Jump to content

Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Haudio gaf gisteren aan dat hij er met het element de grootste verbeteringen waren te halen.

Daar heb ik dus ook maar een extra streepje gezet.

En de score in de openingspost is dus weer bijgewerkt.

Er staan ondertussen een paar interessante verhandelingen over de opbouw van de draaitafel in dit topic. Erg waardevol, bedankt alvast.

Nu de rest nog.

:)

als je zwevend opgehangen subchassis goed onderbouwd kleurt die niet ,die dat zegt moet eerst is leren denken wat de functie is van een draaitafel op veren <_<

Een plint met voldoende massa? (of juist een plint die de energie optimaal wegleidt?)

zoiets dus?

http://www.grandprixaudio.com/

mvg RastaPhil

en een oorgastisch 2010! :D

http://www.grandprixaudio.com/images/gp1-home.jpg

• Members
zoiets dus?

http://www.grandprixaudio.com/

mvg RastaPhil

en een oorgastisch 2010! :D

http://www.grandprixaudio.com/images/gp1-home.jpg

Daar staat er 1 van in Leiden (met ik moet het weer zeggen: Wat een walgelijk mooie arm die Triplanar!), vergezeld van zijn complete tegenpool...

100_2929-933x700.jpg

...er staat wat over te lezen op Pure Sound. Beetje doorscrollen naar beneden (en sorry voor de sluik-reclame tijdens dat scrollen)...

Volgens mij is dit de juiste volgorde.

c. welke invloed heeft het element ?

d. welke invloed heeft de phonopre ?

b. welke invloed heeft de arm ?

e. welke invloed heeft de phonokabel ?

a. welke invloed heeft het loopwerk (incl motorsturing) ?

Ga ik nu door voor de koelkast?? :D

Volgens mij is dit de juiste volgorde.

c. welke invloed heeft het element ?

d. welke invloed heeft de phonopre ?

b. welke invloed heeft de arm ?

e. welke invloed heeft de phonokabel ?

a. welke invloed heeft het loopwerk (incl motorsturing) ?

Ga ik nu door voor de koelkast?? :D

Minstens George

De grootste invloed heeft de arm element combinatie

dat moet gewoon goed samengaan.

Een goedkope goed gematchte combinatie zal mooier zijn dan een mega duur element in een super arm waarvan de match niet idiaal is.

En dan heb ik het niet over getallen op papier dat is een leidraad, soms kan een combinatie die buiten het resonantie gebied ligt het toch geweldig mooi doen dan is er gewoon een klik .

Verder is het loopwerk zelf ook van grote invloed ik heb met elk systeem gespeeld en zo heeft ieder concept zijn voordelen en nadelen, het kan allemaal mooi zijn in de juiste opzet het ligt er maar aan waar je voorkeur naar uitgaat. Elk principe van aandrijving ,ontkoppeling, koppeling heeft zijn eigen klankleur.

Elk principe van aandrijving ,ontkoppeling, koppeling heeft zijn eigen klankleur.

Laat ik nou vinden dat een aandrijving en ontkoppeling helemaal geen klankkleur aan de muziek mogen geven. Althans... zo weinig mogelijk.

Daarom moet alles wat niet perse aan een draaitafel moet zitten eraf.

Dus:

geen resonerende kasten

geen resonerende stofkappen

geen resonerende elementbehuizingen

geen resonerende plaat (op een niet volledig ondersteunende mat)

geen resonerende bodemplaten

geen resonerende plaat waar de draaitafel op staat.

Nou weet ik ook wel dat je om sommige componenten niet heen kunt, maar wat eraf is resoneert in ieder geval niet en kan ook geen klankkleuring geven.

PS. score is weer bijgewerkt.

Ik bij de arm er een streepje bijgezet. De arm bepaalt in jouw geval dan of het toegepastte element klinkt of niet.

Allereerst nog de beste wensen aan iedereen.

Best lastig, maar interessant topic.

Mijn ervaring:

Voor zover ik heb gehoord heeft het element de meeste invloed op de tonale balans.

Ik heb minder ervaring met verschillen tussen armen. Van de verschillen die ik heb gehoord was ik weinig onder de indruk, voor mijn gevoel moet je veel geld uitgeven wil je echt een stap vooruit gaan.

De phonotrap bepaalt volgens mij het meest hoeveel er uiteindelijk doorkomt van het mooie draaitafelgeluid. Ik heb zeker 5 trapjes gehoord die (in de beluisterde combinatie) voor mijn gevoel het geluid 'dood' of hard maakten, en ook een aantal juist heel mooie. Dit is voor mij het belangrijkste component.

Het wordt pas mooi rustig op een mooie draaitafel. Ik heb verschillende draaitafels gehoord, en voor de meesten vond ik iets goeds te zeggen, ook de 'goedkope' (instap project oid) draaitafels.

Groet,

Azh

Elk principe van aandrijving ,ontkoppeling, koppeling heeft zijn eigen klankleur.

Laat ik nou vinden dat een aandrijving en ontkoppeling helemaal geen klankkleur aan de muziek mogen geven. Althans... zo weinig mogelijk.

Hoi Hans ik bedoelde: snaar aandrijving in alle variaties, tussen wiel, directdrive enz

en subchassis massa loopwerk , licht gekoppelde loopwerken zoals Rega, magneet lagers zoals Platine Verdier enz.

Alles heeft zijn eigen klank en signatuur

Ik bij de arm er een streepje bijgezet. De arm bepaalt in jouw geval dan of het toegepastte element klinkt of niet.

Nee de combinatie moet goed zijn

het element bepaald ook hoe een arm presteert

Ook een streepje voor het element dan..??

icon14.gif

Een andere benadering:

Toen ik mijn Oracle wilde kopen was mijn vraag welke arm er goed op zou kunnen passen. Een Graham paste goed en op diverse fora werd beweerd dat dit een betere combi was dan met de SME. Vervolgens kwam er een Benz Wood en wat later experimenteren met phonotrappen. Voor mij een logische gang van zaken want ik zou nooit een arm kopen die ik over twee jaar moest vervangen met verlies.

Hoi Hans ik bedoelde: snaar aandrijving in alle variaties, tussen wiel, directdrive enz

en subchassis massa loopwerk , licht gekoppelde loopwerken zoals Rega, magneet lagers zoals Platine Verdier enz.

Alles heeft zijn eigen klank en signatuur

Ik begrijp wel dat alles zijn eigen signatuur heeft, maar vind w

Het topic werd door mij en anderen mss een beetje verkeerd geinterpreteerd

Ik dacht in richting waarmee geraak ik op termijn het verst en dan ben ik geneigd loopwerk te antwoorden. het beste loopwerk kaat het verst upgraden toe ... i guess

De vraag was de meeste invloed en dan denk ik element en phonotrap

Voor wie interesse heeft, heb ik het artikel op hifi.nl nog eens opgesnord waar mn aan de slag ging met Avid.

Het is niet de bedoeling oom reclame of wat dan ook te maken.

Draaitafel samenstellen

Tis hier dat ik indertijd onthouden heb dat een degelijk loopwerk best heel belangrijk is, heeft het de meeste invloed ????

Gr

Stef

Het topic werd door mij en anderen mss een beetje verkeerd geinterpreteerd

Ik dacht in richting waarmee geraak ik op termijn het verst en dan ben ik geneigd loopwerk te antwoorden. het beste loopwerk kaat het verst upgraden toe ... i guess

De vraag was de meeste invloed en dan denk ik element en phonotrap

Voor wie interesse heeft, heb ik het artikel op hifi.nl nog eens opgesnord waar mn aan de slag ging met Avid.

Het is niet de bedoeling oom reclame of wat dan ook te maken.

Draaitafel samenstellen

Tis hier dat ik indertijd onthouden heb dat een degelijk loopwerk best heel belangrijk is, heeft het de meeste invloed ????

Gr

Stef

Stef,

Joenit heeft ook een demo gehouden bij verschillende dealers om het belang van een loopwerk te laten horen. Joenit deed dat met de Rega P2, P3, P25 en P9. Overal hetzelfde element erin (SuperElys) en allemaal op eenzelfde phonotrap. Natuurlijk hoor je verschil. Zo klinkt een P2 erg onrustig, een P3 wat minder onrustig, de P25 erg speels en pas bij de P9 was het OK. Nu is een SuperElys te goed voor een P2 en veel te min voor een P9.

Het enige dat je dan in zo'n test kunt laten horen is dat er idd verschil zit in loopwerken. Maar de echte capaciteit van zo'n loopwerk kom je helaas niet te weten.

Hetzelfde kun je ook vertellen over phonokabeltjes. We hebben dat onlangs utgeprobeerd bij Audiopaul, zoals je weet. De bevindigen daarvan staan hier ook nog ergens, met een totaal uit de hand gelopen onnozele discussie.