siep Posted 31 december 2009 Report Share Posted 31 december 2009 Op een Mac kan je zowel OS X als Windows gebruiken. Dat schijnt toch minder goed te werken dan men je wil doen geloven.. Waarom zou je dat willen Nou,....................................................uit een tussen de OS'en gesharede mappenstructuur. Dat is het antwoord. Tegenwoordig is je externe drive een zgn NAS, networked attached storage. De echt betaalbare versies komen nu langzaam op de markt. Dit is het meest ideale apparaat om je muziek,film,foto enz bestanden te bewaren en te delen. Een Limiet op bestand grote is er niet. En helemaal aardig wordt het wanneer je een versie neemt waar minimaal 2 drives in kunnen. Je kunt dan 1 schijf gebruiken om vol automatisch een kopie van de ander te bewaren. De kans op data verlies bij het kapot gaan van een schijf is dan nagenoeg uitgeloten. Een NAS is vanaf elk systeem te benaderen, zij het Windows,OS X, Linux enz. En is eventueel ook nog te benaderen via het Internet, zodat familie vrienden bijv. bij de foto's kunnen komen die je voor hen hebt klaargezet. En dan heb je nog de geinige functies, torrent download?, kan je Nas ook verzorgen, werken met nzb files? kan dus ook. Mocht je dan echt nog 1 of 2 windows programma's op je mac willen draaien dan zijn er oplossingen zoals parallels. Dus nogmaals, windows op je Mac . Waarom zou je dat willen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2009 Report Share Posted 31 december 2009 Van de week voor mijn vader een Acer M3802 gekocht bij de Makro.Deze had wel 8 gig aan werk geheugen en 2t aan harde schijf ruimte. Hier op moest Windows 7 nog worden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 31 december 2009 Report Share Posted 31 december 2009 Op een Mac kan je zowel OS X als Windows gebruiken. Dat schijnt toch minder goed te werken dan men je wil doen geloven.. Waarom zou je dat willen Nou,....................................................uit een tussen de OS'en gesharede mappenstructuur. Dat is het antwoord. Tegenwoordig is je externe drive een zgn NAS, networked attached storage. De echt betaalbare versies komen nu langzaam op de markt. Dit is het meest ideale apparaat om je muziek,film,foto enz bestanden te bewaren en te delen. Een Limiet op bestand grote is er niet. En helemaal aardig wordt het wanneer je een versie neemt waar minimaal 2 drives in kunnen. Je kunt dan 1 schijf gebruiken om vol automatisch een kopie van de ander te bewaren. De kans op data verlies bij het kapot gaan van een schijf is dan nagenoeg uitgeloten. Een NAS is vanaf elk systeem te benaderen, zij het Windows,OS X, Linux enz. En is eventueel ook nog te benaderen via het Internet, zodat familie vrienden bijv. bij de foto's kunnen komen die je voor hen hebt klaargezet. En dan heb je nog de geinige functies, torrent download?, kan je Nas ook verzorgen, werken met nzb files? kan dus ook. Mocht je dan echt nog 1 of 2 windows programma's op je mac willen draaien dan zijn er oplossingen zoals parallels. Dus nogmaals, windows op je Mac . Waarom zou je dat willen Mijn hele verhaal geldt onverkort Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 december 2009 Author Report Share Posted 31 december 2009 Wat ik nu raar vind is dat hij het na herinstallatie weer prima doet echter mijn zoons spellen slaan na 5 seconden vast. Guilds Wars moet toch niet zo zwaar zijn. Zou het eraan kunnen liggen dat er een nieuwe video cart in zit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 december 2009 Report Share Posted 31 december 2009 8GB RAM Dat heeft geen enkele zin als je een normale 32b versie Windhoos erop hebt gezet. ALLE 32b versies (dus ook Win7) ondersteunen echt niet meer dan 3GB. De rest wordt absoluut niet gebruikt en teveel werkt zelfs vertragend. Wort dan ook standaard met de 64b versie van win 7 geleverd. werkt prima nog geen klachten gekregen dat het te langzaam is. En mijn vader kan echt kritisch zijn wat dat betreft. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 31 december 2009 Report Share Posted 31 december 2009 Mijn hele verhaal geldt onverkort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Ik snap het nu wel: Mijn situatie is dat ik bestanden tussen vele MAC en Windows computers moet kunnen uitwisselen, ook bestanden groter dan 4 gig (images, blurayfilms enz.). Hiervoor gebruik ik een externe harddisk die ik noodgedwongen in NTFS formatteer. Dan heb je wel het feit dat je vanaf een mac niet rechtstreeks onder MacOS kunt schrijven op een NTFS-schijf en dat je daarvoor een oplossing moet verzinnen. Zo startte de discussie. In jouw reactie meende ik te lezen dat een NAS daarvoor een oplossing is. Ik weet dat een NAS vrijwel nooit in NTFS wordt geformatteerd en dat in de meeste NASsen een OS draait dat o.a. serverfuncties verzorgt. Op die OSsen is schrijven geen probleem vanaf een mac. Aangezien een NAS principieel is gemaakt om ergens stil te staan, degelijk te wezen (i.v.m. dataveiligheid), groot te wezen (t.o.v. andere harddisks) en bestanden aan te bieden e.d. is dat voor mij geen oplossing: een externe harddisk wel. We hebben dus "langs elkaar heen" beweerd.... Het is mij in elk geval duidelijk. Thanks voor je moeite (screenprintjes e.d.)..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Ik snap het nu wel: Mijn situatie is dat ik bestanden tussen vele MAC en Windows computers moet kunnen uitwisselen, ook bestanden groter dan 4 gig (images, blurayfilms enz.). Hiervoor gebruik ik een externe harddisk die ik noodgedwongen in NTFS formatteer. Dan heb je wel het feit dat je vanaf een mac niet rechtstreeks onder MacOS kunt schrijven op een NTFS-schijf en dat je daarvoor een oplossing moet verzinnen. Zo startte de discussie. In jouw reactie meende ik te lezen dat een NAS daarvoor een oplossing is. Ik weet dat een NAS vrijwel nooit in NTFS wordt geformatteerd en dat in de meeste NASsen een OS draait dat o.a. serverfuncties verzorgt. Op die OSsen is schrijven geen probleem vanaf een mac. Aangezien een NAS principieel is gemaakt om ergens stil te staan, degelijk te wezen (i.v.m. dataveiligheid), groot te wezen (t.o.v. andere harddisks) en bestanden aan te bieden e.d. is dat voor mij geen oplossing: een externe harddisk wel. We hebben dus "langs elkaar heen" beweerd.... Het is mij in elk geval duidelijk. Thanks voor je moeite (screenprintjes e.d.)..... [/quote T'is maar een idee ,maar misschien moet je andersom denken. Simplify cross-platform computing The best part about MacDrive is there is nothing to launch and nothing to learn - simply install and Windows understands Mac disks. Along with the ability to read and write to Mac disks and volumes, you can also create Mac disks for easy file transfers and backups. The built-in MacDrive Disk Manager gives you the power to partition, format, analyze and repair disks, while the newly revamped CD/DVD Creator allows you to burn Mac CDs and DVDs. Read more: http://www.mediafour.com/products/macdrive/#ixzz0bMGRHvTO Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Op een Mac kan je zowel OS X als Windows gebruiken. Dat schijnt toch minder goed te werken dan men je wil doen geloven.. Hoezo? Ik heb dan wel geen Mac Mini maar een macbook, maar Windows draait gewoon net zo goed/slecht als op een willekeurige andere laptop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Wat ik nu raar vind is dat hij het na herinstallatie weer prima doet echter mijn zoons spellen slaan na 5 seconden vast. Guilds Wars moet toch niet zo zwaar zijn. Zou het eraan kunnen liggen dat er een nieuwe video cart in zit ? Ik zal hem tussen al het NAS/MAC/Terra/NTFS-geweld even weer omhoog halen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 januari 2010 Report Share Posted 1 januari 2010 Wat ik nu raar vind is dat hij het na herinstallatie weer prima doet echter mijn zoons spellen slaan na 5 seconden vast. Guilds Wars moet toch niet zo zwaar zijn. Zou het eraan kunnen liggen dat er een nieuwe video cart in zit ? Ik zal hem tussen al het NAS/MAC/Terra/NTFS-geweld even weer omhoog halen... Ik zit niet zo diep meer in het windows gebeuren, maar het zou wel eens een driver probleem kunnen zijn. Ik neem aan dat er bij de nieuwe video kaart een cd'tje zat. Installeer de driver met bhv deze cd. Nog beter is om even naar de website van de fabrikant te gaan en de aller nieuwste op te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 januari 2010 Author Report Share Posted 9 januari 2010 De computer functioneert uitstekend met dien verstande dat simpele spelletjes als Guild War zelfs niet meer mogelijk zijn. Paradigit zegt dat de computer bepaalde zaken niet meer aankan vanwege ouderdom (vier jaar !!!) of dat mogelijk iets aan de hand is met het moederbord. Als ik geen zoon had (gelukkig wel) zou ik er nooit achter zijn gekomen. Ik denk nu dat ik maar een A merk koop van pakweg een 600 euro. Paradigit is verder exit voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Ik snap het nu wel:Mijn situatie is dat ik bestanden tussen vele MAC en Windows computers moet kunnen uitwisselen, ook bestanden groter dan 4 gig (images, blurayfilms enz.). Hiervoor gebruik ik een externe harddisk die ik noodgedwongen in NTFS formatteer. Dan heb je wel het feit dat je vanaf een mac niet rechtstreeks onder MacOS kunt schrijven op een NTFS-schijf en dat je daarvoor een oplossing moet verzinnen. Zo startte de discussie. In jouw reactie meende ik te lezen dat een NAS daarvoor een oplossing is. Ik weet dat een NAS vrijwel nooit in NTFS wordt geformatteerd en dat in de meeste NASsen een OS draait dat o.a. serverfuncties verzorgt. Op die OSsen is schrijven geen probleem vanaf een mac. Aangezien een NAS principieel is gemaakt om ergens stil te staan, degelijk te wezen (i.v.m. dataveiligheid), groot te wezen (t.o.v. andere harddisks) en bestanden aan te bieden e.d. is dat voor mij geen oplossing: een externe harddisk wel. We hebben dus "langs elkaar heen" beweerd.... Het is mij in elk geval duidelijk. Thanks voor je moeite (screenprintjes e.d.)..... Dit probleem is heel simpel oplosbaar, domweg de schijf opnieuw formatteren niet in NTFS maar heel ouwerwets in FAT, is dan zowel vanuit de mac als pc te beschrijven........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Maar niet voor bestanden groter dan 4GB. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 OK, stom, blond geweest natuurlijk, maar er is hoop en er zijn oplossingen : http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/ Hier is een gratis download. NTFS-3G for Mac OS X Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Zelf niet kunnen controleren, maar mijn zus is aan het switchen van Windows naar Mac, heeft dit - gratis - programma NTFS-3G ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Dat Tuxera heb ik wel uitgeprobeerd en het werkt. Is wel een trial-versie van 15 dagen en de Imac werd er langzamer van...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 januari 2010 Report Share Posted 10 januari 2010 Op mijn PowerBook en de MacMini van zuslief is geen snelheidsvermindering te constateren, gewoon dezelfde scores in GeekBench, het lijkt me ook nauwelijks mogelijk dat NTSF - driver - software van invloed is op de werking van het systeem. Mogelijk schrijft het wat langzamer op een NTSF schijf dan op de eigen schijven, dat kun je niet uitsluiten, maar controleren kan ik het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts