Jump to content

Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nu lees ik her en der versnipperd dat Spido zegt dat een open body element minder kleurt, Audiopaul vind een open Benz Glider ongekleurt, Sodejuu vind Benz kleuren maar dit vind hij niet onplezierig en Hans vind het vooral een pittig ding maar niet kleuren (voortschrijdend inzicht ten opzichte van de Ace met body). Nu geloof ik wel dat een element met body enige kastkleuring mee kan geven, alhoewel dat niet zo extreem zal zijn als de houten dozen waar we uiteindelijk naar luisteren. Maar de vraag die bij mij opkomt, is het niet vooral de combinatie met andere draaitafelfactoren en dan in eerste instantie de arm wat er voor zorgt dat deze opmerkingen worden gemaakt? De Glider is bijvoorbeeld 2 gram lichter dan de Ace. Dit is eigenlijk een vraag voor iemand die deze elementen meerdere malen in meerdere settings heeft beluisterd.

 

Lees in dit verband mijn review over de switch van een Rega-arm met BM Glider naar de SME3500 met dezelfde Glider eens. Op de tweede pagina van die review staat nauwkeurig beschreven wat de verschillen zijn. Ik heb de Glider L2 ruim twee jaar gehad met twee verschillende armen en andere bekabeling op dezelfde draaitafel.

Link to comment
Share on other sites

mag ik een geheel andere benadering van het onderwerp voorstellen, als gedachtenexperiment? Neem nu eens van alle componenten de aller slechtste, vervang er een door z'n beste tegenhanger. Doe dit per component, welke combi doet het het beste?

 

Dit is inderdaad een benadering waar je ook iets mee kunt. Dan denk ik dat het element en de phonopr

Link to comment
Share on other sites

hoi iedereen,

 

again

 

Meeste invloed of het verst geraken zijn 2 verschillende benaderingen toch?

 

stel je hebt de best passende element/arm/phonoamp combi, geraak je dan niet het verst door daar het beste loopwerk aan te koppelen? ik meen van wel ... de invloed zal maar gering zijn vermoed ik

 

Ik kan me daar wel in vinden, Stef. Ik heb vorig jaar zomer (letterlijk) een SME3500 met JA element van m'n Leonardo 25/60M TMD overgezet naar een Transrotor Orion FDM. Hoewel beide loopwerken topklasse zijn, speelt de Orion in een hogere (prijs)klasse. De verschillen zijn duidelijk waarneembaar in het voordeel van de Orion en zijn te klasseren met termen als: soepeler, vloeiender en meer drive. Toch ervaar ik de wijziging van een phonokabel in mijn set als veel ingrijpender dan het andere loopwerk. Kennelijk was de phonokabel de zwakke schakel in mijn keten.

Visueel is overigens de Orion wel weer de grote winnaar want daar geniet ik dagelijks van, zo'n mooie kabel hangt er alleen maar ergens achter. :D

Link to comment
Share on other sites

mag ik een geheel andere benadering van het onderwerp voorstellen, als gedachtenexperiment? Neem nu eens van alle componenten de aller slechtste, vervang er een door z'n beste tegenhanger. Doe dit per component, welke combi doet het het beste?

 

Dit is inderdaad een benadering waar je ook iets mee kunt. Dan denk ik dat het element en de phonopr

Link to comment
Share on other sites

De vraag die Hans stelt is eigenlijk te breed, te wijds, te veelomvattend.

Het is net zoiets als aan de verzamelde meesterschilders van heden en verleden de vraag stellen: "Hoe moet er eigenlijk worden geschilderd?"

 

Er zijn, sinds de introductie van hoog-compliante elementen en lichte armpjes, verschillende richtingen in draaitafelland.

En het hangt er maar helemaal van af welke richting je wenst te kiezen, waar "je hart ligt", wat jou "aanspreekt".

Want net zoals een draaitafel - licht of zwaar - onontkoombaar bepaalde resonanties heeft, zo heeft ook de menselijke geest resonanties.

Sommige mensen hebben iets met groot, dik en zwaar. Vaak zie je dat aan hun auto's, hun huizen, hun meubels, hun vrouwen ook. En anderen gaan voor licht, slank, lenig.

Welke richting je ook kiest, volg je hart. En wees daar consequent in. Wees je daarbij ervan bewust dat licht en zwaar allebei hun typische voor-en nadelen hebben in het gebruik.

Bijvoorbeeld KT88 en Miracle hebben al gewezen op het belang van de goede combinatie van element, arm, draaitafel en phono-(pre)amp (en/of trafo's, voeg ik er aan toe).

 

Het lijkt me, dat je eigenlijk het beste zou kunnen uitgaan van het element. Kies daar een geschikte arm bij (gelet op compliantie en resonantie), plus een draaitafel en een phono-pre.

Maar in de praktijk zal het meestal anders gaan: men kiest eerst een draaitafel (omdat die nu eenmaal het meest opvalt en de grootste "consumer catch" heeft) - vaak al uitgerust met een arm - en zoekt daar dan een element en een pre-amp bij. Dat kan heel erg fout gaan, want het element kan minder geschikt zijn voor de arm, en de pre-amp kan minder geschikt zijn voor het element: vooral wanneer beide niet optimaal zijn.

Link to comment
Share on other sites

Maar in de praktijk zal het meestal anders gaan: men kiest eerst een draaitafel (omdat die nu eenmaal het meest opvalt en de grootste "consumer catch" heeft) - vaak al uitgerust met een arm - en zoekt daar dan een element en een pre-amp bij. Dat kan heel erg fout gaan, want het element kan minder geschikt zijn voor de arm, en de pre-amp kan minder geschikt zijn voor het element: vooral wanneer beide niet optimaal zijn.

 

Helaas maar al te waar... zeker wanneer de draaitafel "te goedkoop" wordt gekozen blokkeert dit vaak de weg naar een echte high-end draaitafel.

Maar wat is dan w

Link to comment
Share on other sites

Geen gemakkelijke opgave. Ik heb dan ook lang moeten nadenken erover, want ik ben eigenlijk van mening dat het uiteindelijk om "matching" gaat van van alle 5 genoemde. Ofwel de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Eigenlijk zijn dus alle 5 genoemde even belangrijk.

Je kan nog zo'n dure DT combi hebben, maar een fabrieks armphonokabel kan het weer om zeep helpen. Dito voor een phonotrap. Beiden voorbeelden zijn laatst proefondervindelijk vastgesteld met mede forummers (phonokabelvergelijk) en laatst met Gruiter bij een Leema phonotrap in Sneek.

Element en arm moeten passen bij elkaar en geschikt zijn voor elkaar, anders kan je je element om zeep helpen (ook proefondervindelijk vastgesteld en meegemaakt en wat een dure les was). Een goed loopwerk geeft rust in je geluidsbeeld en laat de tonen (klanken) mooier horen. (ook proefondervindelijk vastgesteld). Just my 2 cents.

 

Goed, het rijtje dan maar :

1- element

2- loopwerk

3- arm

4- phonotrap

5- phonokabel

Link to comment
Share on other sites

Ik breek even in dit draadje (kom niet zo vaak in het analoog sub forum, tenzij er geReld wordt natuurlijk.. :D ).

 

Zapte even door de Thorens site. Wat en hoop producten hebben die tegenwoordig. Wat is nu eigenlijk de kwaliteit van het hedendaagse Thorens, je leest niet vaak over mensen die een nieuwe Thorens kopen. Maar het ziet er best serieus uit allemaal.

 

bv deze arm

http://www.thorens.com/de/plattenspieler/t...al-edition.html

Link to comment
Share on other sites

Ik breek even in dit draadje (kom niet zo vaak in het analoog sub forum, tenzij er geReld wordt natuurlijk.. :D ).

 

Zapte even door de Thorens site. Wat en hoop producten hebben die tegenwoordig. Wat is nu eigenlijk de kwaliteit van het hedendaagse Thorens, je leest niet vaak over mensen die een nieuwe Thorens kopen. Maar het ziet er best serieus uit allemaal.

 

bv deze arm

http://www.thorens.com/de/plattenspieler/t...al-edition.html

 

Die arm had ik in Krefeld ook gezien, is volgens mij een Da Vinci Nobile met een Thorens logo er op. Met Da Vinci is helemaal niks mis hoor, een Da Vinci Grandezza in rhodium-uitvoering wil ik best op m'n Orion hebben. :D Maar Thorens is inderdaad best weer behoorlijk aktief.

Link to comment
Share on other sites

Geen gemakkelijke opgave. Ik heb dan ook lang moeten nadenken erover, want ik ben eigenlijk van mening dat het uiteindelijk om "matching" gaat van van alle 5 genoemde. Ofwel de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Eigenlijk zijn dus alle 5 genoemde even belangrijk.

Je kan nog zo'n dure DT combi hebben, maar een fabrieks armphonokabel kan het weer om zeep helpen. Dito voor een phonotrap. Beiden voorbeelden zijn laatst proefondervindelijk vastgesteld met mede forummers (phonokabelvergelijk) en laatst met Gruiter bij een Leema phonotrap in Sneek.

Element en arm moeten passen bij elkaar en geschikt zijn voor elkaar, anders kan je je element om zeep helpen (ook proefondervindelijk vastgesteld en meegemaakt en wat een dure les was). Een goed loopwerk geeft rust in je geluidsbeeld en laat de tonen (klanken) mooier horen. (ook proefondervindelijk vastgesteld). Just my 2 cents.

 

Goed, het rijtje dan maar :

1- element

2- loopwerk

3- arm

4- phonotrap

5- phonokabel

 

Streepje erbij voor het element...

 

En nog 'n streepje voor de amp van Bellavista...

 

Ik ga er w

Link to comment
Share on other sites

Zo typisch is dat niet, Hans.

Ik vind dus eigenlijk dat arm en element bij elkaar horen, dus vanuit dat bezien beiden op 1. Daarom komt het loopwerk op 2.

Effe toelichten: Hiermee doelend op dat als je al een arm hebt dat je daar een passend (op de arm) element bij koopt.

Andersom je hebt een element dan daar een passende arm bij. En niet zoals ik gedaan heb een aantal jaar geleden: Ik wil pers

Link to comment
Share on other sites

Mij valt het op dat elk onderdeel zo'n beetje even belangrijk wordt gevonden.

Edit: ik zie dat het element als meest invloedrijke wordt gezien tot nu toe. Zet mij maar erbij voor het loopwerk.

Als je helemaal terug gaat naar het begin...even helemaal los van alles waar 'apparatuur' op staat... wat maakt dan de muziek? Juist, de opeenvolging van losse tonen, in een bepaald tempo. Laten we als voorbeeld de piano nemen.

 

Iedereen kan de pianotoetsen aanslaan en tonen ten gehore brengen. Gebeurt dat op een Steinway, dan klinkt dat nog mooi ook. Maar muz

Link to comment
Share on other sites

Wat ik er van vind?

 

Als

Link to comment
Share on other sites

21 mensen hebben nu hun voorkeur uitgesproken... valt niet tegen.

:)

 

 

22

 

Mijn "voorkeur"

 

1. Element

Een matige platenspeler met een prima element geeft nog altijd een beter resultaat dan een prima platenspeler met een matig element.

2. Arm

Hoort bij het element, deze moeten bij elkaar passen. Daarom op 2.

3. Phonopre

Bepaald voor een aanzienlijk deel of een mooi element goed klinkt, of perfect klinkt.

4. Loopwerk

Ook een matige platenspeler kan nog behoorlijk presteren als het bovenstaande in orde is.

5. Phonokabel

De forse prijzen rechtvaardigen niet de kwaliteitswinst. Dit geldt naar mijn mening niet alleen voor phonokabels.

 

Groeten vanuit het brabantse,

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Ik zal ook nog even mijn lijstje vervolmaken. Daarin maak ik wel onderscheid tussen muzikaliteit en tonaliteit.

 

Top 5 Muzikaliteit:

1. Loopwerk

2. Arm

3. Element

4. Phono

5. Kabels

 

Top 5 Tonaliteit (minder belangrijk voor mij dan muzikaliteit)

1. Element

2. Arm

3. Phono

4. Loopwerk

5. Kabels

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij schaal je qua tonaliteit arm en loopwerk te laag in. :)

Verder kon ik me behoorlijk vinden in je posts.

 

Ja, nu ik terugkijk mag het loopwerk wel voor de phono komen (qua tonaliteit). Maar dat is toch maar mijn tweederangs rijtje..

 

En, thanks. :)

Link to comment
Share on other sites

Muzikaliteit en tonaliteit als van elkander losstaande grootheden benaderen lijkt mij volstrekt van den gekke, gezien muziek juist muziek is dankzij de toon.........

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...