Jump to content

Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...


WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Miracle

 

Dit is als een grapje geschreven.

Maar er zijn genoeg forummers die menen dat alleen AS er verstand van heeft.

Tenminste zo lees ik het vaker op de forums.

Ik weet wel beter. ;)

Dat gevoel heb ik absoluut niet fmj...

Natuurlijk zijn er mensen die het zelf niet kunnen, of willen doen, en weten en naar buiten dragen dat Henk (Haudio/AS) het wel goed kan. Mij zul je nooit horen beweren dat het iets bijzonders is wat Henk kan/doet, maar hij doet het in de meeste gevallen wel heel secuur (ook daar zijn uiteraard uitzonderingen op, oa. omdat hij het nog wel eens over laat aan personeel, maar ook Henk kan vfaudten maken. Hij is ook maar een mensch.).

Voor mensen die het niet zelf kunnen/willen, of weten hoe te handelen is hij wel een uitkomst, en

Link to comment
Share on other sites

Maar i.d.d. als er maar eentje zou zijn die er verstand van zou hebben en die dan ook nog in Nederland woont, zouden al die fabrikanten van mooie draaitafels en elementen allang failliet zijn.

 

;)

 

Of ze nemen genoegen met, laten we zeggen 80% van het bereikbare weergave niveau, m.a.w. woorden ze halen niet het onderste uit de kan, echter heb ze geen weet van hoe het beter te krijgen of dat het zelfs nog beter kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Dan is het inderdaad niet moeilijk... :confused:

 

Zodra de naald een andere vorm krijgt b.v. elliptisch, fine line of FG

dan lijkt het me een stuk minder eenvoudig.

Maar volgens Miracle niet, lees ik net. Mooi daar kan ik wat van leren. :)

Link to comment
Share on other sites

Dan is het inderdaad niet moeilijk... :confused:

 

Zodra de naald een andere vorm krijgt b.v. elliptisch, fine line of FG

dan lijkt het me een stuk minder eenvoudig.

Maar volgens Miracle niet, lees ik net. Mooi daar kan ik wat van leren. :)

Warom zou het met een ronde naaldvorm eenvoudiger zijn? Het is zoals Miracle zegt, de naald moet wel haaks op de groef staan. Enig voordeel van een ronde naald is, is dat deze minder kans heeft om scheef op de cantilever te zitten. Dat komt helaas nog wel eens voor. Als je dat hebt, dan kun je het elementje beter teruggeven, of, in geval van 2de hands, een nieuwe naald kopen of retippen .

Link to comment
Share on other sites

meet apparatuur is meestal voor controle in normale zin des words , maar als je op onderzoek uit gaat is het heel belangrijk :rolleyes:

 

over AS gesproken we mogen blij zijn met zo,n zaak,ook over JK ,die doen tenminste nog wat voor de audio liefhebber

 

en dat mag rustig ook commercieel gezien worden <_< en wie is perfect ,die mag de eerste steen gooien :D

Link to comment
Share on other sites

Dan is het inderdaad niet moeilijk... :confused:

 

Zodra de naald een andere vorm krijgt b.v. elliptisch, fine line of FG

dan lijkt het me een stuk minder eenvoudig.

Maar volgens Miracle niet, lees ik net. Mooi daar kan ik wat van leren. :)

Het enige verschil is dat de ronde naald minder gevoelig reageert op de fouthoek

een eliptische heeft hier wat meer aandacht nodig ook de antiskating komt iets kritischer

dat is alles.

Als je dat weet maakt het niets uit welk element je afsteld.

Er word vaak heel moeilijk gedaan over een element afstellen maar je moet het gewoon doen.

Als je het zelf kunt zet je het precies zoals je het hebben wil .

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

en op zijn meet apparatuur kan hij die klankkleur niet zien.

Het is ook volstrekt belachelijk om een element op meet apparatuur alleen af te stellen.

Link to comment
Share on other sites

Ik vindt het prachtig dat Miracle dat komt uitleggen en zeg eens eerlijk hoeveel mensen op dit forum kan een element afstellen,

 

ik bedoel goed afstellen, ik denk dat er weinige zijn die dat dat kunnen en ik wolle kan het helemaal niet <_<

Link to comment
Share on other sites

Ik vindt het prachtig dat Miracle dat komt uitleggen en zeg eens eerlijk hoeveel mensen op dit forum kan een element afstellen,

 

ik bedoel goed afstellen, ik denk dat er weinige zijn die dat dat kunnen en ik wolle kan het helemaal niet <_<

@En ik Wollie kan het helemaal niet.

Dat had ik wel gedacht Wollie :D:P:o;)

 

@AS zet bv de vta achter enz.

Hier ben ik het mee eens zelf ervaren. :rolleyes::angry::o

Link to comment
Share on other sites

Wollie dit moet je wel even voor onze Nederlandse Forummers vertalen. :D:lol:;)

 

 

En Belgische ... :D

 

Een element afstellen, ik weet niet hoor

Neem nu de nieuwe Lyra Delos, waar hear nog niets over verschenen is, ik zou begot niet weten hoe ik deze deftig in een VPI arm moet krijgen ... of een Jelco of ...

 

Gr

Stef

Link to comment
Share on other sites

DELOS

Moving Coil Phono Cartridge

The new DELOS cartridge utilizes Lyra's latest technology. The new design allows the coils of the cartridge to stay aligned with the magnetic circuit while the tracking force is applied. Designer Jonathan Carr has discovered a way to maintain optimum alignment at all times. This allows the Delos to track better; clearly improving sound quality, particularly low-level resolution, dynamic range, transient impact, and immediacy. This is no subtle advance.

 

Features

Ogura-made cantilever/coil/diamond stylus assembly

Boron rod cantilever and original Lyra line-contact stylus

Body machined from a single billet of aluminum alloy then hard anodized for superior rigidity

Entirely hand-made and "voiced" by Yoshinori Mishima for consistency and performance

0.45mV output

Exchange with any Lyra Cartridge

Technical DATA

 

Output Voltage

 

Frequency Response 10 Hz - 50 KHz

 

Channel Separation > 30 dB 1 KHz

 

Recommended Tracking Force 1.7 - 1.8

 

Compliance

12 x 10-6 cm/dyne at 100Hz

Internal Impedance 4 ohms

Recommended Load Impedance 100 ohms to 47 kohms

Coil Wire

Ultra pure 6 nines "Stress Free" Copper

Cantilever Material Boron rod cantilever

Stylus Natural diamond, Ogura-manufactured, Lyra original line-contact stylus

Contact Radius 3 x 70 micrometers profile

Mounting Centerline through mounting holes to stylus tip: 9.5 mm

Cartridge Weight 6.4g (without stylus cover)

 

 

Wat zou je meer willen weten ?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

 

Dat doe ik ook... :D

 

Maar je moet gewoon even naar naald en cantilever kijken en daarbij eventueel nog luisteren als je het element niet kent.

Link to comment
Share on other sites

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

 

Dat doe ik ook... :D

 

Maar je moet gewoon even naar naald en cantilever kijken en daarbij eventueel nog luisteren als je het element niet kent.

Ook bij een Thorensarmpje TP16 met een Benz Ace L elementje?

Dan gaat het toch goed fout dat kan ik je verzekeren.

Link to comment
Share on other sites

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

en op zijn meet apparatuur kan hij die klankkleur niet zien.

Het is ook volstrekt belachelijk om een element op meet apparatuur alleen af te stellen.

Deze twee zinnen zijn behoorlijk met elkaar in tegenspraak :rolleyes: Zo kun je niemand meer vertrouwen :lol:

 

Maar goed, het is ook volstrekt belachelijk om een waterpas te gebruiken als je iets recht wilt zetten, je DT b.v. :ph34r:

 

;)

Link to comment
Share on other sites

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

en op zijn meet apparatuur kan hij die klankkleur niet zien.

Het is ook volstrekt belachelijk om een element op meet apparatuur alleen af te stellen.

Deze twee zinnen zijn behoorlijk met elkaar in tegenspraak :rolleyes: Zo kun je niemand meer vertrouwen :lol:

 

Maar goed, het is ook volstrekt belachelijk om een waterpas te gebruiken als je iets recht wilt zetten, je DT b.v. :ph34r:

 

;)

 

Sommige elementjes profiteren wel degelijk van een iets verhoogde VTA, zoals bijv. vd. Hul.

Heeft iets te maken met de hoek die de naald maakt t.o.v. de plaat.

 

Mijn DDT-tje vaart er wel bij.

Link to comment
Share on other sites

Bij VTA gaat het er om dat laag en hoog in balans zijn en beide niet vervormen.

 

;)

Als je denkt dat het alleen dit is dan heb je nooit goed geluisterd.

Uiteraard is er meer maar dat is wel het basis uitgangspunt.

 

Vertel en licht het eens verder toe naar jouw ervaring.....

 

;)

Link to comment
Share on other sites

A.S zet bv altijd de vta achter te hoog dat komt waarschijnlijk omdat hij de hoge tonen niet meer hoort

en op zijn meet apparatuur kan hij die klankkleur niet zien.

Het is ook volstrekt belachelijk om een element op meet apparatuur alleen af te stellen.

 

 

Je onderschat daarbij toch ook iets als klankbeleving Tube. Ik lees nu toch al langer Michael Fremer van Stereophile. Fremer kiest bijvoorbeeld graag voor elementen als Lyra die ik weer net iets te slank vind in het algemeen. Daar werd ik nog eens van overtuigd bij de Thorens Blue Amp test. Het klonk zeer goed maar net iets te naar mijn smaak.

 

Ik vind overigens Henk zijn draaitafels toch altijd wel erg goed klinken, maar gelukkig niet altijd hetzelfde: de ene klant zoekt iets anders dan de ander. De klankbeschrijvingen van Henk vind ik ook betrouwbaar. Hij kent zijn produkten gewoon goed.

 

Overigens ben ik het wel met je eens dat instellen op de oren ook wel moet lukken. Liefhebbers zoals wij experimenteren nu eenmaal graag. Aan de andere kant kom ik toch altijd op dezelfde instellingen terug en bedrieg ik mezelf altijd een beetje.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...