'n beste tegenhanger. Doe dit per component, welke combi doet het het beste? De grap is dat alle vergelijken tot nu toe op basis van meer dan gemiddelde apparaten is, da's meer tunen/matchen etc. dan bepalen wat nu het component met de grootste invloed is. eerder citeerde iemand dat het gaat om het aantal fouten te beperken, wat in een draaitafel introduceert de meeste/grootste fouten, naar mijn mening nog steeds de arm. fouthoek, vta, dwarsdruk, naalddruk etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2010 Report Share Posted 3 januari 2010 kan ook aan mijn oren liggen Dat is bekend Zonder gekheid, de Spirit is echt een heel goed element en ik kan heel goed begrijpen als je die liever hoort dan een Benz. Een Benz kleurt idd en dat doet de Transfiguration Spirit een stuk minder. Maar die Benz kleurt wel zo dat heel veel mensen het mooi vinden en de Transfiguration wordt dan "technisch', "klinisch" of "steriel" ervaren. BTW, ik geef ook de voorkeur aan een Benz Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 januari 2010 Author Report Share Posted 4 januari 2010 Volgens mij mis ik e.e.a. in dit topic.... zoals het instellen van de arm en de pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2010 Author Report Share Posted 5 januari 2010 mag ik een geheel andere benadering van het onderwerp voorstellen, als gedachtenexperiment? Neem nu eens van alle componenten de aller slechtste, vervang er een door z'n beste tegenhanger. Doe dit per component, welke combi doet het het beste? Dit is inderdaad een benadering waar je ook iets mee kunt. Dan denk ik dat het element en de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Nu lees ik her en der versnipperd dat Spido zegt dat een open body element minder kleurt, Audiopaul vind een open Benz Glider ongekleurt, Sodejuu vind Benz kleuren maar dit vind hij niet onplezierig en Hans vind het vooral een pittig ding maar niet kleuren (voortschrijdend inzicht ten opzichte van de Ace met body). Nu geloof ik wel dat een element met body enige kastkleuring mee kan geven, alhoewel dat niet zo extreem zal zijn als de houten dozen waar we uiteindelijk naar luisteren. Maar de vraag die bij mij opkomt, is het niet vooral de combinatie met andere draaitafelfactoren en dan in eerste instantie de arm wat er voor zorgt dat deze opmerkingen worden gemaakt? De Glider is bijvoorbeeld 2 gram lichter dan de Ace. Dit is eigenlijk een vraag voor iemand die deze elementen meerdere malen in meerdere settings heeft beluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Ik kan mij een gesprek van afgelopen jaar met Rolf Becker (Blue Amp) herinneren waar we het over dit onderwerp gehad hebben. Die kwam met het volgende lijstje: 1. Phonoamp 2. Element 3. Arm 4. Loopwerk 5. Kabel Al weer enkele maanden geleden heb ik Crystal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts